Vă invităm în sălile de expoziţie, unde este frumos şi cald

“Nu te supăra, Frate!/ Sorry!” Astăzi, la ora 19.00, sunteţi invitaţi la “Victoria Art Center”, la expoziţia artistului Christian Paraschiv, curatoriată de Olivia Niţiş. “Nu te supăra, frate!” este un joc care porneşte de la premise de egalitate şi fair play, dar care se bazează pe limitele hazardului prin aruncarea zarului pentru a-l submina pe […]

Vă invităm în sălile de expoziţie, unde este frumos şi cald

“Nu te supăra, Frate!/ Sorry!” Astăzi, la ora 19.00, sunteţi invitaţi la “Victoria Art Center”, la expoziţia artistului Christian Paraschiv, curatoriată de Olivia Niţiş. “Nu te supăra, frate!” este un joc care porneşte de la premise de egalitate şi fair play, dar care se bazează pe limitele hazardului prin aruncarea zarului pentru a-l submina pe […]

“Nu te supăra, Frate!/ Sorry!”

Astăzi, la ora 19.00, sunteţi invitaţi la “Victoria Art Center”, la expoziţia artistului Christian Paraschiv, curatoriată de Olivia Niţiş.

“Nu te supăra, frate!” este un joc care porneşte de la premise de egalitate şi fair play, dar care se bazează pe limitele hazardului prin aruncarea zarului pentru a-l submina pe partener. Şanse egale, competiţie inegală. Varianta apologetică “Sorry” are mai degrabă rolul unei ironii care disculpă jucătorul care avansează devansându-l pe celălalt. Progres prin regresul vecinătăţii. Ideologia jocului reflectă paradigma ideologică a capitalismului.

Christian Paraschiv lansează invitaţia la un joc care nu ne este străin, un joc cultural poate specific nu doar unei generaţii sau unei societăţi, însă dezbatarea în jurul practicilor naţionale, al mecanismelor din interiorul comunităţii artistice înainte şi după 1990, al fricţiunilor şi al dinamicilor socio-politice este deschisă.

Şi artistul, şi curatorul au intrat în joc. Dincolo de controlul şi autoritatea ce pendulează între cei doi, rezultatul colaborării este cel care primează. Principiul lucrului în echipă este un ideal cultural, dar, în egală măsură, o realitate posibilă în măsura asumării reciprocităţii şi libertăţii creative.

De la momentul expoziţional remarcabil din anul 2007 (MNAC/Artexpo, Bucureşti), semnat Christian Paraschiv, curator Mihai Oroveanu, artistul revine cu un discurs în care amprenta personală întotdeauna gravă şi asumat ironică, dublată de preocupările tehnologice şi conceptuale, este angajată într-o recontextualizare uşor relaxată. Experimentul autoreferenţial se extinde languros către lumea din care artistul face parte, aici şi acolo, între două geografii, între tempo-ul actualităţii şi urma unei ritmicităţi care îl defineşte. Corpul personal este corpul social pe care îl poate observa cu detaşarea jucătorului experimentat.

“Arhefanii”

Expoziţia artistului italian Paolo Tait

“Muzeul Naţional al Ţăranului Român”, “Muzeul Ţării Crişurilor” şi “Consulatul Onorario della Romania per il Trentino-Alto Adige” vă invită joi, 30 ianuarie, la ora 18.00, în Sala Foaier a Muzeului Naţional al Ţăranului Român, la vernisajul expoziţiei “Arhefanii”, a artistului italian Paolo Tait.

Născut în 1952, în localitatea Mezzolombardo, din regiunea Trentino-Alto Adige/Südtirol, în nordul Italiei, Paolo Tait a avut numeroase expoziţii personale şi de grup în Italia, Germania şi Danemarca, iar în România a mai expus la “Muzeul Ţării Crişurilor”, în anul 2007. În 2011 a reprezentat Italia la a 54-a ediţie a “Bienalei de la Veneţia”.

“Lucrările lui Paolo Tait sunt grandioase, tulburătoare şi frumoase. Sunt fructul unei gândiri libere şi puternice care nu face compromisuri cu ceea ce există deja sau a existat ca formă consacrată în timp. Pentru el, creativitatea începe acolo unde se stinge lumina zilei simplă şi socială, unde pădurea tace şi se strecoară în muta penumbră a tufişurilor”, scrie criticul de artă Vittoria Coen.

Organizată sub patronajul Ambasadei Italiei în România, al Ambasadei României în Italia, al Consulatului General al României la Milano, al Regiunii Autonome Trentino-Alto Adige/Südtirol, al Provinciei Autonome Trento şi al Primăriei din Mezzolombardo, expoziţia va putea fi vizitată până în ziua de 2 martie 2014.

