Preşedintele Antonescu nu se sperie de paiaţa mincinoasă suspendată

Preşedintele în exerciţiu al României, Crin Antonescu, i-a dat, vineri, de la Palatul Cotroceni, o replică totalmente calmantă aberantului suspendat şi mincinos al ţării noastre, individ aflat la un cuvenit pas înaintea intrării în puşcărie.

Din declaraţiile garantului constituţional în exerciţiu al României – printre care şi retragerea serviciilor de telefonie secretă de la sediul sinistrului suspendat şi mincinos – redăm, mai jos, câteva mai importante:


# Am să încerc să clarific căteva lucruri de interes public în termeni strict instituţionali. Am văzut o faţetă de necrezut pentru un om public în general. Atât mai mult pentru un şef de stat, în ieşirile de joi ale domnului Băsescu. Într-un mod iresponsabil faţă de ţara noastră, domnia sa a vorbit de lovitură de stat, de destructurarea serviciilor, de ticăloşi, trădători. A fost un limbaj politic pe care nu l-am mai auzit nici măcar în România de la sfâşrtul lui ’89, de la Nicolae Ceauşescu, şi în Europa de la puciul de la Moscova din 1991.

# În legătură cu telefoanele secrete de la sediul Mincinosului Puşcăriabil: „s-a deschis o dezbatere publică, a fost de datoria mea să limpezesc nişte lucruri in raport cu legea. Pe mine personal, ca individ nu mă interesează câte telefoane speciale are la dispoziţie Băsescu, poate să aibă mii.

# În România există însă legi care trebuie respectate şi există oameni care au prin lege obligaţia de a face ca legile să fie respectate. În sensul acesta nu puteam să mă sustrag de a lua atitudine şi anumite măsuri. La fel a socotit si Comisia de apărare din Senat, îndrituită prin Constituţie cu controlul şi supravegherea STS. Lucrurile sunt foarte clare: echipamentele instalate acolo au fost instalate în virtutea unei legislaţii car prevede strict beneficiarii unor asemenea servicii.

#  Au fost instalate printr-o interpretare mai largă decât prevea lega a noţiunii de preşedinte. Persoana care exercită atribuţiile acestei funcţii e una singură, nu avem în legislaţie notiunea de preşedinte suspendat. E unica interpretare posibilă, nu există nicăieri în Constituţie sau în legea STS, nici în regulamente deschise sau cu caracter secret o altă precizare în legătură cu posibili beneficiari sau vreo precizare referitoare la preşedintele suspendat.

# Această instalare s-a făcut pe baza unei dispoziţii verbale a preşedintelui încă în exerciţiu la data la care a dat această dispoziţie. I-am solicitat în scris şefului STS, domnul Opriş, să ia neîntârziat măsurile pentru a se intra în legalitate – întreruperea funcţionării acestor servicii speciale într-un spaţiu privat şi pentru o persoană privată. În această perioadă, preşedintele suspendat nu deţine niciuna din calităţile publice prevăzute a beneficia de aceste servicii. Cred că STS va lua aceste măsuri şi, o dată cu ele, din punctul meu de vedere, cazul e închis.  Legea se aplică nu cum vrea Traian Băsescu, cum dă ordine de pe gard sau din maşină, ci în conformitate cu legea.Primul lucru de care m-am interesat ca preşedinte interimar a fost să-i cer directorului SPP ca să facă  tot ce trebuie pentru Traian Băsescu în această perioadă, tot ceea ce trebuie făcut şi este foarte important.  Nu există, deci, nici un fel de problemă, chiar dacă nu sunt telefoane speciale.

# Lovitura de stat: aprecierile lui Băsescu despre Comisia de apărare, vreau un singur lucru: ca reprezentantii principalelor state cu tradiţie democratică, reprzentanţii la Bucureşti, să facă cunoscute aceste discursuri ale lui Traian Băsescu conducerilor lor politice din SUA şi România. Îmi doresc ca ambasadorul Gitenstein să îi informeze pe Clinton, pe Brack Obama cine este şi cum se exprimă marele democrat Traian Băsescu, să comunice faptul că o Comisie a Senatului e calificată drept „adunătură de politruci şi ticăloşi” de un om care mai vrea să fie preşedinte.

