Ce legături există între firma MIA Airlines şi Traian Băsescu

Pe data de 17 martie, anul trecut, cotidianul.ro a scris pe larg despre transporturile aeriene dubioase efectuate de firma MIA Airlines şi despre legăturile acesteia cu ROMAVIA.

Legăturile sunt mult mai… grave. E halucinant: oameni de la ROMAVIA care au funcţionat la MIA Airlines au creat acum compania care se înscrisese oficial să îi închirieze piloţi lui Băsescu, după ce piloţii vechi erau pensionari şi nu mai aveau voie la cumul.

Avioanele care treceau ca fiind ale lui Viktor Bout şi care au fost la MIA alcătuiesc acum flota companiei din Mali, cea care a vrut să închirieze serviciul de pilotaj către ROMAVIA. Surpriză, de la ROMAVIA provin şefii companiei din MALI: doi foşti directori! Unul e colonel în rezervă!

Compania din Mali a afro-românilor romavioţi asigură serviciile de transport aerian oficial pentru preşedintele Mali, după lovitura de stat de acum vreo doi ani.

Avioanele MIA au fost fotografiate pe aerobaza militară MITIGA din Tripoli în vremea lui Gaddafi! Transportau ghiocei în Libia?


Air Force One-ul României, zburat de aviatori închiriaţi

Piloţi din Africa neagră pentru Traian Băsescu

 

Aeronava oficială a preşedintelui României, Traian Băsescu, va fi pilotată de aviatori români angajaţi ai Tombouctou Aviation Company, o firmă aviatică din Bamako, capitala Republicii Mali, după cum au declarat pentru cotidianul.ro surse din Administraţia Prezidenţială. Cotidianul.ro a descoperit că există legături vechi între compania aviatică din Mali şi două companii aeronautice din România: MIA Airlines şi … ROMAVIA. MIA Airlines a trecut ca fiind compania rusului Viktor Bout – denumit în presă „Negustorul Morţii” sau „Lordul Războiului” -, arestat pentru contrabandă cu armament. ROMAVIA este compania care asigură zboruri pentru înalţii demnitari ai statului român. În Republica Mali băştinaşii vorbesc limba bambară sau bamanankan.

Avioane, oameni şi internet: legătura dintre România şi Mali

Prima legătură dintre Tombouctou Aviation Company din Mali şi MIA Airlines din România – despre care în mass-media şi mai ales la Antena 3 au apărut articole potrivit cărora i-ar fi aparţinut prin interpuşi lui Viktor Bout şi că a avut probleme cu statul român – o reprezintă trei aeronave.

Astfel, cele trei aeronave de tip BAC 1-11 seria 400 din cele patru în total ale companiei din ţara vest-africană au aparţinut MIA Airlines, cu indicative de înmatriculare din România. La rândul ei, MIA Airlines a operat cel puţin un avion de la defuncta Jetline, care chiar era a lui Viktor Bout. Firmei Jetline i-a fost interzisă operarea în Europa, după o serie întreagă de scandaluri.

A doua legătură dintre cele două companii este cea a… cadrelor. A personalului, adică.

Astfel, cel puţin doi dintre responsabilii africanei firme Tombouctou Aviation Company provin de la companiile româneşti MIA Airlines, Jetline şi, surpriză !, de la ROMAVIA. Desigur, în cazul ROMAVIA e vorba despre militari rezervişti. De notat că la compania din Mali care asigură serviciile de pilotaj pentru Boeingul 707 al lui Băsescu lucrează, după cum vom arăta mai jos, doi români: este vorba despre directorul de zbor şi despre cel responsabil de mentenanţă.

A treia legătură este reprezentată de chiar pagina oficială de internet a Tombouctou Aviation. Prin urmare, pagina de internet a companiei aviatice ce asigură piloţi pentru Air Force One-ul românesc este înregistrată de o persoană extrem de interesantă, pe care o veţi descoperi mai jos şi care face legătura dintre Mali şi România.

Dovada închirierii de piloţi din Mali: un document ROMAVIA

Serviciile de pilotaj pentru aeronava oficială a României, Boeingul 707-3k1c înmatriculat YR-ABB „Carpaţi”, vor fi asigurate, conform unui contract deja semnat, de Tombouctou Aviation Company cu sediul într-un apartament al Hotelului Sofitel – Prietenia din oraşul Bamako, capitala Republicii Mali.

Compania Română de Aviaţie ROMAVIA a recunoscut printr-un document oficial, intrat în posesia cotidianul.ro, că „echipajul pentru aeronava B707 YR-ABB (…) aparţine companiei Tombuctou Aviation şi este contractat de Romavia în baza unui contract cadru de închiriere echipaj B707 semnat cu Tombuctou Aviation. Membrii echipajului sunt cetăţeni români şi deţin licenţe emise de Autoritatea Aeronautică Civilă Română”. Sublinierile aparţin redacţiei.

