De ce prefecţii nu trebuie numiţi politic

Ajuns la putere fără a fi cîștigat alegerile, dus de mobilizarea marilor orașe contra PSD și pentru bună guvernare, guvernul PNL-USR+-UDMR își folosește majoritarea precară pentru a administra noi lovuturi bunei guvernări.

Din partea UDMR, nimic nou- i-au lăsat pe PSD să încaseze pentru multe propuneri contra statului de drept care erau și ale lor, ba chiar propuse de ei. Dar ceilalți?

De data asta e vorba (după ce la vaccinare excepțiile legale, ce să mai vorbim de cele pe șest, au depășit regula) despre prefecți. Această instituție constituțională copiată după statul centralizat francez are menirea de a controla legalitatea, o funcție importantă în statul de drept. Conform articolului 123 alineat 5 prefectul ”poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului judeţean, al celui local sau al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept”. Nimeni altcineva nu are acest drept, menit să apere ordinea de drept și cetățenii de eventuale abuzuri ale organelor alese locale. Că acestea există, știm, de la demolări abuzive la șpăgi luate în bloc de consiliii locale, ulterior trimise în judecată de DNA.

Constituția nu spune că prefectul e apolitic, deși e implicit, acest lucru a fost însă specificat între condiționalitățile de bună guvernare cerute de UE României (și celorlalte țări din Est care aveau această instituție), ca parte a depolitizării administrației. Numim asta criteriile de la Copenhaga, pe baza cărora am fost invitați să aderăm și am semnat tratatul de aderare în anul 2005. Dat fiind că vobim de un organism de control al unei funcții politice este evident că prefectul nu poate fi partizan. La un guvern PSD un prefect PSD riscă să închidă ochii la abuzurile primarior PSD și să se războiască cu cei PNL. Deci nu își poate îndeplini rolul constituțional.

Codul Administrativ va fi modificat săptămîna asta de guvernul Cîțu prin Ordonanță de Urgență (altă promisiune călcată în picioare), astfel încât prefecții și subprefecții să poată fi membri în partide. Dacă în prezent prefecții sunt înalți funcționari publici care nu au voie legal să facă politică, de săptămîna viitoare prefecții vor fi înscriși cu acte în partidele care îi trimit în respectivele funcții. Presa subodonată guvernului, uitînd că toată ziua își dă singură titluri ce proeuropeană e, răspîndește zvonul că practica prefecților „apolitici” a fost ipocrită, pentru că în realitate prefecții erau oricum numiți politic și înlocuiți la fiecare schimbare de regim guvernamental. Și de controlat controlau din părți, prost și parțial.
Tare argument. Pe aceeași linie sunt de părere să anulăm legile contra violenței domestice, că e ipocrită la stadiul de civilizație rural unde fiecare bărbat educă plodul cu cureaua, mai ales cînd e mai bine dispus, iar serviciile de urgență să răspundă legal numai la bărbații care sună și nu la tot felul de Alexandre care țin linia ocupată ca să povestească cum le-a răpit unul și e pe cale să le omoare. Ce să mai ne prefacem că suntem civilizați și că fondul va prinde cîndva din urmă forma și ne vom ridica în două picioare- maximă ipocrizie, cînd pe patru e mai sigur și vezi peisajul mai îndeaproape. Terminați cu formele fără fond! Înapoi la natură!

E greu de crezut că o asemenea aberație constituțională și morală poate fi propusă, dar cînd controlezi atîta presă și influenceri, iar oamenii sunt ocupați cu pandemia se poate orice.

Și întrucît la putere sunt niște democrați de nivelul celor care au intrat în Capitoliu parcă văd că dacă avocatul poporului zice ceva or să vrea să de afară pe avocatul poporului, că avînd școala de democrație la seral alde Florin Roman nu știe că această instituție, de cînd a fost inventată acum mai bine de 200 de ani în Suedia a fost creată ca instrument prin care opoziția să poate controla abuzurile guvernului.

Și asta e o altă ipocrizie în Constituție, probabil, și un accident că guvernul de azi nu a pus un avocat al poporului penelist sau userist sau udemerist, cum vrea să facă cu prefecții.

Neavînd majoritate să schimbe constituția, nu îi mai rămîne guvernului Cîțu decît să lichideze rapid cu ipocrizia formelor democratice și constituționale, în aplauzele luptătorilor pentru statul de drept, ocupați probabil cu coada la vaccin sau frecventatul cazinourilor proaspăt redeschise.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 12
Alina Mungiu-Pippidi 127 Articole
Author

25 de Comentarii

  1. prefectii… sa nu mai fie apolitici … ci doar politici ???
    OARE de ce:
    adica … prefectii din independenti (incoruptibili, oare???) … sa devina niste corupti politici ordinari …

    SIMPLU … ca sa nu fie chiar asa de COMPLICAT !!!!!!!!!!!