# E un lucru penibil, caraghios, dar fac rău României pentru că astfel de declaraţii sunt preluate de presa străină şi imaginea României se poate deprecia din nou, în ciuda eforturilor făcute în aceste zile, fie pentru că l-ar putea crede fie pentru că ar realiza în ce stadiu a ajuns un om care vrea să mai conducă România.

# Traian Băsescu e o epavă politică prin discurs, atitudine, aspect, comportament. Miza acestui referendum este ca întreaga Românie să fie salvată de la a ajunge o epavă. Eu cred că domnul Băsescu ar trebui să renunţe măcar la un lucru: nu pe mine să mă mai ameninţe sau intimideze. Ştie de ani buni că nu sunt omul pe care să-l ameninţe, să-l şantajeze. Dacă ameninţările cu puşcăria îi pot speria pe unii din diferite partide care au încălcat legea, pe mine nu are cum să mă sperie. A reuşit dintr-un adversar politic pe care l-am respectat, a reuşit doar să mă dezguste.

# Îi cer, pentru bunul gust public şi imaginea terfelită a României, să renunţe la astfel de mijloace de luptă, declaraţii şi forme de comportament delirant care ne compromit pe durată lungă în ochii tuturor ceror pentru care contăm.

# Despre încercarea mea de a destructura serviciile. E o aberaţie! Solicitarea de schimbare a şefului unui serviciu nu înseamnă niciodată destructurarea acestui serviciu. N-am nici o îndoială că directorul STS înţelge exact ce şi de ce trebuie să facă, în raport cu legea. Eu nu i-am ordonat acest lucru, nu suntem în armată,  amândoi !, eu nu forţez legea. Respect legea la linie şi n-am îndoială că în urma discuţiei din Senat si a adresei trimisă azi, asta va face şi generalul Opriş.

# Numai domnul Băsecu crede că am o listă cu şefi de servicii care să fie schimbaţi. Am spus că nu intenţionez schimbarea unor oameni din fruntea unor instituţii, le-am spus personal că nu se pune această problemă şi că mă intresează ca, până pe 29 iulie, să funcţioneze corect. Nu am o astfel de listă. Nu am de gând să semnez nici un decret legat de Iulian Fota. Am spus că nu eliberez din funcţie nici un consilier de-ai preşedintelui Băsescu pentru perioaDA de interimat. În ciuDA unor lucruri mai greu de acceptat, domnul Fota îşi poate savura condiţia până la 29 iulie cel puţin. Sau cel mult!!! Nu ştiu ce s-a întâmplat la suspenDArea din 2007, DAcă era aceeaşi legislatie, nu cred că e în ordine că s-a întâmplat.”

Redăm mai jos, integral, discursul preşedintelui în exerciţiu al României, Crin Antonescu:

”Bună seara! Aş dori să lămurim, să clarificăm, câteva lucruri de interes public, și am să încerc să o fac într-un limbaj, în termeni strict instituţionali. Am văzut, din păcate, o faţetă de necrezut pentru un om public în general, cu atât mai mult pentru un şef de stat, cum îi place să spună, pentru un Preşedinte al unei ţări europene, în ieşirile de ieri ale domnului Traian Băsescu. Încă o dată, într-un mod iresponsabil faţă de această ţară, la urma urmelor, domnia sa a vorbit de lovitură de stat, de destructurarea serviciilor, de ticăloşi, trădători, limbaj politic pe care nu l-am mai auzit nici măcar în România, de la sfârşitul lui 1989, de la ultimele discursuri ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, şef de partid al lui Traian Băsescu la data respectivă, şi nu l-am auzit în Europa, cred, Europa până la Ural, de pe la puciul de la Moscova din 1991.

