Recomandări de weekend

de Magdalena Popa Buluc şi Victoria Anghelescu

Bun venit, Ruxandra Donose!

Publicul bucureştean va avea privilegiul de a o revedea pe celebra mezzo-soprană Ruxandra Donose alături de Orchestra Naţională Radio, dirijată de maestrul Horia Andreescu, într-un concert-eveniment ce va avea loc vineri, 21 mai, ora 19.00, la Sala Radio. După o serie de concerte şi spectacole ce au purtat-o în această stagiune pe multe scene ale lumii, printre care Covent Garden – Londra, Deutsche Oper – Berlin, Ruxandra Donose prezintă o lucrare nouă pentru publicul de la noi, intitulată „Moartea Cleopatrei” de Berlioz. Programul concertului mai cuprinde Uvertura „Tragica” de Brahms şi „Cvartetul cu pian în sol minor, op. 25” de Brahms/Schönberg.

Olandezul zburător

La Opera Naţională din Bucureşti nu pierdeţi „Olandezul zburător” de Wagner, duminică, la ora 18.30. Din distribuţie, baritonul Gary Simpson şi tenorul Marius Budoiu, Ana Maria Comşa, Mihnea Lamatic, Gabriela Drăguşin. La reuşita spectacolului se alătură Orchestra Operei Naţionale, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal, şi Corul Operei, transformat într-un personaj de Stelian Olariu, decorurile concepute de Helmut Stürmer, costumele aparţinând creatoarei Irina Schrotter.

Regal de jazz la Green Hours

Un atrăgător eveniment, cea de-a doua ediţie a „Jazz Fest” în grădina Clubului de pe Calea Victoriei, 120. Nume cu rezonanţă, care şi-au pus amprenta asupra muzicii de jazz, contrabasistul Vlaicu Golcea împreună cu Midi Overdoze vor putea fi ascultaţi vineri, de la ora 19.00. Începând cu ora 20.30, austriacul Klaus Gesing, unul dintre bas-clarinetiştii cei mai bine cotaţi pe piaţa jazzului european, va urca pe scenă alături de americanul Jarrod Cagwin, pentru a oferi publicului un spectacol inedit. Duoul Gesing-Cagwin vine în festival cu proiectul Loopspool. Seara de 22 mai va fi deschisdă de grupul Sorin Romanescu Project Next, alcătuit din celebrul chitarist de jazz şi doi artişti din tânăra generaţie. Polonezul Pawel Kaczmarczik îşi va prezenta compoziţiile de pe ultimul său album, „Complexity and Simplicity”. Saxofonistul Mihai Iordache, un nume reprezentativ pentru jazzul românesc, va concerta în 23 mai, de la ora 19.00, iar de la 20.30 este rândul pianistului de origine israeliană Omer Klein, care locuieşte la New York şi care, la cei doar 28 de ani ai săi, s-a impus pe scena internaţională. El reuşeşte să îmbine în jazz tradiţionala muzică israeliană cu cea arabă.

La tragèdie de Carmen

O versiune inedită a operei „Carmen” de Bizet, în montarea lui Ion Caramitru şi scenografia Mariei Miu, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare, va putea fi vizionată sâmbătă, începând cu ora 20.00, la Teatrul Naţional. Această montare aduce o nouă viziune asupra operei clasice, într-o inedită combinare a celor două domenii – teatru şi operă, într-o adevărată superproducţie. Din distribuţie fac parte nume de primă mărime ale artei lirice şi actori consacraţi: Florentina Onică (Carmen), Răzvan Săraru (Don José), Ştefan Popov (Escamillo), Marta Sandu (Michaela) şi actorii Florin Lăzărescu (Lillas Pastia), Dorin Andone (Zuniga), Eduard Adam (Garcia).

Beligan lansează „Miscellanea”

Vineri, la ora 15.00, la Teatrul Naţional din Bucureşti, actorul Radu Beligan va recita o serie de poezii, capodopere universale. Cu acest prilej va fi lansat şi un CD din colecţia „Mari actori români”, care conţine şi pasaje din cartea sa, „Note de insomniac”, impresii proprii, inedite despre imaginea teatrului autohton şi internaţional.

Se poate salva „Livada cu vişini”?

