Impozit pe venit, contribuții, venituri la buget, cheltuieli, pensii, salarii

Cum vor arăta cifrele anului 2018

În 2018, cota de impozit pe venit va fi de 10%, față de 16% cât este azi, cota totală a contribuțiilor va fi redusă cu două puncte procentuală, contribuțiile vor fi trecute de la angajator la angajat, salariul minim brut pe economie va fi de 1.900 de lei, punctul de pensie de 1.100 de lei, iar indemnizație socială pentru pensionari de 640 de lei. Deficitul bugetar cash pe anul 2018 este estimat la -2,97% din P.I.B, deficitul ESA la -2,96% din P.I.B, fără a depăși limita de 3% din PIB stabilită prin Tratatul de la Maastricht, iar deficitul structural este estimat la -3,17% din P.I.B. intrând începând cu anul 2019 pe o traiectorie de ajustare.

Deficitul bugetar va fi de 2,97%, datoria guvernamentală de 40% din PIB, iar cheltuielile de personal de 8,6% din PIB.

Acestea sunt câteva din cifrele cu care va defila PSD-ALDE în 2018, conform expunerii de motive din proiectul legii pentru aprobarea limitelor specificate în cadrul fiscal-bugetar, care va cuprinde indicatorii prevăzuți la art. 29 alin.(1) din Legea nr.69/2010, republicată, fundamentați în strategia fiscal-bugetară.

De asemenea, se va merge mai departe pe politica de neacordare de tichete cadou, a premiilor și a indemnizațiilor de hrarnă. Nu se vor acorda nici ajutoare și plăți compensatorii la pensionare. Învâțământul nu va avea alocat nici în 2018 6% din PIB iar cercetarea va visa în continuare la 1% din PIB

Conform documentului, construcția bugetară pentru anul 2018 și perspectiva 2019-2020 a avut la bază: măsurile de relaxare fiscală începute în perioada 2015-2016 în scopul stimulării creșterii economice (noul cod fiscal), majorările salariale și ale unor drepturi de natura asistenței sociale, măsuri continuate prin actele normative adoptate în anul 2017, prin care s-au reglementat majorări salariale pentru personalul din sectorul bugetar, majorări ale pensiilor şi ale altor drepturi cu caracter social, cu impact suplimentar asupra cheltuielilor de personal şi a celor cu asistența socială care vor avea efect și în anul 2018; măsurile fiscal-bugetare aprobate conform Programului de Guvernare, vor avea impact asupra evoluției cadrului macroeconomic, precum și asupra veniturilor, cheltuielilor și deficitului bugetar pentru anul 2018 și perioada 2019-2020.

În 2018, cota de impozit pe venit va fi de 10%, cota totală a contribuțiilor va fi de 37,25%, față de 39,25%, Pilonul II de pensii va scădea la 3,75%, de la 5,1%, contribuțiile vor fi trecute de la angajator la angajat, salariul minim va fi de 1.900 de lei, punctul de penstie 1.100 de lei, nivelul îndemnizației pentru pensionari de 640 de lei.

Ca principale măsuri de politică fiscal-bugetară pentru anul 2018 cu impact asupra veniturilor și cheltuielilor bugetare sunt menționate: reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10% – Cota de impozitare scade pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, din activități independente, din cedarea folosinței bunurilor, din investiții (mai puțin veniturile din dividende, pentru care se menține cota de impozit de 5%), din pensii, din activități agricole, silvicultură şi piscicultură, din premii și din alte surse; reducerea cotei totale a contribuțiilor sociale obligatorii, per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%; transferul sarcinii fiscale a obligațiilor privind contribuțiile sociale obligatorii de la angajator la angajat în cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor; introducerea unei noi contribuții, respectiv „Contribuția asiguratorie pentru muncă” în cotă de 2,25% aplicată la veniturile din salarii și asimilate salariilor; reducerea contribuției pentru fondurile de pensii administrate privat la 3,75% începând cu data de 1 ianuarie 2018; aplicarea prevederilor art. 38 alin.(3) din Legea cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, luând în considerare modificările Codului Fiscal; majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată la 1.900 lei de la 1 ianuarie 2018; majorarea punctului de pensie la 1.100 lei de la 1 iulie; în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2018 nivelul indemnizației sociale pentru pensionari este de 640 lei; majorarea indemnizaților de care beneficiază persoanele cu dizabilități; asigurarea unui buget pe anul 2018 pentru Ministerul Apărării Naționale la nivelul a 2% din PIB; acordarea de vouchere de vacanță în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță.

Totodată, în 2018 vor fi aplicate în continuare măsurile aprobate în anii anteriori, respectiv: munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se va compensa numai cu timp liber corespunzător; neacordarea de tichete cadou, premii, a indemnizațiilor de hrană și a indemnizației de vacanță prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017; neacordarea de ajutoare, plăți compensatorii la pensionare; menținerea anumitor categorii de drepturi de care beneficiază personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul brut, la nivelul lunii decembrie 2017; majorarea cuantumului brut stabilit pentru luna decembrie 2017 astfel încât începând cu 1 ianuarie 2018 să se mențină nivelul net în plată în luna decembrie 2017 a unor indemnizații acordate pentru anumite categorii de beneficiari (indemnizațiile persoanelor persecutate din motive politice sau etnice, indemnizații academicieni și urmașii acestora etc; nealocarea a 6% din PIB pentru învățământ și 1% din PIB pentru cercetare, neacordarea de cupoane sociale pentru educația timpurie și neacordarea echivalentului în lei a 500 euro pentru educația permanentă a fiecărui nou-născut.

