Mereu viu, „Pescăruşul” de Cehov, în viziunea-atelier a unei noi generaţii

Pe parcursul ultimului an, Casa de producţie TVR l-a omagiat pe Anton Pavlovici Cehov, clasicul dramaturgiei universale, născut în urmă cu 155 de ani, pe 29 ianuarie 1860. Prin propunerile sale de programare a spectacolelor de arhivă, cât şi prin investiţia în producţii proprii, 2015 a stat sub semnul dramaturgului rus şi al operei sale. Acum la final de an, vă dăm din nou întâlnire cu bine-cunoscutul Pescăruşul, într-una „dintre cele mai frumoase propuneri scenice aflate în căutarea „formelor noi” din ultimii ani”. O montare vie, prezentă, bazată pe lucrul în atelier şi iniţiată de actriţa Antoaneta Cojocariu la Laboratorul de noapte al Teatrului Bulandra din Capitală.

Ne-am început anul cu Trei surori, pusă în scenă în 1993, de Cornel Todea, cu Mirela Gorea, Raluca Penu şi Ana Ciontea în rolurile titulare, căreia i-a corespuns, la început de toamnă, colorata montare a aceluiaşi spectacol, în regia lui Dominic Dembinski cu Teatrul din Constanţa.

Un omagiu către regizorul de origine maghiară Gheorghe Harag şi marcarea sa prin programarea unui spectacol cehovian pe care mulţi îl consideră de referinţă pentru istoria teatrului din România. Cântec de lebădă al regizorului a fost difuzarea Livezii cu vişini, cu Silvia Ghelan, preluată de Silviu Jicman de la Teatrul din Târgu-Mureş. Peste vară v-am oferit descoperirea a două montări mai puţin cunoscute – Ursul, în regia aceluiaşi Harag cu minunata Enikõ Szilágyi în rolul principal şi Cântecul lebedei, din 1972, cu Gheorghe Leahu.

În iulie, v-am dat întâlnire cu spectacolul multi-premiat de UNITER: Unchiul Vanea de la Teatrul Naţional Craiovean, în regia lui Mircea Cornişteanu. Alături de acesta, am propus şi debutul regizoral (la vremea sa), Nunta, piesă într-un act, în regia lui Beatrice Rancea, spectacol de absolvenţă a UNATC, preluat în anii ’90.

Revenind în actualitate, Casa de producţie a prezentat un alt Unchiul Vanea, în regia lui Yuri Kordonsky, preluare realizată în platourile TVR, cu Horaţiu Mălăele, Mariana Mihuţ, Victor Rebengiuc, Andreea Bibiri, Cornel Scripcaru, Coca Blos şi Ana Ioana Macaria. Dar şi ecranizarea, în premieră la TVR, a nuvelei Salonul nr. 6 în regia lui Vitalie Lupaşcu, cu Dan Aştilean în rolul lui Raghin, doctorul care îşi caută sufletul în infernul spitalului de nebuni pierdut în îndepărtata Rusie.

În urmă cu peste un an, în septembrie 2014, cu ocazia aniversării regizorului Petre Sava Băleanu, telespectatorii se întâlneau, pentru un adevărat regal teatral, cu Gina Patrichi în rolul Arkadinei şi cu Valeria Seciu în Nina Zarecinaia, cărora le dădeau replica Victor Rebengiuc, Dan Nuţu şi Octavian Cotescu. Acum TVR le prilejuieşte spectatorilor întâlnirea cu acelaşi text, Pescăruşul, într-un spectacol proaspăt şi vibrant, născut dintr-un experiment participativ, gestionat regizoral de actriţa Antoaneta CojocariuPescăruşul, de la Teatrul Bulandra.

Regizoarea afirma: „Pescăruşul nostru vorbeşte despre condiţia fără drept de apel a individului într-o societate împărţită între «învingători» şi «învinşi», despre iubire, ca fundament al existenţei, despre fractura dintre lumea dinlăuntru şi cea de din afară, despre lupta interioară a individului pentru a rezista. Prezentat într-o manieră actuală, dinamică şi performantă, cu muzică live originală, momente de fizicalitate, teatru puternic realist psihologic, Pescăruşul este un spectacol despre adevărul acestui moment, şi tocmai acest lucru cred că dăruieşte speranţă. O întâlnire extrem de rară între generaţii, stiluri şi experienţe diferite, distribuţia spectacolului este alcătuită din actori din majoritatea teatrelor bucureştene. Sunt recunoscătoare pentru generozitatea şi talentul colegilor mei, pentru dragostea lor de teatru, pentru înţelegerea lor că împreună putem schimba ceva. Acest an ne-a făcut să devenim o familie şi recomand cu bucurie asemenea experienţe şi altor colegi, după cum recomand cu bucurie pe aceşti colegi publicului. Valoarea acestui spectacol se sprijină în primul rând pe căutare, pe timpul şi energia acordate lui. Teatrul Bulandra, prin directorul său Alexandru Darie, înţelege şi recunoaşte importanţa acestui tip de proiect”.

Mircea Morariu scrie despre montare: „Spectacolul se joacă într-un decor minimal, pe o arenă de zgură. Opţiunea scenografului Mihai Păcurar pentru o atare soluţie nu mi se pare una defel întâmplătoare, ci simptomatică pentru esenţa montării, dar şi pentru natura relaţiilor dintre personaje. Ca şi pentru statutul actorilor cărora li se cere să fie mai degrabă performeri. Căci povestea nefericirilor şi a disperărilor conjugate din piesa lui Cehov ne este înfăţişată nu romantic, nu patetic, ci asemenea unei lupte, unui meci între personaje. E o continuă stare de agitaţie, de nervozitate în spectacol, de agresivitate chiar. O stare ce depăşeşte prin intensitate caracterizarea făcută de unul dintre personaje celor ce îl înconjoară: «Sunt atât de nervoşi toţi şi atât de plini de iubire!». Da, eroii cehovieni din Pescăruşul de la Bulandra sunt cuprinşi de o iubire disperată pentru cineva care nu le împărtăşeşte sentimentele. Maşa (Ela Ionescu) e disperat îndrăgostită de Treplev, tot la fel cum Arkadina (Mihaela Teleoacă), în pofida spiritului ei apăsat practic, e disperat sedusă de Trigorin (Adrian Ciobanu), un Trigorin de care e la fel de îndrăgostită şi sensibila Zarecinaia (Antoaneta Cojocaru), iubită cvasi-nevrotic de Treplev (Ştefan Lupu). Există de asemenea în spectacol şi o disperare a neiubirii ai cărei protagonişti sunt Medvdenko (Lari Giorgescu), dar şi o disperare, o exacerbare a urii (Vlad Oancea în rolul lui Samraev şi Isabela Neamţu în Polina Andreevna). Şi mai există deopotrivă şi o împăcare tristă cu neîmplinirea (fals bătrânul Sorin, original structurat de Richard Bovnoczki) sau o cochetărie a raporturilor cu aceasta (Dorn în interpretarea meritorie a lui Gabriel Răuţă)”.

Preluarea spectacolului, regizată TV de Cornel Mihalache, poate fi urmărită, luni 21 decembrie, pe TVR 2. Spectacolul are două părţi, Partea I – ora 19.10; partea a II-a – ora 20.50.
Muzica originală: Adrian-George Popescu.
Scenografie: Mihai Păcurar. Producător Diana Dumitru.
Regia artistică: Antoaneta Cojocaru.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.