Spectacole electrizante de weekend

„Anonimul Veneţian”, în premieră la TNB

Duminică, 1 iunie, la ora 20.00, în Sala “Atelier” a TNB, doi îndrăgiţi şi experimentaţi actori ai teatrului, Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, vă dau întâlnire cu o tulburătoare poveste de dragoste, „Anonimul Veneţian” (“Anonimo veneziano”) de Giuseppe Berto.

Spectacolul s-a născut din dorinţa celor doi interpreţi de a se confrunta cu partituri dramatice generoase şi s-a împlinit sub auspiciile Centrului de Cercetare şi Creaţie Teatrală “Ion Sava”.

O autentică provocare artistică şi o subtilă etalare de valenţe actoriceşti, un „exerciţiu cu vedere la public” îndrumat, cu mână de maestru, de Ion Caramitru, coordonatorul proiectului. „Miza acestui exerciţiu este foarte mare, ea presupune o dorinţă şi o disponibilitate din partea actorului de a se întoarce la propriile sale mijloace, de a pătrunde un text în adâncime, de a renunţa la expresiile cele mai la îndemână, de a-şi conştientiza clişeele şi, de ce nu, de a şi le depăşi, crede Ion Caramitru. Spectacolul de faţă continuă seria proiectelor iniţiate de Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală «Ion Sava», un spaţiu deschis ideilor şi încercărilor, procesului creativ în primul rând”.

Devenită celebră datorită marelui ecran, povestea de iubire imaginată de Giuseppe Berto (1914-1978), cunoscut romancier, dramaturg, scenarist şi jurnalist italian, s-a bucurat de un succes fulminant. Publicată în 1970, ecranizată, tot atunci, şi încununată cu două premii “David di Donatello”, povestea a făcut înconjurul lumii şi datorită traducerii în engleză, realizată de Valery Southorn, în 1973.

„Anonimul Veneţian” este o scurtă şi ultimă întâlnire între doi oameni care au cunoscut, de tineri, marea dragoste unul în braţele celuilalt şi pe care viaţa, cu meandrele ei imprevizibile, i-a separat. Se regăsesc pentru o zi. O trăiesc cu intensitatea unei vieţi întregi. Două firi pătimaşe, imprevizibile, prinse într-o iubire ca-n filme şi un final mai presus de o… moarte la Veneţia; pe ei nimic nu-i poate despărţi, dincolo de toate despărţirile…

Contribuie la atmosfera spectacolului şi scenografia Florilenei Popescu Fărcăşanu şi ilustraţia muzicală semnată de Vasile Manta.

Următoarele reprezentaţii vor avea loc la începutul lunii viitoare, în zilele de: 4, 7 şi 8 iunie, de la ora 20.00.

“festCO” continuă

Ce nemaipomenită aiureală! în regia lui Silviu Purcărete Foto grup (2)

Ieri a fost vernisată, în foaierul “Teatrului de Comedie”, expoziţia “H’ora comică”, în prezenţa autorului, Horaţiu Mălăele. Sunt etalate nouăsprezece caricaturi semnate de cunoscutul actor care a dovedit de-a lungul anilor un remarcabil talent şi în acest gen al artelor vizuale.

Astăzi, la ora 18.00, la Opera Naţională Bucureşti se joacă spectacolul “Ce nemaipomenită aiureală!”, de Eugène Ionesco, pus în scenă de celebrul regizor Silviu Purcărete, o producţie a Teatrului Naţional Cluj Napoca, în cadrul “Festivalului Comediei Româneşti”, ediţia a XII-a.

Spectacolul poartă trei semnături prestigioase: regizorul Silviu Purcărete, scenograful Dragoş Buhagiar şi compozitorul Vasile Şirli. Personajul central va fi interpretat de Cornel Răileanu, distins cu premiul pentru cel mai bun actor în rol principal în cadrul Galei UNITER 2014.

Horaţiu Mălăele, un as al caricaturilor

Publicul asistă la un „excedent” de personaje, la o multiplicare a lor, la o trecere dintr-un personaj în altul, un întreg joc izvorât din structura piesei. Spaţiul este populat cu manechine, un fel de copii ale adevăraţilor eroi. O lume în care umbrele şi trupurile vii, palpitânde se amestecă într-un amalgam copios, care par să participe la un ritual al înmulţirii, al multiplicării, o proliferare a obiectelor, a cuvintelor, a inşilor de diferite condiţii, îmbulzindu-se în jurul Personajului. Piesa este un fel de farsă istorică sau, aşa cum spunea Ionesco însuşi, un text ce are la origini „Le Solitaire”, singurul roman scris de el.