Plafoanele pentru soldul bugetului general consolidat, exprimat ca pondere în produsul intern brut, precum şi pentru cheltuielile de personal, exprimate ca pondere în produsul intern brut, sunt obligatorii pentru anii 2018 şi 2019. Pentru anul 2018, cei doi indicatori bugetari sunt de – 2,97% din P.I.B, respectiv 8,9% din P.I.B., în timp ce pentru anul 2019, soldul bugetar va fi de -2,58% din P.I.B., iar cheltuielile de personal de 8,6% din P.I.B..
Pentru anul 2018, plafonul propus pentru datoria guvernamentală, conform metodologiei UE, este de 40%, luând în considerare potențialele prefinanţări ce vor putea fi atrase în condițiile favorabile ale piețelor financiare, precum şi eventualele evoluții subașteptări atât ai indicatorilor macroeconomici, cât şi ai piețelor financiare. Acest plafon este obligatoriu pentru anul 2018.

În anul 2018, plafoanele privind finanțările rambursabile, care pot fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi cele privind tragerile din finanțările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, sunt în sumă de 1.200,0 milioane lei fiecare. Valoarea aferentă finanțărilor rambursabile, care poate fi autorizată pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, este de maximum 100 milioane lei anual. Plafonul privind emiterea de garanții de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor Publice şi de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2018, este de 6.000,0 milioane lei.

Indicatorii bugetari, respectiv plafoanele privind finanțările rambursabile care pot fi contractate, precum şi cele privind tragerile din finanțările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ – teritoriale, plafoanele privind emiterea de garanții de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor Publice şi de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, nivelul nominal al cheltuielilor totale şi al cheltuielilor de personal, soldul nominal al bugetului general consolidat, bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale şi al altor bugete componente ale bugetului general consolidat, precum şi soldul primar al bugetului general consolidat aprobate de Parlament, sunt obligatorii pentru anul 2018.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4553 Articole
Author

9 Comentarii

  1. Cifre si statistici, in spatele lor, se afla Romania adevarata, milioane de romani care traiesc sub limita saraciei, zeci de mi de copii romani care mananca o data pe zi … daca si atunci au ce, sistemul de sanatate este sub limita aoordarii ajutorului medical la nivelul actual, pentru copii romani bolnavi de cancer, parintii apeleaza la mila publica – SMS -uri pentru a aduna – din mila publica – suma de bani necesara tratamentului si atat de multe incat spatiul acesta NU permite. Dincolo de acestea, avem o clasa politica care traieste in lux, vrea ”girofaruri si alte privilegii” pentru a nu se mai supune legilor romanesti obligatorii pentru 20 de milioane de romani cat are Romania. Taricanu – tartorul Romaniei – vrea alte ”privilegii de lux de cateva milioane de euro pe an pentru foata familie regala care ”are deja o avere de peste 70 de milioane de euro”, adica, o noua ”monstruoasa coalitie identica cu aceea care l-a detronat pe Printul CUZA”, tot pentru impunerea si pastrarea de privilegii de lux pentru o ”clica politica minoritara”. De fapt – si cele de mai sus sunt prea putin din adevar – acesta este adevarul despre Romania, desigur completat cu ”datoria externa a Romaniei va fi umflata atata de mult pentru a ”ingrasa luxul si privilegiile de mai sus” incat Romaniei ii voi trebui cateva generatii sa le plateasca. Politicienilor nu le pasa, ei au ajuns sa-si cumpere si pacate cu BANI, noua … chiar nu ne pasa ?, ne lasam cumparati atat de usor si iresponsabil !.

    • ce bine era pe vremea basescului! aveam o sanatoasa scadere economica de 7 %in 2009,o stimulativa inflatie de 4-5 % , urmate de o crestere economica spectaculoasa de 0.1% in 2010 si un chinuit 1% in 2011, dupa care din 2012 s-a reluat crestrea economica la 3-4 % si au continuat sa creasca atat salariul minim, cat si cel mediu , cat si pensiile,iar inflatia a scazut la 1-2 % , dar nu s-au respectat dispoztiile primite de la Isaurescu de crestere cu max. 1 % a economiei si evitarea in 2017 , dupa China. evident ca este un dezastru fara margini! Guvernarea PSD merge impotriva intereselor Romanie, au crescut cheltuielile cu apararea la 2 % din PIB, ceea ce este desigur numai si numai in favoarea Rusiei !

