„De la sacrificiu la speranţă”

Proiectul artistic De la sacrificiu la speranţă al artistului Mihai Ţopescu propune pentru expoziţia de la Galeria Pygmalion din Timişoara un ciclu de 13 sculpturi, două instalaţii şi trei filme video. Sunt lucrări din ciclul Sacrifice, Sacriface, Sacrifaire şi Speranţa, unele fiind expuse la Bienale de artă şi în expoziţii naţionale şi internaţionale.

Criticul de artă Cătălin Davidescu spune despre aceasta expoziţie: “Mihai Ţopescu ne propune un sfârşit de drum care, în mod firesc, nu poate fi încheiat decât în SPERANŢĂ”.

Expoziţia de la Galeria Pygmalion

Designer de sticlă şi artist decorator cunoscut în întreaga lume, maestrul Mihai Ţopescu a început acest proiect în 2013, la Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti – Mogoşoaia. Inspirat de încărcătura istorică a locului, a realizat o abordare generală a temei, care, deşi veche, rămâne în continuare foarte ofertantă.

Anul trecut, proiectul a continuat cu participarea la cea de-a 56-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de artă – la Biennale di Venezia 2015, în cadrul expoziţiei Personal Structures de la Palazzo Bembo.

Sacrifice, Sacriface, Sacrifaire şi Speranţa

Proiectul s-a concretizat atunci printr-o expoziţie şi un „performance” care au constituit un punct de referinţă, ce reprezintă două strategii mediatice referenţiale, aparent diferite: pe de o parte filmul performance-lui, iar pe de altă parte, o serie de sculpturi ce întregeşte proiectul. Acest demers personal, în acord cu propunerea actualului concept de „existenţă în timp şi spaţiu”, constituie o bună raportare la sintagma generoasă a Bienalei. Prezentarea temei, nu doar că păstrează caracterul proteic iniţial, dar şi consonează mai clar cu sensibilitatea artistului orientată pe coordonatele spiritualităţii creştine şi legată de un fapt istoric.

Artistul alături de lucrările sale

Sculpturile prin intermediul cărora artistul transmite mesajul au fost concepute din elemente care să potenţeze valoarea simbolică, proces al suferinţei şi al devenirii. Sunt expuse şase ovoide ce reprezintă capete de martiri, realizate din lemn, în care sunt bătute mii de cuie din fier sau sticlă, simboluri ale suferinţei. Este în cele din urmă „Conditio humana” a relaţiei dintre: a fi, a pieri şi a deveni, iar nu a relaţiei: a deveni, a fi şi a pieri.

Întâlnirea dintre obiect şi film generează un puternic efect emoţional, producând, o relaţie complementară cu încărcături simbolice. Sunt trei propuneri de film: SacrifICE – apă, SacriFACE – pământ (nisip) şi SacriFIRE – foc. Acelaşi portret (autoportret) se dizolvă, curge, arde, totul transformându-se în materialul din care a fost făcut. Panta rhei: totul curge. Mult prea repede. Totuşi, nimic nu poate fi mai aproape de adevăr. Video-urile, SacrifICE – apă, SacriFACE – pământ (nisip) şi SacriFIRE – foc, prezintă o transformare prin mijloacele sacrificiului simbolic până la abandonarea de sine a subiectului.

Valoarea simbolică conferă lucrărilor o expresivitate majoră

„Mihai Ţopescu este inspirat de condiţia umană, dramele şi bucuriile pe care le subîntinde aceasta, de tipologiile umane, de mituri şi istoria culturii. Vocaţia pentru experiment, activată mai ales în zona relaţiilor dintre tehnică şi expresie, îl caracterizează de la începutul consistentului său traseu artistic”, scria critical de artă Adrian Guţă.

Mihai Ţopescu, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, este absolvent al Facultăţii de Arte Ion Andreescu din Cluj, promoţia 1981, şi a fost elevul maestrului Mircea Spătaru. În prezent trăieşte şi lucrează în Târgu Jiu.

În anul 1985, Mihai Ţopescu a urmat un curs de specializare în cadrul Academiei Kunst Baden din Viena. Este membru al UAP Târgu Jiu şi Arad, iar din anul 2000 este membru al Centro Studio-Vetro Murano din Veneţia.

Atelierul artistului

Artistul a participat la expoziţii de grup şi personale în ţară (Bucureşti, Arad, Craiova, Târgu Jiu, Bacău) şi străinătate, în Danemarca (Ebeltoft), Cehia (Novy-Bor), Japonia (Kanazawa), Belgia (Bruxelles) Germania (Köln), Olanda (Tubbergen) şi a fost distins cu numeroase premii naţionale şi internaţionale:
Premiul I al Ministerului Industriei Române – Premiu pentru Glass Design (1988),
Premiul Institutului American Interfaith, Philadelphia, SUA (1992), Premiul I, Premiu Naţional pentru Glass Design – sticlă, România (1993), Premiul Artelor Focului oferit de UAP (2003 şi 2004), Premiul Naţional de Sculptură Constantin Brâncuşi, Târgu-Jiu, România, Premiul Academiei Internaţionale Mihai Eminescu pentru artă (2009).

Este un remarcabil artist al sticlei, din generaţia ’80, care a contribuit din plin la impunerea acestui material între cele mai puternic expresive ale sculpturii, dincolo de rolul lui în domeniul artelor decorative.

Lucrările lui Mihai Ţopescu se află în colecţii private, muzee de artă din Düsseldorf şi Coburg, din Albenga, Italia, din Ebeltoft, Danemarca, dar şi la Parlamentul European, la muzeele de artă din Craiova, Târgu-Jiu şi Novi Bor, Cehia.

Expoziţia de la Galeria Pygmalion va fi deschisă până în 6 martie 2016.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.