O grandioasă Gală Giuseppe Verdi – Richard Wagner

Una dintre cele mai importante instituţii muzicale din România, ONB aniversează sâmbătă, 30 martie, respectiv duminică 31 martie, începând cu ora 19.00, împlinirea a 200 de ani de la naşterea celor doi mari compozitori printr-un concert de gală, cu participarea soliştilor români de renume internaţional Valentina Naforniţă, Alexandru Badea şi Dan Paul Dumitrescu, alături de tenorul invitat Marius Vlad Budoiu, precum şi de solişti ai Operei Naţionale Bucureşti ca Andreea Iftimescu, Ionuţ Pascu, Madeleine Pascu şi Şerban Vasile, acompaniaţi de Orchestra şi Corul Operei Naţionale Bucureşti, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal.

O grandioasă Gală Giuseppe Verdi – Richard Wagner

Una dintre cele mai importante instituţii muzicale din România, ONB aniversează sâmbătă, 30 martie, respectiv duminică 31 martie, începând cu ora 19.00, împlinirea a 200 de ani de la naşterea celor doi mari compozitori printr-un concert de gală, cu participarea soliştilor români de renume internaţional Valentina Naforniţă, Alexandru Badea şi Dan Paul Dumitrescu, alături de tenorul invitat Marius Vlad Budoiu, precum şi de solişti ai Operei Naţionale Bucureşti ca Andreea Iftimescu, Ionuţ Pascu, Madeleine Pascu şi Şerban Vasile, acompaniaţi de Orchestra şi Corul Operei Naţionale Bucureşti, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal.

Una dintre cele mai importante instituţii muzicale din România, ONB aniversează sâmbătă, 30 martie, respectiv duminică 31 martie, începând cu ora 19.00, împlinirea a 200 de ani de la naşterea celor doi mari compozitori printr-un concert de gală, cu participarea soliştilor români de renume internaţional Valentina Naforniţă, Alexandru Badea şi Dan Paul Dumitrescu, alături de tenorul invitat Marius Vlad Budoiu, precum şi de solişti ai Operei Naţionale Bucureşti ca Andreea Iftimescu, Ionuţ Pascu, Madeleine Pascu şi Şerban Vasile, acompaniaţi de Orchestra şi Corul Operei Naţionale Bucureşti, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal.

Evenimentul celebrează astfel valorile naţionale autentice ale muzicii de operă, dându-le acestora oportunitatea de a interpreta cele mai frumoase pagini din operele celor doi compozitori, în contextul succesului obţinut pe marile scene ale lumii.

Încercarea de a reuni cu această ocazie mai mulţi artişti care reprezintă cu succes România peste hotare are la bază nu doar o simplă recunoaştere a valorii lor, ci mai ales dorinţa de a sublinia apartenenţa lor la cultura naţională şi necesitatea de a-i încuraja să se prezinte cât mai adesea în faţa publicului din România.

Dirijorul Cristian Mandeal

De asemenea, acest concert va aduce în prim-plan Orchestra instituţiei, care va fi de această dată una dintre vedetele serii.

Evenimentul din 31 martie va prilejui totodată prezentarea însemnului heraldic creat special pentru instituţie de către domnul Tudor Tiron, Doctor în istorie, specializarea heraldică, membru al Comisiei Naţionale de Heraldică, Genealogie şi Sigilografie a Academiei Române. Acest însemn are valoare de simbol şi urmează să fie utilizat în continuare în toate materialele de comunicare şi informare ca logo al instituţiei.

Tot în cadrul concertului din data de 31 martie, în semn de preţuire, soliştilor invitaţi le vor fi înmânate contracte onorifice care simbolizează angajamentul luat de către părţi în sensul perpetuării colaborării lor. Contractele sunt executate prin tehnica gravurii, caligrafiate şi ştanţate cu un sigiliu având ca reprezentare noua stemă.

La pupitru, Cristian Mandeal; Maestru de cor: Stelian Olariu; Scenografia este semnată de Viorica Petrovici; Lighting design: Ionuţ Dolănescu.

