Cornel Constantiniu va fi prezent la seara dedicată memoriei lui Aurelian Andreescu

Marele interpret de muzică ușoară, Cornel Constantiniu, va fi prezent, ca invitat special al organizatorilor la Festivalul Național de Muzică Ușoară – Mamaia 2012, cu sprijinul personal al unor artiști, precum Adrian Daminescu, al unor impresari artistici, așa cum este Niki Constantinescu. Maestrul Constantiniu va onora cu prezența seara dedicată memoriei lui Aurelian Andreescu.

Ediția 2012 a Festivalului Mamaia, deși are parte de mai puțini sponsori în comparație cu alți ani, are intenția să ofere deopotrivă piese muzicale de calitate dar și voci despre care să se audă multă vreme, după cum a declarat, miercuri, în conferința de presă susținută la Complexul Expozițional Constanța, reprezentanta organizatorilor, Carmen Vasile, director în cadrul Consiliului Județean Constanța.

Carmen Vasile a precizat că televiziunile care doresc să includă în grila lor de programe transmisii de la festival o pot face prin preluarea gratuită a semnalului, pe baza unei solicitări scrise adresate Consiliului Județean Constanța.

În pofida numărului scăzut de sponsori, premiile vor fi asemănătoare ca valoare cu cele din anii precedenți: 1500 de euro – premiul I, 1000 de euro – premiul al II-lea, 500 de euro – premiul al III-lea. Dacă în anii trecuți Marele Premiu însemna un autoturism, anul acesta valoarea lui va fi una în bani, însemnând 5000 de euro. Marele Premiu va fi acordat de Consiliul Județean Constanța.

Muzicianul Mădălin Voicu, președintele juriului, a explicat că festivalul urmărește să fie altceva decât ”muzica la modă acum, facilă, fără filon muzical”, situație pe care pus-o pe seama gradului scăzut al educației muzicale. Prin urmare, în opinia sa, Mamaia este ”un festival de excepție” și a exemplificat prin secțiunea Rock unde au fost selecționate doar cinci formații față de 16 așa cum sunt la alte categorii, scopul urmărit fiind acela ”al calității, nu al cantității”.

Prezentatorii festivalului vor fi artistul Daniel Iordăchioaie și prezentatoarea de emisiuni de la TV Neptun, Gabriela Bădilă.

Retro Mamaia

„Mamaia” s-a născut în Herăstrău !!!

Actul de naştere al festivalului de la Mamaia a fost semnat în marele parc bucureştean, Herăstrău. Aflat într-una din (aproape-zilnicele) plimbările sare pe aleile parcului, şi auzind prestaţia a doi solişti de la terasa restaurantului Pescăruş, Gheorghe Gheorghiu-Dej (liderul comunist al timpului), i-a spus unui companion: „noi nu putem avea un Sanremo al nostru”. După numai 24 de ore, doi oficiali ai Uniunii Compozitorilor îi prezentau lui Dej proiectul unui festival naţional de muzică uşoară. Proiectul cuprindea şi locaţia: staţiunea Mamaia. Un an mai tîrziu, pe 25 august, a început primul „Sanremo” românesc.

Moda „Sanremo” la Mamaia

La primele trei ediţii ale festivalului, dar şi la cele din perioada 1973 – 1976, piesele din concurs (la origine „Mamaia” a fost un festival dedicat creaţiei, chiar dacă se ofereau distincţii şi interpreţilor) erau prezentate în dublă interpretare şi orchetraţie diferită, adică, aşa cum se întâmpla la…Sanremo.
Iată căteva exemple de hituri (interpretul subliniat este cel care şi-a trecut ulterior „în cont” – a se citi repertoriu – piesa din festival):
„Tu eşti primăvara mea” (compozitor: Florin Bogardo, versuri: Ioana Diaconescu) – Aurelian Andreescu şi Mihaela Mihai.
„Baladă”(compotor: Radu Şerban, versuri: Aurel Storin) – Margareta Păslaru & MarinaVoicaşi Mihaela Mihai & Mircea Şerban.
„Copacul” (compozitor: Jolt Kerestely, versuri: Ovidiu Dumitru) – Aurelian Adreescu şi Stela Enache.
„În rândul patru” (compozitor: Temistocle Popa, versuri: Mircea Block) – Anda Călugăreanu şi Dan Spătaru,
„Seara” (compozitor: Radu Şerban, versuri: Gheorghe Vâlcu) – Anda Călugăreanu şi Margareta Pâslaru

„Dizidenţi” la Mamaia

În perioada neagră a festivalului s-au înregistrat două evenimente inedite. Suntem în anul 1989. În premieră la secţiunea de interpretare a apărut un solist care se acompania cu propria chitară. Iniţial tovarăşii de la „cultură” nu au fost de acord ca interpretul să apară cu instrumentul, dar după îndelungi negocieri, s-a căzut la pace. Cel în cauză se numea Marius Dragomir, cel care după 1990 a fost unul dintre pionierii dance-ului folcloric, actualul turbo-dance din zona statelor ex yugoslave. Piesa care l-a lansat: „Party in Transilvanya”. Tot în 1989, un concurent de la secţiunea interpretare a fost descalificat, pentru faptul că „prea a copiat pe aia din vest”. Concret, culturnicii zilei nu au agreat o interpretare cumulată cu o mişcare scenică tipic occidentală. Cel care a primit cartonaş roşu se numea…Adrian Enache.

Mamaia – retro vinil (I)

Titlu: Al IV-lea Festival de Muzică Uşoară Românească Mamaia – 1966

Piese

„Nu Te Supăra”
Dirijor – Alexandru Imre, versuri – Mihai Dumbravă, compozitor – Paul Ghentzer, acompaniament – Orchestra Electrecord, Interpret – Anda Călugăreanu

„Olimpiada Tinereţii”
Dirijor – Alexandru Imre, compozitor şi versuri – Temistocle Popa, acompaniament –Orchestra Electrecord, Interpret – Dan Spătaru

„Luna la Mamaia”
Dirijor – Alexandru Imre, versuri – Mihai Maximilian, compozitor – Vasile Veselovschi, acompaniament – Orchestra Electrecord, Interpret – Ilinca Cerbacev

„Mandoline, Mandoline”
Dirijor – Marcel Ionescu, versuri – George Mihalache, Ion Berg, compozitor – Marcel Ionescu, acompaniament – Orchestra Marcel Ionescu, solist – Constantin Drăghici

NOTĂ

La vremea respectivă, un disc EP, cu 4 piese (turaţie 45) costa 14 lei. Ulterior, după 1975 preţul a scăzut la 10 lei.

Lucian GHEORGHIU

Cristian OPREA

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.