Ion Caramitru, Ambasadorul Shakespeare

Bucuria sufletului şi a minţii într-o sală de teatru poate compensa supărările diurne, pentru că Teatrul rămâne interesant, bogat, semnificativ şi cald. Indiferent de context, Teatrul se reface prin el însuşi. El nu va dispărea, va fi mereu în căutare… Teatrul nu poate lipsi din viața noastră de zi cu zi. E ca o boală incurabilă căreia i se caută degeaba antidot. Și nu vaccinul te poate vindeca de el, ci numai încăpățânarea de a rămâne viu și mângâiat de muze”. Este profesiunea de credință a actorului, regizorului, profesorului, directorului Teatrului Național din București și Președintelui UNITER.

Omul, artistul, lumea, viața, realitatea, ficțiunea… Ion Caramitru are un discurs scenic care fascinează, atunci când se dezlănțuie cu o pasiune devoratoare. Pentru el teatrul este singularitate, este iubire.

În lunga sa carieră, însumând peste 50 de ani, s-a bucurat de aprecieri din partea publicului iubitor de cultură și artă, din partea breslei artiștilor, din partea forurilor culturale atât din România, cât și din străinătate.

În anul 2016, British Council a anunțat debutul programului Shakespeare Lives, un demers global fără precedent, care include o serie de evenimente și activități menite să readucă în atenția publicului opera și viața lui William Shakespeare, la împlinirea a 400 de ani de la moartea sa.

Prilej cu care actorul Ion Caramitru a fost desemnat Ambasador Cultural Shakespeare, de către Ambasadorul Marii Britanii la București, E.S. Paul Brummel.

Ion Caramitru a fost distins cu numeroase premii, printre care amintim:

Premiul Academiei Române „Aristizza Romanescu” pentru rolul „Macbeth, „Meritul Academic” acordat de Academia Română ,Decoraţia Regală „Nihil Sine Deo”,Ordinul pentru Merit al României în grad de Mare Cruce, Cavaler al Ordinului Literelor şi Artelor în Franţa, Ofiţer de Onoare al Ordinului Imperiului Britanic (OBE) pentru activitatea culturală româno – britanică, decorat de Regina Elisabeta a II-a.

Ion Caramitru este un artist care s-a impus, implicându-se puternic în viața socială, politică, fiind alături de breasla oamenilor de cultură. Este creatorul și liderul UNITER, care numără 25 de existență. Este o prezență activă în bătăliile pe care le duce pentru a apăra breasla artistică, pentru a apăra statutul ei profesional. El se vrea regele unei oștiri demne, rareori învinse. De altfel, Ion Caramitru este un luptător, un om care a ieșit pe baricade ca breasla să fie respectată, prețuită.

Să ne aducem aminte de momentele sale de implicare în viața comunității, de rolul jucat de el în la Revoluției de la 1989, cât și de cel de ministru al Culturii. Sunt doar câteva fațete ale personalității sale.

În biografia lui figurează mari creații shakespeariene: Prospero în Furtuna, în regia Alexander Morfov, unde conduce întreaga acțiune, subliniind replicile cheie, accentuând momentele importante ale demonstrației shakespeariene, purtând cuvântul lui Prospero cu o înțelegere perfectă a viziunii spectacolului, dar și Ferdinand tot din Furtuna, în regia lui Liviu Ciulei, Macbeth în Macbeth, în regia lui Radu Penciulescu, Feste din A douăsprezecea noapte, Cezar din Iulius Cezar, în regia lui Andrei Şerban, Pericle din piesa cu același nume, în regia lui Dinu Cernescu, Romeo din Romeo și Julieta, în regia lui Vlad Mugur.

A strălucit în Hamlet, rolul în care a și debutat, cu care a intrat în topul celor mai mari interpreți ai lumii, fiind nominalizat printre cei mai buni 10 interpreți ai personajului care au existat vreodată, de către Michael Boyd, directorul artistic al Royal Shakespeare Company. Caramitru a fost copleșitor în acest rol în regia lui Alexandru Tocilescu, pe scena de la Bulandra. El mărturisea: ”Hamlet, indiferent în ce țară s-a jucat, dacă spațiul era umbrit de tiranie, întotdeauna a avut un impact social extraordinar”, adăugând: ”Shakespeare a scris piesele sale istorice, deci și politice, inspirat de Războiul celor Două Roze. Mă gândesc cum ar fi fost dacă Shakespeare s-ar fi născut în România și ar fi scris despre personajele noastre, infinit mai complexe decât cele care l-au inspirat pe el. Niciun autor nu oferă atâtea fațete personajelor sale cum face Shakespeare. Niciunul dintre marii dramaturgi nu are această consistență pe care o oferă el”.