Cine e ROMAVIA şi de ce are nevoie Băsescu de piloţi?

ROMAVIA, proprietara Boeingului 707 YR-ABB prezidenţial, este o regie autonomă aflată în coordonarea Ministerului Apărării Naţionale. ROMAVIA asigură serviciile oficiale de transport aerian pentru preşedintele României, prim-ministru, preşedinţii celor două camere ale Parlamentului României şi pentru o serie de miniştri. Această regie asigură servicii de transport aerian pentru civili în regim de curse regulate şi charter.

Boeingul lui Băsescu sau Romanian Air Force One

Singurul avion de tip Boeing 707 – care urmează să beneficieze de serviciile de pilotaj ale companiei vest-africane – aflat în proprietatea României este cel folosit, în cei şapte ani ai mandatelor sale, în mod exclusiv de Traian Băsescu. Din acest motiv aparatul de zbor – construit în Statele Unite ale Americii în urmă cu 37 de ani pentru fostul dictator Nicolae Ceauşescu – este denumit în jargonul slujbaşilor Administraţiei Prezidenţiale şi în cel al agenţilor speciali ai serviciului guvernamental de protecţie a înalţilor demnitari – SPP – „Prezidenţialul”. În limbajul codificat al serviciilor speciale, Boeingul cu amenajări speciale de tip VIP – dormitor ori frigider pentru fructe şi îngheţată – mai este denumit şi „Fulgul” sau „Romanian Air Force One”.

Cine e Viktor Bout şi ce mai face el?

Viktor Bout a fost denumit, aşa cum scria cotidianul.ro încă din 2008, „Negustorul morţii”. Despre legătura dintre Viktor Bout şi ROMAVIA a vorbit şi Antena 3, pe larg. Ultima legătură dintre Viktor Bout şi România a fost făcută de europarlamentarul român Corneliu Vadim Tudor. Şi o referire din Wikileaks, la Bout, în Lumea Justiţei.

România – Mali: Legătura avioanelor

Conform datelor din Marea Britanie, trei dintre cele patru avioane care alcătuiesc flota companiei aviatice din MALI – despre care se afirmă doar că ar fi compania oficială a acestui stat – apar în arhivele online de specialitate ca aparţinându-i anterior firmei aviatice din România MIA Airlines.

Astfel, ROMBACUL 1-11 seria 400 – înmatriculat în România pe numele companiei aviatice de la Bucureşti a lui Viktor Bout cu indicativul YR-MIAzboară în prezent la compania aeriană din Mali cu indicativul TZ – BSA.

La fel se întâmplă şi cu celelalte două aeronave de tip BAC 1-11: astfel, YR-CJL din România al lui Bout a devenit TZ-BSB în Mali, iar YR-HRS din România a ajuns TZ-BSC.

Din flota companiei din Mali mai face parte şi un avion de tip Boeing 707, asemănător cu cel folosit în România pentru zborurile lui Traian Băsescu. Dar şi cu Boeingul 707 care s-a aflat în flota MIA Airlines.

Avionul Boeing 707 din Mali, surpriză sau nu, nu e străin de România! A fost reperat pe platforma ROMAERO din vecinătatea Aeroportului Băneasa (acolo unde îşi ţinea avioanele firma lui Viktor Bout), aşa cum o demonstrează o fotografie a unui „vânător” român de imagini cu avioane, postată la sfârşitul lui iulie 2009 pe un cunoscut forum de specialitate.

O scurtă istorie a proprietarilor avioanelor de mai sus, aici.

România – Mali – Libia, unite prin Tombouctou

Pentru firma aeronautică din Mali lucrează deja piloţi sau specialişti aeronautici fără atribuţii de navigaţie români.

Unul este Ştefan Constantinescu, care figurează ca pilot la detaşamentul Boeing de la MIA Airlines, dar şi ca persoană de contact pentru firma din Mali. Pagina de internet a Tombouctou Aviation Company din Bamaku este înregistrată pe numele şi pe adresa din Bucureşti, Calea Dorobanţilor, a pilotului Constantinescu.

Interesant este că unul dintre numerele de telefon mobil de contact ale lui Constantinescu este al companiei de telefonie mobilă din Marea Jamahirie Arabă Socialistă Libiană.

De altfel, avioanele firmei din Mali, provenite de la firma din România, au fost găzduite pe aeroportul Mitiga din Tripoli, aeroport folosit şi ca bază militară aeriană a forţelor aeriene ale Libiei.

De la ROMAVIA la Tombouctu, trecând prin Jetline

A doua punte umană de legătură dintre Mali şi România: ofiţerul în rezervă Adrian Voicu.