Este întrebarea pe care şi-o pune ilustrul profesor de studii teatrale de la Sorbona, George Banu, în cadrul conferinţelor Teatrului Naţional, duminică la ora 11.00, pe care vă recomandăm să nu le rataţi. „Azi, eliberaţi de prejudecăţi şi interpretări simpliste, ne întrebăm: care-i soarta frumosului şi a inutilului pe care o încarnează Livada, cu ce preţ se plătesc victoriile atunci când roata istoriei se învârte şi «timpul şi-a ieşit din ţâţâni»? Există vinovaţi şi acuzaţi? Textul cehovian răsună în noi şi ne confruntă cu nelinişti actuale. De aceea o întrebare apare: «Se poate salva Livada?». Livada este o parabolă a culturii în zilele noastre, oglinda fiecărui om de teatru.” El confirmă ideea că orice mare regie e un comentariu asupra lumii.

Oblomov

În regia lui Alexandru Tocilescu, o piesă de atmosferă, după romanul lui Goncearov, distinsă cu Premiul pentru cel mai bun spectacol la Gala UNITER, cu o excelentă distribuţie: Mihai Constantin, Constantin Dinulescu, Virginia Mirea, Ion Besoiu, Irina Petrescu, Serban Cellea. Un spectacol în care este elogiată „lenea”, în dramatizarea Mihaelei Tonitza Iordache şi scenografia lui Dragoş Buhagiar. „Ce-a fost în veac aşa a rămas, fie că este lumea lui Oblomov şi Zahar, fie că este cea gospodărită de Agafia Matneevna Pseniţîna, plină de mileuri, pernuţe brodate şi cu dantele şi delimitată de ştergarul-peretar din bucătăriile casnicelor harnice de la Rin la Urali”. Vineri, la Sala „Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra. Alexandru Tocilescu îşi priveşte eroul cu înţelegere, dar şi cu ironie. Inaderent la realitate, scufundat în sine, Oblomov zace, zace în patul ca o covată. Toată viaţa şi agitaţia din juru-i ricoşează de marginile cetăţii create din propria înţelegere a lumii.

Sorry

Veţi râde cu poftă la acest spectacol regizat de Yuriy Kordonskiy, după Aleksandr Galin, cu Mariana Mihuţ şi Ion Caramitru. O tulburătoare poveste de dragoste, o reîntâlnire după 20 de ani, în care speranţele şi deziluziile lasă loc unui dialog de un dramatism consistent, într-o Rusie ce anulează orice formă de libertate. Pentru acest rol, la Gala UNITER, Mariana Mihuţ a fost răsplătită pentru a treia oară în carieră cu premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă. Vineri, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra.

Moartea unui comis-voiajor

Un spectacol emoţionant, după Arthur Miller, care atacă „visul american”, iar libertatea are un gust amar, în regia lui Felix Alexa, ce vă va prilejui întâlnirea cu două valori ale teatrului nostru, Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc. Le dau replica Dan Aştilean, Şerban Pavlu, Marius Chivu, Dana Dogaru, Claudiu Stănescu. Sâmbătă şi duminică, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra.

Măscăriciul

Un specacol cuceritor, după Cehov, cu genialul Horaţiu Mălăele, care se întrece pe sine şi care semnează şi regia. În această bijuterie, măscăriciul, aşa cum îl vede Mălăele prin lentila lui Cehov, este prototipul artistului dedicat, care şi-a aruncat în aer viaţa personală pentru a da ce e mai bun în el scenei. Îl secundează Nicolae Urs. Duminică, la Sala „Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra.

Toţi fiii mei

Într-o perioadă când abundă extravaganţele regizorale fără substanţă, Ion Caramitru, care semnează regia, a ales calea adevărului scenic, explorând dramaturgia lui Arthur Miller, prin capacitatea de a captiva şi de a emoţiona prin bogăţia sensurilor filosofice. Victor Rebengiuc manevrează cu talentul său desăvârşit personajul, iar Sanda Toma străluceşte în rolul Kate Keller. Este povestea Americii anilor ’50, dar şi a oricărei fiinţe umane. Vineri, la Sala Mare a Teatrului Naţional.

