Cele trei ”surprize” din noua lege offshore

Transgaz

Amendarea legii offshore de către actuala coaliție de guvernare nu va duce la scăderea prețului existent al gazelor și principalul câștigător din această lege este statul, care va beneficia de circa 78% din câștiguri, susține analistul pe piața gazelor Dumitru Chisăliță. Comentând proiectul de lege depus în Parlament, acesta spune că noua lege vine cu o serie de îmbunătățiri evidente pentru investitori și că astfel se va taxa venitul suplimentar. Dar, spune Chisăliță, a constatat trei mari surprize în actul normativ.

Prima surpriză

”Am fost surprins să constat că supraimpozitarea prețului gazelor naturale prezintă același grafic, ca în legea offshore realizată în anul 2018. Astăzi prețul gazelor naturale tranzacționate pe BRM a fost de 542 lei/MWh, iar prețul mediu al gazelor din producția internă este de cca 254 lei/MWh. Previziunile arată că la fiecare deceniu prețurile cel puțin se vor dubla. Și atunci de ce să pui într-o lege prețuri la gaze de la 85 – 145 lei/MWh, prețuri care probabil nu vor mai exista niciodată în România”, a spus Chisăliță. Noua definiție arată că ”prin venit suplimentar se înţelege diferenţa dintre preţul mediu ponderat al gazelor naturale vândute din producţia internă proprie din perimetrele offshore și/sau onshore de adâncime, din care se deduc costurile de transport, distribuție, înmagazinare şi alte costuri logistice în măsura în care sunt suportate de către titularul acordului petrolier, şi preţul de 85 de lei/MWh, înmulţită cu volumele de gaze vândute din producţia internă proprie din perimetrele offshore”. În vechea lege, limita era de 45,71 lei/MWh, care, acum, ajunge la 85 lei/MWh.

A doua surpriză

A doua surpriză a fost legată de divergența, între marea dorință a României de reducere a dependenței de importuri și faptul că ”Limita maximă a deducerii investiţiilor în segmentul upstream nu poate depăşi 40% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare.” Reducerea dependenței se face prin creșterea investițiilor în noi capacități de producție și nu prin blocarea acestora prin impunerea de limite, spune Chisăliță.

A treia surpriză

A treia surpriză a fost faptul că ”sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore și onshore de adâncime ca impozit asupra veniturilor suplimentare” se vor folosi pentru finanţarea ”înfiinţării şi extinderii reţelelor de distribuţie a gazelor naturale şi a racordurilor la sistemul naţional de transport gaze naturale”. ”Adică nici măcar să finanțăm rețele inteligente de distribuție gaze. Pur și simplu construim rețele de gaze ca cele din anul 1914 (atunci când a fost construită primul sistem de distribuție), construim niște conducte. Probabil multe din acestea vor sta goale, cum stau deja multe din cele construite în ultimii ani. Aceste conducte nu doar că vor sta goale, dar vor crește prețul la gaze deoarece ele aduc cheltuieli, dar nu și venituri și atunci trebuie achitate cheltuielile de cei care consumă gaze prin creșterea de tarife. Dacă acești bani ar fi adus reducerea pierderilor energetice în casele în care se dorește să se introducă gaze atunci ar fi fost posibil să discutăm de consum de gaze care să se și poată achita. Construcția de noi rețele de distribuție trebuie realizată doar după o atentă analiză a fezabilității și o precontractare a gazelor naturale care ar trebui să fie livrate consumatorilor. Prioritățile cheltuirii unui astfel de fond ar trebui să fie îndreptate proritar către investiții îm eficiență, creșterea numărului de prosumatori de energie electrică, folosirea unor echipamente regenerabile la nivel individual (pompe de căldură, panouri termosolare etc/) și coolectiv (energie geotermală, folsirea energiei termice de a mare adâncime, rețele de biometan și hidrogen, SMR etc.)”, a afirmat analistul.