  2. Prefectul reprezintă guvernul la nivel județean. Deci face politica guvernului! Deci este un vector politic. Ipocrizia asta cu funcționar public nu mai ține.
    Pe de altă parte, rău ai mai ajuns Alina Mungiu, ca Vlăduț Cazino!

  3. si daca … guvernul se VA schimba de la zi la zi ???
    schimbam prefectii de la zi la zi ???
    schimbam de la zi la zi politicile judetene ???????

    Este … ABSURD !!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Articolul a apartut si in „Stiri pe surse”! Sa vedeti cxe injuraturi si mascari si-a luat madam Pippidi! Cind era total in gasca de dreapta era buna, acum ca mai si critica, e rea si pesedista! Ce-i si cu lumea asta!

  5. Ceea ce ”EU” nu pricep, este că mereu mergem și votăm ”schimbarea”,.. mereu criticăm și suntem nemulțumiți de cum a fost, promitem verzi și uscate,..ca pe urmă să facem exact la fel, deși, deși starea financiară măcar te obligă să faci altfel, Nu mai poți continua după vechile rețete. Administrarea statală e de schimbat,. UDMR e la guvernare,.. de ce se complace, deși are proiectul cel mai bun de redistribuire administrativ teritorială autonomă, cu 16 regiuni autonom guvernate.. De nu pui osul și nu iei taurul de coarne, o să te sufoci in propriul rahat,..

  6. Cum ar fi putut ei să facă altfel, când atâta îi duce capul!? Nu asta fac de 30-40 – 50 de ani!? De unde meritocrație la prostocrați!? Nu e normal să-i considere ipocriți, incapabili, incompetenți și absurzi pe toți cei care le cer să facă altfel decât se pricep ei?
    – E!

  7. Doamna Mungiu ți-a explicat
    ca la grădiniță. Acum,
    dă-o naibii de treabă, nici
    p-aia n-ai frecventat-o?

  8. Printre ”steguletele” pe care Monica Macovei a trebuit sa le inlature
    drept conditie de primire a noastra in UE a fost si asta – ca prefectii
    sa fie apolitici.
    Daca faceau smekeria asta cei din Pe-Se-De era clar ca Ciuma rosie
    a mai executat un pas spre Romexit si alipirea la Uniunea Sovietica.
    Asa insa , daca au facut-o năsuii, e super ok.

  9. Securisto-fascistii din PNL si USR-PLUS fac orice ca sa-si puna pilele, neamurile si amantele/amantii in functii inalte si bine platite… Asa ca au dat o OUG NECONSTITUTIONALA si care incalca cerintele UE.
    Urlau ca vor depolitizarea institutiilor publice si acum fac depolitizare prin triplarea politizarii…
    Nu ma mira… Au dat si o OUG pe justitie desi exista un referendum valid care interzice OUG pe justitie.
    De fapt am uitat…, in Romania NU EXISTA justitie ci „justitea” de cacat basisto-iohaniSSta de tip mafiot si pe asta se pot da OUG-uri…

  10. Prefectura (și nu prefectul) trebuie să se ocupe cu aplicarea legii dar legea nu este „proprietatea” Guvernului. Legea este și trebuie să fie mai presus de guverne și guvernanți. Când le schimbi peste noapte, nu mai pot fi numite legi, ci hachițele unora sau altora. De asta in țara aceasta sunt toate cu susul în jos și cu josul în sus: pentrucă legile nu mai sunt LEGI nici pentru cei care le fac, nici pentru cei care le aplică. În consecință!?…
    – Nici pentru cei cărora le sunt adresate.

  11. I:De ce prefecţii nu trebuie numiţi politic?
    R:Pentru ca sunt numiti politic
    Pentru domnul Mungiu Pippidi-Soros:nu mai exista functionar „apolitic” in ziua de azi,de aia votam,ca suntem „politici”
    Articol prostesc!