“Dincolo de alb”

Luminiţa Gliga, Orhidee albastră

Sâmbătă, 1 februarie, la ora 12.00, la “Galeria Regală” a Casinoului din Sinaia, va avea loc vernisajul expoziţiei de pictură “Beyond the White”, realizată de Luminţa Gliga.

Intelectuală şi viscerală în acelaşi timp, pictura Luminiţei Gliga ocupă un loc aparte în arta românească actuală. Cu o structură a imaginii sobră, mergând în multe lucrări până la abordări geometrice, lucrările ei izbucnesc în orgii de culoare, contrastante, de cele mai multe ori, purtătoare ale unui tumult interior ce se cere exprimat. O mobilitate a emoţiei o îndreaptă către locuri şi către elemente diferite ale peisajului. Lipsit de prezenţa umană, acesta devine loc al întâlnirii artistei cu „miezul” lucrurilor, o modalitate de exteriorizare a sentimentului acut al artistei.

Într-un decor dominat de strălucirea zăpezii, sunteţi inviaţi să descoperiţi albul şi dincolo de minunatele culori de pe pânzele pictoriţei Luminiţa Gliga.

“Limit”

Oana Asavei Pietraru, Căpiţe

“Avem şi ne creăm limite! Ne impunem limite conştient şi inconştient. Mă izbesc în fiecare zi de aceleaşi obiecte aşezate într-un mod firesc, al lor, de aceeaşi mâncare, medicamente, cremă, floare, peisaj, maşină, îmi car aceeaşi sacoşă, dar nu vreau să descriu în acest proiect monotonia şi rutina, ci, poate, lupta uneori disperată de depăşire a ei şi a tuturor barierelor impuse şi autoimpuse.

Plec de la lucrurile fireşti, zilnice, la limitele date de idei, judecată şi prejudecată, lene şi intoleranţă”.

Aşa îşi careacterizează expoziţia “LIMIT”, deschisă la Galeria “Saint InK”, tânăra artistă Oana Asavei Pietraru. Absolventă a Universităţii de Artă “Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, Oana Asavei Pietraru a început să expună din anul 2001 în expoziţii de grup. Anul trecut, Galeria “Saint InK” i-a găzduit o altă expoziţie, intitulată “Terapia luminoasă”.

“Metamorfoze ale Japoniei postbelice”

Fotografie de Yasuhiro Ishimoto

Ambasada Japoniei şi “Japan Foundation”, împreună cu Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Consiliul Judeţean Cluj şi Asociaţia Culturală “Art Act”, găzduieşte expoziţia de fotografie „Metamorfoze ale Japoniei postbelice”.

Sunt prezentate lucrări ale unor cunoscuţi fotografi japonezi ai secolului XX: Ihee Kimura, Yasuhiro Ishimoto, Ken Domon, Eikoh Hosoe, Hiroshi Hamaya, Kikuji Kawada, Shomei Tomatsu, Takeyoshi Tanuma, Shigeichi Nagano, Ikko Narahara, Tadahiko Hayashi. Fotografiile au fost realizate după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, între anii 1945 şi 1964, într-o epocă în care Japonia a cunoscut schimbări profunde şi radicale, manifestate la toate nivelurile societăţii.

Prin intermediul fotografiilor alb-negru sunt ilustrate cele două decenii de transformări, începând cu perioada grea de după război şi eforturile de reconstrucţie a ţării până la dezvoltarea explozivă a industriei şi boom-ul economic din anii ’60, în imagini ce surprind deopotrivă Japonia tradiţională, dar şi aspecte ale modernităţii, legătura omului cu natura, impactul noilor tehnologii asupra mediului etc.

Fie că aparţin promotorilor realismului fotografic, precum Ihee Kimura, Tadahiko Hayashi, Ken Domon, Hiroshi Hamaya, Shigeichi Nagano, sau generaţiei de artişti interesate mai ales de explorarea unor noi modalităţi de expresie – Yasuhiro Ishimoto, Shomei Tomatsu, Takeyoshi Tanuma, Ikko Narahara, Kikuji Kawada sau Eikoh Hosoe -, lucrările expuse se remarcă atât prin valoarea lor artistică, cât şi ca documente vizuale ale unei epoci.

Expoziţia „Metamorfoze ale Japoniei postbelice” a fost itinerată în mai multe ţări ale lumii, urmând ca în România să fie deschisă la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, până la 23 februarie 2014.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.