Premiere, festivaluri şi oferte teatrale incitante

Festivalul Naţional de Teatru: mai e doar o lună!

Între 28 octombrie şi 6 noiembrie se va desfăşura ediţia cu numărul 21 a Festivalului Naţional de Teatru. Patronul spiritual al acestei ediţii este Anton Pavlovici Cehov, cuvintele sale alese drept motto – „Omul, acest animal ciudat…” – rezumând, într-un fel sau altul, toate spectacolele selecţionate. Astfel, publicul bucureştean va putea vedea o veritabilă colecţie de spectacole inspirate din opera cehoviană, dar şi montări cu piese de Shakespeare, Büchner, Camus sau Caragiale, sau pe texte contemporane, româneşti şi străine, toate acestea în formule scenice atât clasice, „tradiţionale”, cât şi moderne, „nonconformiste”.

Programul propus pentru acest an de către directorul artistic şi selecţionerul unic al festivalului, desemnat de Senatul UNITER în persoana criticului de teatru Alice Georgescu, numără nu mai puţin de 33 de producţii, 12 conferinţe şi întâlniri cu personalităţi ale vieţii teatrale, lansarea a 9 cărţi de specialitate, 10 spectacole radiofonice, expoziţii. Vor fi folosite 30 de spaţii şi sunt aşteptaţi să sosească în Bucureşti peste 70 de invitaţi din ţară şi de peste hotare.

În cazul spectacolelor invitate din străinătate, selecţionerul a precizat că la actuala ediţie numărul lor este, din motive financiare, mai mic. Vor putea fi vizionate: „Trei surori” de A.P.Cehov, în regia lui Andrei Şerban, spectacol al Teatrului Naţional Budapesta, „Pescăruşul” de A.P.Cehov, regia Christian Benedetti, Théâtre-Studio din Paris, şi „Mansardă la Paris” de Matei Vişniec, regia Alain Lecucq de la Papierthéâtre din Franţa, „Poveşti călătoare – Capul Verde”, selecţia textelor şi dramaturgia îi aparţin Nataliei Luiza, regia Miguel Seabra, Teatro Meridional, Lisabona.

Regăsim în programul festivalului numele unor regizori unanim recunoscuţi, precum Andrei Şerban, Radu Penciulescu, Silviu Purcărete, Alexandru Tocilescu, Victor Ioan Frunză, Alexander Hausvater, László Bocsárdi, Gábor Tompa, Alexandru Dabija, Mihai Măniuţiu, Alexandru Darie, Yuri Kordonsky, Radu Afrim, Theodor Cristian Popescu, cărora li se alătură cu succes mai tinerii Radu Alexandru Nica, Peter Kerek, Zsolt Harsányi, Alexandru Mâzgăreanu, Alexandru Mihail, Ioana Păun.

Cântăreaţa cheală, în regia lui Victor Ioan Frunză

Să amintim şi Teatrul German de Stat din Timişoara, cu „Mountainbikers”, de Volker Schmidt, pus în scenă de Radu Alexandru Nica, „Crazy stories in the city”, dans în teatru, de Arcadie Rusu, al Teatrului Foarte Mic din Bucureşti, „Leonce şi Lena” de Georg Büchner, al Teatrului Maghiar de Stat Cluj, „Emigranţii” de Slawomir Mrožek, în regia semnată de Lari Georgescu şi Silvian Vâlcu, de la Teatrul Arca, „Purificare” de Petr Zelenka, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul Naţional Bucureşti, „9 grade la Paris”, un spectacol de Peter Kerek, al Teatrului Act, „Mai întâi te naşti” de Line Knutzon, regia Radu Afrim, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe, „Neguţătorul din Veneţia” de W. Shakespeare, regia László Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe, „Yerma” de Federico Garcia Lorca, regia László Béres, Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, „Felii” de Lia Bugnar, de la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu.

În premieră, „Oglinda firii – dialog cu George Banu” şi „Trilogia îndepărtării”, de George Banu, Radio România Cultural.

