Magistrații atacă la CCR legile care îi vizează pe „speciali”

Înalta Curte de Casație și Justiție atacă la Curtea Constituțională legea pensiilor speciale și legea care interzice cumulul pensiei cu salariu.

De (R.C.)
Magistrații atacă la CCR legile care îi vizează pe „speciali”

Înalta Curte de Casație și Justiție atacă la Curtea Constituțională legea pensiilor speciale și legea care interzice cumulul pensiei cu salariu.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a hotărât, joi, sesizarea Curţii Constituţionale a României în legătură cu Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul pensiilor de serviciu, dar şi referitor la actul normativ privind creşterea vârstei de pensionare.

Potrivit unui comunicat al ICCJ, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis, în unanimitate, sesizarea CCR pentru controlul constituţionalităţii, înainte de promulgare, în ceea ce priveşte Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Judecătorii arată că sesizarea de neconstituţionalitate priveşte actul normativ în întregime, reţinându-se de către Secţiile Unite atât vicii de neconstituţionalitate de natură extrinsecă, cât şi intrinsecă.

Sub primul aspect, magistraţii spun că a fost avută în vedere existenţa următoarelor motive de constituţionalitate extrinsecă, respectiv:
*Caracterul eterogen al legii şi nesocotirea principiului unicităţii reglementării; încălcarea art.1 alin. (5) privind principiul legalităţii coroborat cu art. 147 alin. (4) din Constituţia României referitor la caracterul obligatoriu al deciziilor Curţii Constituţionale.
*Încălcarea prevederilor art. 75 alin. (1) cu referire la art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţia României, prin nerespectarea ordinii de sesizare a celor două Camere ale Parlamentului.
*Încălcarea art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie sub aspectul clarităţii şi previzibilităţii normei juridice.

De asemenea, instanţa supremă precizează că a constatat că se impune examinarea următoarelor motive de neconstituţionalitate intrinsecă, respectiv:
*Încălcarea art. 124 alin. (3) prin raportare la art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie referitoare la independenţa justiţiei şi la statul de drept.
*Încălcarea art. 44 din Constituţie şi art. 1 din Protocolul adiţional nr. 1 la Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, prin dispoziţiile art. I pct. 2 din Lege, cu referire la abrogarea alin. (2) al art. 211 din Legea 303/2022 şi ale art. I pct. 4 din Lege, cu referire la art. 211 alin. (41) din Legea 303/2022.
*Încălcarea principiului egalităţii în drepturi prevăzut de dispoziţiile art. 16 coroborat cu art. 53 din Constituţie.
*Încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) şi art. 56 alin. (2) din Constituţie prin prevederile art. XIII din Lege cu referire la art. 101 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.
*Încălcarea art. 1 alin. (4) din Constituţie privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, referitor la cooperarea loială şi respectul reciproc între autorităţile statului, inclusiv prin raportare la dispoziţiile art. 147 din Constituţie.

De asemenea, Instanţa supremă a decis sesizarea CCR şi în legătură cu Legea privind unele măsuri pentru continuarea activităţii de către persoanele care îndeplinesc condiţiile de pensionare.

Conform ICCJ, sesizarea de neconstituţionalitate priveşte actul normativ în întregime, reţinându-se de către Secţiile Unite atât vicii de neconstituţionalitate de natură extrinsecă, cât şi intrinsecă.

Sub primul aspect, judecătorii precizează că a fost avută în vedere existenţa următoarelor motive de constituţionalitate extrinsecă, respectiv:
*Caracterul eterogen al legii şi nesocotirea principiului unicităţii reglementării; încălcarea art. 1 alin. (5) privind principiul legalităţii coroborat cu art. 147 alin. (4) din Constituţia României referitor la caracterul obligatoriu al deciziilor Curţii Constituţionale.
*Încălcarea prevederilor art. 75 alin. (1) cu referire la art. 73 alin. (3) lit. l) şi n) din Constituţia României, prin nerespectarea ordinii de sesizare a celor două Camere ale Parlamentului.

Sub aspect intrinsec, s-a constatat că actul normativ examinat încalcă prevederile art. 1 alin. (3) şi (5) prin raportare la art. 53 din Constituţie cu privire la principiul securităţii raporturilor juridice, a clarităţii şi previzibilităţii reglementării şi a statului de drept.

Cele două legi au fost adoptate miercuri de Parlament. Legea pensiilor speciale vizează calcularea pensiilor de serviciu plecând de la vechimea în specialitate, reducerea procentului de calcul raportat la venitul obţinut şi alinierea stagiului de contributivitate minim la cel aplicat în sistemul public de pensii.

