Oradea, un model pentru toată țara

Am zis că trebuie să văd orașul despre care toată lumea care i-a călcat străzile spune că-i o minunăție, mare surpriză, o așezare care contrastează puternic cu tot ce am întîlnit în România.

O dată, de două ori, de cinci ori, dar de zeci de ori am auzit Oradea în sus, Oradea de vis, Oradea paradis, Oradea ca în Vest, de parcă ar fi în altă lume. De ce acolo? Cum? Nu se poate repeta? Doar nu-i Valea Regilor cu piramidele din Egipt și nu e opera lui Keops!

Și mi-am rupt două zile din viața mea de bucureștean gata să abandoneze Capitala și am luat avionul de Oradea. Dacă nu-mi dau seama în două zile nu mă prind niciodată, am zis eu, și am aterizat pe un aeroport amărît, insuficient pentru o cursă pînă la Sibiu sau pînă la Suceava, la care ajungi pe jos, printr-un tunel de tablă tapetat ici și colo cu tot  soiul de  afișe pe care scrie „Visit Oradea!!

A naibii vizită care începe printr-un soi de  lego făcut din containere! Adică printr-o butaforie de aeroport, nici măcar prin același în care am aterizat în urmă cu treizeci de ani.

Vă cerem scuze pentru disconfort! „Construim pentru dumneavoastră!”

Aha! Mai merge! La urma urmelor, nu-i o nenorocire! O dată la dus și o dată la plecare nu-i sfîrșitul lumii. Pot să trec și prin containere, dar să văd și cîteva din minunile care să mă lămurească!

Am ieșit din aeroportul internațional încropit și din containere și, după disconfortul de cîteva minute, au început primele ore din lungul șoc al reîntîlnirii mele cu Oradea.

Pe o lungime de un kilometru se lucra de zor la noul Aeroport Internațional Oradea, cu zeci de utilaje, cu pîlcuri de oameni care făceau cofraje, betoane și asfaltau la pistă, pavau alei și nu mai știu ce făceau.

Parcă sunt în China, am zis în sinea mea.

Aeroportul cu terminal internațional pentru pasageri și cu unul pentru containere trebuie terminat pînă la sfîrșitul anului, îmi zice șoferul!

În Oradea, toate trebuie terminate pînă la sfîrșitul anului. Parcă ar cădea o ghilotină, parcă vine sfîrșitul lumii. Toate au pe frunte amenințarea cu datul în primire pînă la sfîrșitul anului. Și pasajele subterane, și piațetele, și aeroportul. Toate!

– Pierdem banii, domnule!

– Cine pierde banii?
– Cine! Primăria!

– Numai primăria?

– Și constructorii. Nu mai pupă  nimic dacă nu fac bine și nu termină la fix! Îi mănîncă Bolo.

– Și cine se luptă cu ei?

– Cum cine?

Și am ajuns în Piața Unirii, binecuvîntînd clipa în care m-am hotărît să pornesc la drum. Acolo, se întinde  orașul de vis. Partea veche din Oradea este un soi de muzeu în aer liber, o moștenire  urbanistică restaurată  corect, după manual, cu sursa fondurilor afișată la intrarea fiecărei  clădiri, împreună cu cîteva date istorice și cu categoria de  încadrare ca monument istoric. Cu multe spații pietonale, cu terase și pasaje restaurate, cu fațade luminate după ultima modă și cu cele mai moderne tehnici. Oradea este un oraș cosmopolit, cu o istorie  bogată, cu mai multe etnii și imperii care au dat conducătorii orașului după cum s-a învîrtit roata timpului și a banilor, dar mai ales a istoriei.

Din primele ore, mi-am dat seama că am ajuns într-unul din orașele în care aș vrea să trăiesc.

