Câştigătorul „Palme d’Or”, „La vie d’Adele”, un film controversat

“La vie d’Adèle”, câştigătorul “Palme d’Or” 2013, va fi distribuit în România de “Independenţa Film”. Regizorului de origine tunisiană, Abdellatif Kechiche, i-a fost înmânat trofeul de către actriţa Uma Thurman.

În afara câştigătorului, “Independenţa Film” va distribui în România încă 5 filme prezentate în competiţia oficială de la Cannes de anul acesta, alături de un titlu care a rulat în afara concursului.

Alături de “Palme d’Or”, pelicula “La vie d’Adèle” a câştigat şi premiul criticii de specialitate, “FIPRESCI”.

Regizorul Abdellatif Kechiche a câştigat în 2005 şi în 2008 “César”-ul pentru “Games of Love and Chance” (2003) – “Cel mai bun scenariu”, “Cel mai bun film”, “Cel mai bun regizor” -, respectiv pentru “The Secret of the Grain” (2007) – “Cel mai bun regizor”, “Cel mai bun scenariu”, “Cel mai bun film”. Acesta din urmă a obţinut şi premiul “FIPRESCI” plus alte trei premii şi a fost selectat în competiţia oficială pentru “Leul de Aur” la Festivalul de la Veneţia, în 2007.

Pentru prima dată “Palme d’Or” recompensează un film care vorbeşte deschis despre homosexualitatea feminină. Primind trofeul, realizatorul de origine tunisiană Abdellatif Kechiche a dedicat pelicula “La vie d’Adèle” tineretului din Franţa care “m-a învăţat multe despre spiritul de libertate”, deşi homosexualitatea este un subiect sensibil.

Cu actorii Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux (“Mission Impossible: Ghost Protocol”, “Inglourious Basterds”, “Robin Hood”, “Midnight in Paris”), filmul este o adaptare după cartea “Le bleu est une couleur chaude” (Albastrul este o culoare caldă), de Julie Maroh.

Lea Seydoux şi Adele Exarchopoulos

Scenariul începe cu Adèle (jucată de Adèle Exarchopoulos), o adolescentă de 15 ani care ştie sigur două lucruri: că e fată, iar fetele ies cu băieţii. Viaţa ei e pe cale să se schimbe în momentul în care o întâlneşte pe Emma (Léa Seydoux), asta în ciuda opoziţiei părinţilor şi a celor din jur. În ziua în care zăreşte părul albastru al Emmei, ea simte că viaţa ei se va schimba. Singură în faţa problemelor adolescenţei, privirea ei asupra propriei persoane şi a celor din jur se schimbă. Dragostea pentru Emma o împlineşte ca femeie şi o maturizează, dar nu-i aduce nici împăcarea cu părinţii sau cu lumea din jur, nici măcar cu ea însăşi.

Filmul tratează cu delicateţe o pasiune amoroasă între două femei, cum rar a fost abordată în cinema, într-o adaptare liberă după primele două capitole ale cărţii lui Julie Maroh, cucerind inima criticilor încă de la prima proiecţie.

Totuşi, pentru unii, alegerea juriului nu a fost făcută după criterii cinematografice, pelicula fiind atacată şi pentru că nu este un bun exemplu pentru tineri.

Deşi nu a fost vehement blamat în Tunis, filmul are puţine şanse de a fi difuzat în această ţară.

După ziarul “Le Parisien”, însă, distribuitorul lui Kechiche în Tunisia a cumpărat deja filmul şi se pare totuşi că va ieşi pe piaţă în luna octombrie, deşi realizatorul nu a exclus posibilitatea ca anumite scene să fie cenzurate.

Cu toate că amintirile din timpul filmărilor s-au estompat, tehnicienii au deplâns climatul greoi, apropiat de “hărţuire morală” de pe platou, care i-a determinat chiar pe câţiva dintre ei să părăsească filmările. Bineînţeles că întotdeauna în timpul turnării unei pelicule sunt momente de tensiune.

Stilul lui Kechiche favorizează adesea improvizaţia, din dorinţa de a descoperi în primul rând “autenticitatea”.

Dar, pe Croisette, criticile au fost ditirambice.