Să clarificăm, dar, chestiunile privitoare la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, nu în general, pentru că nu sunt probleme în general, ci în legătură cu instalarea unor echipamente de telecomunicaţii speciale la sediul de campanie al domnului Traian Băsescu. Cred că lucrurile sunt foarte clare. S-a deschis o dezbatere publică şi a fost de datoria mea să încerc să limpezesc nişte lucruri în raport cu legea. Am mai spus-o şi o repet, pe mine, personal, ca individ, persoană fizică, nu mă interesează câte telefoane speciale sau mai puţin speciale are la dispoziţie Traian Băsescu sau oamenii din jurul său, poate să aibă mii. Chestiunea este că, în ţara asta, există legi, chestiunea este că în ţara aceasta legile trebuie respectate şi că în ţara asta există oameni care au, la rândul lor, prin lege, obligaţia de a face ca legile să fie respectate. Şi în sensul acesta eu nu puteam să mă sustrag de la a lua o anumită atitudine şi anumite măsuri. La fel a socotit şi Comisia pentru Apărare şi Ordine Publică din Senatul României, Comisie îndrituită prin Constituţie cu controlul şi supravegherea unor instituţii între care Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Lucrurile sunt foarte clare, echipamentele instalate acolo au fost instalate în virtutea unei legislaţii care prevede strict şi exclusiv beneficiarii unor asemenea instalaţii şi servicii. Şi au fost instalate acolo printr-o interpretare mai largă decât permitea legea a noţiunii de preşedinte al României. Preşedintele României, adică persoana care exercită efectiv atribuţiile şi prerogativele acestei funcţii este una singură.

Nu avem în legislaţie noţiunea de Preşedinte suspendat, dar această noţiune în sine arată foarte limpede, oricui este de bună credinţă, că este vorba de cineva a cărui calitate de Preşedinte, cu toate atribuţiile şi prerogativele aferente, este întreruptă. Aceasta este interpretarea pe care a dat-o şi Comisia Senatului, despre care vorbeam, şi aceasta este interpretarea, unica posibilă. Nu există nicăieri, în altă parte, nici în Constituţie, nici în legea specifică de organizare şi funcţionare a acestui Serviciu, nici în regulamente deschise sau cu caracter secret, o altă precizare în legătură cu posibili beneficiari sau vreo precizare privitoare la preşedintele suspendat.

Având în vedere că această instalare s-a făcut, din câte am înţeles pe baza unei dispoziții verbale a Preşedintelui încă în exerciţiu la data la care a dat această dispoziţie şi în încercarea de a închide acest subiect revenind şi asigurând respectare legii, am adresat o dispoziţie, o solicitare scrisă, astăzi, directorului Serviciului de Transmisiuni Speciale, domnul general Opriş, în care, invocând aceste argumente, i-am cerut să ia de îndată, neîntârziat, măsurile pentru a se reintra în deplină legalitate, cu alte cuvinte întreruperea funcţionării acestor servicii speciale într-un spaţiu privat şi pentru o persoană privată, care a fost, e adevărat, preşedintele României, care poate să fie, peste o săptămână, din nou preşedintele României, dar care acum, în această perioadă, nu deţine niciuna dintre calităţile publice care sunt prevăzute de lege a beneficia de asemenea servicii. Cred că directorul Serviciului de Transmisiuni Speciale va lua măsurile necesare şi, odată cu luarea acestor măsuri, din punctul meu de vedere, cazul este închis.