Dacă ar avea energie și ar ține la noi, președintele României și primul-ministru sau oricare dintre ei ar da tuturor primarilor și președinților de Consilii Județene o întîlnire extraordinară la Oradea cu tema „Ce trebuie făcut în România?”. Și l-ar  ruga pe „profesorul” Bolojan să le țină o lecție practică de administrat o localitate și un ținut. I-ar încărca pe toți în două-trei autocare, le-ar arăta ce este și le-ar spune ce va fi și le-ar explica din mers tot parcursul orașului, din 2008 pînă astăzi, cînd Oradea este deja  o vedetă, un reper al Estului european, o perlă urbanistică greu de întrecut de o alta în România. Și pe care românii o descoperă cu gura căscată, zicînd în cele din urmă:

– Păi se pot face lucruri extraordinare și la noi! Și dacă se poate la Oradea, de ce nu se poate în toată țara?

Dacă  delegația asta de perdanți și tocători de vorbe s-ar învîrti două-trei zile prin Oradea ar realiza că pe la noi nici un oraș nu trăiește un asemenea ritm nebun de modernizare. Ba, dacă ar lua în calcul numărul proiectelor urbanistice mari, care trebuie terminate pînă la sfîrșitul anului, atunci ar zice cu un strop de mîndrie că nici în Europa nu mai există unul la fel. Și bunul simț i-ar obliga să se întrebe singuri:

Cum dracu’ au reușit ăștia? Care-i secretul? Cum le iese? Cum izbutesc?

Dintr-o simplă plimbare prin Oradea, și președintele României, și premierul ar înțelege ce au de făcut.

Oradea are un ritm aiuritor de restaurare și de modernizare și toată populația îl  susține.

Un localnic îmi spunea:

– Domnule dragă, tot orașul este spart, se lucrează și noaptea. Este zgomot, este praf, se circulă greu prin centru, trebuie să ocolești pe străzi, dar nimeni nu înjură și nu te aia… Știe că va fi bine.

Am petrecut două zile la Oradea. Destul de repede mi-am dat seama ce-ar trebui să afle primarii  veniți în vizită și ce ar trebui să învețe premierul și președintele. De la început trebuie să precizez un lucru. Lecția de la Oradea nu se poate altoi decît pe un puternic sentiment al datoriei. Fără el, pot fi și miniștri, și regi, și șefi la NATO, tot nu schimbă nimic.

Oradea ca o bijuterie nu este cîștigată la loterie. Este un proiect, un plan, o muncă nebună, întinsă pe ani, un ideal, o ambiție, o adevărată preocupare și o probă de pricepere și de folosire a inteligenței și a tehnologiei în a administra un oraș.

Am plecat la Oradea să  văd și eu schimbarea la față  a unui oraș și am descoperit o altă formă de a munci pentru comunitate. Nu cu șmecherii, nu cu lene și cu pile, nu cu  flecăreală și cu promisiuni, nu cu nepoți și veri. Am plecat să mă dumiresc dacă sunt adevărate poveștile care circulă și din vorbă în vorbă cu oamenii implicați am descoperit că reușita de la Oradea nu este miraculoasă. Se bazează doar pe un alt fel de a munci în administrație, de a gîndi orașul și de a răspunde la nevoile oamenilor.

Am înțeles repede  că reușita de la Oradea poate fi o lecție pentru toată România și m-am străduit să caut explicații, să adun date și să notez mărturisiri și explicații.

Am plecat dintr-o curiozitate și am dat peste un succes story românesc, pe care nu-l pot descrie decît într-un serial. Pentru cîteva zile, renunț la editorialul despre politică, pentru a descrie mecanismele unei schimbări spectaculoase din care pot învăța și alții. Mă refer la cei care vor să-și facă datoria, care au obraz și care se sfiesc  de întîlnirile cu semenii, nu la figuranții și la profitorii de ocazie.

Am plecat la Oradea pentru o lămurire propunîndu-mi să scriu un articol. Am dat peste un model folositor pentru toată țara și n-am cum să-l cuprind într-o singură poveste.

Pe cei pasionați de comentarii politice îi dezamăgesc. Mi se pare mai important să încercăm a înțelege resorturile celei mai importante schimbări publice din țara noastră.

Așadar, de mîine, „Oradea, un model pentru toată țara!”

