La ce mai folosesc alegerile?

În cartea sa despre deciziile luate în timpul pandemiei de guvernul federal american, doctorul Scott Atlas (fost consilier special al președintelui Donald Trump, din august până în noiembrie 2020) prezintă o imagine bizară a centrilor de putere de la Washington. Odată ce președintele Donald Trump a aprobat restricțiile și închiderea unor sectoare ale economiei, toată puterea de decizie a revenit birocrației. Statul profund – birocrații și grupurile de presiune de care sunt apropiați – a avut toată puterea.

Poate că statul profund nu s-a mai bucurat de o asemenea autoritate în perioada postbelică sau poate niciodată”, scrie economistul  Jeffrey Tucker. ”Prin simpla apăsare a unui buton, Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor putea să impună folosirea paravanelor de plexiglas în toate magazinele din America, putea să închidă sau să deschidă întregi sectoare ale economiei, putea interzice și ceremoniile religioase. Acestea nu erau simple recomandări, ci ordine de care întregi orașe, state și corporații se temeau. Centrul pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (CDC) l-e oferit acoperire și a acționat ca un dictator.

Știm care a fost reacția CDC după ce un judecător din Florida a decis că ordinul pentru portul măștii în mijloacele de transport în comun nu este legal. CDC nu a spus doar că această măsură respectă legea și că este necesară pentru sănătatea publică, ci a spus că verdictul judecătorului nu poate fi aplicat, deoarece magistratul nu are autoritatea de a contrazice birocrația. CDC solicita practic puteri totale.

Asta ne indică o altă problemă, mai mare: clasa birocratică hegemonică nu este controlată de clasa politică și crede că are putere totală. Implicațiile trec dincolo de CDC și pandemie. Este vorba despre toate agențiile guvernului. Oficial, toate operează sub autoritatea președintelui, însă nu este adevărat. Prerogativa președintelui de a-i demite pe birocrați este grav limitată. Trump nu l-a putut demite pe Fauci și a spus deseori asta. Același lucru este valabil pentru zeci de mii de birocrați”, scrie Jeffrey Tucker.

America nu a arătat întotdeauna astfel. Înainte de anii 1880, era un lucru obișnuit ca noile administrații să-i demită pe funcționari și să vină cu o întreagă echipă nouă. Firește, exista mult nepotism. Președintele Chester Arthur a instituit birocrația permanentă la vârful statului, după ce predecesorul său la Casa Albă, James Garfield, a fost asasinat de un funcționar demis care își căuta o slujbă. La început, aceasta birocrație permanentă reprezenta doar 10% din totalul angajaților federali. După Primul Război Mondial, birocrație a devenit foarte puternică.

Anul 1984 a marcat oficializarea puterii aproape nelimitate a birocraților. Verdictul unui proces între compania Chevron și Consiliul pentru Resurse Naturale stabilea că, atunci când o agenție federală interpretează legea, judecătorul trebuie să țină cont în primul rând de interpretarea agenției și abia apoi de litera legii cu pricina. Acest verdict a oferit agențiilor uriaș de multa putere pentru a controla întregul sistem, fără permisiunea clasei politice.”

Agențiile statului au creat un cartel de guvernare, o forță teribilă îndreptată împotriva democrației și a libertății. Este o problema foarte mare. Nu este limpede dacă Congresul ar putea face ceva. Mai rău, nu este limpede dacă președintele ar putea face ceva, cel puțin nu fără o opoziție brutală, așa cum i s-a întâmplat președintelui Trump.

Statul administrativ este GUVERNUL. Alegerile? Ele îi fac pe oameni să creadă că dețin puterea, însă așa să fie? Aceasta este marea problemă a Statelor Unite. Acest sistem nu poate fi găsit în Constituție. Nimeni nu a votat pentru el. El a evoluat, s-a metastazat în timp. Ultimele 30 de luni au demonstrat că este ca un cancer care afectează America. Și nu doar America: toate țările din lume au experimentat o versiune a acestei probleme.