Silviu Purcărete declara la conferinţa de presă care anunţa premiera spectacolului că a „[…] ales acest text pentru a intra mai în profunzime, mai înăuntrul universului poetic al lui Ionescu. Nu are nimic de a face cu ceea ce s-a spus, teatrul absurdului, e pur şi simplu, poetică teatrală. Nu ştiu ce aduce nou teatrului, încerc să fiu cât mai aproape de spiritul lui Ionescu şi al piesei. […] Actorilor le-am lăsat multă libertate de rezolvare a situaţiilor. Rămân un slujitor al textului şi al teatrului”.

Mircea Dinescu recită la Lacrimi şi sfinţi

La ora 19.00, “În Culise Teatru Pub” prezintă spectacolul “Aşa se întâmplă cu toţi oamenii obişnuiţi”, de Theo Herghelegiu, în regia lui Cristian Bajora, spectacol înscris în secţiunea “OFF”. În cadrul aceleaşi secţiuni se vor juca: “S-a furat mireasa”, text şi regie Radu Popescu, producţie a “Godot Cafe Teatru”, la ora 19.00, “Vorbe, vorbe, vorbe…” texte de Dumitru Solomon, regia Delia Nartea, la Sala Nouă a Teatrului de Comedie, la ora 21.00.

La ora 20.15, în foaierul Sălii “Radu Beligan” va avea loc lansarea cărţii “Utopii performative”, de Cristina Modreanu.

“Femeia Mării”, în premieră la “Teatrul Naţional din Iaşi”

Femeia mării, un spectacol de Radu Afrim

“Femeia mării” a fost scrisă în anul 1888 la München, de Ibsen. Dramaturgul scandinav era îndrăgostit de mare. În vara anului 1887, acesta a petrecut şase săptămâni în Saeby, de unde s-a inspirat pentru “Femeia mării”. Iniţial, se pare că personajul central al piesei ar fi trebuit să fie marea. În primele notiţe pentru piesă Ibsen nota: „Farmecul mării. Dor de mare. Afinitatea omului pentru mare. Încătuşat de mare. Dependent de mare. Dorinţă nestăpânită de revenire. O specie de peşti care formează un prototip în dezvoltarea speciilor. Mai există rămăşiţele acestora în mintea omului? În mintea unor indivizi?… Marea atotputernică peste stările sufleteşti. Marea hipnotizează”.

Piesa a fost montată pentru prima oară pe 12 februarie 1889, la “Hoftheater” din Weimar şi la “Christiania Theatre”. Cea de-a doua producţie a fost montată de Bjørn Bjørnson, iar conform unei telegrame de felicitare trimise de Ibsen, acest spectacol a fost primit “cu multe urale” şi a fost jucat de 26 de ori în doi ani. Premiera românească absolută a avut loc pe 26 septembrie 1928, avându-i în rolurile pricipale pe Maria Filotti şi Petre Sturza.

Regia: Radu Afrim.

Scenografia: Alina Herescu. Video design: Andrei Cozlac, Iustin Şurpănelu.

În distribuţie: Ionuţ Cornilă, Irina Răduţu Codreanu, Dumitru Năstruşnicu, Cosmin Maxim, Andrei Sava, Ada Lupu, Ana Apetrei.

Spectacolul poate fi vizionat duminică 1 iunie, la ora 19.00.

George Banu conferenţiază la “Teatrul Naţional Iaşi”

Duminică, 1 iunie, la ora 11.00, în Foaierul Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi, teatrologul George Banu va susţine o conferinţă pornind de la volumele “Monologurile neîmplinirii”, cu desene de Helmut Stürmer şi Roxana Popescu, şi “Iubire şi neiubire de teatru”, traducere semnată de Ileana Littera, ambele apărute în colecţia „Ego-grafii” a Editurii “Polirom”.

Vor lua cuvântul: Simona Modreanu şi Cristian Hadji-Culea.

George Banu e autorul a numeroase cărţi de teatru consacrate scenei moderne şi maeştrilor săi, Brook, Chéreau, Mnouchkine, sau relaţiei teatrului cu pictura. Teoretician şi eseist, el are un rol de referinţă în teatrul european.