  2. Ce nu ne spune, desi este prevazut in buget, este inflatia, la ce produse vor creste preturile, accizele, liberalizari de preturi, cat va fi euro, ROBOR, gigacaloria, MWh, litru de carburanti la pompa, cine vor fi marii beneficiari ai cascavalului bugetar, marii pierzatori, cati km de autostrada, cati bani din fonduri europene, destinatia lor si cat se vor sterpeli. Ne-am cam saturat sa se bata guvernantii cu pumnul in piept, sa se laude ca au fost accesati mld. de euro si sa nu se vada nici un km de autostrada, nici un pod sau viaduct, nici un drum comunal, judetean sau de fuga, fara apa curenta si canalizare. Si atunci pe buna dreptate ne intrebam unde sunt acele mld. de euro? Sterpelite ca cele accesate de L dracnea si se da de ceasul mortii ca este victima politica.

  3. Dar mai lipseste ceva care cred ca se va rectifica in 2018!
    Pensiile speciale cred si trebuie sa fie anulate din 2018 caci cele 100000 de pensii speciale au aceasi valoare ca pensiile a 4 milioane de oameni!
    Cred ca la acest capitol Romania ocupa primul loc si rusinos desigur din lume!
    Nu este posibil si culmea ca marea majoritate a beneficiarilor sunt acei tortionari de dinainte si dupa 1989!
    De aceea Imnul Romaniei trebuie constientizat si indeplinit!

  4. Eurodeputatul Siegfried Mureșan a tras un semnal de alarmă în ceea ce privește măsurile Cabinetului Tudose.

    „Economia trebuie și ea reformată. Nu vedem nimic din toate astea în momentul de față la Guvernul României, ci dimpotrivă.
    În ciuda creșterii înalte, vedem Deficit la LIMITA admisa de UE!.
    Guvernul actual aplică exact rețeta eșecului economic patentată de Tăriceanu în anii 2007-2008: dacă în vremuri economice bune nu economisești, atunci vei fi mult mai tare lovit de crizele următoare, care oricum vor veni.(Economia functioneaza pe Cicluri economicem dar alde Dragnea si Tudose NU au habar!)
    Ne aflăm exact pe drumul în care ne-am aflat în anii 2007-2008, ni s-a părut că ne merge bine, dar am intrat frontal în viitoarea criză, deoarece în loc să ne îmbunătățim economia, să atragem investitori, băgăm toți banii în consum”, a conchis el.

    El a mai avertizat că o depășire a pragului de Deficit bugetar de 3% va reprezenta „un semn de proastă purtare” de care vor ține seama și investitorii internaționali, pe lângă faptul că din partea CE se va începe Procedura de Sancționare a României.(CE a avertizat de 3 Ori Romania in 2017!)

    „Consecințele unui Deficit peste 3% sunt următoarele: CE va începe o Procedură împotriva României și este un semn de proastă purtare pentru toți Investitorii internaționali.
    Investitorii internaționali vor oferi de acum credite României la o Rată a dobânzii mai MARE, asta înseamnă că fiecare român va trebui să plătească mai mult pentru ca statul să se poată împrumuta. Creditarea spre economie va deveni mai scumpă, deci de aceea apelul meu pentru Guvern este că lucrurile trebuie făcute exact invers.”
    La Palatul Victoria ii duduie urechile lui Tudose!
    Bugetul pe 2018 e PLIN cu SCADERI de Cheltuieli fata de 2017, PROMISIUNILE lui Dragnea, mincinoase sunt STOPATE sa nu intram in FALIMENT.

  5. Guvernul trebuie sa realizeze ca atunci cand nedreptatea devine lege, nesupunerea este datorie!
    Cand nu vom mai auzi in Romania de salarii si pensii speciale, nedreptati ce sfideaza ordinea de drept si bunul simt?
    Cand vom avea o lege a salarizarii bugetarilor care sa aibe la baza responsabilitatea activitatii?
    Cand pensiile vor fi in Romania rezutatul exclusiv al contributivitatii?
    Se doreste restabilirea ordinii de drept in Romania?

  6. Acum despre articol… Primul paragraf e perfect. Concis si cuprinzator. In rest… Semnalez o eroare: nu are cum sa fie 6% din PIB pentru invatamant, poate e vorba de 6% din buget, pentru ca 6% din PIB insemana cam 18% din buget, ceea ce e aberant. Din alt punct de vedere, nu poate visa nimeni la mariri atata timp cat platim un sfert din buget pe securitate (7 servicii, armata, ministerul de interne, politie, jandarmerie, justitie, procuratura…). (Am pus procuratura separat de justitie intentionat.)

  7. CEL MAI IMPORTANT ESTE CA NIVELUL PROCENTUAL AL PROSTIEI ESTE IN SCĂDERE CHIAR ȘI ÎN ARDEAL UNDE COTELE ERAU ALARMANTE.OAMENII ÎNCEP ÎNCET ÎNCET SĂ NU MAI ASCULTE GOGORITELE UNORA CARE PIERD POSIBILITATEA DE FURT DE LA BUGETUL DE STAT.O ZI BUNĂ VA DORESC.

  8. Adica cum „cu care va defila PSD-ALDE in 2018”; Nu sunt cifrele cu care vom defila cu totii? Ba da, din fericire! Sunt cifre foarte bune….

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.