Da, conflict constituțional e chiar faptul că a fost oprită procedura parlamentară de derulare a moțiunii de cenzură în așteptarea deciziei noastre… Aceasta a fost o parte din verdictul CCR în privința sesizării făcute de Guvern pe marginea moțiunii de cenzură USR-PLUS-AUR. Nu l-au înțeles decât câțiva jurnaliști. Politicienii, deloc.
Un fost judecător al CCR a explicat că, în esență, CCR a arătat Parlamentului că, date fiind celelalte elemente de conflict constituțional, dacă moțiunea va trece, atunci acest vot ar putea fi atacat la CCR și Curtea are a decide că votul nu a respectat verdictul CCR din 28 septembrie, care a indicat faptul că, dacă o inițiativă neconstituțională ar fi aprobată prin vot, această aprobare nu ar putea fi constituțională.
Era ceva prea complicat pentru mințile wishfull thinking ale politicienilor.
A fost trimisă către plenul Parlamentului o nouă moțiune de cenzură. Dacă ar fi atacată de Guvern la CCR și aceasta, acum Parlamentul știe că nu ar fi constituțional să oprească din nou procedura.
Ce se întâmplă cu prima moțiune? Necontinuarea procedurii în ceea ce o privește poate deveni pricina următorului mare scandal.
Dacă marți, 5 octombrie, are să treacă moțiunea a doua, Guvernul va deveni demisionar? Poate că da, poate că nu. Guvernul s-ar putea considera demis în chip neconstituțional. De ce? Pentru că în Constituție e prevăzut că o singură moțiune de cenzură pe sesiune e permisă. Or, iată, Parlamentul actual a permis două moțiuni. A permis-o pe prima, apoi a înghețat procedura derulării ei și a permis încă una.
Constituțional ar fi fost să fie dusă până la capăt procedura în privința primei moțiuni și, dacă moțiunea ar fi fost respinsă, era deschisă calea pentru depunerea alteia. Dacă, dimpotrivă, ar fi fost aprobată, conflictul constituțional ar fi continuat în formă nouă, în sensul că nu ar fi fost stins conflictul în vechea lui formă.
Actualele noastre partide duc lipsă de juriști cu o pregătire suficient de bună? Poate că da. Dar la fel se întâmplă și la Cotroceni, și la Palatul Victoria și de aceea moțiunea PSD s-ar putea să nu fie deranjată în drumul ei către demiterea Cabinetului Câțu. Mai ales că sunt semne că președintele Iohannis și-a fixat mintea pe soluția unui cabinet demisionar de lungă durată. Nu cabinet minoritar, așadar, căci un astfel de cabinet ar avea nevoie de un vot de încredere în Parlament și neobținerea acestui vot ar fi un prim pas către anticipate. Un guvern demisionar nu ar putea da ordonanțe, dar ar putea emite hotărâri.
La o adică, Parlamentul ar găsi majorități de conjunctură pentru a trece unele legi a căror necesitate derivă din PNRR.
Foarte tare. Discutam de motiuni, discutam de constitutionalitate, discutam de variante politice, discutam de …. dracu sa ne ia, Intre timp curentul, gazele, benzina, mancarea, etc., n-avem bani sa le platim. Dar noi discutam. Dă-ne dracului.