Defileurile de modă de la Paris pentru 2014

Prezentarea colecţiilor de primăvară-vară 2014 a adus pe podium creaţii marcante ale caselor “Dior”, “Chanel”, “Valentino”, “Gaultier”, “Armani Privé”, “Elie Saab”, “Alexandre Vauthier” şi “Yiqing Yin”.

Pentru “Valentino”, show-ul a fost ca un spectacol de operă, de la Violetta din “Traviata”, într-un lung tutu alb brodat, la “Lakmé” într-un tul gri cu aplicaţii de perle. La fel, “Gaultier”, care şi-a imaginat pentru apariţia Ditei Von Teese un fluture negru şi turcoaz. Cu fuste lungi, cu basmale în jurul capului, dar şi cu bluze, canotiere, sacouri, cu cristale, astfel este înfăţişată femeia nomadă a lui “Armani Privé”. Karl Lagerfeld a pus în scenă un spectacol de sport şi haute couture. Christian Dior, în alb şi negru, cu traforaje.

Designerul belgian Raf Simons a prezentat o colecţie “Dior Haute Couture”, aeriană şi complexă, în grădinile Muzeului Rodin, în care s-au putut descoperi referinţe la anii ’60 ai lui Courrèges şi Paco Rabanne. Albul, culoarea predilectă a acestei colecţii, aminteşte universul spaţial al primului, în timp ce numeroasele rochii mini cu decupări geometrice sunt un ecou al perforărilor metalice ale celui de al doilea.

Armani Prive în stilul nomad

Este, după cum explică Raf Simons, “o colecţie aproape abstractă”. Rochiile devin aeriene prin motivele ajurate în 3D, iar volumele sunt inversate. În faţă rochiile sunt scurte, în spate, pliseurile stil Watteau coboară în trene vaporoase.

Spre deosebire de sezoanele precedente, talia respiră fără corset, picioarele sunt libere sub rochiile trapez şi sub fustele evazate. Şi pantofii sunt comozi. Bascheţi brodaţi.

Culoarea orhideelor, culoarea verii, la Chanel

Această lejeritate se combină însă cu o sofisticare ascunsă. Suprapunerile de organza şi jocul texturilor maschează construcţia pieselor. Omniprezente, broderiile amintesc măiestra atelierelor acestei case.

“Chanel” invită la visare cu veşmintele sale delicate şi elegante. Fidelă ei înseşi, Casa ştie să se reinventeze la fiecare defileu.

Karl Lagerfeld a prezentat o colecţie proaspătă, dominată de culori pastel, cu rochii foarte strânse pe talie, care dau o alură de viespe sau de libelulă.

Dita Von Teese, un fluture negru pentru Gaultier

Defileul a fost un fel de “club de noapte dintr-o altă galaxie”, după declaraţia lui Lagerfeld. Pe scena turnantă a apărut un grup muzical condus de Sébastien Tellier, la pian.

“Balul” a fost deschis de top modelul britanic Cara Delevingne. Pentru vara viitoare, talia foarte marcată, aproape ca într-n corset, dă volum veşmintelor, scurte şi structurate. Designerul mărturisea că a asociat această talie marcată cu centura de motociclist. De altfel, unele ansambluri sunt însoţite de genunchiere şi cotiere.

Chanel, cu genunchiere şi cotiere

Corsajele sunt foarte complicate. În afară de muselină şi tul, care sunt lucrate industrial, toate broderiile sunt realizate de mână. Imaginea finală este însă una de lejeritate

Dacă întreaga colecţie este dominată de alb, Chanel propune şi rochii negre decorate cu pene irizate şi cu lamé.

Creaţiile Viktor & Rolf şi lumea baletului

Mizând pe efectul fluture, “Jean Paul Gaultier” a reuşit o colecţie de o frumuseţe spectaculoasă. Liniile sunt mai curând rotunjite, mişcările fluide, iar materialul nu sufocă. Croielile lasă respiraţia liberă, ca în cazul fustelor de reţea, terminate într-o explozie de tul. Rochiile fluture oscilează între costumul de cabaret şi cel de covor roşu parizian. Manechinele s-au metamorfozat în fluturi. Fronseuri, volane, deschise sau structurate, dau umerilor modelelor aspectul aripilor de fluturi. Prezentate în acordurile melodiei “Fluturii negri” a lui Serge Gainsbourg, taioarele negre din organza şi alpaga dau măsura virtuozităţii casei.

Eleganţă şi stil la Armani Prive

Culoare apare însă magistral. O bluză mătăsoasă îşi desfăşoară aripile “albastru-păun”, o rochie-capă indigo se unduieşte fluid, o fustă de satin albastru-cer reţine atenţia.

Dar designerul nu se opreşte aici. Pe podium au apărut o rochie coral croşetată, o fustă-creion din ghipiură albastru-electric, o rochie din reţea neagră brodată cu cristale…

Gaultier nu renunţă nici la imaginea Parizienei, un arhetip al colecţiilor sale din ultimii ani. Colecţia actuală conţine ţinute ce amintesc de spectacolul de revistă, cu pene, mănuşi de piele cu reflexe iridiscente, rochii brodate cu strasuri. Dita Von Teese a închis defileul, cu talia strânsă într-un corset albatru metalic.