Sinucigaşul

Dan Puric ridică iarăşi sala în picioare. Un spectacol pe care nu trebuie să-l pierdeţi. Autorul, Nikolai Erdman, un scriitor de geniu, a fost deportat în Siberia şi condamnat să rămână un anonim. Este o comedie amară, pe care au vrut s-o pună în scenă mari regizori precum Meyerhold şi Stanislavski, dar pe care a interzis-o însuşi Stalin. O piesă de o actualitate şocantă despre drama unui om aflat pe valurile crizei societăţii, cu replici care ne par familiare, un strigăt disperat pentru câştigarea dreptului la şoaptă în plin totalitarism. Regia este semnată de Felix Alexa, acest Brook al teatrului românesc. „Nu am reuşit să înving cu viaţa, voi învinge cu moartea”, mărturiseşte personajul Podsekalnikov. Prin acest erou, autorul a reuşit să învingă gheţurile Siberiei şi să facă din moarte o poartă a vieţii. Este o montare care vorbeşte despre criza societăţii, cu o distribuţie de zile mari. Alături de el, Marius Bodochi, Marius Manole, Costel Constantin, Lamia Beligan, Maria Buză, Tania Popa, Ileana Olteanu, Adela Mărculescu. „Viaţa n-are sens” e replica finală a acestei piese geniale, scrisă cu un curaj nebun. Vineri, la Sala Amfiteatru a TNB.

Egoistul

O excepţională piesă, în regia lui Radu Beligan, cu acelaşi genial actor în rolul titular, pe care vi-l recomandăm să nu-l pierdeţi. Prin teatru el caută mântuirea, cu demnitate şi nobleţe, cu ironie şi umor, cu o nedezminţită inteligenţă scenică. Spaţiul lui de zbor este nelimitat. O piesă autobiografică, o viziune lucidă, puţin cinică, despre viaţă şi moarte, despre iubire şi căsnicie, despre părinţi şi copii, despre sănătate şi boală, despre prietenie, egoism şi generozitate. Şi despre teatru şi dramele lui contemporane. Un umor exploziv, o replică strălucitoare şi o eleganţă verbală rar întâlnită. Egoistul, un spectacol în care Jean Anouilh se pare că şi-a ascuns biografia sub chipul maestrului Radu Beligan. Îl secundează Marin Moraru, Mihai Fotino, Carmen Stănescu, Lamia Beligan, Medeea Marinescu, Sanda Toma, Ileana Olteanu, Cesonia Postelnicu, Silviu Biriş. Sâmbătă, la Sala Amfiteatru a TNB.

Lecţia

Un spectacol după Eugène Ionesco, ce a cucerit, nu de mult, Italia, în care veţi râde copios, în regia lui Horaţiu Mălăele, care apare şi în rolul principal. Mălăele denunţă absurditatea tezelor unice şi exclusiviste, limbajul ca instrument al puterii şi relaţia letală dintre sexualitate şi dictatură. Sâmbătă, la Sala Atelier a TNB.

Cinci femei de tranziţie

Cinci remarcabile actriţe ne descoperă cu har, haz şi sensibilitate tipologia feminină de ieri, de azi şi de mâine: femeia de tranziţie, în spectacolul scris şi regizat de Rodica Popescu Bitănescu.

Dialoguri simple şi adevărate, conflicte omeneşti, întrebări existenţiale şi destăinuri tulburătoare, ca între prietene, la o şuetă. Un evantai multicolor de stări şi sentimente, într-un party al revelaţiilor. În excelentul duel verbal al interpretelor Vivian Alivizache, Aimée Iacobescu, Magdalena Cernat, Giliola Motoi şi Rodica Popescu Bitănescu sunt încondeiate metehnele societăţii noastre: succesul în afaceri al şmecherilor, cameleonismul politicienilor, insuportabila vulgaritate promovată în mass-media, decăderea învăţământului, standardizarea ţinutei şi a limbajului după model american.

Duminică, în Sala Amfiteatru a TNB.

Dialoguri şi fantezii în jazz

Muzica este compusă de cel mai mare jazzman al nostru, Johnny Răducanu, iar periplul prin literatura perfect sintetizată, acompaniată şi recitată de Ion Caramitru. Un dialog între un teatru poetic (pe versuri de Nichita Stănescu, Dan Verona, Petre Stoica, Miron Radu Paraschivescu, Lucian Avramescu şi Ana Blandiana), şi o muzică romantică, cântată cu o intensitate care îţi dă impresia unei magii ce cuprinde interpreţi şi privitori deopotrivă, de un profesionalism desăvârşit. Duminică, la Sala Atelier a TNB.

