Unde sunt și cum arată șantierele de autostrăzi din România

Un document de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, fosta CNADNR, relevă stadiul actual al construcției de autostrăzi din România. Multe dintre loturi sunt în faza de proiectare iar altele se află la un stadiu de construcție ceva mai puțin de 50%. Se muncește pe fosta autostradă Bechtel, pe autostrada Sebeș-Turda și pe autostrada Lugoj-Deva. De asemenea, au început lucrările și la ciotul care intră în București, în zona Petricani, din autostrada București-Ploiești. Cotidianul.ro vă prezintă mai jos stadiul actual al lucrărilor așa cum reiese din documentul CNAIR, iar gruparea segmentelor s-a făcut după modul de finanțare.

Bugetul de stat

Autostrada Brasov – Borș, Tronson Câmpia Turzii – Gilău – pod peste râul Șomeșul mic și canal Hidroelectrica: Valoare contract – nu s-a stabilit; Lungime – 0,32 km ; stadiul actual – Pregătire documentație de atribuire contract de execuție lucrări (reluare procedură); Constructor – nu s-a stabilit; data începerii lucrărilor – 2017; data finalizării – 2018; stadiu fizic – 0%; stadiul financiar – 0%; Procedura de atribuire contract de proiectare şi execuţie a fost finalizată în dată de: 30.07.2015. Observații: Rezultatul procedurii a condus la anularea acesteia. Anularea a fost contestată la CNSC în dată de 14.08.2015. CNSC s-a pronunţat în dată de 10.09.2015 în favoarea CNADNR. Împotriva deciziei CNSC a fost formulată plângere la CAB în dată de 25.09.2015. CAB s-a pronunţat în 27.10.2015 în favoarea CNADNR. Finalizare PT – Iunie 2016. În luna octombrie 2016 a fost retransmisă strategia de contractare în vederea achiziţiei lucrărilor de execuţie pentru podul peste râul Someşul mic şi canal Hidroelectrica şi conexiunea cu Tronsonul Gilău-Nădașelu şi finalizarea nodului rutier Gilău.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Gilău – Nădășelu: Valoare contract – 258.199.052,54 lei; lungime – 8,7 km; constructor – Asocierea S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L; stadiul actual – Execuție lucrări; Data începerii lucrărilor – 07.04.2014; Data finalizării lucrărilor – semestrul IV 2016; Stadiu fizic – 82.40%; Stadiul financiar – 77.46%. Observații: În data de 05.04.2016 a fost emisă Autorizaţia de Construire pentru Sector 3: km 7+900-km 8+700 şi Sector 4: km 4+650-km 5+550, lucrări aferente culoarului expropriat. În data de 13.07.2016 a fost obţinută Autorizaţia de Construire nr. 021 pentru Nodul Rutier Nădășelu, km 8+550. În data de 22.07.2016 a fost obţinută Autorizaţia de Construire nr. 026 pentru Centru de Întreţinere şi Coordonare Nod Gilău.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Nădășelu – Mihăiești: Valoare contract – 446.127.400,01 lei; Lungime – 16,85 km; Constructor – ICM S.p.A. – Viaponte Rom S.R.L.; Stadiul actual – Contractul a fost semnat în data de 26.05.2016. Ordinul de începere a fost emis în data de 07.10.2016; Data începerii lucrărilor – 2016; Data finalizării lucrărilor – 2018; Stadiul fizic – 0%; Stadiul financiar – 0%. Observații : Contractul a fost semnat în data de 26.05.2016. Nu au fost realizate exproprierile. Hotărârea de Guvern pentru exproprierea a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 693 din data de 07.09.2016. În data de 20.07.2016 a fost semnat Actul adiţional nr. 1 – pentru prelungirea duratei de emitere a Ordinului de Începere. În data de 30.09.2016 a fost semnat Actul adiţional nr. 2 – pentru redenumirea liderului asocierii.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Mihăiești – Suplacu de Barcău: Valoare contract – nu s-a stabilit; Lungime – 80.05 km.; constructor – nu s-a stabilit; Stadiul actual – Revizuire Studiu de Fezabilitate; Data începerii lucrărilor – nu s-a stabilit; Observații: Studiul de Fezabilitate a fost revizuit de către proiectant pentru secţiunile 1,2,4 şi 5, urmând a fi supus avizării CTE-CNADNR, CTE-MT şi CTE Interministerial în vederea promovării actualizării indicatorilor tehnicoeconomici ai obiectivului de investiţie. Pentru secţiunea 3 care integrează şi Tunelul Meseş actualizarea Studiului de Fezabilitate se va finaliza după definitivarea şi avizarea studiului de traseu al Tunelului Meseş.

