De la pictura flamandă la fotografia franceză

Corespondenţă de la Roma de la Magdalena Popa Buluc

Nu numai culoarea covorului moale de frunze care, zi după zi, se aşterne pe sub picioare ca un curcubeu bucură inima la Roma, dar şi nenumăratele expoziţii care oferă găzduire, mai ales în zilele urâte.

Roma eternă este leagănul artei şi al istoriei şi, în afara unui bogat patrimoniu în aer liber, care o transformă în oraş-muzeu, o mulţime de expoziţii, permanente sau temporare, încântă vizitatorii.

În interiorul unei locaţii de prestigiu ca “Scuderie del Quirinale”, publicul se poate întâlni cu unul dintre cei mai mari exponenţi ai picturii olandeze din secolul al XVII-lea, în cadrul expoziţiei “Vermeer. Secolul de aur al artei olandeze”, ce va fi deschisă până la 20 ianuarie 2013. O selecţie dedicată unui personaj despre a cărui viaţă se cunosc puţine lucruri, dar ale cărui pânze excepţionale au sosit aici de la renumite galerii de pe tot globul.

Este expusă numai o treime din creaţia marelui maestru din Delft, printre care, “Străduţă în Delft”, sosită de la “Rijksmuseum” din Amsterdam, “Alegoria credinţei” şi Cântăreaţa din lăută”, de la “Metropolitan” din New York, “Doamnă la spinetă” sau “Doamnă în picioare”, de la National Gallery din Londra.

Sunt etalate capodopere care frapează nu numai prin calitatea culorilor vii, ce animă tabloul prin jocul de lumini şi umbre, dar şi prin semnificaţiile alegorice legate de istorie, de societate, de situaţia religioasă şi economică a Olandei.

Vermeer, Cântăreaţă la lăută

Sunt prezentate în expoziţie şi opere ale unor artişti contemporani cu el, protagonişti ai picturii de gen din Secolul de aur olandez. Dincolo de contemplarea operelor, pasionaţii pot participa la “I mercoledi di Vermeer”, un ciclu de conferinţe susţinute în fiecare miercuri de către istorici de artă, scriitori şi eseişti despre aspectele iconografice, istorice şi artistice până la problema falsurilor.

Alături de Delftul lui Vermeer, poate fi vizitat “Parisul lui Robert Doisneau”, unul dintre cei mai mari fotografi francezi, autor al faimosului “Sărut la Primărie”, a cărui creaţie este publicată adesea în revistele “Life” şi “Vogue”, devenite vitrine pentru acest exponent al “fotografiei cu personaje”, capabil să capteze cele mai interesante imagini din viaţa centrului şi periferiilor oraşelor, cu scenele lor cotidiene, total neprogramate, fără poză, adevărate instantanee. Puritatea acestui artist care povesteşte “Parisul său în libertate” poate fi descoperită la “Palazzo delle Esposizioni” până la 3 februarie 2013. Înainte de Roma, expoziţia a fost deschisă la Primăria oraşului Paris, la “Mitsukoshi” din Tokyo şi la “Isetan Museum” din Kyoto. O plimbare prin istoria elegantului Oraş al Luminilor, în peste 200 de fotografii alb şi negru. Cu scenografii simbolice traversând Sena, străzile, clasicele bistrouri sau atelierele de modă şi galeriile de artă.

Mari spaţii deschise publicului, mai mult sau mai puţin cunoscute, găzduiesc opere de artă păstrate în localuri cu intrare liberă, în hoteluri sau în restaurante.

Vizitatorul nehotărât al Romei ar trebui să aibă ghidul “Roma Low Cost”, conceput de jurnalistul şi scriitorul Fabrizio Ardito, care conduce cititorul de-a lungul a 11 itinerare gândite pentru a vizita muzee şi monumente, pentru a admira biserici, fântâni, palate şi perspective originale.

Robert Doisneau, Paris, 1932

O călătorie la Roma trebuie să înceapă cu 10 locuri fundamentale: Piazza Navona, Gianicolo, Forul Imperial, Piazza Farnese, Fontana di Trevi, Piazza Spaniei, Ghettoul cu Isola Tiberina, Roseto Comunale, o grădină situată lângă Circo Massimo, Appia Antica şi Forul Italic.

10 importante opere de artă ale celor mai mari maeştri ai trecutului sunt găzduite în spaţii deschise gratuit publicului. În Biserica “San Luigi dei Francesi” poate fi admirată una dintre creaţiile cele mai emoţionante ale lui Caravaggio, “Convertirea Sfântului Matei”. La “San Pietro in Vincoli” există “Moise” al lui Michelangelo, sculptură care trebuia să facă parte dintr-un grup colosal proiectat pentru Mausoleul lui Giulio II. În “Basilica” poate fi văzută o statuie a “Sfântului Petru”, realizată în secolul al XIII-lea, probabil de Arnolfo di Cambio. Sunt uluitoare mozaicurile din absida bisericii “Santa Maria din Trastevere”, datând din 1143, anul morţii Papei Inocenţiu II. “Extazul Sfintei Teresa”, capodoperă a lui Bernini, este păstrată la “Santa Maria della Vittoria”. Cu ajutorul unui binoclu pot fi studiate imaginile fantastice ale anticelor campanii militare romane de pe “Columna lui Traian”, instalată în complexul “Mercati Traianei”. Iar în biserica “Santa Maria della Pace” se găsesc cele patru “Sibile” (Cumana, Persica, Frigia şi Tiburtina) pictate de Rafael sub influenţa operei michelangioleşti din Capela Sixtină.

Dar vizitele “obligatorii” nu se limitează la operele de artă. Fabrizio Ardito îi dezvăluie cititorului unde poate bea o cafea bună, cum poate găsi o pizzerie, o berărie sau un pub, o enotecă sau localuri cu muzică la ore târzii, dar şi cum poate face piaţa sau de unde poate avea cele mai frumoase privelişti asupra oaşului. Nu lipsesc, desigur, sfaturile privind bucătăria romană, care merită gustată.

Un capitol amuzant este cel care prezintă cu ironie locurile în care te poţi desfăta: Roma ladrona, la pennichella, Trastevere, Fontana di Trevi in vendita, il Romanesco, papagalul, vinul de Castelli, Bocca della verita şi… pălărierii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.