Jocul de-a adevărul

Tânăra scriitoare Lia Bugnar creează un text captivant despre adevăr şi minciună în viaţa cotidiană. Pornind de o banală plimbare într-un parc de distracţii, eroii ajung subiecte ale unui experiment fantastic, realizat de un medic nebun, în care le este testată sinceritatea. Personajele Sana (Dorina Chiriac) şi Bebe (Andi Vasluianu) află cu acest prilej multe lucruri unul despre celălalt şi despre partenerii lor de viaţă. Jocul lor excelent a fost distins cu premiile pentru cea mai bună interpretare feminină, respectiv masculină, la Festivalul Dramaturgiei Româneşti, ce a avut loc la Timişoara. Dialogul are nerv, este plin de umor. O piesă în care jocul freudian este dublat de o tentă absurdă. Totul, în decorul semnat de Dragoş Buhagiar şi cu muzica lui Vlaicu Golcea. Sâmbătă, la Teatrul Metropolis.

Fantoma, Dragostea mea!

Piesa lui Noel Coward, axată pe povestea romancierului Charles Condomine, este o comedie de situaţii prin excelenţă, scrisă în 1945, construită pe triunghiul conjugal preferat de teatrul bulevardier, pusă în scenă de Şerban Puiu, cu Monica Davidescu, Marius Florea Vizante, Alexandra Velniciuc ş.a. Duminică, la Teatrul Metropolis.

Robin Hood

După Cannes, vine la Bucureşti. O producţie atractivă, îndrăzneaţă şi captivantă, în regia lui Ridley Scott. Russell Crowe interpretează rolul arcaşului din armata lui Richard Inimă de Leu, iar filmul ne spune povestea lui Hood înainte să ajungă să fure bani de la bogaţi pentru a-i da săracilor. Regizorul se distanţează de toate convenţiile întâlnite în filmele anterioare cu şi despre legendarul erou. Alături de Crowe, Cate Blanchett, William Hurt.

Ultimul cântec

Filmul Juliei Anne Robinson, care o are ca protagonistă pe Miley Cyrus în rolul unei adolescente rebele, este drama membrilor unei familii, a întâmplărilor care-i despart şi-i aduc împreună. Este povestea romantică a unei veri petrecute într-o frumoasă casă de pe plajă, a primei iubiri, a iertării şi a unei a doua şanse. Se remarcă în distribuţie şi Liam Hemsworth.

The Losers

O poveste despre trădare şi răzbunare, în regia lui Sylvain White, ce se focalizează pe membrii unei unităţi din Forţele Speciale, trimişi în jungla boliviană într-o misiune de cercetare şi nimicire. Dar grupa formată din – Clay, Jensen, Roque, Pooch şi Cougar – va afla în curând că membrii ei au devenit pe negândite victimele unei acţiuni de trădare, iniţiată de un inamic extrem de periculos din interior, cunoscut sub numele de Max. Folosindu-se de zvonul că ar fi murit cu toţii, membrii grupului încep o acţiune periculoasă sub acoperire pentru a-şi spăla reputaţia şi pentru a se răzbuna pe Max. Grupului i se alătură misterioasa Aisha, o agentă deosebit de frumoasă, care are propriile ei scopuri şi care va repurta, la rândul ei, câteva victorii. Din distribuţie, Jeffrey Dean Morgan, Zoe Saldana, Chris Evans.

Prinţul Persiei

Bazată pe celebrul joc video, povestea acestei pelicule regizate de Mike Newell se învârte în jurul unui prinţ şi-al unei prinţese din regate rivale, care trebuie să împiedice sfârşitul lumii, provocat de distrugătoare nisipuri magice trimise de zei şi ferecate cumva într-o clepsidră ce nu poate fi străpunsă decât de un anumit pumnal. Un film de acţiune, cu efecte speciale şi multe cascadorii. Jake Gyllenhaal şi Gemma Arterton, în rolurile prinţului Dastan şi al prinţese Tamina, au câteva schimburi de replici care amintesc de „Piraţii din Caraibe” sau, dacă eşti la curent cu două dintre cele mai populare filme de aventuri ale anilor ’80, de înţepăturile din „Idilă pentru o piatră preţioasă” şi „Giuvaerul Nilului”, ambele în curs de reecranizare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.