Autostrada Braşov – Borş, Tunel Meseş: Valoare contract – nu s-a stabilit; lungime – 2,4 km; Constructor – nu s-a desemnat; Stadiul actual – În data de 01.04.2015 a fost semnat contractul de realizare Studiu de Fezabilitate; Data începerii lucrărilor – nu s-a stabilit; Observații: Proiectantul (S.C. TECNIC Consulting Engineering Romania S.R.L) a trimis către Beneficiar documentația privind alegerea variantelor de traseu, documentaţie predată în iunie 2016. În momentul de faţă se află în analiza la CNADNR şi CONSULTANT EGIS, pentru a putea stabili dacă este o documentaţie clară, de calitate şi matură din punct de vedere a elaborării în conformitate cu cerinţele caietului de sarcini şi normativele în vigoare. Termenul realizării studiului de fezabilitate a fost depăşit, finalizarea acestuia era 20.09.2015, în prezent s-au aplicat penalităţi şi se vor mai aplica până la finalizarea studiului sau rezilierea contractului.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Suplacu de Barcău – Borş: Valoare contract – 701.000.000,00 lei; Lungime – 60,25 km; Constructor – Asocierea Corsan – Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL; Stadiul actual – Contractul de proiectare și execuție semnat în luna mai 2015; Data începerii lucrărilor – 03.07.2015; Data finalizării lucrărilor – 03.07.2017; Stadiu fizic – 52,12 % (la data încetării Contractului cu Antreprenorul Bechtel Int. Inc.); Stadiul financiar – 55,7 % (la data încetării Contractului cu Antreprenorul Bechtel Int. Inc.) Plata avansului pentru noul contract – 7,21%. Probleme: Întârzieri în perioada de proiectare şi mobilizarea nesatisfăcătoare a Antreprenorului.

Autostrada Bucureşti – Braşov, Tronson Bucureşti – Ploieşti, sector km 0+000 – km 3+325: Valoare contract – 129,180,727.51 lei; Lungime – 3.325 km; Constructor – Asocierea AKTOR S.A. (AKTOR TECHNICAL SOCIETE ANONYME) – S.C. EURO CONSTRUCT TRADING ’98 S.R.L; Stadiul actual – În data de 18.12.2015 s-a semnat contractul de proiectare și execuție; Data începerii lucrărilor – 01.02.2016; Data finalizării lucrărilor – 30.11.2017; Stadiul fizic – 6%; Stadiul financiar – 3%. Probleme: Revizuire PUZ Voluntari, care poate determina întârzieri în obţinerea DTAC pe unitatea administrativ teritorială Voluntari – Ilfov, şi implicit în perioada de execuţie.

Proiectare şi execuţie Parcări de Scurtă Durata şi Spaţii de Servicii pe Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti: Valoare contract – 35,070,840.37; Constructor – Asocierea S.C. GOOD PROD S.R.L.-S.C. AXIA S.R.L. – TRANSPROIECT 2001 S.A.; Stadiul actual – În data de 11.01.2016 s-a semnat contractul de proiectare și execuție; Data finalizării lucrărilor – 2017; Stadiul fizic – 0%; Stadiul financiar – 0%. Probleme: Garanţia de bună execuţie nu a fost furnizată în termen de 15 zile de la data semnării acordului contractual, în conformitate cu prevederile contractuale şi în consecinţă nu a fost comunicată Data de Începere. S-a întocmit un Act Adiţional la Acordul de Asociere pentru schimbarea Liderului şi procentelor din asociere. Antreprenorul trebuie să constituie Garanţia de Bună Execuţie pentru a se putea acorda Ordinul de Începere.

