Compania Air Claim, care asistă pasagerii să-și recupereze banii pe care companiile aeriene le datorează ca urmare a anulării sau întârzierii peste măsură a zborurilor, a cerut în instanță insolvența Blue Air, conform dosarului 6050/3/2023 deschis la Tribunalul București, în data de 27 februarie.
”Cererea de insolvență depusă reprezintă un demers juridic firesc, care poate contribui chiar la notorietatea AIR CLAIM, având în vedere că am fost primul creditor care a solicitat deschiderea procedurii de insolvență (iar presa a relatat acest aspect). Insolvența sau chiar falimentul BLUE AIR nu este de natură a afecta semnificativ veniturile AIR CLAIM. Costurile cu cesionarea respectivelor creanțe fiind puțin relevante, prin raportare la cifra de afaceri a societății. Cu toate acestea, se impune mențiunea că, dacă costurile sunt totuși limitate în ceea ce privește situația BLUE AIR, în ipoteza în care sumele respective nu vor fi recuperate, vor exista potențiale venituri ce rămân nerealizate (diferența dintre valoarea creanțelor și costul de achiziție). Valoarea de recuperat
de la BLUE AIR, în momentul de față, se ridică la aproximativ 85.000 EUR. Operatorul BLUE AIR a făcut plăți considerabile (amiabil ori prin executare silită) pe parcursul anului 2022”, se arată într-o informare făcută de Air Claim Bursei de Valori București.
Air Claim susține că acționează în instanță mai mulți operatori, Blue Air nefiind singurul sau cel mai important, fiind o distribuție echilibrată. Air Claim a cesionat creanțe privind TAROM, WIZZ AIR, HISKY și AIR BUCHAREST. De asemenea, activitatea de cesionare a creanțelor (la o fracție din valoarea principalului) a fost intensificată, în momentul de față fiind depuse 150-200 de dosare lunar. Spre
comparație, dosarele BLUE AIR depuse în cererea de deschidere a insolvenței sunt în număr de 120 (practic mai puțin decât o lună de activitate).
Anul trecut, pe 6 septembrie, Blue Air a suspendat toate cursele programate până pe 12 septembrie motivând că Ministerul Mediului a pus poprire pe toate conturile companiei. Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat o zi mai târziu că a decis suspendarea popririi şi stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanţei, însă compania a anunţat ulterior că va relua zborurile abia din 10 octombrie, argumentând lipsa banilor pentru combustibil şi pentru celelalte cheltuieli operaţionale. Și acel termen a fost însă amânat.
În data de 19 august 2020 Guvernul României, condus atunci de Ludovic Orban, a aprobat Ordonanța de urgență nr. 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii „Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A. şi Societăţii Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19 publicată în Monitorul Oficial al României nr. 763/20.08.2020, Partea I.
Pentru Societatea Blue Air Aviation – S.A., Ministerul Finanțelor Publice a fost autorizat să garanteze, în numele şi contul statului, în procent de 100% unul sau mai multe împrumuturi, precum și dobânzile și comisioanele aferente, în limita sumei de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat şi ajutor de salvare, contractarea împrumutului/rilor urmând a se realiza până la data de 31 octombrie 2020, iar disponibilizarea fondurilor către companie se va realiza până la data de 31 ianuarie 2021. Nota de fundamentare a actului normativ scrie negru pe alb că emiterea scrisorii de garantie la acel moment prezinta un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în contul ajutorului de stat acordat.
În luna noiembrie 2022, acţionarii Blue Air Aviation au notificat Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) pentru a se prezenta la viitoarea Adunare Generală a Acţionarilor, în vederea predării către stat a dreptului de proprietate asupra a 75% din acţiunile operatorului aerian, se arată într-o comunicare a companiei aviatice.
Dupa ce BLUEAIR a fosat bagat in moarte cerebrala ( cu pagube nerecuperabile pentru pasagerii romani) de catre ministrul „tzantos”, acum a venit vremea sa fie deconectat de la aparate.
@parere
TAROM nu numai ca trebuie sa fie mentinut in piata, dar trebuie ajutat intens, cu logistica noua, pentru ca isteti ca tine sa nu ajunga sa nu mai aibe alta optiune, cu WIZZAIR monopol in Romania. Atunci sa vezi „pareri de rau”, pe capul tau.