O strălucitoare soprană, Valentina Naforniţa

Valentina Naforniţă. Foto Christopher Dunlop

Valentina Naforniţă a absolvit Colegiul „Ştefan Neaga” din Chişinău, continuându-şi studiile muzicale la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, cu sopranele Maria Slătinaru Nistor şi Eleonora Enăchescu. Soprana a câştigat numeroase premii, cel mai important dintre acestea fiind “BBC Cardiff Singer of the World”, în 2011, la vârsta de doar 24 de ani, alături de Premiul “Esordienti” („Tineri la început de carieră”) la cea de-a LXII-a ediţie a Concursului Anual pentru Tineri Artişti de Operă (“Asociazione Lirica e Concertistica Italiana”, 2011) şi Premiul de Excelenţă la Concursul Trofeul „Ion Dacian” Bucureşti (2011). De asemenea, a câştigat Premiul al II-lea la Concursul Internaţional de Canto „Hariclea Darclée” (Brăila, 2010) şi Premiul “Orange” pentru Tineri Muzicieni (în 2009). Angajată ca solistă a “Operei de Stat” din Viena din stagiunea 2011-2012, Valentina Naforniţă a interpretat rolurile Lisa din “La Sonnambula” de Vincenzo Bellini, Papagena din “Die Zauberflöte” (Flautul fermecat) de Wolfgang Amadeus Mozart, Barbarina din “Le Nozze di Figaro” (Nunta lui Figaro) de acelaşi compozitor, Giannetta din “L’Elisir d’amore” (Elixirul dragostei) de Gaetano Donizetti. De asemenea, a participat la Festivalul Internaţional “Eisteddfod” de la Llangollen. În 2012, a fost invitată să cânte la “Concursul Internaţional de Operă” de la Paris, unde a primit Premiul al II-lea.

Programul Valentinei Naforniţă în stagiunea 2012-2013 a inclus debutul său la “Teatro alla Scala” din Milano în rolul Gilda din “Rigoletto” de Giuseppe Verdi, un recital la “Wiener Musikverein”, după care vor urma rolul Musetta din “La Bohème” de Giacomo Puccini, alături de Orchestra Radio Olandeză la “Concertgebouw” din Amsterdam şi “Gala AIDS” de la Bonn. La Opera de Stat din Viena, soprana Valentina Naforniţă interpretează, stagiunea aceasta, rolurile Marzelline din “Fidelio” de Ludwig van Beethoven, Musetta din “La Bohème” de Giacomo Puccini, Najade din “Ariadne auf Naxos” de Richard Strauss, Clorinda din “La Cenerentola” (Cenuşăreasa) de Gioachino Rossini şi multe altele. Ea a efectuat şi un turneu alături de compania Operei de Stat din Viena în Japonia, cu “Le Nozze di Figaro” de Wolgang Amadeus Mozart şi “Die Zauberflöte” de acelaşi compozitor, iar stagiunea viitoare va debuta la Opera de Stat din Berlin.

Tenorul Alexandru Badea, cu o activitate prolifică

Alexandru Badea

Alexandru Badea a debutat pe scenele europene la “Landestheater” din Salzburg în rolul Nemorino din opera “L’Elisir d’amore” (Elixirul dragostei) de Gaetano Donizetti. S-a stabilit în Germania, unde, la începutul carierei sale internaţionale, a colaborat cu “Hessisches Staatstheater” din Wiesbaden, unde a interpretat Lord Percy din “Anna Bolena” de Gaetano Donizetti şi cu Opera din Dortmund, unde a cântat Ducele de Mantua din “Rigoletto” de Giuseppe Verdi. A fost invitat la “Volksoper” din Viena, unde a interpretat Faust din opera cu acelaşi titlu de Charles Gounod, sub bagheta dirijorului Asher Fisch, care mai târziu l-a ales pentru premiera mondială a lucrării “Călătorie la sfârşitul mileniului”, la “New Israeli Opera” din Tel Aviv. Au urmat colaborări cu “Teatro Regio” din Torino şi “Théatre de la Monnaie” din Bruxelles.

Alexandru Badea a cântat de-a lungul timpului pe numeroase scene din lume, la Trieste, Tel Aviv, Stockholm, Basel, Bologna, Catania, Los Angeles, Washington, la Festivalul de la Salzburg, Festivalul Aix en Provence etc. La invitaţia celebrului Plácido Domingo, în 1999, Alexandru Badea a interpretat rolul Arturo din “I Puritani” de Vincenzo Bellini la “Washington Opera”, urmat de alte succese la “Grand Théâtre de Genève”, “Deutsche Oper Berlin”, “Nationaltheater Mannheim”, “Theater Basel”, “Royal Opera Stockholm”. Începând cu stagiunea 2007-2008, tenorul Alexandru Badea a revenit pe scenele din Germania cu roluri de primă mărime precum Ducele de Mantua (“Rigoletto” de Giuseppe Verdi), Hoffmann (“Les contes d’Hoffmann” de Jacques Offenbach) şi Pollione din “Norma” de Vincenzo Bellini la Regensburg şi la Festivalul de Operă de la Chiemgau. În perioada următoare, tenorul Alexandru Badea va interpreta rolul Ducelui din opera “Rigoletto” de Giuseppe Verdi la “Staatstheater Saarbrücken” din Germania.

