Acorduri de toamnă

“Vă place Bach?”, cu violoncelistul Răzvan Suma

Violoncelistul Răzvan Suma, însoţit de instrumentul său de colecţie “Maucotel – Fournier”, realizat la Paris în 1849, a pornit din nou la drum, între 2 şi 30 octombrie, să cânte şi să încânte publicul din nouă oraşe ale României, adresând melomanilor întrebarea sub numele căreia s-a desfăşurat cea de-a doua ediţie a turneului său naţional: „V[ place BACH?”.

Miercuri, 7 noiembrie, ora 19.00, la Sala Radio din Capitală, Răzvan Suma îşi încheie turneul naţional printr-un concert extraordinar cu “Variaţiunile Goldberg”, o partitură rar cântată în România, interpretată la trei instrumente cu coarde. Alături de Răzvan Suma şi violoncelul său, veţi asculta alţi doi artişti de talie internaţională: violonista Corinne Chapelle, care a studiat cu celebrul Yehudi Menuhin – discipolul lui George Enescu -, şi Răzvan Popovici (violă), iniţiatorul şi directorul Festivalului “SoNoRo”.

Spectatorii au umplut sălile de concert până la refuz, răsplătind cu aplauze călduroase prestaţia plină de virtuozitate şi sensibilitate a celui dintâi artist român care a interpretat pentru prima oară (în martie 2012), într-un singur concert, integrala suitelor pentru violoncel solo semnată de marele Bach.

Publicate pentru prima dată în anul 1741, “Variaţiunile Goldberg”, una dintre compoziţiile patrimoniului muzical universal care poartă semnătura marelui Johann Sebastian Bach, reprezintă o arie cu 30 de variaţiuni, o suită de bijuterii muzicale, cântate peste tot în lume în numeroase variante de interpretare. Concepute pentru clavecin, “Variaţiunile Goldberg” au fost prelucrate în mod liber de mulţi interpreţi care au modificat fie instrumentele, fie notele, fie şi instrumentele şi notele deopotrivă. Transcripţia “Variaţiunilor Goldberg” pentru trei instrumente cu coarde care va fi interpretată în cadrul turneului naţional „Vă place BACH?” a fost realizată de Dmitry Sitkovetsky.

Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, cu un repertoriu cuprinzător, realizat în numeroasele recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. Pe lângă activitatea concertistică din România, interpretează frecvent împreună cu pianistul spaniol Josu Okinena, alături de care a concertat în săli ca “Auditorio Nacional de Madrid”, „Teatro Colon” din Buenos Aires sau „Kursall” din San Sebastian.

În anul 2000 a obţinut diploma de licenţă a Academiei de Muzică din Bucureşti, la clasa maestrului Marin Cazacu, iar în 2002 a început programul de perfecţionare „Artist Diploma” la Longy School of Music – Cambridge – Statele Unite, la clasa profesorului Terry King.

Răzvan Suma a realizat din 2006 până în prezent şase turnee în formulă de Trio – „Romanian Piano Trio” sau „Trio Strad” – alături de Alexandru Tomescu, Horia Mihail, respectiv Toma Popovici. Împreună cu Marin Cazacu, Alexandra Guţu şi Octavian Lup, în componenţa cvartetului de violoncele „Cellissimo”, Răzvan Suma a fost prezent pe scene din Italia, Portugalia, Macao sau Maroc. A colaborat cu nume importante ale muzicii clasice internaţionale, precum Maxim Vengerov, Cristian Badea, Cvartetul Borromeo, Cvartetul Voces, Silvia Marcovici sau Misha Katz.

Corinne Chapelle

Primul turneu solo susţinut de Răzvan Suma, “Vă place BACH?”, ediţia I (1-21 martie 2012), a însemnat prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei suitelor pentru violoncel solo semnate de J.S. Bach.

În 2009, Răzvan Suma a devenit solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, iar în calitate de profesor asociat la Universitatea de Muzică Bucureşti dezvoltă o intensă activitate pedagogică. Este invitat să predea la cursuri de măiestrie organizate în ţări ca Spania, Argentina, Coreea şi în România, în cadrul atelierelor organizate de Asociaţia “SoNoRo”.

Violonista americano-franceză Corinne Chapelle a început să cânte la vioară la vârsta de doi ani şi jumătate, iar la vârsta de zece ani a câştigat premiul întâi la “Concursul Mozart” din Statele Unite. A studiat cu Yehudi Menuhin – celebrul violonist şi dirijor, discipol al lui George Enescu – la şcoala acestuia de lângă Londra şi apoi şi-a definitivat studiile la “Juilliard School of Music” în New York. Ascultând-o pe Corinne Chapelle, Lordul Menuhin a caracterizat-o ca fiind “unul dintre cele mai promiţătoare talente ale generaţiei sale”.

