Lumină şi culoare la ceas aniversar

Opera Naţională Bucureşti sărbătoreşte în 9 ianuarie 2014 şaizeci de ani de la inaugurarea actualului sediu al instituţiei. Artiştii-gazdă, alături de invitaţi din ţară şi din străinătate vor sărbători, împreună cu publicul, printr-un concert extraordinar, desfăşurat în Foaierul Galben al Operei, şase decenii de când prima scenă lirică a ţării – instituţie înfiinţată încă din […]

Lumină şi culoare la ceas aniversar

Opera Naţională Bucureşti sărbătoreşte în 9 ianuarie 2014 şaizeci de ani de la inaugurarea actualului sediu al instituţiei. Artiştii-gazdă, alături de invitaţi din ţară şi din străinătate vor sărbători, împreună cu publicul, printr-un concert extraordinar, desfăşurat în Foaierul Galben al Operei, şase decenii de când prima scenă lirică a ţării – instituţie înfiinţată încă din […]

Opera Naţională Bucureşti sărbătoreşte în 9 ianuarie 2014 şaizeci de ani de la inaugurarea actualului sediu al instituţiei. Artiştii-gazdă, alături de invitaţi din ţară şi din străinătate vor sărbători, împreună cu publicul, printr-un concert extraordinar, desfăşurat în Foaierul Galben al Operei, şase decenii de când prima scenă lirică a ţării – instituţie înfiinţată încă din anul 1885 şi devenită teatru de stat în 1921 – şi-a abandonat statutul de chiriaş şi a primit un sediu al său la 9 ianuarie 1954.

Concertul aniversar va fi alcătuit din arii, duete, cvartet vocal, cvintet şi sextet de coarde din operele “Dama de pică” şi “Evgheni Oneghin” de Piotr Ilici Ceaikovski, “La Bohème” de Giacomo Puccini, “La Traviata” de Giuseppe Verdi, dar şi lucrări de Alexandr Sergheevici Dargomâjski sau Léo Delibes.

Alegerea operei “Dama de pică” nu este întâmplătoare, capodopera compozitorului Piotr Ilici Ceaikovski fiind cea dintâi premieră oferită spectatorilor în stagiunea 1953-1954, după inaugurarea actualei clădiri a Operei Naţionale Bucureşti. Celelalte titluri, alături de baletul “Coppélia” de Léo Delibes, sunt câteva dintre creaţiile ce au fost oferite în noi variante regizorale în primele stagiuni ale Operei în noua clădire.

La eveniment vor participa, alături de solişti ai Operei Naţionale Bucureşti, ca sopranele Iulia Isaev şi Irina Iordăchescu, mezzosoprana Sorana Negrea şi tenorii Lucian Corchiş şi Liviu Indricău, şi câţiva invitaţi speciali (Alina Bottez, Konstantin Brzhinsky, Marta Sandu, Veronica Anuşca, Ştefan Pop, Irina Baianţ) precum şi doi foarte tineri cântăreţi, George Ionuţ Vârban şi Debora Marguglio. Îi vor însoţi pianistele Ioana Maxim, Mădălina Florescu, Liana Mareş, Mihaela Vâlcea, Cvintetul de coarde al Operei Naţionale Bucureşti, format din Cristi Balaş – vioara I, Alexandra Rogalski – vioara a II-a, Sorin Spasinovici – violă, Mladen Spasinovici – violoncel, Iustin Carp – contrabas, şi harpista Roxana Moişanu. Astfel, pe lângă artişti consacraţi, unii dintre ei cu o carieră internaţională de invidiat, vor păşi în faţa publicului şi tinere talente care s-au făcut deja remarcate la concursurile de profil din ţară şi din lume şi care, cu acest prilej, vor debuta la Opera Naţională Bucureşti.

Opera primeşte un sediu propriu

Scenă din Opera Evgheni Oneghin, în regia lui Ion Caramitru

Înfiinţată încă din anul 1885, compania lirică română din Bucureşti, devenită teatru de stat în 1921, nu a avut, până în seara de 9 ianuarie 1954, un sediu conform cerinţelor genurilor de spectacol pe care le desfăşura. Până la acea dată, teatrul liric de pe malurile Dâmboviţei avusese statutul de chiriaş, printre spaţiile care îi găzduiau spectacolele numărându-se Teatrul Naţional de pe Calea Victoriei, distrus de bombardamentele din august 1944, teatru cu care adesea lupta pentru spaţiu de spectacol şi de repetiţii, iar uneori împărţea costumele şi decorurile, “Teatrul Liric” (fosta sală Leon Popescu) din Piaţa Walter Mărăcineanu, distrus de cutremurul din 1940, Teatrul “Regina Maria”, pe cheiul Dâmboviţei, în zona podului Mihai Vodă (astăzi demolate).