  12. Articol plin de perversitati cu pretentie de analiza regulilor de administrare a „interesului public”.
    De regulile masonice franceze avea nevoie Romania, ca doar dracu’ – sfatuitorului monstrului cu ochi bulbucati si portofel khazar – nu se putea opri la granita.
    ===
    Orice se face in Administratie (nationala sau locala) este politic, dar daca tovarasa autoare induce confuzie cititorilor, analizeaza si exemplifica specific, tintit apartenenta PARTINICA, nicidecum tipul de ideologie politica.
    … sa nu faca parte din partid numitul Prefect – ca-si da demisia inainte de desemnare – este forma de a nu fi atrasa raspunderea politica a partidului, nicidecum garantia ca persoana isi va arunca la gunoi o bucata de creier si nu mai are legatura REALA cu oamenii din partid. Sa nu poata invoca ordinul „de partid” in cazul justificarii deciziilor/masurilor luate.
    Programul de guvernare „vine” de la partid, prefectul „ne-politic” trebuie sa-i faca loc printre articole de lege sa-l indeplineascasau sa-l sprijine la indeplinire.
    Cu si fara apartenenta, face ce trebuie sa faca membrul de partid.
    =====
    Pentru „control de legalitate” putea avea un birouas la hotel si contract cu ceva avocagti sa-l ajute la citirea actelor emise consiliile locale si judetene.
    Cele date de Presedintele de la judet si de primari sint INDIVIDUALE, nu sint reguli cu caracter general si nici cu putere de reglementare – nu are treaba Prefectul e treaba de „autoritatea judecatoreasca”.

  13. Prefectul este politic. Ca este „al guvernului” ca reprezinta guvernul.
    De fpat asta a fots si solutia adoptata pana prin 2004 cand ADA a inventat prefectu functinar de stat. Adica dintai si-a pus oamenii ei , apoi i-a facut functionari de stat! Asa ca sa ii securizeze si ca sa isi securizeze influenta politica si in caz de laternanta la putoare!!!

    Adica azi revenim ..

    Daca mi se zice ca stabilitatea adtitei.. Avem exemplul interbelic.
    Prefectul era politic, pus de guvernul in functie!
    Insa , dpv tehnic adtioa unui judet era condussa de un prim pretor, a 2a functie in judet si care pri pretor era functionar public!

  14. Toate guvernele și toți guvernanții s-au autoinstalat deasupra legii, în ciuda acelui „genial” paragraf din Constituție și toți au făcut exact ceea ce i-a dus capul. Fiecare dintre grupările guvernatoare, fără excepție, au avut posibilitatea să le modifice după propriile lor interese sau bun plac și nu au ratat ocazia. A devenit așadar o cutumă atât de bine intipărită în gândirea și comportamentul lor, încât orice „rechemare” la lege și regulă, o percep ca pe un afrond. Apoi, reacțiile pro și contra, din categoria ba pe-a mă-sii.
    Dacă legilor li s-ar recunoaște autoritatea și supremația, nici un slujbaș al lor nu le-ar trata cu atâta nepăsare, ignoranță, amatorism, diletantism și alte asemenea însușiri din categoria „diverse”, cum se întâmplă în prezent. Însă cel mai important lucru:
    Nu le-ar mai schimba nici peste noapte, nici cu alt tip de acte normative „suplinitoare” păcălind pe față, o țară întreagă!

  15. E frumos in Romania…, dupa 31 de ani de retrocedari excesive, nici un prefect sau primar nu e intrebat de JUSTICIARI: „CAT AI RETROCEDAT ?”… Tara de basme…, „normala….”, locul unde „ALESHII”, „GUBERNUL” sau „JUSTICIARII supravegheati de ‘europeni’ prin „MCV-Mecanisme de Cooperare si Verificare” nu aud /nu citesc / nu vorbesc NIMIC DESPRE TOTALUL SUPRAFETELOR RETROCEDATE IN 31 DE ANI – nici macar atunci cand MINISTRUL CU ANCPI – AGENTIA NATIONALA DE CADASTRU SI PUBLICITATE – in subordine SUSTINE PUBLIC CA IN ROMANIA S-AU RETROCEDAT SUPRAFETE IN EXCES CARE DEPASESC SUPRAFATA TOTALA A TARII – sunt traim vremuri de poveste Lupul e de paza la stana de oi si, desi turma e tot mai mica, ca se jura continuu ca n-a mancat, nu mananca si nici nu va manca vreodata oi sau ceva de la acestea. Amuzant e cand mioarele, bulversate de nu se stie ce evenimente, se mira ca si incearca sa desluseasca ce s-a intamplat… judecand lucrurile pe baza legilor facute de lupi pentru oi, legi pe care lupii le ajusteaza si interpreteaza permanent in interesul lor… Turma e tot mai mica si povestea lupului e demult stravezie… insa mioarele sar neobosite de fiecare data cand le tulbura ceva… Iar explicatia perpetua e mereu aceeasi si deosebit de simpla: chiar si lupii sufera uneori de indigestie… si sunt nevoiti sa se opreasca temporat din mancat.