PROGRAMUL OPERAȚIONAL INFRASTRUCTURA MARE (POIM) 2014 – 2020

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Târgu Mureş – Ogra Lot 1: Valoare contract – 179,787,916.93; Lungime – 4,5 km – autostradă, 4,7 km – drum legătură; Constructor – Asocierea LEMACONS & VEGA & ARCADA COMPANY – contract reziliat; Stadiul actual – contract reziliat; Data începerii lucrărilor – 2017; Data finalizării lucrărilor – 2018; Stadiul fizic – 0%; Stadiul financiar – 0%. Probleme: 1) Reziliere contract de către Antreprenor pentru lotul 1: În data de 22.03.2016 Antreprenorul Asocierea SC Lemacons SRL – SC Vega 93 SRL – SC Arcada Company SA a transmis o Înştiinţare de reziliere în conformitate cu prevederile Sub-clauzei 16.2 [Rezilierea Contractului de către Antreprenor]. 2) CNADNR SA întreprinde demersurile necesare în vederea relicitării contractului de lucrări. În data de 12.10.2016 a fost retransmisă strategia de contractare către ANAP.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Târgu Mureş – Ogra Lot 2: Valoare contract – 251,349,460.28; Lungime – 10,105 km.; Constructor – JV SC STRABAG SRL & SC STRACO GRUP SRL; Stadiul actual – Contractul a fost semnat în data de 24.02.2015; Data începrii lucrărilor – 01.06.2016; Data finalizării lucrărilor – 01.06.2017; Stadiul fizic – 10.31%; Stadiul financiar – 15% plată Avans. Probleme: 1) Scoaterea din fondul forestier a suprafețelor de teren destinate execuției lucrărilor.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Ogra – Câmpia Turzii Lot 1: Valoare contract – 55,782,941.89; Lungime – 3,6 km; Constructor – Asocierea SC GEIGER TRANSILVANIA SRL & WILHELM GEIGER GmbH & Co.KG; Stadiul actual – Perioada de proiectare; Data începerii lucrărilor – 04.05.2016; Data finalizării lucrărilor – 04.09.2017; Stadiul fizic – 0%; Stadiul financiar – 0%. Probleme: 1) Obţinerea cu întârziere a Acordului de Mediu. 2) Obţinere Autorizaţie de Construire. 3) Avizul Transgaz este obţinut condiţionat. Este necesar a se întocmi un Protocol.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Ogra – Câmpia Turzii Lot 2: Valoare contract – 437.630.890,05 lei; Lungime – 17,9 km; Constructor – Asocierea ASTALDI SpA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom S.A. – Consitrans SRL; Stadiul actual – Perioada de proiectare; Data începerii lucrărilor – 04.05.2016; Data finalizării lucrărilor – 04.09.2017; Stadiul fizic – 0%; Stadiul financiar – 0%. Probleme: 1) Obţinerea cu întârziere a Acordului de Mediu. 2) Obţinere Autorizaţie de Construire. 3) Avizul Transgaz este obţinut condiţionat. Este necesar a se întocmi un Protocol.

Autostrada Braşov – Borş, Tronson Ogra – Câmpia Turzii Lot 3: Valoare contract – 279,744,271.56 lei; Lungime – 15,691 km.; Constructor – Asocierea SC STRACO GRUP SRL & SPECIALIST CONSULTING SRL & SC TOTAL ROAD SRL; Stadiul actual – Perioada de proiectare; Data începerii lucrărilor – 04.05.2016; Data finalizării lucrărilor – 04.09.2017; Stadiul fizic – 0%; Stadiul financiar – 0%. Probleme: 1) Obținerea cu întârziere a Acordului de Mediu. 2) Obținere Autorizație de Construire.