În 1953, cu prilejul “Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor”, autorităţile statului au construit o nouă clădire destinată Operei, situată între Calea Plevnei şi Biserica Sfântul Elefterie. În sfârşit, compania de operă şi balet avea un spaţiu destinat activităţilor sale. Creată de arhitecţii Octav Doicescu şi Paraschiva Iubu, clădirea a fost inaugurată printr-un spectacol de gală, oferit muncitorilor şi familiilor lor, prilej cu care Petru Groza a înmânat ordine şi medalii membrilor echipei de constructori. În cadrul “Festivalului Mondial al Tineretului” au participat şi tineri artişti ai Operei – la Concursul de Canto şi la Concursul de Balet -, mulţi dintre ei devenind mai târziu nume importante ale teatrului liric românesc: cântăreţii Magda Ianculescu, Elena Filimon, Vera Rudeanu, Elena Cernei, Valentin Teodorian, Cornel Stavru, Nicolae Herlea, Octav Enigărescu şi balerinii Irinel Liciu, Gabriel Popescu, Valentina Massini.

Adevărata mare sărbătoare de inaugurare pentru trupa Operei Naţionale Bucureşti a fost însă în seara de 9 ianuarie 1954, când a avut loc spectacolul de gală cu opera “Dama de pică” de Piotr Ilici Ceaikovski, urmat de o a doua reprezentaţie, pentru publicul larg, în 12 ianuarie. Spectacolul l-a avut la pupitrul dirijoral pe maestrul Egizio Massini, regizor a fost Vladimir G. Ciukov, scenografi, Walter Siegfried şi Cella Voinescu, maestru de cor Gheorghe Kulibin şi coregraf Anton Romanovski.

Foaierul Operei Naţionale

A doua zi după premiera operei “Dama de pică”, în 10 ianuarie 1954, balerinii Operei prezentau şi ei primul lor spectacol în noul sediu: “Coppélia” de Léo Delibes, în coregrafia lui Anton Romanovski şi Oleg Danovski şi cu scenografia lui M. Rubinger şi Mac Constantinescu, dirijor fiind Robert Rosensteck. Reprezentaţia s-a dat la matineu, seara fiind programat un recital de operă şi balet.

În pragul deschiderii stagiunii 1953-1954, sub directoratul celebrului dirijor Constantin Silvestri, trupa lirică bucureşteană era alcătuită din 73 de solişti de operă angajaţi, corpul de balet având 96 de dansatori, corul 96 de artişti lirici, iar orchestra 99 de artişti instrumentişti.

Dirijorii, conduşi de maestrul Egizio Massini, erau, în 1953, cei mai importanţi din ţară: Alfred Alessandrescu, Jean Bobescu, Alfred Mendelsohn, Mihai Brediceanu, Robert Rosensteck, Constantin Silvestri, cărora li s-au adăugat, mai târziu, Cornel Trăilescu şi Sergiu Comissiona. Regizorii erau reprezentaţi de maeştrii Jean Rânzescu şi George Teodorescu, dar şi de asistenţii acestora, Ion Mavrodin, Dumitru Tăbăcaru, Anghel Ionescu Arbore şi Tamara Ion. Din echipa scenografilor făceau parte Teodor Kiriakoff Suruceanu, Ofelia Tutoveanu şi Paula Brâncoveanu, iar maestru de cor era Gheorghe Kulibin, secondat de Cornel Trăilescu şi Ion Vanica. La acea vreme, teatrul avea ca angajaţi profesori de canto şi nu mai puţin de 14 corepetitori. Trupa de balet se bucura de experienţa şi talentul a doi mari maeştri coregrafi, Anton Romanovski şi Oleg Danovski, alături de profesorii de dans Bela Balogh şi Nicolae Iacobescu. Personalului artistic al teatrului i se adăugau, în 1953, 37 de figuranţi şi 243 de lucrători, meşteri, şoferi, plasatoare şi departament administrativ. Aproape 700 de oameni de teatru care construiau împreună Opera.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.