Licitaţie cu cântec de 140 de milioane de euro la Portul Constanţa

În România, licitaţiile reprezintă o metodă legală de a fura cu acte. De acest lucru e convins însuşi preşedintele Traian Băsescu, care declara acum două săptămâni că este indicat să se facă mult mai multe licitaţii electronice pentru ca oamenii să se întâlnească mai puţin. Dar de la vorbă la faptă e cale lungă.

Spre exemplu, la începutul acestui an, Compania Naţională Administraţia Porturilor Marine Constanţa a organizat o licitaţie în valoare de peste 140 de milioane de euro (mai precis 117,8 milioane de euro plus TVA) pentru „finalizarea digului de larg din Portul Constanţa”. Mai pe româneşte spus, mărirea portului. Banii pentru licitaţie veneau de la Uniunea Europeană, aşa că totul trebuia să fie în limitele legii. Suma mare de bani pusă în joc la licitaţie a atras, aşa cum era normal, firme mari din toată Europa. În total, 11 firme au participat la licitaţie, dintre care trei, adică Josef Mobius Bau AG (Germania) Van Oord (Olanda) şi Grup Servicii Petroliere (România), au intrat în finală. Câştigătoare a devenit Mobius, cu preţul cel mai mic.

Un lucru bun am putea spune, dar competitorii văd că Mobius nu a îndeplinit una dintre condiţiile caietului de licitaţie. Care spunea că firmele participante la licitaţia în cauză trebuie să aibă executate lucrări de extindere diguri de larg de 55 de milioane de euro. Iar Mobius nu avea. Aşa că cei doi competitori cer Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Marine Constanţa scoaterea lui Mobius din competiţia de 140 de milioane de euro pentru că nu îndeplineşte una dintre condiţiile caietului de licitaţie. Cei de la Porturi se fac că nu aud, astfel contestarea licitaţiei ajunge pe masa Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

Cei de aici se prind că ceva e în neregulă aşa că dispun „anularea raportului procedurii de atribuire nr. 7833/30.03.2010 şi a tuturor actelor subsecvente acestuia şi refacerea acestuia în termen de 15 zile de la data comunicării prezentei decizii, prin solicitarea de clarificări ofertantului, Josef Mobius Bau AG, cu privire la îndeplinirea cerinţei de calificare privind experienţa similară, conform celor reţinute în motivarea prezentei decizii, după care procedura de atribuire va continua”. Cu alte cuvinte, CNSC vede că Mobius nu are experienţă, dar spune că are la dispoziţie 15 zile să demonstreze că o are. Păi, dacă o avea, de ce n-a depus-o atunci, când toate firmele au demonstrat-o, adică acum 3 luni? Oare condiţiile caietului de licitaţie sunt obligatorii doar pentru unele firme, iar pentru altele nu? Cum banii pentru lărgirea Portului Constanţa vin de la Uniunea Europeană, ce cred oare instituţiile europene despre modul în care se fac licitaţiile în România?

Decizia dată de CNSC ridică multe semne de întrebare la care cineva trebuie să răspundă. De asemenea, e curios faptul că firmele nemulţumite de decizia sa au la dispoziţie doar zece zile pentru a o contesta. În aceste condiţii, de unde pot şti companiile contestatare dacă Mobius mai aduce ceva acte în apărarea sa sau nu?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.