Oradea – un model pentru țară (2)

Recomanda 121

16 Comentarii

  1. @ „Marcel”, 28 oct. 2023 la 13:43
    (continuare 1) Probabil ungurii au înființat Várad, cum scrii, dar anii ăia de dinainte de sosirea ungurilor în Pannonia au fost foarte importanți pentru noi.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Krum
    Presupusul tată al lui Krum a fost amestecat în geo-politica creștină zonală, cică este pomenit în textul „Miracula Sancti Demetrii” (că tot au sărbătorit miticii acu’ un alt Dimitrie, „the Newest” :)) – apropo: BULGAR și cioban, după ce Bukalele lor a fost fondat de un cioban din Ardeal! deci nu au NIMIC ce să țină de ei, nici măcar la nivel ciobănesc! ba, greșesc: l-au avut pe idiotul oltean de la Maglawitt, și îl au pe armînjitu’ interlop Mr. Beee din Pipera). Krum continuă conflictul cu Hanatul Avar („Establishment of new borders”) și e clar că a avut o bătălie foarte importantă în Bihor:
    https://en.wikipedia.org/wiki/First_Bulgarian_Empire#/media/File:Territorial_expansion_during_the_reign_of_Khan_Krum_(803-814).png
    Iar acu’, să folosim ce grăiește ceșkizd idiotu’-util oltean „doru popescu, la 9:58”, arkeologhizd aneksionizd cre(ș)tin: „ac pastores romanorum”. Gacii purtați încă azi în Partium
    https://www.youtube.com/watch?v=iP0X7y3FQRE
    sunt comuni și pentru slovacii din est (vei auzi „Hop’-așa!”, „kolindá” și „Maramu”, au fost fiii Transilvaniei, au fost separați prin invazia ungurilor, erau întinși pînă în Moravia, unde a existat o „Valahia moravă” din cauza căreia și azi în slovacă, cehă și poloneză vei găsi „bryndza”,
    https://pressto.amu.edu.pl/index.php/bp/article/view/3900
    niște rebeli șozi
    https://www.youtube.com/watch?v=NsVBK6eVOS0
    https://www.youtube.com/watch?v=C1QQo8ayITI
    care au dat-bătăi-de-cap serioase austriecilor, aliați fiind cu calviniștii unguri în Războiul de 30 de Ani; austriecii au distrus-o militar în secolul XVII, și i-au decimat și alungat, cam cum ai văzut cu Scoția lui Wallace), …

  2. @ „Marcel”, 28 oct. 2023 la 13:43
    (continuare 2) …și pentru sloveni,
    https://www.youtube.com/watch?v=38F020cYAOA
    (i-anm văzut în Timișoara, la un festival folkloric, dans bărbătesc cu greble pentru fîn) și au fost împrumutați și de păstorii unguri din Pannonia (ungurii recunosc cinstit că s-au așezat peste slavi și că au multe împrumuturi de la ei!):
    https://www.youtube.com/watch?v=GYf8pHEUMTQ
    E evident că n-am avut niciodată nimic în comun cu balkanicii de la sud de Carpați (dansuri în linie, ca slavii) și că Transilvania aparține Europei Centrale (ritm diferit, melodii diferite, dansuri de perechi mixte).
    https://www.dcnews.ro/britanicii-dovedesc-tiin-ific-ca-romanii-ardeleni-sunt-diferi-i-de-restul-romanilor_535735.html

  3. Populatia gasita de unguri la anii 894-903 AD … in Panonia „Quem terram habitarent sclauij, Bulgarij et Blachij, ac pastores romanorum” … si respectiv in Transilvania „Quia essent blasij et sclaui” (Gesta Hungarorum/1200 AD).
    Deci la anul 894 AD, anul mentionarii ducelui Menumorut, pe teritoriul Transilvaniei nu erau mentionati nici bulgari (crestinati deja la anul 864 AD) si nici turci (pagani la acea vreme).

    Avem ca momente de crestinare a slavilor (de trecere de la PAGANISM la religia CRESTINA) …
    Crestinare Bulgaria (864)
    Crestinare Moravia (863)
    Crestinare Serbia (870)
    Crestinare Croatia (879)
    Crestinare Bohemia (884)
    Crestinare Polonia (966)
    Crestinare Rusia Kieveana (988).