Cu siguranță, actorului care joacă într-o piesă de Shakesprea îi trebuie curajul de a trăi un rol și totodată de a se îndepărta de el, de a se identifica și distanța… de a nu rămâne la aceeași distanță, de a o varia și a o modula. Este ceea ce a realizat Ion Caramitru în toate rolurile lui shakespeariene, învăluind publicul într-o adevărată magie.

Putem afirma că în biografia sa artistică figurează roluri din marele repertoriu, în care a realizat compoziții remarcabile. A fost Actorul în Azilul de noapte, Bacon în Elisabeta I, Leonce în Leonce şi Lena,Herault în Moartea lui Danton,Regizorul din Şase personaje în căutarea unui autor, spectacole montate de marele Liviu Ciulei. Dar și Creon din Antigona, în regia lui Alexandru Tocilescu, Riccardo Fontana în Vicarul, în regia semnată de Radu Penciulescu, Lelio în Mincinosul în regia Sandei Manu, Cotrone, în Uriașul munților în regia Cătălinei Buzoianu, Iuri Zvonariov din Sorry, în regia lui Yuriy Kordonskiy.

Ion Caramitru a oferit modele ca rostitor de poezie în recitalurile sale pe meridianele lumii, cu Dor de Eminescu, dându-i replica Adrian Naidin sau Aurelian Octav Popa. Acolo, pe scenă, într-o seară, miracolul poeziei a prins viață.

Ion Caramitru are și vocație de regizor. A montat în Japonia Neguțătorul din Veneția și Othelo de Shakespeare, dar și o parafrază a Macbeth-ului shakespearian, satira Macbett a lui Eugen Ionescu.

Aș mai aminti câteva spectacole pe care și-a pus amprenta ca regizor, pe scena TNB, care fac săli arhipline: Toți fii mei de Arthur Miller, Dineu cu proști de Francis Veber, Dumnezeu se îmbracă de la second – hand de Iulian Margu, Bârfe, zvonuri și minciuni de Neil Simon.

Nu putem să trecem cu vederea nici spectacolele de operă, Evgheni Oneghin de Pușkin, pe muzica lui Ceaikovski, prezentat pe scena ONB cât și la Opera din Belfast, unde a mai montat și Tragedia lui Carmen, versiunea lui Peter Brook după „Carmen” de Georges Bizet.

Să nu uităm nici interpretul de film. A fost: Luchian din Ştefan Luchian, regia Nicolae Mărgineanu, ȘtefanGheorghidiu din pelicula Între oglinzi paralele, regia Mircea Veroiu, Radu Comşa din Întunecare, înregia lui Alexandru Tatos, Iancu din Înainte de tăcere în regia lui Alexa Visarion, Eastern European Man din Adam & Paul, în regia lui Leonard Abrahamson, Count Fontana în Amen, în regia lui Costa Gavras, Zozimov în Mission: Impossible, regia Brian De Palma, Solemn Anarchist în Kafka, regia Steven Soderbergh…

Toate acestea încunează și activitatea de Director General al Teatrului Național din București ”I.L.Caragiale”, o adevărată perlă care oricând poate deveni un brand. Lui i se datorează și refacerea acestei citadele a scenei românești. După lucrări de o complexitate incredibilă și o muncă titanică, Sala Mare a fost inaugurată în 17 aprilie 2015. TNB se întinde pe o suprafață de 70.000 de metri pătrați, cu 7 spații de joc dintre care 4 noi. În curând, va fi inaugurată și scena în aer liber de pe terasa Sălii Mari. Directoratul lui Ion Caramitru mai înseamnă și aducerea pe scenă a unnui repertoriu național și internațional de anvergură, a unor regizori de prestigiu, precum Silviu Purcărete, Felix Alexa, Alexandru Dabija, Petrika Ionesco, Radu Afrim, Alexander Morfov…

O inițiativă remarcabilă în susținerea tinerelor talente este și programul dedicat lor, 9G, în care au evoluat actori, regizori, muzicieni, coregrafi, scenografi…

Și pentru că va în curând fi ziua domniei sale, îi urez E.S. Amabasadorului Shakespeare fericire, sănătate, dragoste, vise împlinite, bătălii câștigate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.