„Fabulamundi. Playwriting Europe”

“Nunzio” a împlinit 18 ani. Era în 1994 când Spiro Scimone a scris în messineză, jucând alături de Francesco Sframeli, în regia lui Carlo Cecchi, istoria a doi emigranţi sicilieni învăţând să pună în comun propriile solitudini.

Spiro Scimone este capabil de a îmbina cu originalitate drama şi ironia, realitatea şi suprarealismul.

Teatrul Odeon vă aşteaptă luni, 26 noiembrie, la ora 19.30, în Sala Studio, la spectacolul-lectură “Nunzio”, de Spiro Scimone, în regia Cristei Bilciu şi traducerea Evei Simon, cu Florin Zamfirescu şi Petre Nicolae.

Spectacolul are loc în prezenţa autorului şi va fi urmat de discuţii cu publicul.

Lectura face parte din proiectul internaţional de promovare a dramaturgiei contemporane “Fabulamundi. Playwriting Europe”, organizat împreună cu Asociaţia Culturală “PAV” din Roma şi cu sprijinul Institutului Italian de Cultură din Bucureşti. Proiectuleste dedicat dramaturgiei contemporane, traducătorilor, autorilor şi textelor lor.Obiectivul constă în a crea un teritoriu comun pentru construirea unei dramaturgii europene, propunând un discurs critic asupra textelor noi de teatru printr-o platformă de confruntare şi schimb reciproc între dramaturgiile naţionale şi diversele tipologii de punere în scenă, totul pentru a individualiza diferenţele şi punctele de contact.

Traducerea textelor şi răspândirea lor este primul pas necesar pentru a începe procesul de cunoaştere şi aprofundare reciprocă între ţările europene participante. Autorii îşi vor însoţi peste hotare propriile opere, citite şi interpretate pe scenele din străinătate, şi se vor întâlni cu artiştii şi publicul ţării gazdă.

“Fabulamundi” doreşte astfel să contribuie la crearea unui teatru european care să fie comun şi, în acelaşi timp, să acumuleze experienţe, conţinuturi şi practici distinctive pentru fiecare ţară.

În această primă ediţie 2012, ţările participante la acest proiect la nivel de autori şi texte sunt Italia, Spania, Germania şi România.

Două singurătăţi care convieţuiesc, doi bărbaţi la marginea vieţii. Sunt închişi în spaţiul delimitat de o bucătărie, în jurul unei mese care domină centrul acelui unic univers care înseamnă casă, refugiu, bârlogul unde amândoi se ascund de sine, de lume. Amândoi sunt incapabili să-şi hotărască singuri destinul, unul este mereu pe drumuri pentru a duce la bun sfârşit sarcini misterioase, poate în calitate de killer, nevoit să respecte ordinele unui misterios mandatar, celălalt găsindu-şi sprijin în pastile şi în lumina candelei aprinse în faţa icoanei, refuzând să recunoască existenţa bolii care-l ucide.

„Nunzio” este o piesă compusă dintr-un singur act, în dialect messinez, cu un dialog strâns făcut mai ales din schimburi de întrebări şi răspunsuri, un dialog obsesiv prin caracterul său repetitiv. Astfel, repetiţia circulară devine măsura sa şi oglinda fidelă a unei situaţii fără ieşire. Ideea morţii, care nu este niciodată numită, este punctul ideal de întâlnire al singurătăţii celor doi protagonişti. Cea a lui Pino, datorată meseriei. Cea a lui Nunzio, care vine treptat, din cauza otrăvii din fabrică, din cauza prafului inhalat la locul de muncă, împotriva căreia prea puţin pot lupta pastilele oferite cu generozitate de patron. În „Nunzio” nu există însă riscul de a cădea în patetisme. Dimpotrivă, cheia privilegiată este mai degrabă o comicitate severă şi neatentă, construită pe trupurile interpreţilor, clowni lipsiţi de context şi înclinaţi spre o aparentă imobilitate, de fapt o reţea subtilă de acţiuni şi reacţii care se recrează în fiecare seară. Şi în acele trupuri, mereu conştiente că se află pe o scenă, în intimitatea limbii lor, în complicitatea gesturilor lor, citim o disperată voinţă de rezistenţă umană.

