Condamnarea pentru MITĂ primită de un fost oficial al Bechtel

Un fost vicepreşedinte al grupului american Bechtel, Asem Elgawhary, în vârstă de 73 de ani, a fost condamnat la trei ani şi jumătate de închisoare pentru că a primit mită 5,2 milioane dolari, de la trei companii, în schimbul dezvăluirii de informaţii confidenţiale din licitaţiile de atribuire a unor contracte în domeniul energiei în Egipt, conform Digi24.

Alstom a recunoscut în decembrie că l-a mituit.

John Perkins, autorul bestseller-ului „Confesiunea unui asasin economic”, declară într-un interviu acordat Cotidianului, că modelul asasinilor economici, pe care îl descrie în cartea sa, a fost folosit şi în România, de companii precum Bechtel sau Chevron.

În interviu, John Perkins vorbeşte despre diferenţele dintre asasinii economici din anii ’80 şi cei din ziua de azi, despre poziţia României în Europa de Est, despre Edward Snowden şi alte personaje celebre astăzi şi prezintă viziunea lui despre ceea ce ar trebui să se întâmple astfel încât guvernele să fie mai impermeabile la încercările de mituire la care sunt supuse.

John Perkins este un autor american de succes, care a devenit cunoscut prin cartea „Confesiunile unui asasin economic” scrisă la persoana I, în care susţine că a fost implicat în mai multe acţiuni de „colonizare” a unor ţări din lumea a treia, în favoarea marilor corporaţii americane, cu sprijinul Guvernului Statelor Unite. Perkins spune că a fost recrutat încă din tinereţe prin intermediul Agenţiei Naţionale de Securitate (NSA), cu scopul de a lucra pentru Chas T. Main, o companie de consultanţă în construcţii, astfel încât, în calitate de „asasin economic”, să convingă state din lumea a treia să împrumute sume importante pentru a plăti anumite companii americane să facă lucrări de amploare în ţările respective.

După retragerea sa din activitatea de „asasin economic”, John Perkins scrie cărţi despre populaţiile indigene din Amazonia, sprijină organizaţii nonprofit, ţine prelegeri la adunări New Age, călătoreşte în Amazon şi în Himalaya, se întâlneşte cu Dalai Lama, înfiinţează Alianţa Pachmama, în jurul vechii profeţii amazoniene „Vulturul şi Condorul”. În perioada 9-19 octombrie,el va susţine conferinţe în Bucureşti şi în mai multe oraşe universitare din România.

Potrivit informaţiilor intrate în posesia Jurnalului Naţional , Ministerul Transporturilor doreşte să rezilieze contractul cu Bechtel.

Recent, CNADNR a trimis o scrisoare Bechtel SUA prin care a solicitat informaţii despre derularea contractelor similare celui aflat în derulare cu statul român. În scrisoare se arată că România doreşte să negocieze retragerea Bechtel de pe şantierul Autostrăzii Transilvania, potrivit jurnalulnational.ro.

Aflând din scrisoarea CNADNR care sunt costurile practicate de Bechtel în Transilvania, şi americanii au avut un şoc. Ei au răspuns că, pentru 16 milioane de euro, Bechtel construieşte în America 16 benzi de autostradă – nu patru benzi, ca în România.

Proiectul semnat în 2003 cu compania americană pentru Autostrada Transilvania nu are însă clauze de reziliere!Bechtel poate renunţa oricând, România nu.

Contractul cu compania Bechtel pentru construcţia Autostrăzii Transilvania nu se mai încheie luni cu totul, a declarat Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, la finele lunii mai 2013. Despăgubirile nu s-au negociat.

Cu puţin timp înainte anunţase că „suma este stabilită”, iar contractul va fi încheiat cu certitudine la data stabilită.

„Luni se încheie cu totul. Suma este stabilită”, a fost declaraţia lui Şova, întrebat de jurnalişti despre contractul cu Bechtel. În ceea ce priveşte stadiul contractului, acesta a precizat că este „aproape reziliat” şi că „mai sunt de discutat mici amănunte, nu esenţiale”, potrivit Agerpres.

Ministrul Şova spune acum însă, prin intermediul Biroul de presă al Departamentului pentru proiecte de infrastructură, că, de fapt, de vină e presa care nu a înţeles bine.

„Domnul ministru nu a spus că luni va înceta contractul, ci că rezilierea intră în linie dreaptă. A fost o interpretare eronată a presei”, au precizat pentru gândul.info reprezentanţii Biroului de presă al Departamentului pentru proiecte de infrastructură.

Mai mult, autorităţile au invocat şi necunoaşterea despăgubirilor pe care statul ar urma să le acorde Bechtel.

„Rezilierea contractului este o chestiune de zile, mai sunt unele detalii de pus la punct în această perioadă”, a declarat agenţiei Mediafax Şova.

Săptămâna trecută, însă, Şova declara că suma despăgubirilor către Bechtel a fost deja stabilită, urmând să fie comunicată oficial luni. Mai mult, acesta promitea recent, la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată de ProTV, că valoarea despăgubirii „va fi o surpriză plăcută”.

Proiectul de construire a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov – Borş, a început în anul 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă.

Compania a finalizat până acum 52 km de autostradă (Turda-Câmpia Turzii) din totalul de 415 km, iar termenul de finalizare a autostrăzii fusese stabilit iniţial pentru anul 2011 şi prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunţat la partea de autostradă între Târgu Mureş şi Braşov.

După 11 ani de la semnarea contractului, statul român are 52 de kilometri de autostradă în funcţiune şi 1,4 miliarde de euro deja plătite.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.