Explozia ratei alfabetizării şi creşterea prosperităţii au făcut din India una dintre puţinele ţări în care presa tipărită cunoaşte avânt, scrie „Financial Times”. Valoarea de piaţă a ziarelor indiene este de circa 3 miliarde de euro şi a cunoscut o creştere cu 10% în fiecare din ultimii trei ani.
Unicitatea Indiei într-o perioadă de maximă contracţie a industriei presei tipărite se explică prin creşterea de la 9% la 74% a ratei alfabetizării în rândul adulţilor în nu mai mult de zece ani. „Imediat ce o persoană învaţă să citească, ceea ce cumpără este un ziar-chiar înainte de a cumpăra un telefon. Este primul lux pe care oamenii şi-l permit”, spune A.S Raghunath, unul dintre marii editori indieni. În India, ziarul tipărit îţi oferă o aură de respect şi fiecare om care ştie să citească îşi doreşte să fie văzut cu un ziar în mână.
Succesul presei tipărite se explică însă şi prin slaba penetrare a internetului în India, unde doar 7% din populaţie îl foloseşte în mod regulat. La fel, televiziunea este prea scumpă, atât în termeni de abonamente, cât şi de cost al electricităţii. Începând din 2005, guvernul indian permite ca 25% din industria presei să fie deţinută de investitori străini.