Afacerea corvetelor, ultima strigare

Asocierea dintre constructorul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța, controlat de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu, a cerut o lună termen de gândire

Afacerea corvetelor, ultima strigare

Asocierea dintre constructorul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța, controlat de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu, a cerut o lună termen de gândire

Asocierea dintre constructorul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța, controlat de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu, a cerut o lună termen de gândire pentru a se decide dacă semnează sau nu contractul de 1,2 miliarde de euro cu statul român pentru cele patru corvete de care Forțele Navale au nevoie urgentă. „Asocierea dintre Naval Group și șantierul naval Constanța a mai cerut un termen pentru un răspuns final în jur de o lună de zile. Suntem interesați cu toții ca acest contract să se realizeze, este vorba despre înzestrarea importantă pentru Forțele Navale Române și evident că le dăm voie să negocieze în continuare”, a anunțat Vasile Dîncu, ministrul Apărării, la Europa FM.

Recent, oficialul român a dat de înțeles că autoritățile române și reprezentanții grupului francez Naval Group vor găsi o soluție rapidă astfel încât achiziția corvetelor de către partea română va fi dusă la bun sfârșit. „Am discutat și despre proiectele noastre de înzestrare. Sunt convins că vom reuși să depășim un proiect pe care acum îl avem la final și mai avem doar câteva clauze. Sunt convins că vom găsi o soluție rapidă pentru ca acest proiect al achiziției de corvete să poată merge mai departe. Credem că dialogul va fi și aici întărit între părțile contractante pentru a găsi o soluție rapidă, având în vedere și contextul urgenței geostrategice, a urgenței de înzestrare, cât și a nevoii de a continua parteneriatul nostru strategic la un nivel cât mai înalt intensificat”, a afirmat Dîncu după întâlnirea cu ministrul francez al Forțelor Armate, Florence Parly

Ministrul francez a precizat că industria Franței este angajată în întregime pentru a ajuta forțele armate române în procesul de modernizare. „Franța și industria sa sunt în întregime angajate pentru a ajuta forțele armate române să depășească o nouă etapă în procesul de modernizare, în special în problema corvetelor”, a afirmat Florence Parly. Discuția aceasta a apărut după ce Franța s-a angajat să trimită trupe în România în contextul crizei din Ucraina. În plus, un document care prezenta planul de achiziții al Armatei române pentru perioada 2021-2030, semnat Nicolae Ciucă pe vremea când era de ministrul interimar al Apărării,  nu menționa nimic despre cumpărarea celor patru corvete Gowind 2500 de la compania franceze Naval Group, deși în 2019 s-a derulat procedura specifică de achiziție. Recent, Ministerul Apărării Naționale și-a exprimat „în mod ferm disponibilitatea de semnare” a acordului-cadru pentru cele patru corvete Gowind 2500 cu compania franceză Naval Group, implicată recent în criza submarinelor, se arată într-un răspuns transmis redacției G4Media.ro. Totuși, semnarea acordului-cadru trenează de mai bine de un an de la soluționarea unui litigiu în instanță cu compania rivală Damen, care a pierdut licitația.

În documentul semnat de Nicolae Ciucă se face referire la achiziția de transportoare blindate pentru trupe 8X8, de platforme de transport auto multifuncționale pe roți, de la Iveco Defense Vehicles S.p.a (Italia), la modernizare și revitalizarea aeronavelor IAR-99 etc. Nimic despre corvete.

Publicația elenă Eikos.gr a scris în urmă cu câteva luni că România ar fi anulat contractul cu Naval Group, după ce a compania franceză a pierdut contractul de submarine ce valora miliarde de euro cu Australia, în urma semnării pactului AUKUS împreună cu SUA și Marea Britanie.

Prin acest pact, Australia va primi submarine nucleare din partea SUA, net superioare celor convenționale promise de francezi, fapt ce a determinat autoritățile de la Canberra să renunțe la contractul cu Naval Group, declanșând astfel o criză diplomatică mondială pe tema submarinelor.

Grupul francez Naval Group urma să construiască cele patru corvete pentru Forțele Navale Române, după ce Romtehnica l-a declarat câștigător în iulie 2019.  Programul de achiziție se derulează în conformitate cu procedurile prevăzute de Hotărârea de Guvern nr. 48 din 2018 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului esenţial de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”.

Scopul acestui program de înzestrare este achiziția a patru corvete multifuncționale pentru Forțele Navale și achiziția de muniții și a suportului logistic inițial aferent navelor (pentru primii doi ani de la livrarea fiecărei nave). Corvetele vor fi capabile să execute misiuni în următoarele domenii de luptă: AAW (lupta împotriva amenințărilor aeriene), ASuW (lupta împotriva navelor de suprafață), ASW (lupta împotriva amenințărilor submarine), EW (război electronic), NGS (sprijin cu foc la litoral).

Francezii au avut oferta cea mai bună din punct de vedere financiar – în jur de 1,2 miliarde de euro, devansându-i pe olandezii de la Damen, care urmau să lucreze pe șantierul lor de la Galați, și pe italienii de la Fincantieri, care urmau să colaboreze cu șantierul naval Tulcea. Naval Group s-a înscris în cursa pentru contractul în care Ministerul Apărării Naționale a pus la bătaie 1,6 miliarde de euro, cu modelul de corvetă Gowind 2500, după ce în aprilie 2018 a semnat un parteneriat cu Șantierul Naval din Constanța, pentru a le putea construi acolo.

Distribuie articolul pe:

12 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.