Lege amendată

Legea de modificare a actului normativ impus de Liviu Dragnea privind operațiunile petroliere din perimetrul românesc al Mării Negre prevede taxe mai mici și garanția că nu se schimbă, libertate deplină pentru companii să vândă gazele oriunde, la preț de piață. Inițiatorii proiectului sunt Nicolae Ciucă, Marcel Ciolacu, Kelemen Hunor, Varujan Pambuccian și Virgil Popescu.

Noua lege le oferă companiilor petroliere garanția că, pe toată durata exploatării, taxele care trebuie plătite statului român nu se schimbă. Astfel companiile vor plăti nivelul de acum al redevenței și impozitului suplimentar (va fi și el reviziuit în noua lege) pe toată durata exploatării. Clauza de stabilitate a tot fost cerută de companii.

În vederea susținerii proiectelor de dezvoltare a resurselor de gaze naturale din Marea Neagră şi pentru a impulsiona producătorii din România să investească în prelungirea duratei de viată a zăcămintelor existente este propus un set de amendamente la cadrul legislativ specific proiectelor offshore, se spune în proiect. Obiectivele sunt următoarele:
1. Stabilitatea fiscală şi a principiilor de piaţă liberă
2. Sistem fiscal competitiv.

Vin venituri uriașe?

Conform studiului „Contribuția proiectelor de explorare și producție a hidrocarburilor din Marea Neagră la dezvoltarea economiei românești” realizat de compania de consultanţă Deloitte în luna mai 2018, dezvoltarea proiectelor upstream offshore de gaze naturale poate aduce pe perioada derulării lor (orizont 23 ani),venituri totale la bugetul de stat, în valoare de 26,0 mld. USD, media anuală fiind de 1,13 mld.USD, generează suplimentar 71,3 mld. USD în PIB-ul României și creează și/sau menține în medie peste 30 de mii de locuri de muncă anual în România pe întreaga perioadă.

Estimările rezultate arată că fiecare mld. USD investit în activități offshore de țiței și gaze naturale în România generează suplimentar 3 mld. USD în PIB-ul României în următorii 23 ani. Mai mult, contribuie direct şi indirect cu venituri de 1,9 mld. USD la bugetul de stat și creează și/sau menține în medie 2.198 de locuri de muncă anual în România pe întreaga perioadă (2018-2040).
Efectul dezvoltării cu succes a proiectelor upstream offshore s-ar propaga, de asemenea, în sectoarele conexe (de exemplu, transportul și distribuția de gaze naturale) dar și în alte industrii (de exemplu, industria chimică, petrochimică și producția energiei electrice pe bază de gaze naturale), unde investiții de aproape 9 mld. USD ar fi posibile în urma surplusului de gaze și competitivității economice astfel create. La rândul lor, aceste investiții ar conduce la înființarea și menținerea a cca. 42.000 de locuri de muncă până în 2040, la un impact cumulat estimat de 18,3 mld. USD asupra veniturilor la bugetul de stat, precum și la un surplus cumulat de aproape 99 mld. USD în producția națională de bunuri și servicii între 2020 și 2040.

Trebuie remarcat faptul că aceste beneficii ar putea fi obținute fără nicio nouă cheltuială publică directă. Dimpotrivă, o creștere a producției ar suplimenta veniturile la bugetul public național, fără a genera cheltuieli suplimentare pentru statul român. Beneficiile unui astfel de stimulent ar trebui, prin urmare, să fie atractive în scopul recuperării decalajului față de țările UE mai bine dezvoltate.

În plus, aceste resurse suplimentare de gaze naturale, devenind comercial viabile, ar contribui la asigurarea aprovizionării sustenabile a României cu energie, la atingerea țintelor de decarbonizare pe termen lung, precum și la dezvoltarea infrastructurii naționale, sau a altor industrii cu valoare adăugată mare, cum ar fi chimia și petrochimia.