Cei doi actori italieni într-o scenă din Nunzio

Spiro Scimone, actor şi scriitor, s-a născut la Messina la 27 aprilie 1967. În 1990, alături de actorul Francesco Sframeli, a fondat compania „Scimone Sframeli” şi a pus în scenă texte de Mrozek, Havel, Beckett. În 1994 a scris prima sa piesă, „Nunzio”, pusă în scenă în interpretarea sa şi a lui Francesco Sframeli, în regia lui Carlo Cecchi, cu care Scimone a şi început o colaborare. Datorită introducerii unui nou limbaj teatral, în care pauzele lungi cadenţează sonoritatea dialectului messinez, Scimone cucereşte atât publicul, cât şi critica: în 1994 câştigă „Premiul Idi” pentru „Autori noi”, în 1995, „Medalia de aur Idi”, dedicată noilor dramaturgi, iar în 1997, „Premiul Ubu” pentru debut. Doi ani mai târziu, în 1999, scrie „La festa”, pus în scenă la prestigioasa „Comédie-Française” din Paris, de către Galin Stoev. „Due amici”, filmul realizat de Scimone cu Francesco Sframeli şi produs de „Medusa Film” în 2002, a câştigat Premiul „Luigi de Laurentiis” pentru cel mai bun film la cea de-a 59-a „Expoziţie Internaţională de Artă Cinematografică” de la Veneţia. Filmul, realizat tot în dialect messinez, este inspirat din prima sa operă dramatică „Nunzio”. În 2004, cu piesa „Il cortile”, în regia lui Valerio Binasco, a câştigat Premiul „Ubu” pentru cel mai bun text în limba italiană. În anul 2006, opera sa „La busta” este pusă în scenă în regia lui Francesco Sframeli şi, un an mai târziu, primeşte Premiul „Hystrio pentru dramaturgie” şi este nominalizată drept cel mai bun text nou italian la Premiile „ETI Olimpici del teatro”. În 2009, piesa sa „Pali”, regizată de Francesco Sframeli, câştigă Premiul „Ubu” pentru cel mai bun text nou italian.

Crista Bilciu este regizor şi poetă. S-a născut la 19 iulie 1978, la Târgu-Mureş. A absolvit Facultatea de Ştiinţe şi Litere a Universităţii “Petru Maior” din Târgu-Mureş (specializarea Română-Engleză), Universitatea de Artă Teatrală din Târgu-Mureş (Regie de Teatru) şi Universitatea Media din Bucureşti (Regie de film). Are un masterat în “Istoria literaturii şi metodologiile criticii literare” şi un masterat în “Managementul Proiectelor”. A debutat în literatură cu volumul “Poema desnuda”, apărut la Editura “Cartea Românească”, 2011, cu care a câştigat concursul de manuscrise al Uniunii Scriitorilor din România (2011), Premiul Naţional de Poezie “Mihai Eminescu” pentru debut (Botoşani, 2012) şi Premiul Naţional de Poezie “Mircea Ivănescu” (Sibiu, 2012).

Spiro Scimone şi Francesco Sframeli în Pali

Din 2005 până în 2010 a regizat spectacole la Teatrul Studenţesc “PODUL” (“Mamelele lui Tiresias”, de Guillaume Apollinaire; “Experimentul Hamlet”, după William Shakespeare; “Lecţia”, de Eugen Ionescu; “Românie dragă, Elveţia mea”, de Cornel Udrea; “Cântăreaţa cheală”, de Eugen Ionescu; “Aşteptându-l pe Godot”, de Samuel Beckett; “Cu uşile închise”, de Jean Paul Sartre; “Frumoasa poveste a urşilor panda, povestită de saxofonistul care avea o prietenă la Frankfurt”, de Matei Vişniec; “Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea”, de I.L. Caragiale; “Cămila”, de Dumitru Solomon).

A făcut două asistenţe de regie la Silviu Purcărete, la spectacolul „Călătoriile lui Gulliver”, la Teatrul „Radu Stanca”, din Sibiu, şi „O furtună”, după William Shakespeare la Teatrul „Marin Sorescu”, din Craiova, şi două asistenţe de regie la Alexander Hausvater, la „Păpuşarul” (Teatrul Evreiesc de Stat, 2010), şi la “Odiseea Vîsotski” (Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”, 2009).

A condus mai multe trupe de teatru independent, iar în prezent este coordonatorul unui atelier de experimente teatrale care are ca scop promovarea poeziei româneşti contemporane la Muzeul Naţional al Literaturii Române din Bucureşti.

În 6 decembrie, textul va fi prezentat în Corsica, la Bastia. Să mai amintim că cei doi au obţinut un succes extraordinar cu “La Festa” (Sărbătoarea), ce a sfârşit în prestigiosul repertoriu al “Comediei Franceze” şi cu recentul spectacol “Giu” (Jos) cu care au debutat la Festivalul din Roma, din 25 noiembrie, la “Teatro Tor Bella Monca”. Este o poveste între Kafka şi Beckett, în care fiecare personaj îşi povesteşte viaţa, vorbind despre o Italie care acum şi-a aruncat propria demnitate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.