Încă o dată o spun, legea este lege şi ea se aplică nu după cum crede Traian Băsescu, nu după cum dă ordine verbale din maşină, de pe gard sau din altă parte Traian Băsescu, ci în conformitate cu litera şi spiritul acesteia. Sigur că domnul Băsescu a folosit acest prilej, în care nu putea să răspundă decât în mod ridicol, şi anume că foloseşte acele mijloace de comunicaţii speciale pentru a comunica cu Serviciul de Pază şi Protecţie. A folosit acest prilej pentru a extinde plaja de discurs şi a delira, într-un mod jalnic, despre noi lovituri de stat, despre destructurarea serviciilor, despre ameninţarea siguranţei naţionale. Paza şi protecţia la care are dreptul prin lege domnul Traian Băsescu în situaţia sa actuală, pentru că are acest drept, este deplin asigurată, fără telefoane speciale. În prima zi a mandatului meu interimar l-am chemat pe directorul Serviciului de Pază şi Protecţie, domnul Pahonţu, şi primul lucru pe care i l-am spus şi de care m-am interesat a fost privitor la respectarea legii în această privinţă. Cu alte cuvinte, m-am asigurat şi i-am cerut să mă asigure că tot ceea ce trebuie să facă prin lege Serviciul de Pază şi Protecţie pentru domnul Traian Băsescu în această perioadă trebuie făcut şi este foarte important. Şi am toate garanţiile că Serviciul de Pază şi Protecţie îşi face datoria şi în acest caz, cum şi-l face în toate cazurile pe care le cunosc, şi nu există, deci, niciun fel de problemă, chiar dacă nu sunt telefoane speciale în această privinţă. Despre lovituri de stat, despre aprecierile lui Traian Băsescu legate de Comisia Senatului, despre tot acest delir, cum l-am numit, din seara trecută, eu aş vrea un singur lucru: anume, ca reprezentanţii principalelor state cu tradiţie democratică, reprezentanţii la Bucureşti, pentru că ei înţeleg limba română, pot traduce şi, oricum, urmăresc cu atenţie desfăşurarea vieţii politice din România, să facă cunoscute aceste discursuri ale lui Traian Băsescu conducerilor lor politice şi responsabililor politici din Statele Unite şi din România. Îmi doresc mult ca domnul ambasador Gitenstein să informeze şi pe doamna Hillary Clinton, şi pe domnul Preşedinte Barack Obama, eventual congresmenii, senatorii Statelor Unite, cine este şi cum se exprimă marele democrat Traian Băsescu. Să comunice la Washington faptul că o comisie a Senatului României, care are dreptul constituţional de a supraveghea, de a controla activitatea unui Serviciu special este calificată drept adunătură de politruci şi ticăloşi de către un om care a fost şi vrea să mai fie Preşedinte al României.

S-a vorbit despre încercarea mea de a destructura Serviciile speciale din România, ceea ce este o aberaţie. Nu era vorba de mai multe Servicii, era vorba de unul singur. Schimbarea sau solicitarea de schimbare a şefului unui Serviciu nu înseamnă niciodată destructurarea acelui Serviciu. Traian Băsescu nu mai are astăzi niciun şef de Serviciu pe care l-a găsit atunci când a intrat în mandat şi nu l-a acuzat nimeni că destructurează Serviciile speciale ale României şi evident că oamenii din aceste Servicii, în frunte cu şefii lor, cărora le-am cerut totdeauna şi public, şi în discuţie directă, un singur lucru, şi anume să respecte legea şi să-şi facă datoria.

Ştiu că Traian Băsescu minte şi minte cu disperare. Despre lovitura de stat nu am ce să mai spun. Este un lucru absolut penibil, este un lucru caraghios. Este caraghios pentru români. Delirul iresponsabil al lui Traian Băsescu face însă în continuare rău României pentru că astfel de declaraţii sunt preluate în continuare în presa străină, sunt înregistrate de atenţia publică din alte ţări şi imaginea României, în ciuda eforturilor pe care le-am făcut în toate aceste zile, se poate deprecia din nou fie pentru că unii l-ar putea crede, fie pentru că unii ar realiza în ce stadiu a ajuns un om care a condus şi vrea să mai conducă România.

