Articolul 3
(1) ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale.
(2) Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane:
a. asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE;
b. asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă.
Articolul 4
(1) ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;
b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.
(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video.
Articolul 5
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:
a) respectă standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de către consiliul local sau Consiliul General al Municipiului București, după caz;
b) achită tariful de acces aferent, dacă ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
c) aparțin persoanelor cu dizabilități dacă fac dovada prin documente justificatoare;
d) sunt exceptate conform legislației în vigoare sau conform regulamentului local de acces în ZNSE.
Articolul 6
(1) Accesul în funcție de emisii și tipul de combustibil, taxele și excepțiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către autoritățile administrației publice locale prin regulamentul de acces în ZNSE.
(2) Autoritățile administrației publice locale atunci când elaborează regulamentul de acces în interiorul ZNSE, au obligația să țină seama de următoarele:
a) să coreleze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE astfel încât să fie îndeplinit scopul instituirii ZNSE specificat la art. 8 alin. (1) pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
b) să diferențieze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE în funcție de fiecare clasă de vehicul și de tip de combustibil, așa cum au fost stabilite prin art. 8 alin. (2), pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4, cu excepția categoriei specificate la art. 8 alin. (2) lit. f) pentru care tariful trebuie să fie zero lei;
c) să nu introducă criterii suplimentare în vederea instituirii ZNSE față de cele menționate la art. 8 alin. (2);
d) să dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice) în interiorul ZNSE și să pună la dispoziție servicii publice de transport activ în acest sens (stații de închiriere biciclete și trotinete electrice);
e) să amenajeze în interiorul ZNSE stații de încărcare pentru mașini electrice;
f) să dezvolte infrastructura verde în interiorul ZNSE;
g) să nu creeze discriminări atunci când stabilesc excepții prin regulamentul local pentru accesul în ZNSE;
h) să asigure transport public pentru accesul în ZNSE a persoanelor care își desfășoară activitatea profesională în interiorul ZNSE;
i) dacă în interiorul ZNSE există spital, atunci va lua măsuri pentru ca accesul către și de la spital să nu fie restricționat prin bariere pentru vehicule aferente serviciilor publice de intervenție care deservesc spitalul (autovehicule aferente serviciilor de urgență sau a altor autovehicule similare cu acestea);
j) accesul în interiorul ZNSE a autovehiculelor vehiculelor aparținând sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenție, trebuie să fie făcut astfel încât acesta să nu fie restricționat;
k) în zonele adiacente ZNSE se iau măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale.
(3) În stabilirea ZNSE autoritățile administrației publice locale țin cont de următoarele criterii de amplasare și dimensionare a ZNSE, fără a se limita la acestea:
a) zonele centrale istorice ale localității;
b) zonele foarte frecventate de către localnici și turiști, care reprezintă atracții pentru aceștia, inclusiv în centrele orașului;
c) zonele în cadrul cărora controlul accesului să fie fezabil din punct de vedere economic și să se realizeze cu ușurință;
d) în zonele adiacente ZNSE pot fi luate măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale;
e) alegerea unor zone care pot avea doar caracter temporar de ZNSE, de exemplu doar în weekend, sau pe perioada nopții, sau pe o anumită perioadă dintr-o zi calendaristică, fără a se limita la aceste exemple, caz în care acestea nu pot fi decât conform cu art. 4 alin. (1) lit. b) și se adresează cu prioritate unor secțiuni ale arterelor din zonele tip cartiere ale unei localități;
f) alegerea unor zone care se instituie ca fiind ZNSE, cu caracter temporar sau nu, în baza unor date de calitate a aerului furnizate de stațiile fixe de monitorizare a calității aerului care fac parte din Sistemul Național de Monitorizare a Calității Aerului.
După observațiile primite din partea societății civile, proiectul de HG intră în Ședință de Guvern unde este aprobat și devine act normativ.
Au retras proiectul acum că mai sunt anul asta două alegeri. La anul proiectul este reintrodus și votat pe repede înainte spre orașele de 25 minute. Iobagi , să nu uitați să votați tot PSD-PNL-USR…