Legea se referă la pensiile speciale ale magistraţilor, militarilor, diplomaţilor, funcţionarilor parlamentari, personalului Curţii de Conturi, aeronautic. Legea nu prevede desfiinţarea acestor pensii, ci trecerea treptată, eşalonată, la pensii pe bază de contributivitate până în 2043.

Legea care interzice cumulul pensiei cu salariul de la stat a fost adoptată cu mai multe excepţii, printre care persoanele alese în funcţii de autoritate sau demnitate publică, profesorii, persoane cu funcţii clericale sau de specialitate artistică, membrii Academiei Române, „persoanele care exercită un mandat în cadrul autorităţilor administrative autonome aflate sub control parlamentar şi care se finanţează integral din venituri proprii generate ca urmare a desfăşurării de activităţi şi operaţiuni specifice”.

Anterior vicepremierul Cătălin Predoiu a declarat că nu ar fi „un eveniment inedit” dacă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ar ataca la Curtea Constituţională proiectul pensiilor speciale, având în vedere că, „în general”, instanţa supremă îşi manifestă „un rol destul de proactiv” în a sesiza CCR.

„Şi primul-ministru şi preşedintele Senatului şi subsemnatul şi alţi colegi din partide au avut consultări cu sistemul judiciar, permanent. Am explicat ce se poate şi ce nu se poate din perspectiva limitelor destul de rigide impuse de criteriile stabilite anterior în PNRR, dar, în acelaşi timp, că prevederile legale vor respecta tot ceea ce înseamnă statutul magistraţilor şi independenţa magistratului. Eu cred că Înalta Curte va ţine cont în dezbaterile care au loc acolo, care nu sunt în legătură cu un caz sau altul, pentru că nu comentez aici un caz al Înaltei Curţi, ci faptul că discută această posibilă sesizare la Curtea Constituţională. Nu ar fi un eveniment inedit, pentru că, în general, Înalta Curte îşi manifestă un rol destul de proactiv, am văzut în ultimii ani, în a sesiza Curtea Constituţională, am văzut recent şi în legătură cu Codurile penal şi de procedură penală, unele sesizări au fost respinse, altele admise, până la urmă este un mecanism democratic. Dar, sunt curios şi eu care ar fi motivul”, a afirmat Predoiu, la sediul PNL.

Întrebat dacă o decizie de neconstituţionalitate pe această lege ar fi o temere pentru coaliţie, ministrul de Interne a explicat că prin acest proiect s-a încercat „să se îmbine toate comandamentele”.

„Noi am făcut, prin Ministerul Muncii, care a avut această sarcină, un proiect care a încercat să îmbine toate comandamentele în această chestiune, pe acest subiect şi pe cele al PNRR, ale Comisiei Europene, pe baza unui PNRR pe care România şi l-a asumat acum 2-3 ani de zile, dar, în acelaşi timp, să respecte şi statutul. Important este să avem şi sisteme funcţionale, nu numai la Justiţie mă gândesc, mă gândesc şi la cele de ordine publică, de apărare şi siguranţă naţională, pentru că ar fi absurd să se facă o reformă adresată unui stat care nu poate să menţină sistemele vitale în funcţiune. Deci trebuie aici găsit un optim de către Parlament între aceste comandamente”, a menţionat Cătălin Predoiu.

Potrivit acestuia, unele măsuri au fost etapizate „tocmai pentru a nu bulversa sistemele”. „Sunt foarte mulţi beneficiari ai acestor pensii de serviciu care ar putea oricând să plece la pensie şi care ar putea destabiliza funcţionarea unor sisteme vitale”, a explicat Predoiu.

„Nu a fost o misiune uşoară nici pentru Guvern, nici pentru Parlament şi încercăm să găsim acest optim pentru care au fost atâtea şi atâtea discuţii. (…) Nimeni nu a avut rele intenţii, este un subiect aşteptat de opinia publică”, a completat Predoiu.

