Tabachere, flacoane de parfum, carnete de bal, cutii de bijuterii, mici opere de artă în aur, emailate, cu pietre preţioase, născute în Franţa pentru a satisface capriciile suveranilor, nobililor, doamnelor pretenţioase, au alimentat un gen de colecţionism curios şi rafinat, dar mereu actual.
Preţioase şi sofisticate, simbolul fastului şi bogăţiei, „objets de vertu”, create în manufacturi, capodopere ale fanteziei eclectice şi tehnicii de execuţie, seduc şi azi. Originea expresiei „objet de vertu” este puţin obscură. Există o probabilitate că ar fi un anglicism, folosit în cataloagele de artă englezeşti. Dar ar putea fi şi o referire la „virtuoşi”, acei protestanţi care au făcut parte din Edictul de la Nantes, din 1598, care au preferat să părăsească Franţa decât să renunţe la credinţa lor. Între ei erau artizani de renume, orfevri şi adevăraţi maeştri în prelucrarea minusculelor opere de artă.
Cea mai căutată dintre aceste „objets de vertu” era tabachera care a apărut în timpul domniei lui Ludovic al XV-lea. În Franţa secolului al XVIII-lea, a priza tutun era considerat un viciu, dar un gest elegant, povesteşte colecţionarul Dario Ghio, titularul Galeriei de la Monte Carlo, specializată în argint, obiecte preţioase. „În secolul galant, tabacul era răspândit în rândul suveranilor, aristocraţilor şi burghezilor bogaţi şi tabachera a cunoscut perioada sa de glorie. Fantezia artizanilor şi orfevrilor explodează, dând viaţă modelelor celor mai variate. Ludovic al XV-lea le dăruia curtezanelor, şefilor de stat şi amantelor sale, în timp ce Marchiza de Pompadour poseda o întreagă colecţie”.

Cutie în formă de dromader, Dresda, mijlocul secolului al XVIII-lea, din aur, agate, diamante şi argint
În jurul acestui gen de piese circulă numeroase anecdote, mai ales galante, ele reprezentând o modă, o epocă, în care tutunul nu era fumat, ci prizat. Jose de Los Llanos aminteşte o butadă: „În timpul lui Ludovic al XIV-lea, aveai o tabacheră pentru a putea priza tutun, sub Ludovic al XV-lea, prizai tutun pentru a avea ocazia să posezi o tabacheră frumoasă, care să fie admirată de cei din jur”. Varietatea lor era uimitoare. Existau tabachere pentru femei şi pentru bărbaţi, pentru vară şi pentru iarnă, pentru căsătorie, dar şi pentru doliu.
Între capriciile colecţionarilor din rândul nobilimii, circula o întreagă gamă de curiozităţi în miniatură. Sticluţe împodobite cu aur şi argint, în care erau puse ierburi, esenţe aromatice, săruri parfumate. Existau, de asemenea, sticluţe în combinaţie de argint şi cristal pentru parfumuri şi esenţe. De la sfârşitul secolului al XVIII-lea până la jumătatea secolului al XIX-lea a existat o adevărată producţie de cutii de bijuterii, dar şi pudriere, truse pentru teatru, poşete pentru spectacolele de Gală, carnete de bal, dar şi truse de manichiură sau minuscule seturi pentru scris.

Cutie cu portretele lui Ludovic al XVI-lea şi al reginei Marie-Antoinette
Fabricate din argint şi aur, aceste „objets de vertu” erau apoi împodobite cu geme, pietre dure, cu email, în tehnicile cloisoné, a lacului japonez, cu perle, porţelanuri, coral, baga, dar şi personalizate într-o manieră deosebită, pictate sau sculptate în fildeş. Orfevrul colabora de obicei la acest concert cu sculptori şi miniaturişti. În Franţa secolului al XVIII-lea existau maeştri de calibrul lui Jean-Joseph Barrière şi Jean Ducrollay, arta acestor „objets de vertu” difuzându-se în toată Europa. În Germania, la Dresda, au devenit celebre la mijlocul secolului al XVIII-lea creaţiile în aur şi pietre dure, semnate de Johann Christian Neuber, dar şi la Berlin şi Paris, după care au trecut rapid în Anglia, în Elveţia, Italia, Rusia cu centrele la Moscova şi Sankt Petersburg.