Nu pierdeţi „Ivanov” de Andrei Şerban, în interpretarea actorilor de la Teatrul Bulandra, „Ascundeţi-mă pe după plintă” de Yuriy Kordonskiy şi „Însemnările unui necunoscut” de Dostoievski, în regia lui Alexandru Darie, ale aceluiaşi teatru, „Unchiul Vania”, montat de Andrei Şerban la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, „Nevestele vesele din Windsor”, pus în scenă de Alexandru Tocilescu, la Teatrul Metropolis, „Cântăreaţa cheală” şi „Lecţia” de Eugen Ionescu, în regia lui Victor Ioan Frunză, de la Teatrul de Comedie şi „D-ale carnavalului”, de I.L. Caragiale, purtând amprenta lui Silviu Purcărete, de la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu.

„Aniversarea”, în premieră la Teatrul Maghiar din Cluj

Minciunile, secretele, prefăcătoria sunt temele abordate de spectacolul „Aniversarea”, al Teatrului Maghiar de Stat Cluj, care va avea premiera marţi, 4 octombrie, ora 20.00, în Sala Studio. Adaptarea scenică a filmului „Aniversarea” (Festen), de Thomas Vinterberg, Mogens Rukov şi Bo Hr. Hansen din 1998, a fost făcută de dramaturgul András Visky şi de regizorul Robert Woodruff.

„Mă simt atras de spectacolele care abordează extremele comportamentului uman şi «Aniversarea» este un astfel de proiect. Adeseori familiile, ca şi societăţile, se bazează pe minciuni, secrete şi adevăruri parţiale. Aceste minciuni, adânc îngropate în ADN-ul grupului, se reflectă pe faţa încordată a familiei sau a întregii culturi. Este o tensiune ascunsă. Este o mască a prefăcătoriei. Comportamentul unui grup aflat sub pactul tăcerii reflectă această suferinţă şi prin urmare devine agresiv, bolnav, sălbatic. «Aniversarea» înfăţişează puterea nemaipomenită, îndrăzneaţă a faptelor individuale care tind la ruperea codului tăcerii, frumuseţea curajului care aruncă lumina adevărului asupra vieţilor noastre individuale şi asupra culturii noastre”, spune regizorul american.

Scenă din Strigăte şi şoapte, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj

„Cred că ştiu cât de greu este să joci într-o piesă, e incredibil pentru mine cum actorii fac acest lucru. Ştiu că, în final, tot ce fac depinde de ei, pot să creez un peisaj, unul emoţional sau unul fizic, dar ştiu că am nevoie de spectacole versatile. În final încerc să ajung la sufletul actorilor”, mărturiseşte Robert Woodruff, în interviul făcut de András Visky.

De la public, regizorul aşteaptă un singur lucru: „Nu vreau ca ei să uite vreodată spectacolul”. În cursul spectacolului, publicul va fi invitat la o cină cu trei feluri, în meniu figurează supa fantezie-roşu, cocktailul de carne quattro staggioni, cafea şi prăjituri.

Robert Woodruff a regizat peste şaptezeci de spectacole în Statele Unite ale Americii, în teatre precum „Lincoln Center”, „The Public Theater” sau „Academia de Muzică Brooklyn” (BAM). Recent, a regizat piesa „Sonata de toamnă”, de Ingmar Bergman, la „Yale Repertory Theater”, şi „Madam Şarpe Alb” (Madame White Snake), la Opera din Boston şi la Festivalul Muzical din Beijing. Montările sale includ premiere mondiale ale pieselor semnate de Philip Glass, precum „Appomattox”, montat la Opera din San Francisco.

Între anii 2002 şi 2007 Woodruff a fost Directorul artistic al Teatrului de Repertoriu de la Universitatea Harvard (American Repertory Theatre at Harvard University). În 2007 a fost distins cu premiul „USA Biller Fellow”, de către fundaţia „United States Artists”, dedicată promovării şi susţinerii artiştilor cei mai importanţi de pe paleta culturală contemporană din America. În prezent predă la Facultatea de Dramă a Universităţii Yale (The Yale School of Drama).

