Cât va costa reintroducerea controalelor la granițele interne ale UE

Undeva la granița austr-germană, Zoltan Unczorg, șoferul unui 18-Wheeler, se plânge că avansează foarte încet. De-a lungul șoselei se întinde o linie interminabilă de camioane. După opt de stat practic pe loc, Unzcorg se plânge: “Este foarte obositor”.

El transportă piese ale unui ventilator imens și este nevoit să îndeure coada la un puct de frontier înființat în septembrie anul trecut pe A3, în apropierea orașului german Passau. “”Cel mai rău a fost vara trecută, când imigranții mergeau pe autostradă, îndreptându-se spre Germania. Era prea periculos să conduci repede, puteai să lovești”, a declarat șoferul camionului, citat de Bloomberg.

Ceea ce îl înfurie pe Unczorg poate anunța o mare schimbare pentru economia Europei și anume erodarea sistem de câteva decenii care a permis călătoriile fără dureri de cap este granițele a 26 de state. Revenirea pe scară largă a controalelor la frontieră va reprezenta o mare lovitură dată Europei Unite, concept ivit în urmă cu 60 de ani din molozul celui de-al doilea război mondial. Acum, Germania, Austria, Franța și Suedia, printre altele, au reintrodus punctele de trecere a frontierei, în unele locuri. Ele au fost instalată din cauza celei mai mari crize a refugiaților din Europa după marele război mondial – aproximativ un milion de migranți au sosit în Grecia și Italia din 2015. Reintroducerea permanentă a controalelor la graniţele interne ale Europei ar putea avea un impact asupra economiei europene de 470 de miliarde de euro în următorii 10 ani, în baza estimărilor conservatoare făcute de Bertelsmann Foundation, relatează Bloomberg.

Libera circulaţie susţine o economie care reuneşte 400 de milioane de oameni, 24 de milioane de călătorii de afaceri şi 57 de milioane de transporturi de mărfuri transfrontaliere annual, potrivit Parlamentului European.Companile din centrul industrial al Germaniei depind de lanţurile de furnizori care profită de costurile scăzute din Ungaria şi Polonia. Lanțurile de supermarketuri franceze sunt aprovizionate cu produse proaspte ce vin din Spania și Portugalia. De asemenea, naveta transnaţională a devenit un fapt comun, în condiţiile în care europenii pot opta, de exemplu, să locuiască în Belgia şi să muncească în Franţa, scrie Bloomberg. Peter Sonnleitner, şeful camerei de comerţ şi industrie a landului Bavaria Inferioară, a spus că mai multe firme din regiune s-au plâns de întârzieri, dar au înţeles totuşi situaţia, în condiţiile în care cea mai mare parte a costurilor suplimentare a fost absorbită de companiile de transport. Producătorul german de componente auto Continental, de exemplu, are în circulaţie 15-20 de camioane în europa, într-o zi obişnuită. Cele mai lungi călătorii ale camioanelor durează o zi şi jumătate-două zile, iar acestea traversează mai multe graniţe. Dacă ar fi reintroduse controalele la graniţe, timpul mediu de aşteptare ar putea fi de patru ore la fiecare frontieră, ceea ce ar putea adăuga 160 de ore la durata de călătorie pentru 20 de camioane, potrivit estimărilor directorului pentru lanţul de furnizori, Juergen Braunstetter.

Costurile economice ale suplimentării controalelor ar putea până la urmă să fie administrate, dar costurile politice ar fi altceva, avertizează Michala Marcussen, director global pentru economie la Societe Generale, în Paris. Pentru mulţi europeni, călătoriile fără paşaport este parte în ceea ce înseamnă să fii pur și simplu european. Pentru compania la care lucrează Unczorg, controalele de la frontier duc la creșterea costurilor în ceea ce privește întârzierea, depozitarea și inventarul. “Controalele permanente vor distruge modelul de afaceri al industriei geremane. Produsele care trebuie asamblate în Germania sosesc la timp. Acesta este motivul pentru care camioanele circulă permanent. Costul nu este singurul factor de luat în considerare la reintroducerea controalelor la graniţe. Pur şi simplu nu se poate face”, susține Rainer Hundesdoerfer, președintele EBM-Papst.

El mai spune că nimic în industria germană, indiferent dacă este vorba de industria auto, aparatură electrocasnica sau ventilatoare, nu ar putea exista fără fabricile din Europa de Est. Spre exemplu, compania EBM-Papst, cu sediul în Mulfingen, în centrul Germaniei, produce motoare electrice şi ventilatoare din 1963 şi are fabrici în ţări ca Ungaria, Slovacia şi Cehia. Piesele pe care Unzcorg le transporta provin din Taploca și Celldomolk din Ungaria. Acestea trebuiau trimise la 800 de kilometri, în Mulfingen, Germania, pentru prelucrarea ulterioară. Menţinerea sau nu a controlalelor la frontiere va depinde de fluxul de migranţi. Ministrul german de Interne, Thomas de Maiziere, a declarat la începutul acestei luni că ţara sa ar putea renunţa la verificarea paşapoartelor la graniţa cu Austria pe 12 mai, dacă numărul refugiaţilor va rămâne scăzut, după controlalele stricte instituite pe ruta Balcanilor de vest. Austria în schimb ar putea introduce noi controale pe autostrada Brenner Pass, o legătură majoră cu nordul Italiei. Mii de migranţi sunt aşteptaţi să traverseze Mediterana, în special din Libia, în lunile următoare, au spus oficiali italieni. UE a încheiat un acord cu Turcia, pe 18 martie, în urma căruia refugiaţii veniţi ilegali, traversând Marea Egee, vor fi returnaţi. „Acordul cu Turcia şi închiderea rutei balcanice ridică probleme legate de natura etică şi legală a acordului cu Turcia”, a declarat însă preşedintele Uniunii Europene, Donald Tusk, în Parlamentul European, pe 13 aprilie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.