În alb şi negru cu traforaje la Christian Dior

De altfel, fluturele apare ca sursă de inspiraţie şi la alţi creatori. Este prezent în decoraţii şi coafuri la Alexis Mabille, într-o rochie fluture la Stéphane Rolland, sau într-o lungă rochie asimetrică decorată cu două aripi de fluture la Yiqing Yin.

O altă sursă de inspiraţie au fost dansatoarele cu ţinutele lor vaporoase.

Incredibile boderii, picturi şi savoir-faire la Valentino

Viktor & Rolf au imaginat o colecţie în care s-au remarcat rochiile scurte, amintind de o a doua piele, cu decupări minimaliste şi uneori în trompe-l’oeil, cu motive de panglici evocând tatuajele.

Divinităţile greceşti au fost evocate de Atelier Versace, care a adus pe podium zeiţe moderne, drapate în rochii rafinate sau mai senzuale, şi de Alexis Mabille, care a prezentat modele sculpturale de un alb imaculat, rochii drapate şi togi.

O ţinută aminitind de Lakme la Valentino

Defileul libanezului Elie Saab de la teatrul “Chaillot” s-a numit “Promisiune de primăvară”. Peste 48 de modele în culori dulci şi variate, de la galben auriu la roz-pudră, hortensie, iasomie…

Rochiile lungi, în culorile roz şi iasomie, brodate cu paiete şi pietre, au spatele decoltat şi uneori mâneci lungi. Alteori amintesc de delicate peplumuri. Dar stilistul a apelat şi la roşul macilor în fuste fluide.

O rochie splendidă şi sofisticată la Elie Saab

Li s-au adăugat culori mai întunecate – violet imperial, negru. Albastru-hortensie. Imaginaţia şi forţa haute couture de a releva frumuseţea sunt vizibile în noua colecţie a lui Elie Saab, inspirată de pictura lui Sir Lawrence Alma-Tadema, pictorul olandez celebru pentru repezentarea decadenţei romane. Somptuoasa piesă de final, cu crinolină, transportă privitorul într-o grădină exotică ale cărei hortensii şi trandafiri de aur, imaginare, inundă modelele.

Negru sicilian la Dolce & Gabbana

Saab cunoaşte limitele transparenţei. Rochiile sale din tul ca o pânză de păianjen păstrează pudoarea, dar excelează în arta de a sugera. Ca în cazul unei zeiţe antice, drapată în muselină, care lasă însă la vedere picioarele de un metru. Sau rochiile-furou ale divelor marelui ecran, brodate cu o cascadă de perle ce pare că fac parte chiar din ţesăură.

O modă uşoară, senzuală şi frumoasă, admirată de actriţe ca Marie-Josée Croze, Clotilde Courau sau “James Bond girl” Olga Kurylenko, care se îmbracă toate la Casa de creaţie Elie Saab.

Personaje teatrale la Valentino

Valentino invită la o călătorie imaginară cu creaturi de vis, care evoluează graţios pe un fond de pânză pictată, invadată de fluturi. Scene poetice şi look-uri inspirate din repertoriul muzicii clasice şi al picturii occidentale. Scenografia este creată de departamentul de decoruri al Operei din Roma.

Defileul s-a deschis cu o rochie din tul amintind de Traviata. Au urmat modele din dantelă, brodată cu fir de mătase, prin care se vedeau cuminte dessou-urile, o creaţie a Grădinii Raiului în care figurau “Adam şi Eva” de Lucas Cranach. Veşminte de eroine medievale, ţesute din aur şi argint.

Rochii în tutu ca la balerinele de la Operă la Valentino

Din colecţia cu referinţe atât de culte s-a degajat un uşor parfum de deja-vu, datorat mai ales cocurilor şi siluetelor foarte stricte.

O stranie serie de veste şi rochii de satin şi caşmir multicolore cu modele amintind de “Carnavalul animalelor” a culminat cu tigrul junglei unui Rousseau Vameşul. O genială colecţie semnată de Pierpaolo Piccioli şi Maria Grazia Chiuri.

Profesiunea de credinţă a colecţiei “Artisanal” a Casei Martin Margiela se condensează în câteva cuvinte: “De la începuturile sale, în 1988, Casa recuperează din întreaga lume haine, accesorii, obiecte uzate şi uneori noi. Una dintre bazele expresiei sale de creaţie constă în a readuce la viaţă aceste piese vintage, transformându-le, dar păstrând amprenta timpului”.