    Românii din Transilvania erau deja CRESTINATI, ca GETO-DACI/50 AD, precum si OFICIAL CRESTINATI inca din anii 325 AD/de catre Constantin DACUL, in epoca Imperiului Romanic de Rasarit. Datorita faptului ca Menumorut locuia in vechiul castru GETO-DACIC si DACO-ROMAN de la Biharia (conform datelor arheologice anexate de mine mai sus), inseamna, CU NECESITATE, ce Menomorut era un duce de origine Româna/’blasij’, ca de altfel si ducele Gelou.
    Restul … raman doar niste simple ipoteze … NEVALIDATE INSA de catre DATELE ARHEOLOGICE !

  4. @ „Marcel”, 28 oct. 2023 la 13:43
    Am să contrazic primăria voastră cu o părere personală:
    https://www.worldhistory.org/image/16895/bulgarian-empire-under-khan-krum-the-fearsome-803/
    Bulgarii au avut într-o vreme un rol covîrșitor în zonele balkanikă și carpatică! Vorbesc de bulgarii originari, cei TURCICI, cei care au creeat primul Imperiu Bulgar. După cum vezi, au trecut de Bihor, și au ajuns să se învecineze acolo cu regatul morav. Asta justifică numele cu sonoritate ciudată „Menumorut” (cred că era bulgar, sau de alt neam turcic, deși miticii îl vor rrromîn verrrde…) la voi, și numele slav Bălgrad (toate satele românești din împrejurimi i-au spus așa în istorie, și-i spun și azi, iar numele maghiar Gyulafehérvár conține același „orașul alb”, ca și numele german din vechime Weißenburg) al ceea ce se numește oficial de la 1920 încoace (fără nici o noimă, și fără nici o bază istorică, ci doar pentru că așa a vrut miticul nemernic șovin brătian, cel care a băgat zîzania pe-scară-largă între români și unguri în Transilvania) „Alba-Iulia”. În Imperiul ăla, aristocrația bulgară turcică s-a creștinat sub limba și cultura slavonă, și s-a slavizat, în timp ce slavii de sub dominația ei au adoptat numele aristocraților stăpînitori: „bulgari”. Ei au impus slavona ca limbă oficială pe harta aia, iar apoi kumanii au rupt de la ei teritoriile de la nord de Dunăre. Dar Bukale nu vrea să dea-apă-la-moară unui șovinism balkanik similar cu al său, cu sediul la Sofia, și nu are nici un interes să spună adevărul despre Transilvania, că așa o ține captivă de la 1920 încoace.

  5. @din Ardeal

    Da, îmi fac mea culpa, ai avut dreptate😇

    Din păcate discuțiile astea sunt purtate pe teme marginale. Ce importanță are, la urma urmei, cine și când a pus temelia cetății? Am găsit pe site-ul primăriei o zicere care sună așa:

    Evul mediu: cele mai consistente informații în legătură cu istoria orașului și a Bihorului în această perioadă provin din Cronica lui Anonymus, Cronica lui Simon de Keza, Registrul de la Oradea, Carmen Miserabile și Statutele Capitolului din Oradea. Potrivit unei alte surse mai târzii, anume Cronica pictată de la Viena (redactată în a doua parte a secolului al XIV-lea), regele Ladislau I cel Sfânt (1077-1095) „a găsit în parohia fortăreței Bihor, între fluviile Criș, într-o vânătoare, un loc unde, la îndemnul îngerilor, a hotărât să ridice în cinstea Fecioarei Maria o mănăstire, loc pe care l-a numit Varad”.

    Așa o fi, n-o fi așa? La urma urmei articolul era despre cum arată Oradea azi, cine a contribuit la asta, nu despre niște statui mutate, spălate, ori aruncate la fier vechi. Vizet e un frustrat, e evident, a scormonit pe net și-și flutură descoperirile pe-aici. Îmi pare rău că l-am băgat în seamă.

    • tu discuți cu tine insuți, ”inventatorule” minoritar. Deh, complexul apăsător.