În “Monologurile neîmplinirii”, mărturia subiectivă se întâlneşte cu reflecţiile despre teatru. După o privire retrospectivă deloc comodă, George Banu îşi reconstituie parcursul profesional cu toate tentaţiile şi eşecurile lui, asumându-şi „neîmplinirile” ca actor, scriitor şi profesor. Fără frustrări şi resentimente, autorul reface drumul spre acceptarea de sine şi ajunge la o paradoxală formă de realizare prin „reciclarea” eşecurilor şi dialogul dintre toate aceste domenii şi experienţe profesionale. Confirmându-i încă o dată vocaţia de eseist, acest volum cu caracter autobiografic relevă că teatrul e „un dublu al vieţii”, locul unde neîmplinirile solitare se transformă într-o împlinire comună.

“Iubire şi neiubire de teatru” este o carte a interogaţiilor esenţiale, semnată de un autor care s-a luptat zilnic cu încrederea şi neîncrederea în teatru. Destin personal, destin al unei arte. O antologie concentrată de texte istorice îi permite cititorului să exploreze datele procesului intentat teatrului din Antichitate până azi.

Îi putem prefera pe Mozart lui Bach şi pe Dostoievski lui Tolstoi, dar nimeni nu va îndrăzni să respingă muzica sau literatura. În schimb, numeroşi sunt cei care, creatori sau spectatori, se afirmă ca fiind refractari la teatru sau, dimpotrivă, se prezintă ca partizani pasionaţi ai acestuia. Pornind de la texte, mărturii şi multiple experienţe scenice, George Banu confirmă sfâşierea insolubilă între iubirea şi neiubirea de teatru.

“Spionul balcanic” îşi primeşte ultimele aplauze

Duminică, 1 iunie, de la ora 19.00, Teatrul Mic vă invită la un eveniment de suflet – ultima reprezentaţie cu unul dintre cele mai longevive spectacole de teatru din Bucureşti. După 13 ani de la premieră şi sute de reprezentaţii, „Spionul balcanic” îşi primeşte ultimele aplauze.

Iată ce spunea Claudiu Goga, regizorul spectacolului, la premiera din februarie 2001:

“O poveste despre una din cele mai complexe relaţii inter-umane create în Europa de Est anterior lui 1989: poliţia politică – turnătorul/torţionarul – victima turnătorului / torţionarului.

O poveste în care personajul principal nu apare pe lista de distribuţie: el este FRICA.

O poveste despre cum puteai deveni turnător la securitate fără să ţi-o ceară nimeni.

O poveste despre cinismul Istoriei care mai devreme sau mai târziu îşi devorează făuritorii.

O poveste care are loc într-un spaţiu special, unic, extrem de dificil de înţeles, unde forma de cunoaştere e confuzia, unde forma de comunicare e delirul şi unde tragicul şi comicul se amestecă permanent şi inevitabil: o POVESTE DESPRE BALCANI.

O poveste care, dacă nu e a ta, ar putea fi a omului de lângă tine”. Cuvinte în spiritul cărora această poveste a rămas la fel de proaspătă şi îndrăgită de public peste ani.

Vă aşteptăm pentru a vă bucura de rolurile interpretate de Dan Condurache, Coca Bloos, Mihai Dinvale, Cerasela Constantin şi Eugen Cristian Motriuc.

Decorul: Mihai Mădescu. Costumele: Luana Drăgoiescu. Ilustraţia muzicală: George Marcu.

“Seuls”, de Wajdi Mouawad, pe scena Teatrului “Bulandra”

Scriitorul şi regizorul Wajdi Mouawad va fi prezent în Capitală între 1 şi 3 iunie, iar spectacolul „Singuri/ Seuls”, scris, regizat şi interpretat de dramaturg, va fi jucat pe scena Teatrului “Bulandra”, pe 2 iunie, de la ora 19.00.

De origine libaneză, acesta şi-a făcut debutul în Franţa, ca mai apoi să se stabilească în Canada. El a fost recompensat cu numeroase distincţii, printre care şi marele premiu pentru teatru al Academiei Franceze. Totodată, Mouawad este unul dintre creatorii de teatru cei mai apreciaţi de critici şi de public.