Sport şi eleganţă la Chanel

Piesele sale excepţionale exercită o adevărată fascinaţie, începând cu T-shirt-urile din textile ale anilor ’30 ale veneţianului Mariano Fortuny, continuând cu o rochie drapată, dintr-o ţesătură desenată de Frank Lloyd Wright (1956) sau un corsaj compus din blazoane pin-up ale artistului în tatuaj al anilor ’50, Sailor Jerry, pusă peste o fustă dreaptă cu o decoraţie amintind-o pe cea murală a unei case dintre cele două războaie.

Rochii şi taioare cu glugă la Versace

Dolce & Gabbana a oferit o somptuoasă reinterpretare a motivelor florale inspirate din cinci secole de istorie a picturii. În sugerarea puterii evocatoare a florilor şi a limbajului lor de dragoste, duo-ul Domenico Dolce şi Stefano Gabbana a făcut o demonstraţie de virtuozitate. Fiecare model este inspirat de un tablou, ca o superbă rochie-furou evazată, amintind de “Floarea soarelui” a lui Gustav Klimt, sau o rochie din satin ce reproduce “Florile în vas” ale pictorului bolognez din secolul al XVII-lea, Guido Cagnacci, ori delicatele gladiole din ţesăturile în spiritul capodoperelor lui Renoir.

Rochii lungi de seară scăldate în strasuri la Armani Prive

“Florile suscită sentimente puternice. Ele te fac să visezi”, afirmă Gabbana. Iar Dolce a adăugat: “Trebuie să păstrezi în minte faptul că Manet, Cézanne sau Van Gogh pictau chiar flori şi nu peisaje rustice, îşi realizau operele aşa cum o femeie compune un buchet pentru a-şi înfrumuseţa casa. Fiecare dintre ele are o semnificaţie. Când un bărbat trimite un buchet, acesta nu este anodin: el poate exprima dragostea, pasiunea şi chiar ura!”.

Colecţia desfăşoară peste 40 de specii de flori cu o măiestrie uimitoare. Bucăţile de material sunt îmbătrânite savant de artizani în pictură pe mătase din regiunea Como – amestec de abstracţie şi clasicism, cu flori şi frunze în relief făcute din safire, ametiste, citrin şi acvamarin.

Transparenţe în negru la Valentino

Bijuteriile Casei evoluează pe aceeaşi temă, sub forma unor broşe magnifice din rubine sau a unui delicios măr din email, muşcat de dinţi care lasă o amprentă de diamante.

Colecţia numără 68 de piese unicat. “Fiecare rochie este pictată de mână. Sunt adevărate ţesături impresioniste”, subliniază Domenico Dolce.

Trebuie amintită şi o serie de foarte elegante taioare cu pantalon, din crep, a căror formă o evocă pe cea a vazelor.

Un personaj inspirat din antichitate la Versace

“Este o mare investiţie de bani şi de timp. Suntem încă tineri şi naivi. Nu copiem pe nimeni şi ne urmăm propriul drum. Un număr important de cliente şi-au format deja o adevărată garderobă la noi”.

Ca toate marile case, Dolce & Gabbana protejează cu stricteţe anonimatul clientelei sale, formată de altfel, din aristocraţia italiană, dar şi de un număr remarcabil de rusoaice.

Transparenţe şi flori la Dolce & Gabbana

O eleganţă nomadă poate fi expresia cea mai potrivită pentru a defini defileul Armani Privé, urmat de expoziţia “Eccentrico”, deschisă în aceeaşi zi la Palais de Tokyo.

Giorgio Armani a împrumutat pentru colecţie ţesătura jacquard a cravatelor sale, o idee mai veche pe care a actualizat-o printr-o serie de foarte elegante haine cu revere lungi, decorate cu broderie în stil Rajasthan.

Volane şi traforaje la Christian Dior

Combinate cu pantaloni ampli şi fluizi, aceste modele relativ uşor de purtat impun imediat. Taioarele-pantalon de seară evocă marile stele de cinema, strălucitoare graţie broderiei de perle, de pietre multicolore, strasuri şi briliante.

Îmbrăcate de manechine cu modeste calote de mătase pe cap şi cu poşete luminoase, ele sunt seducătoare şi atrag imediat atenţia. “Moda trebuie să provoace un sentiment de uimire, uluirea dată de sofisticare, la care puţine femei pot aspira”, afirmă designerul milanez.

Visul fluturilor la Alexis Mabille

“Majoritatea oamenilor văd Armani ca pe un taior riguros. Prea puţini ştiu că am sfărâmat regulile”, afirma el, făcând aluzie la rochiile de cocktail roşu-sânge, la creaţiile de inspiraţie suprarealistă sau la flacoanele de parfum în ediţie limitată, asemănătoare unor sculpturi în cristal.

Noapte sau marină. Cu câteva străluciri de argint şi aur pal, atmosfera defileului Giorgio Armani Privé primăvară-vară 2014 evocă noaptea unei nomade rasate într-un deşert îndepărtat. O noapte gen bivuac de lux. Turbane şi cercei lungi, taioare-pantalon sugerând pijamaua, etole ajungând până la pământ, fără a mai vorbi despre broderiile care acoperă şi descoperă transparenţe savant studiate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.