Distribuie articolul pe:

23 comentarii

  1. Totul e o mare minciuna, o mare bătaie de joc.Nimeni, dar absolut nimeni nu vorbeste de Legea 303/ 2022
    publicata in Monotorul Oficial 102 din 16 noiembrie 2022 si anume art Au votat-o toți si tac malc.
    211. (1) Judecătorii, procurorii, judecătorii de la Curtea Constituţională, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la Curtea Constituţională şi personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, indiferent de vârstă, cu o vechime de cel puţin 25 de ani în funcţiile de judecător, procuror, judecător de la Curtea Constituţională, magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi la Curtea Constituţională, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, judecător financiar, procuror financiar sau consilier de conturi de la secţia jurisdicţională a Curţii de Conturi, avocat, personal de specialitate juridică în fostele arbitraje de stat, grefier cu studii superioare juridice, consilier juridic sau jurisconsult se pot pensiona la cerere şi pot beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de indemnizaţia de încadrare brută lunară şi sporurile avute în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.
    Simplu , parlamentul trebuia sa abroge acest articol si urmatorul 212. La toti lr este frica de procurori si judecatori si avedtia fac ce vor in ROMÂNIA!
    Au avut si au majoritate in parlament puteau sa revoce CCR si să trimita acasă pe magistratii recalcitranti si…si imorali.

  2. …pai spuneti in sesizare ca nu se respecta unicitatea legiferarii!…asa este, trebuie sa va hotarati: ori toti pe contributivitate, ori toti pe speciale!…tinand cont de varsta la care va pensionati, voua tre sa va interzica sa cumulati pensia cu leafa…vrei sa muncesti, nu iei pensie, simplu!…populimii i-ati crescut varsta de pensionare si stagiul obligatoriu de cotizare intr-o noapte, si justitia a spus ca este in regula asa, la voi de ce nu se pune?…

  3. Covrigarule sunteți niște Editat. Ce tot o dați cotită cu pensiile nesimțite
    și cumulul pensiei cu salariul ?! Iată cea mai simplă metodă, fără bla, bla, bla…
    1) Desființarea pensiilor nesimțite și acordarea pensiei după contributivitate.
    2) Cine vrea să muncească peste 65 de ani(maxim 5 ani în plus), să facă cerere în acest sens și să i se acorde
    o mărire la salariul brut de 25%, indiferent de funcție. Capiscii ?!

  4. Ştiu că suntem o ţară de manelişti, întârziaţi mintal şi înapoiaţi, dar poate ar fi cazul ca aceste sesizări să fie declarate inadmisibile prin lege. Într-o justiţie întreagă la cap judecătorul chemat să judece o cauză ce vizează interesele sale personale, de orice fel ar fi ele, este incompatibil. Ciocoii ICCJ şi CCR nu au dreptul să judece chestiuni ce privesc propriile privilegii. Într-un stat de drept există noţiunea de CONFLICT DE INTERESE! Numai într-o colonie bananieră este posibil ca o oligarhie a unor birocraţi corupţi şi incompetenţi să îşi judece propriile privilegii nesimţite şi să şi le mărească după bunul plac!

  5. …nu ei au fosgt bastionul ..oranduitii condamnate…nu ei au supravegheagt ,concdamnat si executat pe cei ce nu si tineau gura…mizefrabili…majoritatea au jinduit si unii au obtinut grade …scursuri…

  6. Constituția României a fost VOTAT de Camera Deputaților respectiv Senatul ROMÂNIEI !!! Punct.
    Iar acuma apar niște adunături care nu și-or găsit un luc de dolce vita și formează niște grupuleze ( ex. CCR )care comentează o decizie a Camerei / Senatului. În ce p.lă de țară trăim ?

  7. Ultima ispravă a lui Pensii Speciale se numeşte Otilia Argentina Negrilă. Acest nume nu este cunoscut publicului larg, dar va rămâne mult timp în memoria celor 200 de clienţi Credit Europe Bank, căroara tanti Negrilă le-a delapidat 7 milioane de euro din conturi.

    Şi cum românika este un stat mai special cu nevoi speciale, adică eşuat, Argentina Negrilă este acum un om liber, fără cazier şi respectabil.

    Pentru că prescripţie!
    Pentru că CCR!
    Pentru că Pensii Speciale!

    Miile de hoţi şi escroci ai ţării o vor avea de acum înainte pe tanti Argentina Negrilă drept exemplu! Pentru că atunci când o freci 8 ani cu un dosar penal, infractorii prosperă fericiţi în colonia eşuată devenită stat infracţional organizat sub atenta coordonare a lui Pensii Speciale.

    BONUS: NIMENI NU A RECUPERAT NIMIC! ?????

  8. ‘ Cheia ‘, cea de a treia putere în stat poate pune oricând probleme celei de a doua, pe cale de consecință …. !