Dependența României de importurile de gaze naturale se poate majora semnificativ, ajungând la 53% în anul 2030, în condițiile nedezvoltării rezervelor din Marea Neagră și pe fondul declinului natural al producției onshore și creșterii consumului, ceea ce va genera un impact major asupra securității energetice. Menținerea unui grad redus de dependență de importuri este condiționată de dezvoltarea rezervelor de gaze naturale din Marea Neagră.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Cosmin Pam Matei 4615 Articole
Author

9 Comentarii

  1. cand o sa intelegeti ca trebuie sa ne unim pentru a stopa abuzurile si crimele infaptuite de tradatorii Romaniei, va fi prea tarziu…

  2. „Surprizele” sunt ca legea a iesit mai bine pentru Romania si nu pentru ambasadele straine…

  3. @marin
    Cand o sa intelegi ca singura solutie este balcanizarea Romaniei. De ce esti asa de incapatanat?

  4. Totul in tara asata de 32 de ani este tradare,hotie si bataie de joc fata de majoritari!

  5. Neaparat trebuie sa aflam parerea lui drahnea si mai ales a veoricai care este absolventa de gaze&titei

  6. …daca cifrele sunt adevarate-chiar nu sunt-si raportul total de profit este de peste 93%-includ si particularii, stapanii de facto ai gazelor-se pune intrebarea de ce statul roman nu a catadicsit sa ia in regie proprie exploatarea acestora?…adica, la un cent investit sa scoti un dolar si ceva…restul este tacere…sau tradare…

  7. Numai o noua revolutie (fara violenta,pasnica,adica iesirea masiva in strada la proteste) poate inlatura de la putere tradatorii de ieri si de azi!
    Romania e in colaps! Aceesti tradatori si jefuitori de ieri si de azi trebuie cazati pe termen lung si cu confiscarea extinsa a averilor. Altfel nu e nicio speranta de bine pt romani si Romania.
    PS.Un exemplu din statul mafiot si esuat : uitati-va cum l-a demis Tanczos Barna pe seful garzii forestiere Timisoara la interventia nimicului smecher Alfred Simonis liderul deputatilor PSD.
    „Amar Ienea, şeful Gărzii Forestiere Timişoara a fost schimbat din funcţie după ce i-a deranjat pe fostul deputat Ion Tabugan (PNL) şi pe liderul deputaţilor PSD, Alfred Simonis – arată o nouă anchetă Recoder care vizează tăierile ilagele de pădure.
    n reportajul Recorder, şeful Gărzii Forestiere (la data interviului) a povestit că în timpul unui control la firma deţinută de socrul deputatului PSD Alfred Simonis, parlamentarul s-a dus la Garda Forestieră pentru a-i cere lămuriri şefului instituţiei”.
    E Stat mafiot cum a recunoscut Basescu? E si stat esuat cum a constatat Iohannis? Adevarat!
    PROCURORI ACTIONATI ODATA!

    Citeste mai mult: adev.ro/r9m5cb

    Citeste mai mult: adev.ro/r9m5cb

  8. Si inca surpriza,una mare:dispare obligatia companiilor de a vine o parte din productie in tara.Brua e pregatita!
    Cat despre castigurile financiare ale Romaniei,praf in ochi!am mai vazut astfel de filme!cine are curiozitatea,de exemplu,poate verifica cat am incasat redevente in ultimii ani pe gaz si petrol.
    Ca sa stim la ce sa ne asteptam.
    Daca se dorea cu adevarat sa castigam mai mult decat firimituri,se facea impartirea productiei.aveam astfel gaze si puteam sa le folosim in tara sau sa le exportam.

  9. O sa ne ia gazele aproape pe gratis si nici macar nu o sa ni le vanda noua la pret preferential ci o sa le vanda in Europa la preturi care o sa le asigure profituri maxime. Inca odata tradatorii au calcat in picioare Romania si pe romani!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.