Din repertoriul Teatrul Maghiar din Cluj spicuim şi „Leonce şi Lena” de Georg Büchner, „Am omorât-o pe mama” de András Visky, „Moartea unui comis-voiajor” de Arthur Miller, „Draculatura – sau Proiectul Brand Stroker” de Robert Lakatos şi Cecilia Felmeri, „Caligula” de Albert Camus, „Alcoolicii” de András Visky, „Unchiul Vania” de Cehov, „Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman. Toate spectacolele sunt supratitrate în limba română.

Ultimul suprarealist român, Gellu Naum, la Sibiu

Scenă din Insula, de la Teatrul Radu Stanca din Sibiu

Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu prezintă vineri, 30 septembrie, ora 19.00, premiera spectacolului „Insula” de Gellu Naum, în regia lui Vlad Massaci.

Spectacolul marchează cea de-a doua premieră a acestui sezon teatral şi confirmă preocuparea teatrului sibian de a promova dramaturgia românească. „Insula” este o montare după textul omonim al poetului suprarealist român Gellu Naum. Poet, prozator şi dramaturg, Gellu Naum (1915 – 2001) este cel mai important reprezentant român al suprarealismului şi unul dintre ultimii reprezentanţi ai acestuia pe plan european.

Piesa lui porneşte de la romanul „Robinson Crusoe” scris de Daniel Defoe şi păstrează câteva din elementele originale: insula pe care naufragiază personajul principal şi eforturile de supravieţuire ale acestuia, precum şi pe Vineri, sclavul devenit camarad. Producţia teatrului din Sibiu se remarcă printr-un umor nebun, dar şi printr-un absurd tragic, acţiunea fiind susţinută prin acumulări de situaţii mereu imprevizibile. La toate acestea se adaugă personaje noi ce parcurg situaţii comice şi dramatice, marcate de motive suprarealiste ale unor teme ca visul, călătoria, erosul, moartea, femeia şi motivele animaliere.

D’ale Band din D-ale carnavalului, în regia lui Silviu Purcărete

Spectacolul sibian îi reuneşte în distribuţie pe actorii Adrian Matioc, Ioan Paraschiv, Liviu Vlad, Raluca Iani, Pali Vecsei, Cristina Ragos, Marius Turdeanu, Adrian Neacşu, Eduard Pătraşcu, Cătălin Pătru, Cristian Stanca, Viorel Raţă şi Ema Veţean. Scenografia spectacolului şi designul de lumini poartă semnătura lui Dragoş Buhagiar, iar muzica, pe cea a directorului artistic de la Disneyland Paris, compozitorul Vasile Şirli.

Maia Morgenstern în „Aiax”

Luni, 3 octombrie, la ora 11.00, la barul Hotelului „Ramada Majestic” din Bucureşti, în cadrul proiectului „Ne auzim la Majestic”, va avea loc audiţia cu public a spectacolului „Aiax”, de Hristos Ziatas, în interpretarea excepţională a actriţei Maia Morgenstern.

Premiera radiofonică este programată pentru joi, 6 octombrie 2011, la ora 19.00, la Radio România Cultural şi, în reluare, sâmbătă, 8 octombrie, la ora 13.15, la Radio România Internaţional.

În premieră absolută la Teatrul Naţional Radiofonic, „Aiax” de Hristos Ziatas este un monolog dramatic care porneşte de la o idee a lui Eugene O’Neill din piesa scurtă „Înaintea gustării de dimineaţă” (textul scriitorului grec fiind de altfel dedicat lui O’Neill). Tema cuplului, condiţia artistului în societate, lumea teatrului cu atmosfera ei specifică sunt dezvoltate în acest monolog foarte bine construit, cu tensiuni teatrale expresive, în care personajul feminin parcurge o întreagă suită de stări sufleteşti, adesea contradictorii, până la deznodământul tragic. Într-un apartament în care răzbate muzica zgomotoasă a vecinilor, Femeia, actriţă ajunsă la maturitate, încearcă să-şi convingă partenerul, un cunoscut scriitor, să iasă din tăcerea în care se scufundase. Încercarea de dialog eşuează şi asistăm la o pasionantă rememorare a unor momente din adolescenţă, a primelor succese artistice, dar şi a primelor eşecuri, a anilor de tinereţe, cu frământările lor într-o lume în care invidia, răutatea şi indiferenţa lasă urme adânci.

