Logo-ul României: mai degrabă plagiat

La acuzaţiile de plagiat în ceea ce priveşte noul logo al României, Ministerul Turismului face publică poziţia companiei care l-a creat. THR/TNS spune: similitudinea cu desenul lui Tom Nulens, descoperit de realitatea.net, „deși remarcabilă, este absolut accidentală şi neintenţionată”. Designerul spune, însă, că şi-a recunoscut creaţia în logo-ul ministerului.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului face precizări în controversa noului logo al României lansat la Shanghai. Ministerul face publice explicaţiile date de compania THR/TNS, cea care a realizat identitatea vizuală.

Reprezentanţii acesteia menționează că logo-ul „a fost elaborat în cadrul unui proces complex, în care au fost implicaţi reprezentanţi ai industriei de turism din România şi ai ministerului, proces din care au rezultat peste 70 de logo-uri şi peste 30 de izotipuri, dintre care câteva au fost testate ulterior, în mai multe etape, pe pieţe, în vederea identificării celor preferate de potenţialii vizitatori ai României. Izotipul a fost desenat de proprii noştri graficieni, în cadrul unui proces care a evoluat de la schiţe pe hârtie până la varianta finală, în format digital, trecând prin numeroase variante intermediare.”

Deşi în presă s-au vehiculat mai mulţi designeri care ar fi realizat variante ale frunzei existente în logo-ul realizat de THR/TNS, compania se referă, în răspunsul său, la desenul lui Tom Nulens, designerul descoperit de realitatea.net.

Desenul prezentat în presă ca aparţinând domnului Nulens şi izotipul conţinut în identitatea vizuală turistică a României „prezintă diferenţe semnificative de formă, culoare şi orientare”, spun aceştia, iar „existenţa de elemente grafice cu grad mare de similitudine este relativ comună, dată fiind cantitatea semnificativă de desene ce este produsă şi răspândită prin internet în fiecare zi în toată lumea şi numărul mare de variaţii executate în legătură cu fiecare dintre ele până se ajunge la forme finale. Cu toate acestea, THR / TNS doreşte să comunice clar că izotipul utilizat în identitatea vizuală a României a fost dezvoltat în mod specific pentru Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi că similitudinea cu celălalt desen, deşi remarcabilă, este absolut accidentală şi neintenţionată, o consecinţă a două procese creative complet diferite şi nerelaţionate.”

Contactat de realitatea.net, Nulens a spus, după ce a văzut logo-ul campaniei Explore the Carpathian Garden lansată de ministerul Turismului condus de Elena Udrea, că este bazat pe desenul lui. „Tot ce pot spune e că este într-adevăr bazat pe munca mea, cu siguranţă”, a declarat designerul

THR/TNS a precizat în răspuns: „suntem la dispoziţia Guvernului pentru luarea oricărei decizii necesare, în scopul de a rezolva actuala neînţelegere, cum ar fi solicitarea de a realiza lucrări suplimentare de grafică asupra izotipului.”

Prin aceeași scrisoare, THR /TNS şi-a manifestat disponibilitatea de a pune la dispoziţie toate manuscrisele, desenele şi schiţele realizate în procesul de creaţie, în vederea clarificării oricăror dubii.

Totodată, THR/TNS precizează că, pe baza cercetărilor cantitative şi calitative realizate în cadrul contractului, „am stabilit următoarele componente principale ale brandului de turism pentru România: atributele, valorile-cheie şi personalitatea” și „numai după identificarea acestor componente, a demarat procesul creativ pentru definirea strategiei de brand şi pentru elaborarea vizualului (grafica aferentă brandului)”. În plus, se reamintește faptul că „identitatea vizuală a brandului îşi propune să însumeze vizual cele mai importante idei şi percepţii asociate cu brandul. În mod normal are în componenţă un logotip, un izotip şi un slogan. În cazul României, logotipul este cuvântul scris într-o tipografie manuală, izotipul este o formă similară cu o frunză/deal cu un râu/fluviu”.

În răspunsul transmis ministerului, asocierea THR/TNS mai susţine: „brandul de turism al României şi toate componentele sale au fost create de noi şi, ca urmare, ele trebuie considerate originale”.

În urma răspunsului primit de la asocierea THR/TNS, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a decis să convoace Consiliul pentru coordonarea proiectului privind brandul de turism al României, pentru luni, 2 august 2010, la ora 16:00.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.