Cutie din pietre dure, agate, jasp, onix, cornalină, ametist şi aur cizelat, creată de Johann Christian Neuber, la Dresda
Sunt apoi obiecte cu valoare istorică, artistică ce valorează sute de mii de euro, piese muzeale, colecţionate de suverani şi oameni de afaceri în secolele XIX şi XX. O piesă rară este o tabacheră-bijuterie, concepută la jumătatea anilor 1700 pentru principii Thurn und Taxis, expusă la Muzeul Naţional din München, sau acele „snuff boxes”, strânse de Sir Richard Wallace şi oferite în 1897 Casei Hertford, ori piesele create de Arthur Gilbert, custodiate la „Victoria &Albert Museum” din Londra. De o mare valoare este şi colecţia Ernst Cognacq şi Maria-Louise Jay, aflată în expoziţia din casa lor pariziană, astăzi „Muzeul Cognacq-Jay”.

Cutie pentru bijuterii, din aur ciocănit şi cizelat, semnată Charles Le Bastier, 1763
„Objet de vertu” este un semn al fastului, ce reflectă situaţia socială a proprietarului. Nu de mult a fost deschisă o expoziţie la Muzeul „Cognacq-Jay”, cu peste 140 de piese, tabachere, necessaire-uri, bomboniere, cutii pentru batiste şi alte obiecte destinate a înfrumuseţa viaţa cotidiană, adevărate bijuterii. Printre ele, atrag atenţia o măciulie de baston cu un ceas cu trei cadrane ce arăta ora în trei ţări diferite, realizată la Geneva în secolul al XVIII-lea, dar şi un pistol de parfum, în aur cizelat şi email, cu perle.

Pistol pentru parfum, Geneva, 1800, din aur emailat, semnat Jean-Francois Bautte
Operele sunt expuse în mici vitrine circulare, amplasate în mijlocul sălii, pentru a permite vizitatorilor de a le admira din orice unghi, fiind repartizate după materiale: aur, emailuri, porţelanuri, pietre dure. Câteva vitrine sunt consacrate pieselor de aur care oferă o multitudine de decoruri, combinaţii de aur galben, roşu, verde şi gri. O tabacheră, creată de Charles Le Bastier, oferă un bun exemplu al acestor compoziţii în diferite culori şi străluciri. Orfevrii francezi erau experţi în aceste materiale. O altă tabacheră, semnată Daniel Govaers, în stil rocaille, în formă de cartuş, decorată cu o compoziţie „Venus reţinându-l pe Adonis”, din secolul al XVII-lea, este inspirată după o gravură a lui Michel Dorigny. O altă vitrină declină pietre dure, cuarţ, agată, jasp, seducătoare prin diversitatea culorilor. Printre aceste piese, multe de origine germană, sunt de reţinut o cutie cu un dromader şi un etui în formă de picior de femeie.

Tabacheră de la Sankt Petersburg, semnată Jean-Francois-Xavier Boudde
Unele cutii sunt ornate cu emailuri figurând peisaje sau scene sacre. O tabacheră de origine rusă, creată de Jean-François-Xavier Bouddé, oferă un decor emailat particular, remarcabil, în culori delicate şi volume bine definite. În email sunt, de asemenea, realizate portretele lui Ludovic al XIV-lea.
O foarte frumoasă cutie este cea lucrată de Pierre-Aldebert Griot, care prezintă un decor arhitectural în aur cizelat, pe un fond bej, cu irizări de roz violet şi verde. Sobrietatea geometrică defineşte o cutie semnată de Johann Christian Neuber, conţinând 120 de eşantioane de pietre colorate diferit. Fiecare eşantion prezintă pietrele după clasificarea geologului german Abraham Gottlob Werner. Această piesă l-a inspirat pe Guerlain în realizarea etuiurilor de ruj şi a cutiilor de pudră.

