Prof. Dungaciu: Blocajul Schengen nu ar fi cauzat de problemele din Justiție

Director al Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei României, Dan Dungaciu a acordat un interviu în România liberă și, deși sumare referirile la subiecte precum referendumul sau aderarea Româniai la Schengen, acestea sunt interesante cel puțin din perspectiva în care fostul directorul ISPRI îl contrazice pe Băsescu.

Dungaciu devoalează adevăratele motivele ale neaderării România la Schengen și spulberă mitul unui Traian Băsescu apărător al orientării strategice spre Vest a României și al parteneriatului cu SUA, invocat obsesiv de propaganda portocalie în campania din vară la referendumul pentru demitere.

Parteneriatul strategic cu SUA, funcţionează independent de persoane, spune Dungaciu.

”Dacă România îşi schimbă orientarea doar pentru că s-a schimbat guvernul, înseamnă că nu s-a întâmplat nimic în România, spune prof. Dungaciu. A fost cea mai proastă formulă de a apăra poziţia preşedintelui: dacă preşedintele nu mai e, România îşi schimbă orientarea. Păi, dacă preşedintele nu mai e şi România îşi schimbă orientarea, înseamnă că nu s-a construit nimic în opt ani de zile. Parteneriatul strategic cu SUA, funcţionează independent de persoane”.

La întrebarea ”Deci România este ţinută la porţile Schengen nu din cauză că justiţia autohtonă nu este suficient de combativă cu faptele de corupţie, ci din alte motive?”, iată ce răspunde directorul ISPRI.

”Da, răspunde prof. Dungaciu, din cauză că în UE se întâmplă ceva care ar putea să pulverizeze pilonii cei mai importanţi ai acestei construcţii şi va face ca Uniunea să arate altfel decât ne-am imaginat noi atunci când am anunţat că vom intra în Schengen şi am făcut mult tam-tam pe această temă”.

Mai precis, ”aderarea României şi Bulgariei va lega Grecia de restul statelor din Schengen, iar în acel moment, spatiul de Liberă Circulaţie va avea un canal direct între zona de migraţie externă: acest lucru înseamnă proximitate cu Turcia, dar indirect şi cu Iran, Irak, Siria, ceea ce înseamnă deschiderea unui canal extrem de periculos sau perceput ca atare”.

Prof. Dungaciu susține că blocarea aderării s-a făcut din cauza Uniunii Europene, contrazicând astfel afirmațiile lui Traian Băsescu.

„Nu am atins acest obiectiv din cauza că s-a întâmplat ceva în UE, nu fiindcă s-ar fi schimbat ceva în România. Cred că dacă România depunea acelaşi efort logistic şi financiar pentru a obţine ridicarea vizelor pentru Statele Unite, efectul era mult mai direct către cetăţean, iar câştigul în ceea ce priveşte imaginea publică era mult mai important. Schengen-ul nu afectează foarte mult cetăţeanul”, conchide Dungaciu.

Ideea compromiterii intrării României în Schengen din cauza acţiunii de suspendare a președintelui Băsescu din vară a fost vehement susținută de comisarul european pentru Justitie, Viviane Reding.

Aceasta declara după referendum că nu ar fi „surprinsă” dacă aderarea României la spațiul Schengen ar fi amânată.

De asemeenea, Reding declara într-un interviu pentru Le Monde cum “puciul parlamentar” din România a putut fi oprit printr-o actiune conjugată a Comisiei, a Parlamentului European și a FMI.

„Menținem o monitorizare atentă după bătălia teribilă care a avut loc în ultimele două luni. Am putut spune stop acestui soi de puci parlamentar. Am evitat ce era mai rău datorită unei acțiuni ferme din partea a numeroși actori, printre care Comisia Europeană, Parlamentul și statele europene, dar si din partea FMI. Cele mai grave derive au putut fi limitate grație mecanismului de verificare și control pe care l-am instituit”.

Iată și câteva considerații ale ministrului Justiției, Mona Pivniceru, cu privire la Mecanismul de Cooperare si Verificare.

„E posibil ca acest Mecanism de Cooperare si Verificare sa se eternizeze deoarece conditionalitatile de la care s-a pornit s-au extins, s-au difuzat, s-au corelat cu alte problematici si, incet dar sigur, pastreaza doar o contingenta usoara cu problemele, cu cele patru conditionalitati de la care s-a pornit.

Cred ca trebuie sa ne punem serios problema daca atat de tare ne-am singularizat in Europa ca Justitie, daca problemele din sistem sunt exclusive ale Romaniei, daca noi ne comparam pe noi insine cu propriul nostru sistem fara a avea un referential concret sau daca valorile acelea care permit orice extensie in orice domeniu se singularizeaza doar pe Romania sau suntem sistemul judiciar pilot de experiment pentru idealul de justitie in Europa”, a spus Pivniceru.

Europarlamentarul PDL Monica Macovei spunea însă că monitorizarea  României prin Mecanismul de Cooperare și Verificare al Comisiei Europene e unul din cele mai bune lucruri care ni se puteau întâmpla și că această supraveghere ar trebui să continue.

„Mecanismul de Cooperare și Verificare pe care îl avem, și bine că îl avem, trebuie să dureze cât mai mult. Fără el nu există DNA, nici ANI și multe porcării se întâmplau între timp (…)MCV a ajutat poporul român și continuarea reformelor”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.