„Anul trecut, peste 6.000 de turişti români au ales Thailanda!”

În plină criză aţi întregistrat dublarea cifrei de afaceri. Cum a fost posibil?

Principalul motiv îl reprezintă pregătirea profesională a consultanţilor noştri de turism. Trei ani de traininguri susţinute şi-au arătat acum efectele. Am înregistrat creşteri semnificative şi în anii trecuţi, însă 2012 a fost un an de referinţă. Pe de altă parte, în 2011 am preluat franciza TUI pentru România, moment în care am început să deschidem noi agenţii, concomitent cu rebranduirea celor existente deja pe piaţă. Apoi, investiţiile în publicitate au fost un alt factor care a contribuit la această creştere.

Cum au reacţionat cei de la firma-mamă când au văzut boom-ul românesc?

Nu le venea să creadă. Aşteptările şi prognozele le-au fost depăşite de trei ori. Acum şi nemţii… lucrează cu cifre mici pentru că piaţa din Austria şi Germania este aşezată. Acolo dacă realizezi un plus de trei la sută înseamnă că ai făcut performanţă. Au venit la sfârşit de an să ne felicite şi să vadă cum de s-a ajuns la o asemenea performanţă. Bine, nu ne putem compara cu ei, însă pentru estul Europei putem spune că suntem performanţi.

Aţi optat pentru produse de nişă?

Oferta este extrem de complexă, de diversificată. Practic nu există loc pe globul pământesc unde să nu existe un pachet TUI. Ne-a fost relativ uşor să ne adaptăm, deşi, după cum se ştie, TUI nu este tour-operator tocmai ieftin. Până şi în Germania este medium spre high poziţionat, dar serviciile sunt de o calitate ireproşabilă. Partea interesantă este că, spre deosebire de alţi operatori, toată vacanţa este integrată într-un singur lanţ care poartă amprenta TUI. Gândiţi-vă doar la faptul că există peste 200 de aeronave proprii, o flotă a unui operator privat – şi nu o companie aeriană – care o depăşeşte de zece ori pe cea a Taromului. Apoi, un autocar este asigurat pentru suma de două milioane de euro. Nu poţi face rabat de la calitate sau să te joci cu siguranţa clientului.

Suntem o ţară a paradoxurilor; mi se pare paradoxal că există această creştere în condiţiile în care totuşi la noi se plânge toată lumea că e criză…

Au venit la noi clienţii care şi-au dorit o vacanţă sigură, fără griji, care au avut experienţe neplăcute în trecut şi au zis „OK, muncesc prea mult în timpul anului ca să îmi permit să îmi bat joc de o săptămână-două de vacanţă pe care le am la dispoziţie”. Intervine aici şi un paradox; acelaşi pachet al unui tour-operator german versus ce găsim în România este mai ieftin. Dacă vrei să compari o cazare pe litoralul bulgăresc de la un tour-operator german cu cazarea de la un tour-operator român la acelaşi hotel, în aceeaşi perioadă, acelaşi tip de masă, de camere etc., cu siguranţă la un tour-operator german este mai ieftin. Cu toate că ei câştigă mai mulţi bani decât noi şi ar putea să plătească mai mult. Totuşi, noi, românii plătim mai mult şi în Bulgaria şi în Grecia decât plătesc nemţii. Noi în momentul de faţă avem 32 de tour-operatori în Germania pe care îi promovăm.

Care au fost destinaţiile cele mai căutate?

România este prima destinaţie şi cea mai căutată de români, apoi Grecia, Bulgaria, Turcia, Spania. Întotdeauna România de departe este cea mai căutată destinaţie a românilor, deşi majoritatea agenţiilor de turism probabil uită să spună lucrul ăsta. Tendinţa interesantă a anului 2012 şi care cu siguranţă va continua şi în 2013 este legată de pachetele long-haul, – pachetele exotice – şi aici avem două destinaţii în Republica Dominicană, care este la mare modă, şi Thailanda, destinaţii care au ajuns să aibă tarife comparabile cu cele din Turcia. Ceea ce pentru români înseamnă o migrare înspre aceste destinaţii. Spre exemplu, în Thailanda, anul trecut, au fost peste 6.000 de români. Singura problemă care apare poate fi legată de copii. Familiile cu copii preferă Turcia, pentru că e mai aproape, se ajunge în două ore. Dacă vrei să mergi în Republica Dominicană sau Thailanda şi zbori minimum 8 ore, apare o problemă.

Cum se „mişcă” o agenţie de turism în interiorul unui politic care mai mult împiedică decât să ajute? Aţi fost susţinuţi de către statul român sau vi s-au pus beţe în roate?

Nici una, nici alta. Pot să spun că s-au încercat şi se încearcă în continuare diverse forme de reglementare în domeniu. Cred că problema nu e la nivel de voinţă, ci la nivel de putinţă, în sensul că aparatul care trebuie să implementeze anumite schimbări nu funcţionează. Acum se pare că o să iasă o nouă lege a turismului. Pe noi este destul de greu să ne afecteze pentru că suntem aici din 1994, dar o mică pondere tot există.

Ce pachete au cumpărat românii pentru 2013?

Au fost alese aceleaşi destinaţii, Bulgaria, Grecia şi Turcia. Aş putea spune că pănă în momentul de faţă există o inversare între Turcia şi Grecia, dar Grecia fiind o destinaţie unde se merge mai mult şi în variantă individuală, rămân căutate aceleaşi clasice destinaţii. În plus, consider că va exista în continuare o mare, mare creştere a tot ce înseamnă long-distance, oamenii vor călători din ce în ce mai mult, pentru că au văzut Turcia, au văzut Grecia, au văzut Spania, au văzut sudul Franţei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Marcel Barbatei 218 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.