Îmi pare rău să o spun, Traian Băsescu este în mod evident o epavă politică. Este o epavă politică prin discurs, prin atitudine, prin aspect, prin comportament. Și până la urmă miza acestui referendum de care ne mai despart puţine zile este ca întreaga Românie să fie salvată de la a ajunge o epavă. Eu cred că domnul Traian Băsescu ar trebui să renunţe măcar la un lucru, nu pe mine să încerce să mă mai ameninţe sau să mă intimideze. Traian Băsescu ştie de ani de ani buni că nu sunt omul pe care domnia sa să-l intimideze, să-l sperie, să-l ameninţe, să-l şantajeze. Dacă ameninţările cu puşcăria pe care le lansează în fiecare zi îi pot speria pe unii sau pe alţii din diferite partide care ştiu că au încălcat legea, ştiu că au dosare dubioase, care se lucrează sau nu se lucrează încă, pe mine Traian Băsescu nu are cum să mă sperie. A reuşit, din păcate, dintr-un adversar politic pe care eu nu l-am simpatizat niciodată, dar l-am respectat, a reuşit doar să mă dezguste. Şi îi cer public pentru bunul gust public, pentru bunul simţ public şi pentru imaginea atât de terfelită a României din ultima vreme să renunţe la astfel de mijloace de luptă, la astfel de declaraţii, la astfel de forme de comportament delirant, care ne compromit pentru o durată lungă în ochii tuturor celor pentru care contăm. Dacă sunt vreo trei întrebări vă rog să le puneţi!

Intrebare: Domnule Preşedinte, înţeleg că i-aţi dat directorului STS un termen, acesta este de îndată. Dacă vi s-a comunicat vreun răspuns, dacă s-a luat vreo măsură în acest sens şi ce se va întâmpla în cazul în care domnul Opriş nu va pune în aplicare ceea ce i-aţi solicitat? Vă mulţumesc!
Preşedintele interimar al României, Crin Antonescu: Dumneavoastră sunteţi foarte preocupaţi de viitor şi asta este şi explicabil pentru că sunteţi foarte tineri şi este şi bine. Problema mea este în prezent. Eu v-am spus care a fost decizia mea şi care a fost acţiunea mea, v-am spus şi ce aştept, v-am spus şi ce cred că se va întâmpla. Nu am nicio îndoială că directorul Serviciului de Telecomunicații Speciale înţelege exact ce şi de ce trebuie să facă în raport cu legea. Eu nu i-am ordonat acest lucru, că nu suntem în armată amândoi, eu nu forţez legea şi, aşa cum cunoaşteţi, şi poate unii nu au înţeles foarte bine, ieri nu am dorit să forţez sau să încalc absolut deloc legea. Am făcut o propunere în CSAT şi, dacă pentru un vot ea nu a întrunit consensul, am renunţat la ea fără să discut ce şi cum. Respect legea la linie şi nu am niciun fel de îndoială că, în urma acestei discuţii, a discuţiei din Senat şi a acestei adrese trimise astăzi, asta va face şi domnul general Opriş.

Intrebare: Bună seara. Spuneaţi că aţi renunţat la propunerea de revocare a domnului Opriş. Aţi renunţat de tot sau este posibil ca…
Preşedintele interimar al României, Crin Antonescu: Nu, am renunţat ieri. Am făcut-o. Conform legii, CSAT ia decizii cu consens, cu unanimitate de voturi, nu s-a întrunit acest consens, propunerea a căzut, am trecut mai departe. Aşa se procedează democratic şi legal, chiar dacă ai prerogative prezidenţiale. Nu începi să ţipi, să baţi cu pumnii în masă sau să-l dai afară de acolo pe ăla care nu a fost de acord.