  9. ,,Magistratii”- ei sunt cauza ptr care in Romania nu mai merge nimic cinstit si corect in Romania de 33 de ani……[Rumburak]

  10. Grupul infractional organizat, botezat pompos ” Justitia Romana ” isi apara interesele cu dintii si cu ghearele. Dupa ce ca majoritatea lor a absolvit tot felul de ” universitati ” dubioase, obtinand diplome fara valoare, sunt proveniti din structurile vechii si noii securitati, ori au stranse legaturi cu acestea. Habar n-au de legi, judeca dupa ureche, ori la comanda politica si se apara intre ei. Amana dosarele cu anii, dau sentinte gresite si nu dau socoteala. S-au opus din rasputeri infiintarii SIIJ, iar CSM este mama relelor, o gasca de smecheri. Ce cauta procurorii in randul magistratilor?! Procurorul este avocatul statului, pe aceeasi treapta cu avocatul apararii. Ce cauta in instante judecatori mai tineri de 40 de ani si cu vechime sub 15 ani? Dece se pensioneaza magistratii la varsta la care abia ajung sa capete experienta?

  11. De hoti, tradatori, nebuni si parazati nu scapi decat cu streangu. demonstratii, legi, proteste … astea is baliverne… Nu scapi asa usor de ei cu chestii civilizate. Arabii le taiau mana, in SUA acum 200 de ani erau spanzurati …
    Tarile care au aplicat streangu vor exista si peste 100 de ani. China exista de 4000 de ani si va mai rezista; SUA va disparea secolu asta… E ca un organism; cand celule canceroase si parazitii se inmultesc peste masura, organismu va muri.. in cazuri extreme nu merge cu ulei de lavanda, trebuie antibiotic, operatie…

    Au ajuns unii care trebuiau sa fie la puscarie sau la casa de nebuni in fruntea tarii; e imposibil ca societatea sa nu se prabuseasca in viitoru apropiat.. vad la colegii mei de serviciu (astia tineri sub 25 de ani): „de ce sa muncim? sa ne fure astia tot? si daca nu fura tot, atunci fac inflatie sa ne ia si din valoarea economiilor” „de ce sa facem copii? sa fie sclavi?” „nu e de stat in Romania”

  12. Scrie clar in constitutie: toti sunt egali in fata legii. Deci daca legea zice pensionare la 70 de ani si pensia calculata intr un fel, atunci trebuie aplicata la toti. Daca unii au dreptu la pensie speciala, toti trebuie sa aiba dreptu. Daca femeia de servici nu are voie sa cumuleze pensia cu salariu, nici kktii de judecatori nu trebuie sa aiba voie.

    Avem cea mai corupta tara din europa, si-i platim pe judecatori mai bine ca Elvetia..

  13. Doamne fereste sa se schimbe roata in Romania pt. ca atunci vor ramene foarte putini in justitia asta de bisnitari si corupti.

  14. De ce se consideră acești magistrați speciali cînd legile Sint făcute și aplicate anapoda,cînd cu ajutorul lor care au aplicat greșit legile fondului funciar ni s-au furat terenurile agricole și casele ce trebuiau restituite,cînd ei fac că numeroși oameni nevinovați Sa fie băgați în pușcărie,cînd de nenumărate ori victimele Sint transformate in vinovați ,cînd ei aprobă abuzurile de la pensii care fie se calculează greșit sau se fura o parte din ele ?Nu Sint speciali,nu merita favorurile pe care și le însușesc in mod abuziv.Magistratii români nu vor să accepte că nimeni nu e mai presus de o lege care trebuie sa fie pentru toti

  15. ”Stat paralel” acuma se vede realitatea din Romînia cine conduce țara :SPECIALII .
    (O nouă revoluție ca să scăpăm de căpușile care au apărut dupa 30 de ani…mizerie umană)

  16. Nici nu trebuie sesizata Curtea, orice instanta de judecata reda orice drept taiat arbitrar. Niciun avocat patriot care vrea indemnizatii si pensii europarlamentare nu vrea sa conteste caracterul discriminatoriu de calcul al pensiilor din Romania (nu exista o regula unica, egala pentru toti). Si prostimea ii va da votul necesar, pentru ca meritati !

  17. noblesse oblige…

    si nemunca, la fel, isi cere avantajele…

    asa suna in mintea unora normalitatea… v-ati da pe mina lor sa va faca dreptate? tara ca o prada! toti o intind si profita de ea prin lipsa bunului simt, curajului, compasiunii, bunei intentii.

    criteriile care fac din ceva sa fie special nu se justifica! toate muncile sint la fel de valoroase in egala masura. acum pe bune, profesorii, invatatorii sint cei mai in masura sa ia pensii speciale…

  18. Nu țin minte ca in sondajele de opinie, la clasica intrebare „in ce instituții aveți incredere”, dacă figurează și ceva despre justiție. Cred că încrederea în justiție este cu minus, dar ei sunt „speciali”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.