Cum sunt furaţi zilnic sute de români de către CFR Călători

Într-o declaraţie politică înregistrată marţi, deputatul PNL de Iaşi Relu Fenechiu critică dur modul în care CFR tratează călătorii şi demonstrează că românii plătesc un preţ mai consistent pentru un tren rapid care în realitate este un tren accelerat mascat.

Un minut, diferenţa între rapid şi accelerat

Deputatul PNL de Iaşi Relu Fenechiu, într-o declaraţie politică, a analizat parcursul şi tarifele pentru trenurile pe distanţa Bucureşti-Iaşi. Concluzia este una şocantă. Ca timp de parcurs, pe un traseu identic, Rapidul 661 face doar cu un minut mai puţin decât Acceleratul 1661.

„Acceleratul 1661 parcurge distanţa Bucureşti Iaşi în 7h17min.; pe aceeaşi distanţă (406 km) timpul de parcurs al Rapidului 661 este de 7h16min. Deci, diferenţa dintre un tren rapid şi unul accelerat pe aceeaşi rută şi acelaşi număr de km este doar de un minut. (Probabil acest minut se datorează singurei opriri în plus pe care o face A1661). Practic, călătorii care aleg Rapidul 661 plătesc un preţ mult mai mare, deşi timpul parcurs nu diferă cu nimic faţă de A1661. În termeni populari, acest lucru se numeşte hoţie. Dar pe această rută mai sunt obligat să recurg la o comparaţie: în 1972 – deci pe vremea când încă mai funcţionau locomotivele cu aburi şi când transportul pe cale ferată nu era electrificat – rapidul 65 parcurgea distanţa Bucureşti-Iaşi în 5h14min, iar acceleratul 622 în 6h30min”, spune deputatul ieşean în declaraţia politică din Cameră.

Cu cât sunt furaţi călătorii

Cotidianul.ro, pornind de la declaraţia politică înaintată de Relu Fenechiu, a făcut un calcul sumar pentru a vedea cu cât sunt practic furaţi călătorii pe ruta Bucureşti – Iaşi care aleg să călătorească cu Rapidul 661, care, de fapt, este un tren accelerat botezat tren rapid. La clasa a II-a, un bilet Bucureşti-Iaşi, la accelerat, costă 71,70 lei, iar la un tren rapid, 98,40 lei. Avem deci o diferenţă de 26,7 lei (6,23 euro la cursul de schimb din 27 septembrie). La clasa I, un bilet pe aceeaşi rută costă 110,90 lei la accelerat şi 145,70 lei la rapid. Diferenţa este de 34,8 lei (8,13 euro). De regulă în ambele sensuri, în medie pe zi, în jur de 175 de călători utilizează trenul rapid la clasa a II-a şi în jur de 50 la clasa I pe distanţa Bucureşti-Iaşi. Nu trebuie uitaţi însă şi călătorii care merg spre Vaslui, Bârlad sau Tecuci – în jur de 250-300 pe zi -, care de asemenea plătesc bilet de rapid, dar în realitate au parte de un tren accelerat „vopsit” în rapid.

Nu putem spune că diferenţele de bani ajung în vreo „puşculiţă” sau că intră în buzunarul cuiva, dar este clar că, zilnic, sute de călători sunt păcăliţi: plătesc în plus pentru servicii similare unui tren de rang inferior. Iar dacă mai adăugăm că în weekend-uri sau de sărbători în trenul rapid sunt admişi şi călători „fără loc” (şi se circulă ca în tramvai la orele de vârf), ca la trenurile personale sau accelerate, atunci diferenţa de bani scoasă din buzunar de călători se „simte” şi mai mult.

Casetă comparativă

2011

Acc. 1661: Pl. Bucureşti – 16.10; Sos. Iaşi – 23.27 = 7 h , 17 min. (12 opriri)

Rapid 661: Pl. Bucureşti – 12.00; Sos. Iaşi – 19.16 = 7 h , 16 min. (11 opriri)

Tarif accelerat Bucureşti – Iaşi: clasa I – 110,90 lei; clasa a II-a – 71.70 lei

Tarif tren rapid Bucureşti – Iaşi: clasa I – 145,70 lei; clasa a II-a – 98.40 lei

Diferenţe de preţ rapid/accelerat: 34,8 lei (cl. I); 26,7 lei (cl. II)

1972

Acc. 531/621: Pl. Bucureşti – 05.55; Sos. Iaşi – 12.18 = 6 h , 23 min. (11 opriri)

Rapid 65: Pl. Bucureşti – 15.30; Sos. Iaşi – 20.44 = 5 h , 14 min. (9 opriri)

Tarif accelerat Bucureşti – Iaşi: clasa I – 131 lei; clasa a II-a – 88 lei

Tarif tren rapid Bucureşti – Iaşi: clasa I – 140 lei; clasa a II-a – 94 lei

Diferenţe de preţ rapid/accelerat: 9 lei (cl. I); 6 lei (cl. II)

1954

Accelerat 601: Pl. Bucureşti – 08.30; Sos. Iaşi – 15.40 = 7 h , 10 min. (11 opriri)

AM Rapid 65: Pl. Bucureşti – 15.38; Sos. Iaşi – 21.55 = 6 h , 17 min. (9 opriri)

Tarif accelerat Bucureşti – Iaşi: clasa I – 115,38 lei; clasa a II-a – 86,51 lei

Tarif tren rapid Bucureşti – Iaşi: clasa I – 123,60 lei; clasa a II-a – 92,69 lei

Diferenţe de preţ rapid/accelerat: 7,78 lei (cl. I); 6,18 lei (cl. II)

Notă:

  • În anul 1954 câştigul mediu anual net a fost de 456 lei, în 1972 a fost de 1.339 lei, iar în iulie 2011, când a avut loc ultima scumpire a biletelor CFR – 1.471 lei
  • În anul 1954, trenurile aveau în componenţă şi clasa a III-a, unde preţurile erau mai mici cu 33% faţă de cele de la clasa a II-a
  • În anii 1954 şi 1972 (de altfel în întreaga perioadă comunistă), leul era – artificial – destul de puternic
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.