Intrebare: Dar în acest moment credeţi că ar trebui revocat? Mai credeţi că ar trebui revocat?
Preşedintele interimar al României, Crin Antonescu: Doamnă, eu nu am avut, numai Traian Băsescu crede şi mă rog, mai sunt unii, dar nu îi numesc, că eu am o listă cu şefi ai Serviciilor sau cu vreun şef al Serviciilor care să fie schimbat. Eu am spus în prima seară: nu intenţionez schimbarea unor oameni din fruntea unor instituţii, le-am spus lor, tuturor, dumnealor personal că nu se pune această problemă şi că ceea ce mă interesează pentru perioada până în 29 iulie, cel puţin, despre asta discutăm, este ca aceste instituţii să funcţioneze corect şi fără niciun fel de implicare în bătălia politică pe care o presupune şi o consumă acest referendum. Nu am avut şi nu am vreo astfel de listă, nu am ajuns la propunerea pe care am făcut-o ieri decât în faţa unei situaţii inacceptabile din punct de vedere legal. Dacă această chestiune se rezolvă şi suntem în deplină legalitate, aşa cum am spus, consider un caz închis.

Intrebare: Bună ziua. Aveţi de gând să semnaţi vreun decret de revocare din funcţie a domnului Fota şi încă o întrebare: în 2007, la referendumul de suspendare, Preşedintele suspendat şi atunci, Traian Băsescu, a beneficiat de nişte linii speciale. De ce atunci s-a putut şi acum nu se mai poate? Mulţumesc.
Preşedintele interimar al României, Crin Antonescu: Nu am de gând să semnez niciun decret legat de domnul Iulian Fota. Am spus atunci când am venit aici că nu eliberez din funcţie, ceea ce ar fi, evident, dreptul meu, niciun consilier al Preşedintelui Băsescu pentru această perioadă de interimat. Și în ciuda, mă rog, unor lucruri care sunt mai greu de acceptat pentru că sunt un fel de trucuri – şi nu intru în detalii – domnul Fota îşi poate savura condiţia până la 29 iulie, cel puţin sau cel mult, cu siguranţă. Ceea ce nu au înţeles unii dintre colegii dumneavoastră, apropo de domnul Fota, este că la Consiliul Suprem de Apărare a Ţării domnul Fota nu era un consilier aşa, din vacanţă, care între plajă şi domiciliu a băgat capul pe acolo. Domnul Iulian Fota nu este orice consilier prezidenţial, este consilier prezidenţial pentru Securitate Naţională şi, în această calitate de drept, prin lege, este un rang de ministru şi face parte, de drept, din Consiliul Suprem de Apărare a Țării. Adică, nu putea fi împiedicat şi nici nu m-am gândit vreo secundă să-l împiedic să participe la o şedinţă la care are calitatea de drept de a fi membru. Nu ştiu ce s-a întâmplat în 2007, nu eram Preşedinte interimar în 2007 ca să am de rezolvat legalitatea unei astfel de situaţii, nu ştiu de ce atunci s-a întâmplat asta. Dacă era aceeaşi legislaţie, nu cred că este în ordine că s-a întâmplat, dar important este ce se întâmplă acum. 2007 este o chestiune care nu mă priveşte şi care a trecut.

Intrebare: Au apărut informaţii că atentatorul din Bulgaria ar fi ajuns acolo, la Burgas, prin România. S-a discutat despre asta la şedinţa CSAT de ieri?
Sau aţi fost informat astăzi, în cursul zilei?
Preşedintele interimar al României, Crin Antonescu: Nu, nu s-a discutat despre asta. Am informat, în esenţă s-a prezentat un raport, s-a menţinut acelaşi nivel de alertă şi ne-am asigurat că toţi cei care trebuie să lucreze, mereu de altfel, pentru preîntâmpinarea unor astfel de situaţii, o fac cum au făcut-o întotdeauna, cu profesonalism şi cu o atenţie sporită.

Intrebare: Dar informaţia aceasta, dacă se va verifica şi cam spre asta se îndreaptă primele date, este îngrijorătoare. Aţi discutat cumva cu ….
Preşedintele interimar al României, Crin Antonescu: Nu am discutat decât ceea ce v-am spus. Mulţumesc foarte mult. Cele trei întrebări, adică cinci, au trecut. O seară bună!”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Oprea 843 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.