Premiere newyorkeze cu compozitorul Dan Dediu

Una dintre cele mai active personalităţi ale vieţii muzicale româneşti, Dan Dediu, va concerta la “Klavierhaus”, în New York, în 2 august. Găzduit de prestigioasa sală de recital din Manhattan, concertul-portret propune publicului newyorkez prima audiţie americană a ciclului pentru pian la patru mâini “Idyllen & Guerrillen”, “Fantasia fantomagica sul nome B.E.C.H. op.97 pentru pian la patru mâini”, “Lévantiques op. 64 pentru pian”, “Les Barricades mistérieuses” – reloaded pentru pian.

Dan Dediu va concerta alături de Valentina Sandu-Dediu.

Evenimentul din 3 august, de la sediul Institutului Cultural Român de la New York, va prilejui o întânire cu membri ai comunităţii româneşti. Cei doi muzicieni vor dialoga cu iubitorii muzicii clasice despre şcoala românească contemporană de compoziţie şi vor prezenta publicului fragmente video din premiera absolută a operei “O scrisoare pierdută”, al cărei libret are la bază capodopera omonimă a lui Ion Luca Caragiale.

Valentina Dediu

“O scrisoare pierdută” – în premiera scenică absolută a Operei Naţionale Bucureşti – delectează sonor prin amalgamul armonios de stiluri şi genuri diverse ce-şi împart accesul la prim-plan în funcţie de personaje şi situaţii. Dan Dediu explică cel mai bine felul în care şi-a conceput opera, la care a lucrat peste trei ani: Tipătescu – un tango de Piazzolla; Trahanache, uns cu alifiile ritmurilor şi inflexiunilor melodice balcanice; Caţavencu, versatil şi alunecos într-un registru ce trece de la hora lungă şi romanţă la habaneră şi French can-can; Farfuridi, cu dublura sa Brânzovenescu, pendulând între bossa nova şi peşrev turcesc; Cetăţeanul turmentat, luând în piept talazurile fanfarei moldoveneşti; Pristanda, fante de cartier cu năduf de musical hollywoodian; Dandanache, un OZN politic arhetipal muiat în sos de vin folcloric, cu un iz suspect de manea, dar cu pretenţii şi reuşită de simfonie; mulţimea – o oaste de zevzeci chiuind şi chefuind de zor. Şi, bineînţeles, Zoe: platoşă mândră de bolero, ascunzând însă o oază de omenesc, de iubire şi suferinţă sub chipul unui vals trist.

Ciclul “Idile şi Guerrille pentru pian la patru mâini” omagiază personalităţi sau personaje feminine ilustre: Dulcineea (Cervantes), Beatrice (Dante), Margareta (Goethe), Ofelia (Shakespeare) ş.a. Ambiţia opusului este de a surprinde muzical esenţialul fiecărei apariţii, în sensul acelui goethean “ewig weibliche”, modulat pe caracteristicile personajelor. Fiecare “Idilă” constituie astfel un comentariu al unei forme diferite de feminitate. Dedicaţia este, de fiecare dată, introdusă printr-un cuvânt ritual – germanul “für” -, preluat în semn de omagiu de la beethovenianul “Für Elise”. Piesele acestui ciclu ilustrează un demers stilistic simplificator, înclinat spre clasicitate, şi totodată o ilustrare a credinţei compozitorului în posibilitatea existenţei unei muzici ce poate fi înţeleasă nemijlocit de către diferite categorii de melomani.

Scenă din O scrisoare pierdută de Dan Dediu

Compoziţiile lui Dan Dediu, laureat al mai multor premii naţionale şi internaţionale, atât în calitate de compozitor, cât şi de interpret, au fost publicate de edituri de prestigiu precum “Peermusic” (Hamburg şi New York), “Lucian Badian Editions” (Ottawa), “Editura Muzicală” din Bucureşti.

Extrem de activ în viaţa muzicală românească, totodată şi rectorul Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti (UNMB) din anul 2008, şef al catedrei de compoziţie din cadrul UNMB în perioada 2000 – 2008, director artistic al festivalului “Săptămâna Muzicii Noi” (ediţiile din 1999, 2001, 2007 şi 2008) şi director artistic al ansamblului şi festivalului “Profil” (ediţiile 2004 şi 2006), este şi autorul a peste 100 de eseuri, articole şi cronici publicate. Diverse burse de creaţie sau cercetare (“Herder” şi “A.Berg” – Viena, “Ircam” – Paris, “New Europe College” – Bucureşti, “Colegiul de ştiinţe” – Berlin, “Villa Concordia” – Bamberg) au avut un rol hotărâtor în evoluţia sa componistică.

Valentina Sandu-Dediu, profesor universitar doctor şi pianist, laureată a numeroase premii naţionale şi internaţionale, s-a perfecţionat în Austria cu o bursă a Fundaţiei “Alban Berg”, în Germania la “Wissenschaftskolleg” din Berlin, în România obţinând două burse de la “New Europe College”.

A publicat peste 30 de studii şi 300 de articole în România, Polonia, Albania, Ungaria, Germania, SUA şi Canada. De asemenea, este autoarea a opt volume de muzicologie. În calitate de interpretă, susţine recitaluri de muzică de cameră şi a înregistrat un CD împreună cu Ray Jackendoff, editat de “Albany-Boston”, două CD-uri împreună cu Dan Dediu şi Ionuţ Ştefănescu, editate în Germania (“Cavalli Records” şi “Neos”), precum şi un CD avându-l ca solist pe Aurelian-Octav Popa.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.