Datoriile Primăriei Municipiului București către Termoenergetica și către Societatea de Transport București, rezultate din subvenții, depășesc cu mult 15% din buget, apropiindu-se periculos de 50%, odată cu majorarea prețului la gigacalorie (de la 500, la 900 de lei…). Să nu uităm că PMB are de plată obligațiuni de peste 550 de milioane de euro, precum și diverse sume datorate creditorilor privați, care au obținut titluri executorii în instanță (numai în cazul Costanda vorbim de peste 100 de milioane de euro). Nu îmi vine să vorbesc de banii necesari co-finanțării unor proiecte din bani publici de la guvern sau UE, că acolo e jale… Este, așadar, foarte probabil că pragul de 50% este deja depășit cu mult. Bugetul scriptic al PMB, încă neaprobat, e de cca 6,5 miliarde de lei, dar anul trecut cu a fost realizat decât pentru încasări de sub 3,5 miliarde de lei.
Potrivit OUG nr.47/2013 privind criza financiară și insolvența unităților administrativ-teritoriale, dacă datoriile financiare ale unei primării sunt mai mari de 15% din buget și nu sunt achitate în maxim 60 de zile, e stare de criză financiară, iar dacă procentul e mai mare de 50% și plata nu se face în maxim 90 de zile, e stare de insolvență.
Primarul e obligat să facă ambele stări cunoscute public și să ceară deschiderea procedurilor legale – în caz contrar, poate fi amendat și pus să achite datoriile din propriile conturi/buzunare.
Insolvența poate fi cerută și de creditori.
Dacă se deschide insolvența, primarul nu mai este ordonator de credite și nu mai poate angaja primăria în relațiile cu terții – aceste atribuții trec la administratorul judiciar. De altfel, atribuțiile primarului și ale consiliului local/general trec în umbra controlului creditorilor, ceea ce face ca exercițiul democratic să fie în mare parte înghețat.
Cam asta este cărarea pe care a fost orientată PMB sub înțeleapta domnie a domnului Nicușor Dan.
Până clarifică DNA angajările fictive/ilegale la cabinetul primarului, poate că insolvența ne scapă mai rapid de minunata administrare a trebilor publice de către olimpicul la procese derulate fără a avea calitatea de avocat.
Pentru o analiză rezumativă a actului normativ mai sus enunțat, a se vedea un text pe care l-am scris la cald, în 2013:
Când vom scăpa de acesti hoți,de dreapta,???? hoți și prostiți de alții (care sunt de stânga, deci bugetari!)care capuseaza bugetul?????