Tabacheră din aur, realizată la Paris, în 1731, de Daniel Govaers
Operele lăcuite sau vernisate sunt franţuzeşti, dar decorul imită lacurile chinezeşti sau japoneze.
Porţelanurile dure ale manufacturilor germane, porţelanuri tandre de Sèvres sau porţelanuri englezeşti au permis reproducerea tablourilor, cum ar fi cele ale lui Watteau. În afară de câteva piese amuzante, în formă de pară sau asparagus, o magnifică tabacheră, semnată Paul-Nicolas Ménière declină portretele familiei regale, Ludovic al XVI-lea şi regina Marie-Antoinette.
Adjudecat!

Tabacheră din porţelan de Sevres, semnată Paul-Nicolas Meniere, Paris 1776
Unicitatea şi raritatea acestor piese, dincolo de provenienţă, epocă şi calitatea execuţiei, de preţiozitatea materialelor şi a apartenenţei, sunt elemente indispensabile pentru a determina valoarea lor.
Piesele se vând de la câteva sute de euro, pentru un obiect produs pe scară largă, până la cifre exorbitante pentru piesele ce au aparţinut personajelor istorice. O tabacheră de calitate poate să oscileze de la 2.000 la peste 10.000 de euro, în timp ce sticluţele de parfum, cunoscute sub numele de „snuff bottles”, variază de la 3.000 la 4.000 şi de la 10 la 12 mii de euro pentru cele rare, produse între 1750 şi 1780, dacă ne referim la câteva exemplare italiene în porţelan de Doccia sau la cele englezeşti de Chelsea, cu personaje din commedia dell’arte.

Etui de medicamente, creat la Viena, 1750-1770, din aur cizelat cu email translucid
O trusă cu instrumente de scris, în aur, lăcuită, realizată la Paris în 1759, a fost vândută la Casa Sotheby’s pentru 9.000 de euro. În schimb, o cutie din aur, lăcuită, creată în 1750, a fost achiziţionată pentru 20.000 de euro. O tabacheră din Franţa, de la jumătatea secolului al XVIII-lea a fost vândută pentru 5.500 de euro. O sticluţă de parfum din coral, din secolul al XVIII-lea, pentru 8.500 de euro. Un carnet de bal în aur şi baga, creat în Germania în 1785, a fost cumpărat la Christie’s pentru 3.300 de euro.
O splendidă tabacheră în aur şi fildeş, atribuită lui Claude de Serre, Paris 1728, a fost adjudecată la Londra, la Casa Sotheby’s, în iulie 2011, pentru 48.300 de euro. Preţuri notabile au fost obţinute şi pentru o tabacheră în aur şi cornalină, datată Paris 1730, o cutie de bijuterii din fildeş, creată în 1790, achiziţionată pentru 1.860 de euro, la „Rau Antiques”, o sticlă de parfum emailată, „Staffordshire”, a fost cumpărată la „Bonhams” din Los Angeles, anul trecut, pentru 1.300 de euro. O tabacheră în porţelan de Doccia, pictată în Italia în 1750, a fost achiziţionată la „Bonhams” din Londra, în 2011, pentru 14.000 de euro.

Tabacheră în email de Ducrollay
O cutie decorată cu pietre semipreţioase de la Dresda, datată 1765, semnată Johann Christian Neuber, este expusă la „Frick Collection” din New York până 19 august pentru a fi apoi scoasă la licitaţie. Un carnet de bal din 1764, de Jean-Joseph Barrière, cu incrustaţii de perle şi fildeş, va fi scos şi el la lictaţie. Celebră este şi tabachera „Dame à la Toilette” după François Boucher, ce face parte dintr-o colecţie privată şi care, cu siguranţă, va avea numeroşi admiratori în vânzarea publică din luna august.