Harwan, un student din Montreal, de 30 de ani, pe punctul de a-şi susţine teza de licenţă, se găseşte într-o noapte în mijlocul unei serii de evenimente profund banale, închis într-o sală a Muzeului Ermitaj din Sankt Petersburg. Noaptea va fi lungă. Ea va dura mai mult două mii de ani şi îl va antrena, fără ca el să se îndoiască nici o secundă, la naşterea limbii sale materne, uitată de multă vreme.

După creaţiile “Incendii” şi “Păduri”, Wajdi Mouawad îşi urmează drumul şi intuiţia punându-şi întrebări privitoare la limba maternă. Cum ar putea să facă pentru a deveni un altul? O întrebare stranie, strâns legată de corp, de voce, de fiinţa proprie. Autorul-regizor trebuie să intre la rândul său în joc, în miezul lucrurilor.

Astfel, se amuză luând accentul din Quebec şi tonul nervos al personajului care trebuie să-şi termine teza. Lepage este un fugar, mereu în tranzit între San Francisco şi Sankt Petersburg. O întâlnire imposibilă, între un emigrant care se agaţă de rădăcinile sale şi o persoană din Quebec care nu-şi doreşte altceva decât să plece.

Culoarea şi gestul înlocuiesc gradual cuvântul. Ca actor, Wajdi este excelent mai ales în situaţiile în care jocul devine fizic, visceral. În final, Mitul lui Oedip triumfă printr-un gest simbolic autodistructiv, de o mare violenţă. Şi tabloul pictat de Wajdi se confundă cu tabloul “Întoarcerea fiului risipitor” al lui Rembrandt.

Exil, ruptură, război sunt temele preferate ale lui Wajdi pe care le întâlnim şi în “Seuls” într-o nouă dimensiune, într-o culoare mai intimă.

Pe covorul roşu la “Gala Absolvenţilor UNATC 2014”

Musicalul Chicago, la UNATC

În perioada 2-8 iunie, Facultatea de Teatru a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” vă invită la ediţia 2014 a Galei Absolvenţilor UNATC – Master.

Timp de o săptămână îi veţi putea cunoaşte pe cei care au toate şansele de a deveni o generaţie de aur. Vă aşteptăm să păşiţi pe covorul roşu alături de tinerii actori, regizori, păpuşari, marionetişti, coregrafi, scenografi, light and sound designeri, pedagogi şi teatrologi.

Departamentul de “Arta Actorului” prezintă patru producţii: “O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale, “Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, “Stele în lumina dimineţii” de Alexandr Galin şi musicalul “Chicago” de John Kander şi Fred Ebb.

Departamentul “Arta Regizorului de Teatru” oferă două montări din dramaturgia actuală: “pool (no water)” de Mark Ravenhill, regia Dragoş Muşoiu şi “Poker Face” de Petr Kolečko, regia Adela Biţică.

Tinerii coregrafi Ruxandra Mihaela Enache, Alina Iacov, Elena Anghel aduc la rampă abordări ale conceptului de dans contemporan: “The third person should always be a stranger”, “humanimal” şi “Be a man”. Studenţii masteranzi ai teatrului de animaţie vă vor bucura cu aventurile lui Cepelică din “Lumea…lor”, cu “Spiriduşul voinic”, cu “Motanul încălţat” şi “Cenuşăreasa”.

Festivitatea de deschidere va avea loc în prezenţa Rectorului prof.univ.dr. Adrian Titieni şi a Decanului conf.univ.dr. Paul Chiribuţă, luni, 2 iunie, la ora 18.30, în Sala „Atelier” de la UNATC. Cu acest prilej, veţi putea viziona spectacolul “Chicago”, coordonat de prof.univ.dr. Gelu Colceag, – o călătorie palpitantă prin oraşul jazz-ului, al tabloidelor şi al celor mai frumoase infractoare.

Evenimentul este organizat de studenţii anului I “Master Teatrologie – Management şi marketing cultural”.

Locul de desfăşurare: sediul UNATC „I.L. Caragiale” (Str. Matei Voievod, nr. 75-77), Teatrul „Nottara” (B-dul Magheru, nr. 20), Centrul Naţional al Dansului (B-dul Mărăşeşti, nr. 80-82)

Gala Absolvenţilor UNATC 2014 va continua între 18 şi 29 iunie, când vor fi prezentate spectacolele de Licenţă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.