Să mă scuzaţi că intervin, dar vreau să înţeleg. Ce legătură reală poate fi între activitatea unui Centru Cultural şi lipsa de obraz a fostului primar Oprescu? E drept că mita pentru care acesta iese pe brânci din Primărie este legată de refacerea gardului care adăposteşte Palatele Brâncoveneşti. La fel de adevărat este că valul arestărilor îi poartă pe directorii (un fost şi doi actuali) ai Centrului Cultural din Mogoşoaia către aceeaşi colonie de vacanţă din beciurile poliţiei. De aici Instituţia şi personajele amintite îşi despart irevocabil destinele.
Am fost vineri la Palate pentru a lua pulsul şi ce să vezi? Minune mare, dar clădirile erau tot acolo, îngrijite, gata să primească vizitatori la program normal, cu sălile pregătite pentru următoarele vernisaje şi concerte. Parcului pare să îi priască de minune vara indiană iar figurile angajaţilor nu au decât vagi urme de îngrijorare.
Prefectul Capitalei, Nicolae Petrovan, bine consiliat şi/sau bine intenţionat, a dat semnalul potrivit duminica trecută asimilând relaxat o bună doză de cultură la Palate. Apoi au ieşit din amorţeala cei rămaşi prin Primăria Generală numind un director interimar pentru ca activitatea să poată continua fără sincope şi salariaţii să îşi primească drepturile băneşti. Directorul artistic Mădălina Mirea preia conducerea pentru 6 luni iar connaisseurii spun că alegere mai potrivită, fortuită sau nu, nici că se putea. Este mai presus de suspiciuni pe partea financiară, o excelentă organizatoare, pasionată de meserie şi unanim respectată în mediul cultural.
În paranteză fie spus, de reţeta asta ar putea beneficia multe instituţii bugetare din România. Directorii şpăgari şi incompetenţi la zdup, iar cei care ştiu, pot şi doresc (fiecare instituţie are cel puţin un exemplar în eşaloanele doi-trei) promovaţi la vârf măcar cu titlul de experiment. Până atunci, antimeritocraţia să trăiască şi noi să revenim la ale noastre.
Principala întrebare pentru noul director se leagă inevitabil de marea miză a afacerii care are drept punct de origine curtea de la Mogoşoaia, scoaterea din circulaţie a unui primar general al Bucureştiului, acţiune unicat, capabilă să facă destule victime colaterale. Doamna justiţiei este pretutindeni legată la ochi, dar celei din România i se toarnă atâtea porcărioare în urechile rămase libere încât sărmana face nu puţine confuzii regretabile.
Răspunsul tranşant al Mădălinei Mirea: „prima mea acţiune a fost să solicit Primăriei Generale un audit şi scoaterea la concurs a posturilor de conducere rămase vacante. Am acceptat să reprezint la vârf Centrul Cultural timp de 6 luni pentru ca activitatea să continue nestingherită şi pentru deblocarea salariilor personalului administrativ. Sper să mă reîntorc după aceste 6 luni pe poziţia de director artistic pentru care sunt pregătită. Cu adevărat importante pentru Centrul nostru sunt activităţile culturale programate până la finele anului şi definitivarea planului de acţiune pentru 2016. Transmitem partenerilor noştri, din ţară şi de peste hotare, că Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti funcţionează la capacitate iar prestigiul lui nu poate fi afectat de câteva decizii sau acţiuni nefericite”.
Ne bucură cele văzute şi auzite, dar, cu amărăciunea experienţei, îi facem două urări doamnei Mirea. Întâi, să fie ocolită la mare distanţă de toţi „afaceriştii” care căpuşează monumentul de la Mogoşoaia cu binecuvântarea edililor Bucureştiului. În al doilea rând, să nu se trezească peste 6 luni cu un nou director general provenit din pepinierele mutante ale administraţiei publice autohtone. Imposibil să nu aibă pregătit pentru cultură un daltonist, saşiu şi tare de urechi, pentru care miezul rafinamentului cultural este format exclusiv din manele, tabloide şi reality show-uri. (C. Rusu)