  6. Am batut tara asta in lung si in lat.Am luat la pas si orase si orasele,ba chiar si sate dar Oradea mi s-a parut cel mai frumos loc pe care l-am vazut.Nu stiu cat este meritul romanilor de acolo,consider ca mostenirea arhitecturala a fostului imperiu este piatra de temelie a ceea ce a fost si va deveni Oradea.Ca si Clujul,dealtfel,si Sibiul,un pic din Timisoara.Si nu,nu sunt de etnie maghiara,ba chiar sunt din sud,de undeva.E adevarat ca si Bucurestiul are farmecul lui in cartiere care au scapat de demolarea comunista,la fel si Iasiul,dar lupta pentru podium se da in Ardeal.Si nu veniti cu de-astea ca acolo nu e coruptie,ca sunt oamenii mai seriosi.
    Conjunctura a facut ca acolo sa apara la un moment dat un om muncitor si dedicat-ma refer strict la Bolojan-dar care a avut si pe ce sa ridice orasul.

  7. Daca vorbim despre DISCRIMINARE pe taramul Transilvan al Oradei … TREBUIE NEAPARAT SA VORBIM despre acea IMORAL si ILEGAL pact politic ”Unio Trium Nationum”, istoric NEromânesc si ANTIromânesc (ROMÂNII reprezentand, din totdeauna in istorie, populatia cea MAJORITARA dpv. lingvistic, cultural si genetic, de peste 8.000 de ani LOCUITOARE AUTOHTONA de tip SEDENTARA, CONTINUA si PERMANENTA pe acest TARAM) …

    Fraterna Unio (în română Uniunea Frățească), cunoscută sub numele de Unio Trium Nationum (în română Uniunea celor trei neamuri) deși părțile semnatare au fost patru, a fost un pact de alianță mutuală militară și politică încheiat pe parcursul Răscoalei de la Bobâlna în data de 16 septembrie 1437 între marea nobilime maghiară din Transilvania, clerul catolic, orășenii sași și secui (pe atunci aparținând vechiului Regat maghiar). Înțelegerea a fost semnată la Căpâlna, aflată pe atunci în Comitatul Dăbâca.

    Noile rânduieli s-au consolidat în dauna dreptului strămoșesc românesc (al populatiei MAJORITARE pe TARAMUL Transilvaniei). Românii FIIND CONSIDERATI de catre minoritarii din Transilvania, conform cu prevederile înscrise în actul „Unio Trium Nationum” (Fraterna Unio) doar o națiune „tolerată”. NEDREPTATE ISTORICA, ELIMINATA insa in anul 1918 !

  8. Asa zisa ‘lume libera’ a unora (ce o fi insemnand oare asta ?) … numara cam 1 miliard de oameni.
    Restul populatiei globului, DE VREO 7 (SAPTE) MILIARDE de OAMENI, oare nu VIETUIESC si EI tot pe acest PAMANT? Oare in ce tip de ‘lume’ vietuiesc si ei ? Oare pot fi ei considerati ‘niste ne-oameni’ sau ‘niste sub-umani’ ?

    A imparti lumea in ‘oameni liberi’ si in ‘oameni ne-liberi’ inseamna DISCRIMINARE !
    DISCRIMINARE de tip POPULATIONALA/ETNICA, SPIRITUALA, CULTURALA, RASIALA, RELIGIOASA, de tip APARTHEID si de BANTUSTANIZARE/IZOLARE !

    Asta sa insemne oare ‘lumea cea libera’ in care vor sa vietuiasca unii minoritari, adica cam 1 miliard de oameni (12% din populatia UMANA totala a PAMANTULUI) ? Si restul populatiei UMANE a PAMANTULUI, ce facem cu EI ?

