O soluţie de criză: Contracte-tip cu caracter obligatoriu

Dacă guvernul vrea să ajute consumatorii de utilități, persoane fizice sau IMM-uri, atunci ar trebui să utilizeze de urgență posibilitatea pe care i-o oferă art.72 din OG nr.99/2000

O soluţie de criză: Contracte-tip cu caracter obligatoriu

Dacă guvernul vrea să ajute consumatorii de utilități, persoane fizice sau IMM-uri, atunci ar trebui să utilizeze de urgență posibilitatea pe care i-o oferă art.72 din OG nr.99/2000

Dacă guvernul vrea să ajute consumatorii de utilități, persoane fizice sau IMM-uri, atunci ar trebui să utilizeze de urgență posibilitatea pe care i-o oferă art.72 din OG nr.99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață:

“Pentru unele categorii de produse/servicii, în scopul asigurării unui echilibru între obligaţiile şi drepturile părţilor contractante şi pentru a promova un mediu concurenţial normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu caracter obligatoriu”.

Așadar, cel puțin până la finalul crizei energetice, guvernul ar trebui să impună prin HG un contract – tip obligatoriu, care să conțină prețuri reglementate, modalități obligatorii (opozabile furnizorilor) de emitere și încasare a facturilor, modalități de negociere/mediere a situațiilor de criză a contractelor și de reducere a poverii consumatorilor etc.

Un element de detaliu: în contractele de furnizare de gaze sunt clauze sau cutume care permit transformarea metrului cub de gaze în kwh, fără ca această transformare să fie clară și inteligibilă și fără posibilitate de negociere directă cu consumatorii.

Așa-numita putere calorică, măsurată în kwh, nu numai că nu este explicată neechivoc în contract, dar facturile conțin valori complet diferite pentru consumuri identice.

Aceasta este o clauză abuzivă similară clauzelor de dobândă variabilă, de comision de risc sau de risc valutar din contractele cu băncile, de mii de ori sancționate de tribunale în anii anteriori.

În plus, ele sunt generatoare de dezechilibre contractuale și supra-îndatorare a consumatorilor, permițând furnizorilor de utilități să majoreze discreționar factura (care este și titlu executoriu în sine, conforma art.42 alin.6 – 1 din Legea nr.51/2006). De exemplu, la o presiune și un volum mai mic de gaz la robinet și la un conținut mai mare de mercaptan în raport de conținutul de gaz propriu-zis, kilowații-oră facturați ar fi egali sau chiar mai mari decât cantitatea efectiv consumată. Contractul – tip de la guvern ar trebui să elimine această clauză din contract.

Distribuie articolul pe:

16 comentarii

  1. Bulangii de la Guvernare nu vor, vor sa fure cetateanul in continuare, ca asa s-a ordonat la Bucisells si din Dealul Fleacului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.