Ca solistă a concertat în Europa, Asia şi America cu Orchestra Simfonică din Montreal, Orchestra Radio Poloneză, Filarmonica din Bucureşti, Orchestra de Cameră din Praga, “Mozarteum Orchester” Salzburg şi Filarmonicile din Shanghai şi Beijing. A cântat în săli prestigioase precum “Théâtre des Champs-Elysées” din Paris, “Mozarteum” din Salzburg, “Filarmonica din Köln”, Sala Haydn din “Palatul Esterházy”, “Prinzregententheater” din Munchen şi Sala “Tonhalle” din Zürich.

Răzvan Popovici

Răzvan Popovici a cântat în majoritatea ţărilor europene, în săli renumite precum Filarmonica din Köln, “Festspielhaus Baden-Baden”, “South Bank” din Londra, “YMCA” din Ierusalim, “Prinzregententheater” din München şi “Théâtre des Champs-Elysées” din Paris. A colaborat cu artişti de valoare din întreaga lume şi este frecvent invitat la festivaluri ca “Lucerne Festival” (Elveţia), “Wiener Festwochen” (Austria), “Oxford Chamber Music Festival” (Marea Britanie), “Ferrarra Musica” (Italia) şi “Kobe Music Festival” (Japonia).

Răzvan Popovici a fost prim-violist invitat al Filarmonicii din Essen, al “Gstaad Festival Orchestra” şi al orchestrelor de cameră din München, Köln şi Kobe. În stagiunea 2009-2010 a debutat în “Musashino Hall” din Tokyo, în “Konzerthaus” şi “Musikverein” din Viena şi în “Carnegie Hall” din New York. Artistul este iniţiatorul şi directorul Festivalului “Chiemgauer Musikfrühling” din Germania şi al Festivalului “SoNoRo” din Bucureşti.

Recital aniversar Ilinca Dumitrescu

Pianista Ilinca Dumitrescu

Filarmonica “George Enescu” anunţă un recital aniversar al pianistei Ilinca Dumitrescu, marţi, 30 octombrie, la ora 19.00.

Pianista Ilinca Dumitrescu a concertat în oraşe din 5 continente, 40 de ţări, 33 de capitale ale lumii, în importante săli de concerte. A studiat cu profesori celebri: Cella Delavrancea şi Mihail Jora în România, Stanislav Neuhaus şi Iakov Flier la Conservatorul de Stat „P.I. Ceaikovski” din Moscova, absolvit în 1978 cu distincţia maximă „Diplomă de Merit”.

„Personalitate artistică de anvergură internaţională, posesoare a unei tehnici de înaltă clasă ce îi permite să abordeze toate stilurile, genurile, şcolile şi limbajele sonore, necunoscând graniţe între clasic şi romantic, modern şi contemporan, Ilinca Dumitrescu este tipul de artist complet”, scria Viorel Cosma în Lexiconul „Interpreţi din România”.

Este deţinătoarea celor mai importante premii atât în ţară, cât şi pe plan internaţional.

Activitatea sa artistică se desfăşoară în varii domenii: pe lângă aceea de pianistă concertistă, este şi muzicolog (obţine titlul de Doctor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti cu calificativul maxim „summa cum laude”), pedagog (a predat cursuri de măiestrie în Cehia, SUA, Brazilia, India, China, Vietnam, Japonia, Malaezia), realizator şi producător TV (din 2007 este director-coordonator al Departamentului muzical din Televiziunea „România de Mâine” şi realizator al emisiunii „Ilinca Dumitrescu şi invitaţii săi”). Între anii 1994 şi 2006 a fost director al Muzeului Naţional „George Enescu” din Bucureşti.

Deţine o discografie semnificativă, în România şi SUA, cu lucrări de Scarlatti – cele 14 Sonate au fost considerate în 1986 de către „International Record Critics Award”, reunit la New York, printre cele mai bune albume ale anului, stând alături de cele ale unor Emil Gilels, Radu Lupu, Murray Perahia, Bernard Haitink, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Mstislav Rostropovici, Placido Domingo. Repertoriul său extrem de vast include concerte cu orchestră (marile opusuri din creaţia clasică şi romantică), piese de recital solo (printre care programe de autor – Bach, Scarlatti, Mozart, Beethoven, Schumann, Chopin, Schubert, Albéniz, Messiaen, Enescu, Jora), muzică de cameră, lied, o preocupare aparte fiind promovarea muzicii româneşti clasice şi contemporane, dar şi a creaţiei universale din sec. XX – XXI.