  9. Nea Cornel, că orădean vă mulțumesc. Ați înțeles foarte bine ce se întâmplă cu Oradea. Din abundenta de reacții stârnite e limpede că ați produs ceva remarcabil. Zic că merită, așa cum genial ați intuit , o aplecare mai atentă acest subiect. Îngăduiți câteva cuvinte despre acest oraș din perspectiva unui om născut și trăit aici. Oradea nu e raiul pe pământ. Are drumuri proaste, cu cele mai multe capace de guri de canal din ce cunosc, cartiere periferice ca Harlemul anilor 80, cele mai multe șantiere pe metrul patrat din Europa, un salariu mediu sub media pe țară, o universitate ce nu-și poate tine tinerii acasă, un sistem sanitar cu medici care fac naveta săptămânal la Londra, unde lucrează pe bani, dar în hemoragie locală. In schimb, Oradea noastră are oameni. Sa iau unul la întâmplare, Bolojan pe numele lui, Bolo cum îl alintam noi. Individul ăsta e ce n-ai văzut: aștepta carcit de durere cu orele la urgenta, refuzând locul in fața, își plătește, supărat, amenda pentru o roata pe trotuar, refuzând favoritismul, își trezește noaptea la 2 colaboratorii sa le dicteze planul de bătaie pentru a doua zi, își petrece nopțile în bucătărie făurind vise pentru orădeni. Nu-i fac statuie că n-are nevoie. A refuzat și să taie panglici de inaugurare născătoare de capital politic. A reușit să ridice viziunea și expertiza administrativă deasupra măruntelor și meschinelor lupte politice, a intuit că va fi devorat după primul colt daca va cobori în mlaștina intereselor mărunte și a tradiționalei instituții care se numește mită. Daca avea petice in dos era demult mâncat. Faceți o întâlnire cu omul asta. Merită să pierdeți timpul.
    Destul cu Bolojan. Ar merita câteva cuvinte și oamenii locului. La următoarea intervenție.

  10. Ce spuneam la 13:32 si a cazut cortina pe comentariu, cortina ramasa cazuta si pe reclamatia de la 14:39? – Ce ti-au pregatit propriii cenzu raci Nea Cornel? Ti-au scos cateva ore din circuit PARTEA A DOUA publicata azi a Editorialului despre Oradea de alaltaieri!!! Aceasta e CULMEA CENZ URII!!! Si publicasem la 12:42 un comentariu despre motivul retragerii suplimentului despre Oradea!!! uritatea cu care Nea Cornel si-a tratat propriii comentatori…Bine ca marius tomlin ti calosul poate sa se semneze
    fara probleme „Ca pielea de pe p” la suplimentul REAPARUT dupa ce am reclamat!!!

    Redactia Cotidianul, daca nu-mi publicati comentariile de azi, inclusiv acesta, VOI RECLAMA la CNA cum sunt APROBATE comentarii Editat, ANTI-LUMEA LIBERA, ANTI-Israel, ANTI-Ucraina si PRO-Putin/Pro Xi in timp ce eu sunt blocat pentru ca ii critic aspru!!!

  11. @ „Marcel”, 27 oct. 2023 la 11:32
    Nu ți-am spus mai devreme? HAHAHA!
    Uite-l, la treabă: „vizet 27 oct. 2023 la 13:49, la 14:43”!
    Insistența cu care vrea să convingă că el nu ar fi regățean am văzut-o repetată și alte dăți, la subiecte TOATE legate de unguri. PROPAGANDIST. Normal că încheierea „argumentației” lui e că nu ar fi șovin… BALKANIK. Mai lipsește să ne spună că „drepturile minorităților în Rro’, mai ales ale celei ungare, sunt fără egal în Lume”, leit-motivul pe decenii al șovinismului profesionist miticesc.
    Și spune singur: „sunt din localnic din moși strămoși pe plaiurile Bihorului”, adică e un puișor de emigrant, cum e plin la Bukale de „bunicii mei erau din Ardeal” și alți închipuiți-ardeleni, vorbind miticește (din vecini mi-au plecat două la Bukale, la școli; mama lor olteancă 100%, tatăl bihorean; ele seamănă perfect cu ea, adică OLTENCE brunete, iar dacă acum le întreabă cineva la Bukale ce sunt, vor spune că sunt din Ardeal; alții plecați de lîngă mine sunt 100% olteni de a II-a generație în Ardeal; pe tema unor astfel de strămutați erau în anii trecuți multe discuții adverse pe forumurile ca ăsta, de la mitici frustrați că „vin-grămadă din Ardeal ca să ne ia locurile de muncă”, dar erau DE-AI LOR), da’ care-și închipuie că au mai multe drepturi pe Ardeal decît noi, localnicii! Își închipuie că dacă mențin un ton moderat anti-maghiar nu pot fi dibuiți, dar îi trădează frazele de partizanat miticesc și atitudinea anti-ardeleană ce noi o simțim, iar ei NU. Atitudinea lor e „turnesolul” ce-i deconspiră.