PROGRAMUL OPERAȚIONAL SECTORIAL TRANSPORT (POST) 2007 – 2013 1

1 . Autostrada Lugoj – Deva, Lot 2: Valoare contract – 562,73 milioane de lei; Lungime- 28,6 km.; Constructor – Asocierea SALINI IMPREGILO SpA si S.E.C.O.L. – Societa Edile Construzioni e Lavori – S.A – SECOL Societa Edile Construzioni Opere e Lavori S.P.A.; Data începerii lucrărilor – 27.11.2013; Data finalizării lucrărilor – 27.05.2016; Stadiul fizic – 51.86%; Stadiul financiar – 30.98%. Observații: Proiect fazat. Finanțare: POS-T+POIM. Probleme: 1) Lipsa Autorizaţie de construcţie, Secţiunile A,B,C,D – suprafeţe suplimentare. 2) Lipsa Acordului de Mediu revizuit. 3) Secţiunea E2: Demararea procedurii de achiziţie publică aferentă tunelurilor. 4) Finalizarea procedurii de expropriere pentru suprafeţele suplimentare aferente secţiunii E1. În data de 06.06.2016 Ministerul Transporturilor a transmis către C.N.A.D.N.R. S.A. observaţiile Ministerului Justiţiei cu privire la Proiectul de HG. În data de 29.06.2016 C.N.A.D.N.R. S.A. a răspuns observaţiilor Ministerului Justiţiei. În dată de 11.07.2016 Ministerul Transporturilor a transmis proiectul de HG semnat de către noul Ministru al Transporturilor. 5) Lipsa Autorizaţie de construcţie Secţiunea E1.

2. Autostrada Lugoj – Deva, Lot 3: Valoare contract – 579,927 milioane lei; lungime – 21,141 km.; Constructor – Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.; Data începerii lucrărilor – 27-11-13; Data finalizării lucrărilor – 27-05-16; Stadiul fizic – 67.12%; Stadiul financiar – 53.14%. Observații: Proiect fazat. Finanțare: POS-T+POIM. Probleme: 1) Lipsa Autorizaţie de Construcţie, Secţiunile A,B,C,D – suprafeţe suplimentare. 2) Lipsa Acordului de Mediu revizuit. 3) Măsuri suplimentare impuse prin revizuirea AM în data de 24.12.2013, adiţionarea la contract a ecoductului de la km 57+700. 4) Parcarea de la km 59+700 nu a fost inclusă în Acordul de Mediu revizuit. 5) Lipsa Autorizaţie de Construire pentru lucrările aferente descărcării traficului în zona Holdea.

3. Autostrada Lugoj – Deva, Lot 4: Valoare contract – 419,397 milioane lei; lungime – 22,139 km; Constructor – Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L.; Data începerii lucrărilor – 27-11-13; Data finalizării lucrărilor – 27-05-16; Stadiul fizic – 48.13%; Stadiul financiar – 31.18%. Observații: Proiect fazat. Finanțare: POS-T+POIM. Probleme: 1) Lipsa Autorizaţie de construcţie pentru exproprierile suplimentare aferente Secţiunilor A+B km 77+361 – km 88+016. 2)Probleme de relocare a liniilor de înaltă tensiune de pe lotul 4 care au blocat lucrările la viaductul Branișca. 3) Lipsa Acordului de Mediu revizuit. 4) Afectarea stabilităţii versantului Carierei Carpat Agregate. 5) Afectarea stabilităţii stâlpului nr. 37 al TRANSELECTRICA din cauza excavaţiilor la baza versantului din zona Branișca. 6) Lipsa Autorizaţie de construcţie pentru lucrările din culoarul expropriat aferente secţiunilor C+D km 88+016 – km 99+500. 7) Finalizarea procedurii de expropriere pentru suprafeţele suplimentare aferente secţiunilor C+D km 88+016 – km 99+500. În data de 06.06.2016 Ministerul Transporturilor a transmis către C.N.A.D.N.R. S.A. observaţiile Ministerului Justiţiei cu privire la Proiectul de HG. În data de 29.06.2016 C.N.A.D.N.R. S.A. a răspuns observaţiilor Ministerului Justiţiei. În data de 11.07.2016 Ministerul Transporturilor a transmis proiectul de HG semnat de către noul Ministru al Transporturilor. HG-ul a fost emis în data de 31.08.2016. 8) Lipsa Autorizaţie de construcţie pentru exproprierile suplimentare aferente secţiunilor C+D km 88+016 – km 99+500.