Basul Dan Paul Dumitrescu a colaborat cu nume mari ale scenei

Dan Paul Dumitrescu în Aida

Dan Paul Dumitrescu şi-a început studiile muzicale la Liceul de Muzică „George Enescu” din Capitală, continuându-şi pregătirea la Conservator, astăzi Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. În 1996, el a absolvit Academia Internaţională de Operă de la Verona. În 1997, Dan Paul Dumitrescu a devenit solist la Operei Naţionale Bucureşti, iar din anul 2000 este solist al Operei de Stat din Viena. De-a lungul carierei, Dan Paul Dumitrescu a fost laureat al mai multor concursuri. Astfel, el a obţinut Premiul Special al Juriului la Concursul Naţional „Hariclea Darclée” (1995), Marele Premiu la Concursul Internaţional „Nicolae Bretan” (1996), Marele Premiu al Municipalităţii la Concursul Internaţional de Canto de la Budapesta şi Premiul I pentru rolul Pistola din “Falstaff” de Giuseppe Verdi (1997), Premiul I la Concursul Internaţional „Sabin Drăgoi” (1998) şi Premiul al II-lea la Concursul Internaţional de Canto „Hariclea Darclée” (1999).

Dan Paul Dumitrescu a cântat pe mari scene ale lumii precum “Royal Albert Hall” din Londra, “Arena di Verona”, “Teatro alla Scala” din Milano, “Teatro Liceu” din Barcelona, “Musikverein” din Viena şi în oraşe ca Tel Aviv, München, Berlin, Paris, Tokyo, Salzburg etc. Ca solist al Operei de Stat din Viena, repertoriul său cuprinde peste cincizeci de roluri, precum Sarastro (“Die Zauberflöte” de Wolfgang Amadeus Mozart), Ramfis (“Aida” de Giuseppe Verdi), Sparafucile (“Rigoletto” de Giuseppe Verdi), Colline (“La Bohème” de Giacomo Puccini) ş.a.m.d.

Stagiunea aceasta, Dan Paul Dumitrescu va interpreta la Staatsoper Wien rolurile: Călugărul din “Don Carlos” de Giuseppe Verdi, Doctorul Grenvil din “La Traviata” de Giuseppe Verdi, Colline din “La Bohème” de Giacomo Puccini, Narumov din “Dama de pică” de Piotr Ilici Ceaikovski, Ramfis din “Aida” de Giuseppe Verdi şi Frère Laurent din “Roméo et Juliette” de Charles Gounod. De-a lungul carierei, Dan Paul Dumitrescu a colaborat cu nume mari ale scenei lirice precum cântăreţii Edita Gruberová, Ramón Vargas, Thomas Hampson, Plácido Domingo, Ferrucio Furlanetto, Anna Netrebko, Elina Garanča, Ildebrando d’Arcangelo etc.

Tenorul Marius Vlad Budoiu mărturiseşte că Otello îl defineşte

Marius Vlad Budoiu în rolul lui Don Alvaro

În palmaresul tenorului Marius Vlad Budoiu se numără distincţii precum: Premiul I la Concursul “Traian Grozăvescu” (Lugoj) şi la Concursul “Mozart” (Cluj-1995); Premiul al III-lea la Concursul de lied “Robert Schumann” (Zwickau, Germania), Premiul I la Concursul Internaţional “Hariclea Darclée” din Brăila (1997); Premiul Revistei VIP pentru cel mai bun solist de operă al anului 2010 şi Premiul de excelenţă al Galei 10 pentru România, pentru întreaga activitate artistică şi pedagogică (2010). Repertoriul său conţine roluri precum: Rodolfo din “La Bohème”, Mario Cavaradossi din “Tosca” şi Pinkerton din “Madama Butterfly” (Giacomo Puccini); Alfredo din “La Traviata”, Radames din “Aida” şi Otello din opera omonimă (Giuseppe Verdi). Dar şi roluri mozartiene: Don Ottavio din “Don Giovanni”, Tamino din “Die Zauberflöte” şi Idomeneo din opera omonimă; Don José din “Carmen” (Georges Bizet); Turiddu din “Cavalleria Rusticana” (Pietro Mascagni); Samson din “Samson et Dalila” (Camille Saint-Saëns); Erik din “Der Fliegende Holländer” (Richard Wagner).

Marius Vlad Budoiu a cântat în Anglia, Franţa, Spania, Italia, Germania, Belgia, Olanda, Austria, Ungaria, Bulgaria, Polonia, Cehia, Slovacia şi Japonia. Începând cu data de 20 decembrie 2012, în urma câştigării concursului organizat de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Marius Vlad Budoiu devine director al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca. Pe lângă activitatea solistică, Marius Vlad Budoiu este Doctor în muzică şi predă de 17 ani la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.