  12. Ar fi bine sa va mai documentați și să vă mai pune ți și niște întrebări așa în gând cum primăria a despăgubit la prețul pietii 50-140 de euro/mp in Nufărul in condițiile in care ei(primăria )și alții din zona au vândut și la 400 de euro mp în aceeași perioadă… aici sunt multe de spus dar ar trebui sa va informați înainte de lauda atîta orașul sau pe dl.Bolojan (apropo dl.Birta este primar acum in”)..2.Dupa ultimul recensământ de ce a scăzut populația de la oraș și a crescut în comunele limitrofe?3.Ati verificat în câte din firmele care lucrează la „reconstrucția”orașului e implicat Bolo?..și ar mai fii

  13. @ „Marcel”, 27 oct. 2023 la 11:32
    Mi-i familiară atitudinea asta ce o remarci la el, a căutat informațiile pe net, e unu’ dintre șovinii balkanici „de serviciu” pe-aici pe forum, își mai schimbă identitatea din motive propagandistice.
    Dacă era bihorean ar fi știut că Mikhail a fost doar un impostor mărunt care nu merită statui, ar fi știut și ar fi scris de Ștefan Jósika de Brănișca, cancelarul Transilvaniei care a conceput planul de unificare sub un singur sceptru pus în aplicare de Habsburgi, inițial la 1595 cu Sigismund Báthory, apoi după o sincopă continuat cu mercenarul Mikhail și cu cel care l-a înlocuit, condotierul Basta:
    https://www.academia.edu/36272523/Primul_unificator_al_rom%C3%A2nilor_un_or%C4%83dean
    Jósika merită în Orade’-Mare o statuie ce s-o înlocuiască pe a veneticului odios din Valahia, impostorul dă la Tîrgu’-dă-Floci care a lovit în românii transilvăneni, împins în față de mitici deja din vremea brătianului trădător nemernic care a rupt teritorialitatea Partium-ului – ungurii nu au făcut-o! – și l-a redus fără nici un drept, cedând Cehoslovaciei în aprilie 1919 jumătatea de nord a Maramurășului (acum la Ukraina nazistă, ca criminalii ăia de la Kiev să-i trimită pe români să moară pe frontul din Donbass).
    P.S. Pentru cine cunoaște etnografie, Partium e ușor diferit de Ardeal, se întinde din Maramurășul de Nord pînă la Arad, cu dialect, ritm muzical, „pași” și gaci caracteristici.

  14. Mi-a plăcut la Oradea ! Am fost la Oradea prin Anul 1974 sunt Case Foarte Mari si Spatioase si sunt Oameni Minunati la Oradea .

  15. Frumos laudatio legat de oras si de niste alesi. Dar mai e si parte aia despre care nu se prea vorbeste. coruptia locala si sisteme vechi inradacinate in mentalul colectiv nu doar a orasului ci si a zonei (Nu doar Oradea, nu doar Crisana).

    Daca esti priceput si bun in meseria care o ai, nu inseamna ca vor da buzna angajatorii sa te angajeze, daca nu esti dipus sa „respecti” procedura. Adica ori platesti pe cine trebuie cu o suma mare de bani sa te angajeze, sau un an traiesti din ce poti, semnezi fisa de salariu ca si cum ai luat leafa, insa leafa ajunge la cine te-a angajat. Unii platesc astfel de sume din banii strinsi la ciorap, sau fac credit la banci, sau daca persoana locuieste inca la parinti va munci un an fara sa primeasca nici o parte din salariul muncit si abia dupa un an va avea venit lunar si va putea sa-si plateasca darile si cheltuielile cotidiene.

    Despre asta nu prea se vorbeste decit in soapta, si se practica de zeci de ani la toate nivelurile, atit firme private cit si la stat, dupa buget si pile. Acolo asta se considerat normal, dar prin faptul ca nu se vorbeste in gura mare se vede ca se stie ca asta nu e in regula.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.