Cu alte cuvinte, director de mentenanţă la Tombouctou Aviaton Company este un român cu educaţie militară românească: Liceul Militar, Şcoala Militară de Rachete Antiaeriene şi Academia Tehnică Militară. Conform datelor online, în dreptul reşedinţei oficialului firmei de aviaţie din Mali este trecută… România. Pe blogul său, militarul de carieră a postat imagini din Bamako, capitala Republicii Mali, şi din Tombouctou, oraşul care a dat numele companiei de la care ROMAVIA a închiriat piloţi pentru Boeingul 707 prezidenţial.

Şi acum surpriza: oficialul companiei din Mali este nimeni altul decât fostul director de planificare de la Jet Airlines, precursoarea Mia Airlines.

Bonus: Omul de la Tombouctou este fostul director de planificare de la ROMAVIA. Anterior, acelaşi om a fost comandantul Diviziei de Radiocomunicaţii Aeronautice din ROMAVIA.

Ordonanţa Boc, responsabilă de exportul aviatorilor militari

Cum s-a ajuns ca avionul şefului statului român să fie pilotat de aviatori închiriaţi, şi nu de unii salariaţi ai ROMAVIA?

În 2010, ca urmare a aberantei ordonanţe Boc din 2009 care elimina cumulul pensiei cu salariul, mai mulţi specialişti, printre care şi piloţii Boeingului prezidenţial, au optat pentru pensie. Piloţi militari fiind, aveau pensii mari, iar salariile – la care nu se adăugau şi sporuri pentru că erau în cumul cu pensiile – erau mult prea mici. Aşa că se ajunsese în situaţia în care avionul prezidenţial al şefului statului român să nu poată fi pilotat de singurii aviatori cu licenţă de Boeing 707.

S-a apelat la o soluţie mult mai costisitoare, având în vedere că trebuia plătită şi Taxa pe Valoarea Adăugată: închirierea de piloţi de la o companie particulară. Companie care, fiind particulară, putea să îi angajeze pe piloţii militari pensionari. Aceiaşi pensionari care nu-şi mai puteau continua activitatea la ROMAVIA din pricina deciziilor lui Boc.

În 2010, Băsescu a zburat cu piloţi de la imobiliare

Hazoasă a fost soluţia găsită în 2010 pentru închirierea de piloţi. Aceştia au fost angajaţi ai unei firme româneşti de profil, dar al cărei acţionar majoritar era o SRL specializată în imobiliare şi, mai mult, cu rădăcini în paradisul fiscal din Cipru, aşa cum arăta atunci în premieră cotidianul.ro.

Deşi s-a angajat că va interveni pe lângă premier pentru a găsi o soluţie care să elimine situaţia ciudată a piloţilor unui şef de stat care să fie salariaţi ai unei SRL, praful şi pulberea s-a ales de promisiunea lui Traian Băsescu.

Interesant este şi faptul că, în octombrie anul trecut, ROMAVIA a căutat să închirieze servicii de pilotaj pentru Boeingul 707 şi pentru un BAe 146-300, dar nu a avut succes. Oficial nu s-a înscris vreun pretendent la onoarea de a pilota Air Force One-ul românesc. De aceea căutarea a fost abandonată. Iar Traian Băsescu era cât pe ce să rămână pedestru.

Airbus-urile lui Roman l-au salvat pe Băsescu

Între timp, fără vreun anunţ prealabil, în ultimele trei deplasări externe – din puţinele pe care le face de la realegerea sa în fruntea statului român -, Traian Băsescu a folosit unul dintre cele două avioane AIRBUS A 310 aflate de peste 15 ani în dotarea companiei TAROM, aşa cum anunţa în noiembrie 2010, Antena 3. Aparatele de zbor, a căror eficienţă economică este pusă sub semnul îndoielii, au fost contractate pe vremea în care prim-ministru era Petre Roman. Iniţial au fost trei AIRBUS 310 în doatrea flotei companiei TAROM, dar au rămas doar două după ce unul s-a prăbuşit la Baloteşti, pe 31 martie 1995.

Apariţia lui Băsescu în Airbus se petrecea în noiembrie 2010. Pe fuselajul aparatului de zbor nu mai scria TAROM, ci a fost imprimat cuvântul ROMÂNIA, arătând astfel că e o aeronavă oficială. La acel moment, referindu-se la ROMAVIA, Băsescu a vorbit despre „situaţia financiară dificilă a regiei”. Cotidianul.ro a solicitat atunci, în scris, lămuriri oficiale de la ROMAVIA. La redacţie nu s-a primit, după patru luni, nici un răspuns.

De unde vine denumirea de Tombouctou

Tombouctou, sau Timbuktu ori Timbuctu, este un oraş în sudul Republicii Mali, unul dintre cele şapte oraşe sfinte musulmane.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Oprea 843 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.