O pasiune romantică şi apăsătoare

Abdellatif Kechiche încadrat de Lea Seydoux şi Adele Exarchopoulos

O dragoste absolută, un sentiment care devorează dubii şi pudori, începând de la prima privire, aşa cum povestea Marivaux în “La Vie de Marianne”. Obiectul dorinţei protagonistei filmului e o femeie, Emma, fata cu părul albastru. Două tinere, Adele, de 18 ani, interpretată magistral de Adèle Exarchopoulos, încă elevă de liceu, şi Emma, o actriţă în plină ascensiune a cinematografului francez, Léa Seydoux, studentă la Academia de Artă. Albastrul este o culoare caldă, delicată.

O poveste a unui cuplu feminin, dar nu un film militant. Actualitatea dezbaterilor despre căsătoriile homosexuale e numai un caz. “Am făcut un film despre o poveste de dragoste. Sexul? Am încercat de a relua sculptura corpurilor, lumina, frumuseţea figurilor. Emma e o burgheză aparţinând unei elite de intelectuali şi artişti, ce are ambiţia de a se depăşi pe sine însăşi şi nu înţelge cum Adèle poate să se mulţumească cu ambiţia de a deveni profesoară. Acesta este conflictul, nu dragostea dintre două femei”.

Cele două actriţe au vrăjit Croisette. Léa Seydoux vine dintr-o dinastie de producători francezi, are la 27 de ani deja un curriculum important, lucrând alături de regizori ca Tarantino, Ridley Scott şi Woody Allen. La Cannes nu a spus mult, alunecând printre întrebările dificile despre rol. Mai disponibilă, tânăra Adèle mărturisea: “Nu eram pregătită, nu ştiam nimic despre succes, dar Kechiche are un mod de a conduce unic, te poartă dintr-o scenă în alta, cerându-ţi foarte mult. Şi nu poţi să spui nu”. Iar regizorul o laudă, mărturisind despre ea că este “tânără, liberă şi determinată. Am înţeles că era actriţa pe care o căutam pentru acest film, văzînd-o mâncând, cu voluptate, o felie de tort”.

Lacrimi şi bucurie pentru cele două actriţe

Léa Seydoux este absolut scandaloasă pe ecran, simţindu-se, după cum mărturiseşte, în mediul său. Léa este fata cu părul albastru, cea care o face să-şi piardă capul pe Adèle. Intimitatea nu este violată de cameră, pe care regizorul a ţinut-o la distanţă pentru a nu compromite complicitatea între cele două actriţe. Multă poezie şi niciun fel de scandal. “Relaţia dintre cele două este instinctivă, iar în timpul fimărilor m-am simţit pierdută pentru că mă temeam că nu voi reuşi să aprind focul personajului. Este ceva modern în privirea lui, dar în acelaşi timp, ceva sălbatic”. La 27 de ani, Léa vine dintr-o dinastie a cinematografului francez. Bunicul său, Jérôme, a fost preşedintele Casei de Producţie “Pathé”, iar unchiul ei, preşedintele de la “Gaumont”. De la mama sa, care s-a hotărât, după divorţ, să trăiască lângă Dakar, a luat acea latură a sălbăticiei despre care vorbeşte, dar şi a boemiei. Tatăl său s-a căsătorit a doua oară cu Farida Khelfa, ex-manechin al lui Jean-Paul Gaultier.

Cealaltă extraordinară interpretă, Adèle, are 19 ani şi este fiica unui profesor de chitară şi a unei infirmiere. E aceeaşi diferenţă de clasă din film, unde Adèle doreşte să-şi realizeze visul de a deveni învăţătoare, în timp ce Léa interpretează o pictoriţă. A avut mici roluri sub bagheta unor regizori precum Woody Allen (“Midnight in Paris”), Quentin Tarantino (“Inglourious Basterds”) şi în “Misiune imposibilă”, alături de Tom Cruise. Acum aşteaptă rolul din “Frumoasa şi bestia”, alături de André Dussolier. Apoi, va juca în “Trei inimi” de Benoît Jacquot, unde este sora lui Charlotte Gainsbourg şi fiica lui Catherine Deneuve. Ea declară că i-ar plăcea la nebunie să facă un film cu Almodovar, fiind subjugată de inteligenţa acestuia. “Ultima peliculă pe care am văzut-o, «Un tramvai numit dorinţă», în regia lui Elia Kazan, deşi este o poveste tristă, mi-a deschis pofta de a iubi viaţa. Prezenţa lui Marlon Brando este fascinantă, alături de cea a lui Vivien Leigh”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.