Actriţă excepţională, de rară intelectualitate, cu disponibilităţi în toate registrele dramatice, Maia Morgenstern face în această piesă un rol memorabil, găsind mereu tensiunile necesare, schimbările de ritm, ton, culoare a vocii, care să ţină trează atenţia ascultătorului, şi rezolvând expresiv din punct de vedere radiofonic planurile de joc, efectele de distanţare şi apropiere, trecerile rapide de la o stare la alta, de la o ipostază dramatică la alta.

Născut în 1937, în satul Halara din Grecia (regiunea Kastoria), refugiat în România în timpul războiului civil din Grecia, Hristos Ziatas a urmat şcoala medie în România, apoi Facultatea de Filologie din Bucureşti, printre colegii săi numărându-se C. Stănescu, Gabriel Dimisianu, Darie Novăceanu, Ion Andreiţă. A lucrat ca bibliograf la Biblioteca Naţională din Bucureşti, colaborând în acea perioadă la ziarul grecesc din România, „Nea zoi” („Viaţă nouă”). În 1975 s-a stabilit în Canada, la Toronto. Este autorul mai multor cărţi de poezii în ediţii bilingve (engleză şi greacă). La Editura „Odisseus” din Atena, Hristos Ziatas a publicat „Treizeci şi cinci de poezii absurde de dragoste” (1980), urmate de alte volume şi de o „Antologie modernă de poezii pentru copii”. A tradus poeme de Puşkin, Eminescu, Vasko Popa. În limba română i-au fost traduse volumele „Sub pleoapele cucuvaei”, de Darie Novăceanu (Editura Albatros, 1974), şi „Ochiul celălalt” – treizeci şi cinci de poeme (traducere de Ion Andreiţă, Editura Oscar Print, 2007). Ultimul este o „emoţionantă declaraţie de iubire pe care Hristos Ziatas o întoarce spre cea de a doua patrie a lui”, România (C. Stănescu).

Regia artistică: Vasile Manta, traducerea de Olga Aravandinos şi Ion Andreiţă, adaptarea radiofonică de Costin Tuchilă.

„Pentru că pot”, un thriller îndrăzneţ

Pentru că pot, pe scena Teatrului Odeon

Teatrul Odeon are plăcerea să anunţe premiera „Pentru că pot”, de Arthur Kopit, în traducerea Mihaelei Michailov, consultant traducere Vlad Arghir.

Regia este semnată de Alexandru Mâzgăreanu, scenografia, de Andrada Chiriac, muzica îi aparţine lui Alexandru Suciu. În distribuţie, Ionel Mihăilescu, Elvira Deatcu, Mihai Smarandache, Marian Ghenea, Ioan Batinaş. Primele spectacole sunt programte în 1, 2, 6 şi 7 octombrie, ora 20.30, la Sala Studio. Premiera din 6 octombrie are loc în prezenţa autorului Arthur Kopit.

Doi soţi din New York descoperă într-o zi, ca într-un complot demn de Kafka sau Orwell, că viaţa lor privată nu mai este chiar atât de privată. Şi mai înfricoşător este faptul că vieţile lor par să nu mai aibă nicio legătură cu nimic din ceea ce ştiau.

Thriller îndrăzneţ, încărcat de erotism din era informaţiei, noua piesă a dramaturgului multipremiat Arthur Kopit dezvăluie controlul pe care computerele îl pot avea asupra vieţilor noastre, asupra moralei şi chiar asupra conturilor din bancă. În „Pentru că pot”, Kopit pune sub semnul întrebării relaţia noastră cu tehnologia pe care o folosim şi creăm, şi ne confruntă cu frica de a fi dominaţi sau manipulaţi de propriile invenţii.

