Scandalul Volkswagen ar putea ieftini motorina

În ciuda creşterii producţiei la nivel european, statele vechiului continent importă o mare parte din carburantul diesel din afară, adică Rusia, SUA, India şi Orientul Mijlociu…

Scandalul Volkswagen ar putea ieftini motorina

În ciuda creşterii producţiei la nivel european, statele vechiului continent importă o mare parte din carburantul diesel din afară, adică Rusia, SUA, India şi Orientul Mijlociu…

Recentul scandal Volkswagen va duce la o scădere a consumului de motorină, iar preţurile la pompă se vor diminua, consideră mai mulţi analişti citaţi de Bloomberg.

Perspectiva îngrijorează foarte mult rafinăriile din întreaga lume, în special din Europa, după ce ani de zile proprietarii acestora au investit foarte mult în mărirea capacităţii de producţie a motorinei, pentru a face astfel face cererii tot mai mari din piaţă. Mai mult, rafinăriile europene au făcut stocuri importante de motorină, saturând în felul acesta piaţa. „Sunt veşti proaste pentru preţul carburantului diesel. Producţia este ridicată, rezervele sunt şi ele mari, aşa că orice scădere a consumului va fi urmată de o scădere a preţului”, susţine Christopher Haines, analist senior la BMI Research, agenţie cu sediul la Londra, parte a grupului Fitch.

La noi în ţară sunt cel puţin două rafinării care au investit masiv în creşterea producţiei de motorină şi anume Petrobrazi, deţinută de OMV Petrom, şi Petromidia, controlată de KazMunayGas. Conform Profit.ro, la Petrobrazi s-a ajuns în ultimii ani la o producţie de motorină de 1,5 milioane de tone, iar la rafinăria de la malul mării capacitatea de producţie a motorinei este de 2,5 milioane de tone. La acestea se mai adugă Petrotel, aflată în proprietatea Lukoil, cu 500.000 de tone de motorină pe an. Analiştii de la firma de consultanţă Petromatrix din Elveţia susţin că rezolvarea problemelor rafinăriilor este simplă: trebuie sărevină înapoi la producţia de benzină. În România, de exemplu, producţia de motorină este aproape dublă faţă de cea de benzină. Elveţienii susţin că efortul nu ar fi prea mare pentru că rafinăriile au fost construite iniţial cu scopul de a produce benzină. „Revenirea la benzină ar ajuta rafinăriile din Europa să devina mai eficiente”, spune Alessandra Agnello, analist la Petromatrix.

În ciuda creşterii producţiei la nivel european, statele vechiului continent importă o mare parte din carburantul diesel din afară, adică Rusia, SUA, India şi Orientul Mijlociu. Aşa se face că o eventual reorientare pe producţia de benzină nu va influenţa negativ piaţa din interiorul UE pentru că pieţele externe vor avea tot timpul grijă să acopere deficitul de motorină. Rezervele constituite în porturile
Anvers, Rotterdam şi Amsterdam se apropie de 3,6 milioane de tone, conform datelor prelucrate de PJK International. În 2014, flota auto diesel din UE a ajuns la 41% din totalul maşilor înregristrate, în creşstere cu 14% faţă de 2005. Circa40% din productţa rafinăriilor europene este reprezentată de motorină, în creştere de la cele 35 de procente raportate în urmă cu 10 ani. În acelaşi timp, producţia de benzină s-a diminuat de la 23 la 20 de procente, conform analiştilor de la Energy Aspects.

Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume, a oprit vânzarea anumitor modele diesel în Statele Unite, în urma acuzaţiilor că a trişat în timpul testelor privind emisiile poluante ale acestora. În caz că grupul va fi găsit vinovat, riscă amenzi de până la 18 miliarde de dolari.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.