Jazz la Odeon

Astăzi, la ora 19.00, sunteţi invitaţi la concertul susţinut de „Emil Bîzgă Orchestra”, având-o ca invitat special pe Luiza Zan.

Considerat unul dintre cei mai buni trompetişti români, Emil Bîzgă s-a născut la 23 iunie 1971, la Iaşi, într-o familie de muzicieni. Şi-a desăvârşit studiile muzicale în Bucureşti, la Conservator, locul în care a descoperit şi pasiunea pentru jazz.

Cu un master în trompetă clasică la Malmo, Suedia, şi în trompetă de jazz la Hanovra şi la “Universitatea Rutgers” din New Jersey, Emil Bîzgă a colaborat îndeaproape cu artişti de renume precum Hakan Hardenberger şi Wynton Marsalis, care i-au definitivat stilul şi tehnica muzicală şi i-au incitat curiozitatea de a îmbina diverse categorii muzicale – muzica clasică, jazzul sau folclorul balcanic -, reuşind să aducă un element de noutate în arena muzicală internaţională.

Stilul muzical al lui Emil Bîzgă se caracterizează printr-un amalgam de experienţe diverse, alături de orchestre de muzică clasică sau de jazz, o mixtură de sunete contrastante, inedite pentru jazzul modern.

Cariera lui Emil Bîzgă cuprinde numeroase concerte solo, cele alături de “Orchestra Niedersachen Jazz”, “Bucharest Radio Big Band” şi Opera din Hanovra şi apariţii în cadrul numeroaselor festivaluri din ţară sau din străinătate, precum Festivalul de Jazz “Richard Oschanitzky” din Iaşi, Festivalul de Jazz de la Patras (Grecia), “ZeitTon Festival” din Viena, Festivalul “Miles Davis” de la Cracovia sau Festivalul de Jazz de la Montreux în Elveţia. Renumitul trompetist a urcat pe aceeaşi scenă cu nume mari ale jazzului internaţional, Ray Charles şi Jimmy Cobb, iar în St. Petersburg a avut ocazia să încânte publicul prin colaborarea cu Vladimir Cosma, unul dintre cei mai cunoscuţi compozitori de muzică de film.

Bogata experienţă muzicală şi capacitatea de a se dedica muzicii i-au conferit lui Emil Bîzgă o amprentă muzicală unică, recunoscută la nivel internaţional.

„Emil Bîzgă este unul dintre cei mai originali şi dinamici trompetişti care au apărut pe scena jazz-ului în ultimele decenii. Îmbinarea dintre muzica populară românească cu jazz-ul este irezistibilă. Cred că Emil este pe cale să se transforme într-un star al muzicii de jazz, care în mod categoric va influenţa generaţiile viitoare de trompetişti”, scria Jack Kleinsinger în “Highlights in Jazz”.

Emil Bîzgă

Invitatul special al serii, cântăreaţa şi compozitoarea Luiza Zan, a urmat cursurile Liceului de Arte din Piatra Neamţ, secţia canto clasic. În 2004 a absolvit cursurile Universităţii de Arte “George Enescu” din Iaşi, la secţia Lied-Oratoriu, clasa prof. Marie-Jeanne Stoia. În timpul facultăţii s-a dedicat aprofundării muzicii de jazz. A studiat cu profesorul Romeo Cozma, saxofonistul american Rick Condit şi cu pianistul american Armen Donelian.

De-a lungul ultimilor zece ani, Luiza s-a format ca o cântăreaţă multilaterală, cu rădăcini solide în muzica de jazz, dar şi cu influenţe puternice din muzica clasică.

O fire hotărâtă şi foarte cerebrală, Luiza a câştigat numeroase premii la concursurile autohtone de jazz, pasiunea pentru competiţie ducând apoi la prestigiosul premiu al II-lea la “Shure Jazz Voice Competition” în cadrul Festivalului de Jazz din Montreux, cel mai vechi festival din Europa şi unul dintre cele mai aclamate din lume. În iulie 2004 a câştigat premiul I la Festivalul “Cerbul de Aur”, secţiunea interpretare, alături de trupa “Slang”. A fost premiată cu distincţia „Muzicianul anului 2011” în cadrul “Galei Premiilor de Jazz” din primăvara anului 2012.

Pasională şi tandră, aprinsă şi înţelegătoare. Astfel ar putea fi cuprinsă în câteva cuvinte muzica Luizei. New jazz inspirat de Billie Holliday, Ella Fitzgerald, Kurt Elling, Dianne Reeves şi mai ales Nat „King” Cole. Soul & funk inspirat de Aretha Franklin, Chakka Khan, Erykah Badu. Hip hop & R&B inspirat de D‘Angelo, Angie Stone, Bilal. Toate cântate cu o voce plină de forţă şi de trăire.

A cântat cu nume sonore de la noi şi din lume. Cu Sorin Romanescu, Mircea Tiberian, Pedro Negrescu, Romeo Cosma, Ion Baciu Jr, Mihai Iordache, Alex Man, Albert Tajti, Liviu Butoi, Nicolas Simion, Arthur Balogh, Cătălin Milea, Sebastian Burneci, Vlad Popescu şi mulţi alţii, precum şi cu Rick Condit, Dave Stamps, Petras Geniusas, Corrine Chapelle, Gyarfas Istvan, Berkes Balazs, Peter Sarik…

În luna noiembrie a anului 2006, Luiza Zan şi Sorin Romanescu definitivează proiectul „Colinde şi poveşti de Crăciun”, editat de “Trust Productions” şi produs de Sorin Romanescu şi Luiza Zan, lansat oficial pe piaţa românească în decembrie 2010 sub oblăduirea “Soft Records”.

Între anii 2008 şi 2010 a fost profesor universitar asociat la catedra de jazz a Universităţii de Muzică Bucureşti, fiind primul profesor de jazz vocal din România.

Din 2010 este prezentă în fiecare an la cursurile de măiestrie „IconArts Cisnădie”, ca profesor de jazz vocal.

A scris muzică de film, pentru filmele „Carambol”, „Circul Vesel” (o producţie HBO) şi „Maria” (nominalizat la categoria „cel mai bun film documentar” la Festivalul de la Locarno în martie 2013). A compus întreaga partitură a muzicii spectacolului de teatru „Năpasta”, în regia lui Radu Afrim, care se joacă la Teatrul Naţional Bucureşti, în care este şi protagonistă.

A scris nenumărate coloane sonore pentru reclame audio şi TV şi este o nelipsită prezenţă pe scenele cluburilor şi festivalurilor din ţară şi străinătate.

Din discografia Luizei Zan amintim albumele „SLANG”, „Colinde şi Poveşti de Crăciun” şi „Like Water”, cu Pedro Negrescu, considerat „cel mai bun album al anului 2012” de către „Observator cultural” şi „Muzici şi faze”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.