Piesa „Pentru că pot” a mai fost prezentată la Teatrul Odeon ca spectacol lectură, pe 13 mai 2010, în prezenţa autorului, în cadrul „ARTE – American Romanian Theatre Exchange”, program realizat împreună cu „The Lark Play Development Center” din New York. Spectacolul a fost dezvoltat într-o sesiune comună de lucru, de aproape o săptămână, de către autor, traducător, regizor şi echipa de actori.

Arthur Kopit este autorul pieselor de teatru „O tată, sărmane tată, mama te-a spânzurat în dulap, iar eu sunt foarte trist”, „Indienii” (nominalizată la Premiul Tony, finalistă la Premiul Pulitzer), „Aripi” (nominalizată la Premiul Tony, finalistă la Premiul Pulitzer). A realizat o nouă traducere a piesei lui Ibsen „Strigoii” şi libretul pentru musicalul „Nine” (partitura de Maury Yeston; Premiul Tony pentru cel mai bun musical, 1982; Premiul Tony pentru cea mai bună relansare a unui musical, 2003). În decembrie 2009 a fost lansat filmul „Nine”, în regia lui Rob Marshall, cu Daniel Day Lewis în rolul principal. A mai scris „End of the World, with Symposium to Follow”, libretul pentru musicalul „Phantom” (partitura de Maury Yeston), libretul pentru musicalul „High Society” (partitura de Cole Porter, cu versuri de Susan Birkenhead), „Road to Nirvana”, „BecauseHeCan”, „Chad Curtiss”, „Lost Again”, numeroase piese într-un act şi „A Dram of Drumchicit”, ultima scrisă împreună cu Anton Dudley şi dezvoltată la Lark Development Play Center din New York. A avut premiera în mai 2011 la „La Jolla Playhouse” din San Diego, California.

Printre proiectele curente la care lucrează dramaturgul se află „Descoperirea Americii”, piesă de teatru bazată pe memoriile unui conchistador spaniol, „Cabeza de Vaca”, „Secrets of the Rich”, „The Incurables” şi un nou musical, „Eureka!”, despre inventatorii trăsniţi de la trecerea de la secolul 19 spre 20.

Arthur Kopit a predat la Departamentul de Scriere Dramatică al Universităţii din New York (NYU), The Yale School of Drama, Yale College, Wesleyan University, University of Wisconsin, Columbia, Harvard şi Princeton. Arthur Kopit este membru al „Dramatists Guild”, „Dramatists Guild Council” şi „The Lark Play Development Center”, unde este conducătorul workshop-ului de dramaturgie.

100, 1.000, 1.000.000 de poveşti

Teatrul „Ion Creangă” vă invită împreună cu cei mici, în perioada 1-8 octombrie, la cea de-a VII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii.

6 companii de teatru din străinătate (Bulgaria, Elveţia, Germania, Israel, Polonia, Slovenia) alături de 4 teatre din ţară („Teatrul Naţional Timişoara”, „Teatrul Naţional Târgu-Mureş”, „Teatrul Excelsior Bucureşti” şi „Teatrul Figura Studio Gheorgheni”) vor prezenta spectacole pline de vervă şi de umor, din lumea basmelor. În programul Festivalului sunt incluse şi 6 producţii ale Teatrului „Ion Creangă” (unul dintre spectacole fiind prezentat în premieră oficială).

Rotocol, spectacolul Teatrului Ion Creangă

Reprezentaţiile vor avea loc la Teatrul „Ion Creangă”, Sala „Rapsodia”, în şcoli şi în grădiniţe din Bucureşti. Festivalul include şi două manifestări dedicate profesioniştilor din domeniul teatral: constituirea „Clubului Naţional al producătorilor de spectacole de teatru pentru copii” şi forumul „Teatrul şi Şcoala, roluri şi parteneriate într-o societate în schimbare”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.