Idila americanilor cu democrația continuă și toată lumea așteaptă alegerile din noiembrie, când o parte dintre actualii lideri aleși pot fi îndepărtați. Foarte bine. Să-i dăm afară. Însă ce ar trebui să facă noua clasă de lideri aleși pentru rezolva această problemă profundă? Oare pot face ceva?

Să ținem cont de faptul că problema nu este legată doar de birocrații din domeniul sănătății publice, ci de fiecare aspect al vieții publice. Este nevoie de multe alegeri pentru a rezolva lucrurile. Este nevoie de multă concentrare și sprijin public pentru revenirea la sistemul constituțional care le permite oamenilor să conducă țara prin liderii aleși, fără clasa birocraților deloc afectați de schimbările politice.

Această mașinărie a coerciției dictează în concert cu o rețea de actori din sectorul privat, inclusiv trusturi de presă și companii financiare, care au o influență disproporționată și care folosesc de agențiile statului ca arme cu care să-și apere interesele economice, în dauna celorlalți.

În discursul de adio din 1961, președintele Dwight Eisenhower, care a experimentat acest sistem în anii 1950, a denunțat întreaga mașinărie. El a avertizat despre «pericolul ca politicile publice să devină prizonierele unei elite științifico-tehnologice». Sarcina politicienilor, spunea el, este să mențină «principiile sistemului democratic, pentru a atinge scopurile supreme ale societății noastre libere».

Provocarea generației de acum este să îndepărteze statul arogant, hegemonic și care nu răspunde în fața nimănui, care crede că operează beneficiind de puteri totale. Poate că publicul nu este deloc conștient de amploarea acestei probleme. Iar, până când alegatorii nu își vor da seama de asta, politicienii nu vor avea mandat nici măcar pentru a încerca să găsească o soluție”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 22

13 Comentarii

  1. Statul profund = Oculta? Nu, Sistemul Ocult de Putere (Globala) nu este format doar din „birocrații și grupurile de presiune de care sunt apropiați”, ci si din bancheri, clerici, afaceristi, actori, sportivi, cantareti,…, practic din oricine poate fi de folos Satanei. Putem vorbi de Puterea Ocultata din spatele Puterii politice, de care marea majoritate a policienilor se fereste sa faca vreo referire publica de teama sa nu sfarseasca ca J.F. Kenedy sau ca Antonie Iorgovan.

  2. In Rromanistanul nostru drag, alegerile folosesc, bineinteles, la ALEGEREA celor mai incompetenti, mai hoti, mai antiromani si mai distructivi escroci la conducerea societatii rromanistaneze.
    Aceste catastrofe umane nu se aleg ele singure, hodoronc-fleosk si gata, ci cu complicitatea substantiala a tembelilor dusi de nas de propaganda mafiota. Cele mai bune exemple sunt ultimii doi escroci alesi la Cotroceni.
    Barem ultimul nu-i si betiv, asta ne mai lipsea.
    Si la nivel mai mic, eventual cu niste fraude, escrocii sunt alesi in acelasi mod (Clotilde, Nicusor, Fritz). Cert este ca fraudele se pot face cand procentele sunt apropiate, semn ca idiotii care au votat escroci, au fost multi. Traiasca idiotii care ii aleg!……[Rumburak]