4. Autostrada Sebeş-Turda Lot 1: Valoare contract – 541,73 milioane lei; Lungime – 17 km; Constructor – Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Constructii SRL; Data începerii lucrărilor – 02-12-14; Data finalizării lucrărilor – 02-10-16; Stadiul fizic – 15.00%; Stadiul financiar – 20.02%. Observații: Proiect fazat. Finanțare: POS-T+POIM. 1)În data de 28.06.2016 a fost obţinută Autorizaţia de Construire pe Secţiunea A, km 0+300 – km 14+000. 2) Finalizare proiectare pentru Secţiunile B (km 14+000- km 17+000) şi C (km 0+000-km 0+300) şi Nod rutier Sebeş. 3) Obţinerea Acordului de Mediu revizuit. 4) Aprobare HG pentru exproprieri suplimentare.

5. Autostrada Sebeș-Turda Lot 2: Valoare contract – 549,33 milioane de lei; Lungime – 23,25 km; Consructor – Asocierea AKTOR TECHNICAL SOCIETE ANONYME (AKTOR S.A.) – S.C. EURO CONSTRUCT TRADING 98 S.R.L.; Data începerii lucrărilor – 02-12-14; Data finalizării lucrărilor – 02-10-16; Stadiul fizic – 11.46%; Stadiul financiar – 21.84%. Observații: Proiect fazat. Finanțare: POS-T+POIM. 1). În data de 28.06.2016 a fost obţinută Autorizaţia de Construire pe Secţiunea A, km 0+300 – km 14+000. 2) Finalizare proiectare pentru Secţiunile B (km 14+000- km 17+000) şi C (km 0+000-km 0+300) şi Nod rutier Sebeş. 3) Obţinerea Acordului de Mediu revizuit. 4) Aprobare HG pentru exproprieri suplimentare.

6. Autostrada Sebeș-Turda Lot 3: Valoare contract – 420,51 milioane de lei; Lungime – 12,45 km.; Constructor – Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA; Data începerii lucrărilor – 20-05-14; Data finalizării lucrărilor – 3/20/2016; Stadiul fizic – 59.50%; Stadiul financiar – 42.65%. Observații: Proiect fazat. Finanțare: POS-T+POIM.

7. Autostrada Sebeș-Turda Lot 4: Valoare contract – 470 milioane de lei; Lungime – 16,3 km.; Constructor – Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH; Data începerii lucrărilor – 20-05-14; Data finalizării lucrărilor – 3/20/2016; Stadiul fizic – 58.20%; Stadiul financiar – 39.28%. Observații: Proiect fazat. Finanţare: POS-T+POIM. 1) Obţinerea Autorizaţiei de Construire pentru zona lacului Stejăriş. 2) Obţinerea Autorizaţiei de Construire pentru reţele utilităţi.

8. Varianta de Ocolire Constanța: Valoare contract – 531,232 milioane de lei; Lungime – 21,775 km. ; Constructor – FCC Construccion SA/Astaldi SpA JV; Data începerii lucrărilor – 21-11-08; Data finalizării lucrărilor – 2016; Stadiul fizic – 93.50%; Stadiul financiar – 91.65%. Probleme: Plata deciziei CAD în valoare de 25.437.610,26 lei care include şi penalităţile aferente CIP-urilor 22 – 35.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4567 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.