De-a lungul timpului, Ilinca Dumitrescu a primit aprecierea constantă a criticilor de pretutindeni: „Personalitate artistică puternică şi originală…o autentică poetă a pianului”, „…Un mare succes pentru admirabila pianistă Ilinca Dumitrescu, strălucită reprezentantă a artei interpretative româneşti”, „Ilinca Dumitrescu – o pianistă extraordinară”, „Publicul, vizibil emoţionat, a părăsit sala cu convingerea de a fi avut prilejul să cunoască o mare pianistă, care ştie să-şi desfăşoare toată elocinţa pianistică mereu în slujba muzicii”, „Ilinca Dumitrescu este o interpretă de rafinată sensibilitate”…

Prezintă criticul muzical Grigore Constantinescu.

Stagiunea de marţi seara de la Ateneu

Chitaristul Maxim Belciug

Deosebit de interesantă sonor, combinaţia dintre vioară şi chitară este întotdeauna de mare succes, mai ales atunci când partiturile alese sunt semnate de mari compozitori ca Bach, Vivaldi, Veracini sau Corelli.

Marţi, 30 octombrie, la ora 19.00, la Sala Mică, sunteţi invitaţi la un “Recital cameral de vioară şi chitară”, cu violonista Natalia Colotelo-Pancec şi chitaristul Maxim Belciug.

În program, lucrări de Francesco Maria Veracini, Arcangelo Corelli, Gottfried Finger, Johann Sebastian Bach, Pietro Locatelli, Antonio Vivaldi.

Membră în cadrul partidei de vioară I în orchestrele simfonică şi de cameră ale Filarmonicii “George Enescu” din Bucureşti, Natalia Colotelo Pancec are o frumoasă experienţă şi în domeniul muzicii de cameră ca membră a Cvartetului “Noblesse”. A fost elevă a Liceului “Dinu Lipatti” din Bucureşti, apoi studentă la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, clasa maestrului Daniel Podlovschi. Din anul 2010 este doctor în muzică, urmare a susţinerii tezei de doctorat “Probleme de interpretare în literatura muzicală pentru vioară solo”, concepută sub îndrumarea prof. univ. dr. Nicolae Brînduş. A apărut deseori în recitaluri camerale în ţară şi în străinătate.

Maxim Belciug este – aşa cum aprecia un reputat critic – “un nume cunoscut în lumea specială a chitarei autohtone. Neobosit, implicat în multe proiecte fie ca solist, fie alături de alţi artişti – instrumentişti sau cântăreţi – dintre care mulţi îi datorează afirmarea, Domnia sa a reuşit cu discreţie să-şi clădească de-a lungul anilor o solidă reputaţie de promotor al unui tip de act artistic bazat pe sinceritate şi altruism. Îndrăgostit nu doar de chitară, ci mai ales de frumuseţea muzicii ce poate fi împărtăşită cu acest instrument”, Maxim Belciug caută mereu “acel repertoriu care nu face apel la chitaristica eclatantă ce eşuează nu de puţine ori într-o sterilă gimnastică a extremelor, şi reuşeşte un lucru destul de rar întâlnit. Şi anume asumarea cu naturaleţe a adevăratei condiţii de muzician. Adică a acelui om care, copleşit de dragostea pentru muzică şi instrumentul căruia s-a dedicat, are ca unic scop al actului său artistic aducerea către public a sentimentelor pe care le-a încercat la contactul cu o anumită piesă muzicală. Ascultându-l, ai senzaţia că e un om care îţi vorbeşte despre lucruri pe care le-ai trăit şi tu cândva, dar le-ai uitat”.

Concert din muzică de… Brahms

Michael Abramovich. Foto Virgil Oprina

Vineri, 2 noiembrie, la ora 19.00, la Sala Radio, iubitorii muzicii se vor bucura de un extraordinar “Concert din muzică de… Brahms”, o ocazie pentru melomani de a-l asculta pe pianistul Michael Abramovich, născut în România, stabilit în prezent la Berlin, care şi-a perfecţionat măiestria artistică la New York, concertând în săli prestigioase din întreaga lume. Evenimentul se va desfăşura sub bagheta dirijorului român Cristian Oroşanu, care a fost asistent al Orchestrei Simfonice din Berlin, formându-se pe lângă mari maeştri precum violoncelistul şi dirijorul rus Mstislav Rostropovich.

