Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă sâmbătă, 12 noiembrie, ora 20.00, spectacolul „Cumnata lui Pantagruel”, în regia lui Silviu Purcărete. Evenimentul va avea loc la Théâtre Municipal de la Ville d’Esch-sur-Alzette din Luxemburg.
După succesul de acum doi ani cu spectacolul „Lulu”, Teatrul Naţional din Sibiu revine pe scena Teatrului Municipal din Esch cu o nouă producţie semnată de regizorul român Silviu Purcărete. Evenimentul este prezentat în cadrul stagiunii oficiale a teatrului luxemburghez.
„Cumnata lui Pantagruel” a avut premiera în 2003 şi este un spectacol nonverbal ce are la bază texte de François Rabelais. Distribuţia spectacolului îi reuneşte pe actorii Marie Cayrol, Cristina Flutur, Diana Fufezan, Enikö Gyorgyjakab, Ofelia Popii, Miklós Bács, József Biró, Zsolt Bogdán, Jacques Bourgaux, Florin Coşuleţ, Áron Dimény, Adrian Matioc, Levente Molnár, Cătălin Pătru, Laurent Schuh, Cristian Stanca şi pe muzicienele Anca Stranici şi Laura Călina. Producţia se bucură printre altele de contribuţia unor mari creatori precum compozitorul Vasile Şirli şi scenograful Helmut Stürmer.
Purcărete a ştiut încă o dată să mânuiască fără redundanţe şi cu un puls accelerat acele sonorităţi ludice, cât şi plurimorfismul absolut fascinant al cântecului, dansului, cuvântului, ritmului, imaginii, prim-planului, construind o magie răpitoare şi de multe ori autoironică a spectacolului.
Cuvântul-imagine în Cumnata lui Pantagruel
„Cine nu-şi aminteşte revărsarea de cuvinte şi de produse pagini întregi din oale şi din cratiţe, jertfe aduse, pe insula mâncăilor, Guvernatorului acesteia, Jupânul Gaster? (Adică, Stomac.) Capitolul al cincizecişidoilea devine un elogiu al acestui personaj, «primul meşter pe lume al tuturor artelor» şi al minunilor pe care le face atât de firesc. La porunca lui, tot pământul se zguduie şi toată lumea munceşte şi se trudeşte. Iar ce face el ca recompensă este de-a dreptul incredibil. Corbii, gaiţele şi papagalii devin poeţi, elefanţii, leii, rinocerii joacă, ţopăie… Şi, doamnelor şi domnilor, «totul pentru burtă». Pentru fericirea ei deplină şi extazul ei necontenit. Iar cine cumva, din cine ştie ce rătăcire a minţilor şi a timpului, n-a citit, să se apuce degrabă de Viaţa nemaipomenită a marelui Gargantua, tatăl lui Pantagruel şi, fără odihnă, să continue cu Uimitoarea viaţă a lui Pantagruel, feciorul uriaşului Gargantua. Sau să meargă în toamnă, mai pe răcoare, să vadă acest uimitor spectacol al lui Purcărete pe teme din Rabelais. Limbajul teatral al lui Silviu Purcărete este încărcat semnificativ de voluptatea construirii de situaţii, de imagini care au la temelia lor fiorul extraordinar al cuvântului. De el este cuprins regizorul în tot ce face. Vibraţiile cuvântului fac să defileze ameţitor fel de fel de imagini, care cresc din spiritul său bogat şi din rafinata-i cultură, pun stăpânire apoi pe creatorul însuşi, îl bântuie, îl neliniştesc, îl definesc ca artist, definind totodată şi misterul formidabil al teatrului. Cuvântul-imagine este semnul distinct al artei lui Purcărete”, scria criticul de teatru Marina Constantinescu.
Scenă din spectacol. Foto Mihaela Marin
„Cumnata lui Pantagruel” a fost, de altfel, distins cu premiul publicului la Festivalul de la Ljubljana, cât şi cu Premiul cel mare al Festivalului „Youth Open” din Macedonia. „Spectacolul lui Purcărete impresionează cu limbajul scenic pur, limbaj, care dovedeşte că, pentru a face teatrul experimental şi alternativ, nu e nevoie de inovaţii tehice şi multimedia. Soluţiile bizare în spectacol sunt substituite cu originalitate, simplitate, umor exact şi fin. Spectatorii urmăresc piesa relaxaţi şi încearcă să-şi creeze (sau nu) propria lor poveste”, declara criticul de teatru Alexandra Boshkovska.
Spectacolul de la Sibiu este o creaţie de grup, după cum declară Silviu Purcărete. „Muzica lui Vasile Şirli a fost compusă înainte, eu am adăugat doar câteva cântece vechi şi autentice din secolul al XVI-lea. Am lucrat simultan cu Helmut Stürmer, nu am vrut să avem un decor, ci doar câteva obiecte şi materiale, astfel încât să putem deplasa uşor spectacolul. Nu i-am explicat nimic, deoarece cu cât explici mai devreme şi în detaliu un concept, cu atât şansele ca el să moară la naştere sunt mai mari”, a mai adăugat regizorul spectacolului.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.