Dictatura lui Pinochet şi Referendumul „No”

În 5 iulie, este programată, la Cinema “Studio”, premiera bucureşteană a filmului “No” (Nu). Chile, anul 1988. La presiunile internaţionale, generalul Augusto Pinochet, şeful dictaturii militare care guvernează ţara, se vede nevoit să organizeze un referendum cu privire la preşedinţia sa. Poporul chilian este chemat la urne pentru a alege între DA şi NU, unde […]

Dictatura lui Pinochet şi Referendumul „No”

În 5 iulie, este programată, la Cinema “Studio”, premiera bucureşteană a filmului “No” (Nu). Chile, anul 1988. La presiunile internaţionale, generalul Augusto Pinochet, şeful dictaturii militare care guvernează ţara, se vede nevoit să organizeze un referendum cu privire la preşedinţia sa. Poporul chilian este chemat la urne pentru a alege între DA şi NU, unde […]

În 5 iulie, este programată, la Cinema “Studio”, premiera bucureşteană a filmului “No” (Nu).

Chile, anul 1988. La presiunile internaţionale, generalul Augusto Pinochet, şeful dictaturii militare care guvernează ţara, se vede nevoit să organizeze un referendum cu privire la preşedinţia sa. Poporul chilian este chemat la urne pentru a alege între DA şi NU, unde DA înseamnă că mandatul lui Pinochet se prelungeşte cu încă opt ani.

Liderii opoziţiei, adepţi ai votului NU (NO), găsesc un tânăr şi ambiţios specialist în publicitate, Rene Saavedra, pe care îl conving să le gândească strategia de campanie. Fără prea mari şanse de reuşită, cu resurse limitate şi cu oamenii dictatorului Pinochet supraveghindu-le fiecare mişcare, Saavedra şi echipa sa reuşesc să elaboreze un plan îndrăzneţ pe baza căruia să încerce să câştige scrutinul şi să elibereze poporul chilian de sub dictatura militară a lui Pinochet.

Secvenţă din film

Nominalizată la premiile “Oscar” în 2013, secţiunea ”Cel mai bun film străin”, distinsă cu Premiul CICAE (Confédération internationale des cinémas d’art et d’essai) la Festivalul de la Cannes 2012, cu “Premiul publicului” la festivalurile de film de la São Paulo, de la Salonic şi nominalizat pentru “Marele Premiu” la Festivalul Internaţional de Film de la Tokyo, pelicula “No” (“Nu”) este o dramă istorică despre campania electorală din 1988 care a dus la căderea dictaturii lui Augusto Pinochet. Filmul este regizat de chilianul Pablo Larraín, autor şi al peliculelor “Fuga”, “Tony Manero”, “Post Mortem”. Actorul principal este sud-americanul Gael García Bernal, cunoscut publicului din “Amores Perros”, în regia lui Alejandro González Iñárritu, “The Motorcycle Diaries”, un road trip al lui Che Guevara din tinereţea sa, “Y Tu Mama Tambien”, “Mala educacion”, de Pedro Almodovar, unde are rolul principal.

Pablo Larraín s-a născut în Santiago de Chile în 1976. Este fondatorul, companiei “Fabula”, care are ca obiect de activitate producţia de filme pentru cinema, televiziune şi spoturi publicitare.

Actorul mexican Gael Garcia Bernal şi regizorul Pablo Larrain

Primul său lungmetraj datează din 2005 şi se numeşte “Fuga”. În 2007, regizează cel de-al doilea film, “Tony Manero”, povestea unui bărbat obsedat de personajul interpretat de John Travolta în musical-ul “Saturday Night Fever” (1977). Producţia câştigă nouă premii, printre care două (“Cel mai bun actor” şi premiul FEISAL) la “Festivalul Internaţional de Film Independent” de la Buenos Aires, două premii (“Cel mai bun actor” şi “Marele Coral” – Locul 1) la Festivalul de Film de la Havana, “Golden Tulip” la Festivalul Internaţional de la Istanbul, Premiul Special al Juriului la Festivalul Internaţional de Film de la Varşovia şi alte premii şi nominalizări. “Tony Manero” a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes ediţia din 2008, în cadrul secţiunii “Quinzaine des Réalisateurs”.

Cel de-al treilea film al lui Pablo Larraín se numeşte “Post Mortem” (2010). A avut premiera la Festivalul de Film de la Veneţia, în septembrie 2010, în competiţia oficială. De această dată, acţiunea are loc în Chile, în anul 1973, în timpul ultimelor zile din mandatul lui Salvador Allende, preşedintele înlăturat de la putere chiar de junta militară a lui Augusto Pinochet.

Gândind strategia referendumului

În 2010, Pablo Larraín regizează un serial, primul serial de televiziune pentru HBO produs în Chile. Se numeşte “Prófugos” şi în 2012 a ajuns la sezonul al doilea. Este povestea unor traficanţi de droguri din Chile urmăriţi atât de mafie, cât şi de autorităţi.

“No” (2012) este a patra peliculă a tânărului regizor Pablo Larraín.

“Pentru mine, campania «No» din 1988 a fost primul pas înspre consolidarea capitalismului ca singurul sistem viabil în Chile. Nu e nicio metaforă, este pur şi simplu capitalism, un produs publicitar pus în slujba politicii”, afirma Pablo Larrain vorbind despre acest film.

Gael García Bernal interpretează în “No” rolul lui Rene Saavedra, un foarte tânăr, dar extrem de ambiţios specialist în publicitate de la o agenţie din Santiago de Chile. Oponenţii generalului Pinochet, cei care susţin votul “Nu” la Referendumul pentru debarcarea dictatorului, apelează la tânărul copywriter pentru consultanţă în campania electorală. La început foarte controversate, ideile originale ale lui Saavedra vor înclina balanţa, cu toate că jocurile păreau deja făcute în favoarea regimului Pinochet.

Bucuria victoriei

“Este un film important. Iar când ceva important este exprimat într-o formă artistică, atunci acel ceva capătă transcendenţă şi relevanţă astfel încât publicul se conectează uşor la el. Cred că acel moment (al debarcării dictatorului chilian printr-un act democratic) a fost unul dintre cele mai importante şi mai clare acte de fraternitate pe care democraţia le-a trăit vreodată”.

“No” este adus în România de “Independenţa Film”, casa de distribuţie care promovează filme independente de referinţă, de nişă sau câştigătoare ale unor premii internaţionale prestigioase, ca “Amour”, “The Hunt”, “Los Amantes Pasajeros”, “Trainspotting”, ”Amélie”, ”Melancholia”, ”Todo sobre mi adre”, ”In The Mood for Love”, ”Vicky Cristina Barcelona”, ”Dogville”, ”Poliţist, adjectiv”…

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.