  3. Votul nu garanteaza schimbarea in bine dar ofera aceasta sansa .Daca presedintele e incapabil sa inteleaga un fenomen iar consilierul pe care si l-a ales este mai prost ca el nu e de mirare ca sansa schimbarii sa fie nula.Oamenii nu asteapta minuni dar nu vor cu siguranta absurditati.A schimbat Trump procurorul general si nu putea sa-l schimbe pe seful unei agentii ca CDC daca considera ca se intampla lucruri anormale?El insusi a fost confuz in privinta pandemiei Covid.Intrebarea este daca a fost vre-un sef de stat mai breaz decat Trump.Lovitura Covid a fost atat de bine coapta incat lumea s-a trezit descoperita in fata unei amenintari a virusului, amplificata si de media.Daca nu veneau ucrainienii peste noi ,Arafat si acum facea reguli anticovid.Dar vazandu-i pe vecinii refugiati cum umblau fara masti si fiind incapabili sa le impuna disciplina,autoritatile romane au depus armele.Covidul romanesc a tinut la un popor cuminte si ascultator ca romanii.Atat de cuminti incat au devenit imuni la propaganda.Sa ne amintim cum inca s-a incercat resuscitarea celei de a patra doze.Absurditatile comise in acest timp nu au avut nici o legatura cu protectia populatiei dar a tintit demoralizarea popopulatiei.Abia ce se trambiteaza cate o amenintare imaginara si in secunda urmatoare e si scos vaccinul potrivit de parca pana acum au studiat cu totii, toate bolile si au proiectat toate vaccinurile asteptand sa cada pacostea.E un domeniu care va mai consuma multi bani din pacate.

  4. „Cu cât înțelegem mai mult ce se întâmplă în lume, cu atât devenim mai frustrați, deoarece cunoașterea noastră duce la sentimente de neputință. Simțim că trăim într-o lume în care cetățeanul a devenit un simplu spectator sau un actor forțat și că experiența noastră personală este inutilă din punct de vedere politic, iar vointa noastra politica o iluzie minoră.” C Wright Mills

    How the World REALLY WORKS: in 6mins
    https://www.youtube.com/watch?v=r0hnUjA5WHU

  5. Noi oamenii simpli,felicitam Guvernul Romaniei pentru masurile late si ne exprima dispretul pentru acest articol efectiv de doi bani
    datorita (editat) americani din Justitie,numarul mortilor de covid adep[asit milioanul in SUA

  6. Întărirea şi consolidarea birocraţiei, a statului profund, a porni de la pricipiul susţinerii şi continuităţii dezvoltării proiectelor economico+politice. Autori Avram Noam Chomsky şi Zbigniew Kazimierz Brzezinski.
    Coruperea statului prin impunerea intereselor promovate de sistemul birocratic o face Henry Alfred Kissinger. Tot Kissinger fiind autorul exportului acestui model de corupţie în coloniile consolidate în urma parteneriatului strategic.
    Votul, sau mai bine spus rezultatul votului este folosit ca masă de manevră sub pretextul că reprezintă voinţa majorităţii.
    Statul profund prin intermediul birocraţiei consolidate se impune în faţa majorităţii alese prin vot datorită corupţiei generate în mediul politic de sistemul birocratic, nicidecum a vidului legislativ.
    Acest sistem a urmărit şi consolidat continuitatea statului profund.
    Restul, sunt doar poveşti de camuflaj.

  7. La nimic !
    E doar praf in ochiii prostilor

  8. Alegerile și simularea democrației servesc doar la acoperirea activității serviciilor secrete. La nimic altceva.

  9. Cum adica la ce folosesc alegerile?
    La legitimarea dictaturii de facto care se acopera legal cu consimtamantul cetatenilor ce merg la vot. Ai votat pentru cineva, deci esti de acord ca procesul electoral este corect, veridic si reprezinta dorintele reale ale cetatenilor. NU MAI AI NIMIC DE ZIS…

  10. E practica globala pe acest subiect dar se arunca vina pe cetateanul alegator! Am mai scris si despre practica cu referendumul, se interpreteaza ca alegerile, in favoarea cui trebuie chiar daca ‘votul’ nu corespunde.

  11. Noroc ca nu mi-am luat AKM, prefer vorba CIA: sa traisca cat mai mult, sa se chinuie.

  12. Alegerile folosesc la furat banul public!tu votezi pe cine vrei,ei aleg pe cine vor!

  13. Sectorul 1. Sacii, noaptea, gramada de oameni care cotrobaie dupa procese verbale si voturi. Si nimic nu se intampla dupa ce o tara intreaga vede filmarile…Democratie esuata.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.