  16. ” De ce prefecţii nu trebuie numiţi politic „. Aiurea ! Far’de politica, nimic bun n-ar fi ; ar fi haos ori dictatura .

  17. PIPIBA BATE CAMPIII ca de obicei.
    ARTICOLUL 123 Prefectul
    (1) Guvernul numeşte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.
    (2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local……
    (3) Atribuţiile prefectului se stabilesc prin lege organică.
    (4) Între prefecţi, pe de o parte, consiliile locale şi primari, precum şi consiliile judeţene şi preşedinţii acestora, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare.
    (5) Prefectul poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului judeţean, al celui local sau al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept.

  18. Catu si alesii galbeni-portocalii intarzie aprobarea bugetului.. Submineaza „iEconomiea Natzionala” ? „Guvernul” guverneaza-n Romania de 31 de ani de cand prefecturile retrocedeaza in exces iar Prefectii din fiecare judet nu sunt intrebati cat au retrocedat raportat la suprafata din acte a judetului… ca doar stim care este suprafata Romaniei… Sau nu stim ? „Guvernantii” guverneaza si se despagubesc de zeci de ori ei pe ei in vreme ce tara e inecata in datorii iar aia de-si spun procurori sau Justitie dar tac malc si nu se autosesizeaza cu toate ca ministrul cu ANCPI in subordine a afirmat clar ceea ce s-a publicat in toate jurnalele… in Romania s-au retrocedat in 31 de ani suprafate de teren care insumate depasesc suprafata tarii ? Intrebari: De cate ori ? Cat mai despagubim ? Care este interesul national ? Ce apara Procurorii si Justitia ? Cum explica PUTEREA faptul ca nu a comunicat PUBLIC, in fiecare judet, BILANTUL ANUAL AL TUTUROR RETROCEDARILOR SI DESPAGUBIRILOR ? Banii publici alocati pentru despagubiri aferente retrocedarilor – retrocedari totale necontrolate public vreodata in 31 de ani – nu erau bani necesari pentru investitii si dezvoltare economica care au fost alocati fara control pentru despagubiri?!?

  19. Ma intreb cand vor realiza redactiile on line, ca toti parerologii astia (persoane public) sunt niste boi si vaci manati in a scrie dupa cum sunt cei care ii platesc,adica dupa dictare…Nici macar romani,tot felul de alogeni, dezechilibrati, caricaturi umane, unii obezi/obeze care urasc oglinda , altii barbati fara puta!
    Figura iti spune cum ii este sufletul

  20. Sa fim seriosi, guvernantii actuali au scos din clandestinitate un narav vechi de 30 de ani oficializand aceste numiri.

  21. Vrând nevrând ajungi la vorba UDMR,.Situația financiară nu te va mai lăsa să fii patriot risipitor.. Ergo, autonomiile teritoriale, sistemul administrativ sunt categoric de schimbat,. iar proiectul UDMR de 16 regiuni autonome este cel mai fezabil. N-ai altă soluție,.decât eventual ceva mult mai grav, unde nu ar fi cazul de ajuns. Lasă oamenii să lucreze, să fie cei care decid in scop personal cum consideră ei că ar fi mai bine. Și vei avea măcar regiuni mai prospere, care pot da și exemplu altora de cum trebuie procedat..

  22. “ Această instituție constituțională copiată după statul centralizat francez are menirea de a controla legalitatea, o funcție importantă în statul de drept”.
    Este foarte frumos ce spuneți dumneavoastră despre Instituția prefectului, doar că faptele ne dovedesc că în fapt nu are prea mare autoritate, putere. Când a ieșit hotărârea judecătorească definitivă că doamna primar de Sibiu Astrid Cora Fodor a fost incompatibilă și deci nu poate fi primar, nedându-și demisia prefecta de atunci a emis ordonanță de demitere. Procese Sibiu, Alba domna Fodor câștigă, doamna prim ministru Dâncilă schimbă prefecta. Alegeri 2020 doamna Astrid Fodor aleasă primar Sibiu. Hotărâre tribunal local Incompatibilă. Prefectul dă ordonanța de demitere. Doamna Asttid Fodor îl sună în direct la Bruxelles unde era plecat cu treburile țării pe domnul președinte Iohannis și spune ce a pățit. Domnul oreședinte Iohannis îi spune -Vai, mein lieber Schatze stai liniștită, fă Apel “la Sibiu sunt jedecători cu experiență” și se rezolvă. S-a întors domnul Iohannis de la Brixelles judecători au fost cei cu experință și domna Fodor este primar. Un primar bun că și alții. Dar să se spună ca legea este numai pentru cei din Vechiul Regat.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.