În interpretarea “Orchestrei Naţionale Radio”, programul serii va cuprinde două lucrări semnate de Johannes Brahms, capodopere ale romantismului muzical, ce pot emoţiona puternic pe orice ascultător, avizat sau nu: “Concertul nr. 2 în Si bemol major pentru pian şi orchestră” şi “Simfonia a IV-a în mi minor”.

Format la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, unde a studiat cu Cristian Brâncuşi, Cristian Oroşanu a mai urmat cursuri cu Constantin Bugeanu, obţinând şi o bursă de studii la “Internationale Buchakademie” din Stuttgart.

A fost dirijor asistent la Orchestra Simfonică din Berlin, de-a lungul timpului fiind discipol al unor mari maeştri precum Yutaka Sado, Mstislav Rostropovich, Ingo Metzmacher.

A colaborat cu numeroase instituţii de profil din ţară, dintre care amintim: Orchestra Naţională Radio, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Operele Române din Cluj şi Bucureşti, Orchestra din Paris, Orchestra Naţională din Bordeaux, “Israel Kibutz Orchestra”, Filarmonica din Strasbourg, Orchestra Filarmonicii din Bruxelles, Orchestra Simfonică Radio din Danemarca, Orchestra Tonhalle şi colaborează totodată cu orchestra de tineret a “Hyogo Performing Arts Center”.

Dirijorul Cristian Oroşanu

Cristian Oroşanu se dedică şi unei intense activităţi didactice ca profesor de dirijat la Academia de Muzică din Cluj, la Academia de Muzică din Iaşi, în anul 2005 fiind distins cu titlul de doctor în muzică.

Michael Abramovich îmbină activitatea pianistică şi dirijorală, relevând un spirit muzical profund şi complex. Născut în România, pianistul a studiat la Ierusalim cu Viktor Derevianko şi Esther Narkiss, desăvârşindu-şi apoi formarea muzicală în New York, unde a studiat cu Nina Svetlanova.

În prezent, Michael Abramovich trăieşte în Berlin, desfăşurând o intensă activitate concretizată în colaborările cu “Asian Youth Orchestra”, “Sinfonica” de Euskadi, Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio, Filarmonica “George Enescu”. A păşit pe cele mai cunoscute scene, dintre care amintim: “Megaron” (Atena), “Mozarteum Salzburg”, Filarmonica din Köln, “Palais des Beaux-Arts” din Bruxelles etc. Numeroasele recitaluri susţinute la Amsterdam, Salt Lake City, St. Petersburg, Mexico City, Merkin Hall au cuprins o varietate de lucrări ce dezvăluie amplul repertoriu al artistului.

Concertul este inclus în seria manifestărilor speciale dedicate Zilei Radio România, de la a cărui înfiinţare (la 1 noiembrie 1928) se împlinesc 84 de ani.

Vioara lui George Enescu la sate

Vioara lui George Enescu la sate

A început un turneu naţional fără precedent în România.

Turneul “Vioara lui George Enescu la sate”, iniţiat de Radio România Cultural şi Accendo, a debutat cu succes pe 22 octombrie prin concerte susţinute în comuna George Enescu (satul Arborea) şi Băluşeni, două localităţi rurale din judeţul Botoşani.

Programul concertelor cuprinde piese de largă popularitate din literatura pentru vioară şi pian: compozitori precum Camille Saint-Saëns, Jules Massenet, Dmitri Sostakovici, Fritz Kreisler, Pablo de Sarasate ş.a. vor putea fi ascultaţi în cadrul recitalurilor.

Turneul “Vioara lui George Enescu la sate” este o călătorie muzicală care îi va duce pe Gabriel Croitoru – violonistul care are privilegiul de a cânta pe vioara “Guarneri del Gesu”, care a fost şi instrumentul lui George Enescu (instrument pus la dispoziţie şi aflându-se în patrimoniul Muzeului Naţional ”George Enescu”) – şi pe Horia Mihail şi unul dintre pianele lui călătoare în sate din nordul, estul şi sudul României. Turneul a început chiar în comuna în care s-a născut Enescu şi care astăzi îi poartă numele şi continuă în alte şapte sate din ţară. Concertul final va avea loc de Ziua Radioului, 1 noiembrie, la Sala Radio.

Gabriel Croitoru declara emoţionat după prima întâlnire cu publicul: „Suntem în comuna George Enescu, locul unde s-a născut marele maestru şi tocmai am avut un prim concert, la care au asistat aproximativ 40-50 de copii şi tot atâţia adulţi, care au ascultat cu mult interes şi au primit cu drag momentul. Toată lumea a vibrat la acordurile ieşite chiar din vioara marelui maestru, inclusiv noi, acolo, pe scenă”. Horia Mihail afirma şi el la finalul primului recital: „Eu cred că, prin ceea ce a făcut, Enescu a vrut să-şi aline suferinţa umană. Şi cred că, într-un fel, reuşim şi noi să facem acest lucru. Vorbim însă acum despre un alt tip de suferinţă. România încă are un drum foarte lung de parcurs până să intre în rândul ţărilor cu adevărat moderne, civilizate, iar ceea ce, iată, am început să facem astăzi cred că va ajuta cât de puţin în acest drum. Am simţit bucuria oamenilor, am simţit faptul că pentru ora în care am fost acolo, alături de ei, viaţa lor s-a schimbat”.

Oltea Şerban-Pârâu, redactor şef Radio România Cultural, unul dintre iniţiatorii turneului, afirmă: “Între menirile sale care rămân valabile şi în zilele noastre, Radioul public are o misiune culturală pe care încearcă să nu o neglijeze nicio clipă. Iar prin proiecte de acest tip reuşeşte să depăşească nişte idei preconcepute conform cărora cultura ar fi ceva rezervat doar celor aleşi. Cultura trebuie să fie accesibilă oricui. După aceea, fiecare va hotărî dacă ştie sau nu la ce îi foloseşte această atât de puţin cunoscută dimensiune a existenţei”.

Peste o mie de apariţii scenice în ţară şi străinătate înseamnă o carieră bogată pentru violonistul Gabriel Croitoru, prof. univ. dr. la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, solist-concertist al Filarmonicii “Paul Constantinescu” din Ploieşti (din 1987) şi membru al Cvartetului de Stat “Transilvania” din Cluj-Napoca. A cântat ca solist alături de importante orchestre europene, printre care orchestrele simfonice din Monte-Carlo, Salonic, Sevilla, Cannes ş.a.

Distincţii de prestigiu obţinute stau dovadă a talentului violonistului român: Premiul al III-lea la Concursul “N. Paganini” din Genova (Italia), Premiul special al juriului la Concursul “Fritz Kreisler” – Viena (Austria), Premiul al II-lea la Concursul Internaţional “Zino Francescatti” din Aix-en Provence (Franţa) ş.a.

Muzicianul are în palmares mai multe apariţii discografice, printre care “Integrala lucrărilor pentru vioară şi orchestră” de Pablo de Sarasate, alături de Orchestra Simfonică din Malaga. Din 2008, violonistul Gabriel Croitoru a câştigat dreptul de folosinţă şi cântă pe o vioară “Guarneri del Gesu” ce i-a aparţinut lui George Enescu şi se află în patrimoniul Muzeului Naţional “George Enescu”.

La doar 10 ani, pianistul Horia Mihail debuta la Braşov cântând “Concertul în Re major” de Haydn. A urmat cursuri ale Universităţii din Illinois şi pe cele ale Boston University, unde a fost şi lector universitar. A susţinut recitaluri solistice şi de muzică de cameră pe patru continente şi a cântat împreună cu numeroase orchestre din ţară şi străinătate. Alături de violonistul Alexandru Tomescu şi de violoncelistul Răzvan Suma, sub titulatura “Romanian Piano Trio”, a susţinut cinci turnee naţionale de anvergură, iar alături de Alexandru Tomescu a participat la trei turnee “Stradivarius”. Din 2009 este solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, luând parte ca solist la turnee în străinătate alături de Orchestra Naţională Radio, precum cel de la Roma (2009), cel de la Expoziţia Mondială de la Shanghai (2010) sau de la Varna Summer Fest (2011). În aprilie 2011, artistul a susţinut un turneu naţional de recitaluri solo cu un program integral Franz Liszt intitulat „Pianul Călător”, continuat în 2012 cu un al doilea turneu solo în 22 de oraşe din ţară şi la Chişinău. În afară de cele două ediţii cu „Duelul viorilor” susţinute alături de Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, s-a implicat şi în alte proiecte de turnee naţionale camerale intitulate „Cele trei dive”, „Flautul de aur”, alături de muzicieni români de talie internaţională precum Ruxandra Donose, Teodora Gheorghiu, Leontina Văduva, Ion Bogdan Ştefănescu ş.a.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.