1,7 milioane de euro pentru un tablou al românului Adrian Ghenie

În 30 iunie, la Casa de licitaţii „Sotheby’s” din Londra, se înregistra un neaşteptat record de preţ pentru artistul român Adrian Ghenie. Lucrarea “The Fake Rothko”, realizată în 2010, era adjudecată pentru 1.426.500 de lire sterline (1.778.422 de euro), de peste patru ori mai mult decât estimarea de 250.000 – 350.000 de lire sterline (311.676 – 436.346 de euro).

Propusă în licitaţie de Galeria „Judin” din Berlin, care o cumpărase de la artist la expoziţia „The Hunted”, găzduită în acelaşi an de galerie, lucrarea este prezentată astfel în catalogul licitaţiei: „Intitulată «The Fake Rothko», lucrarea este o revizitare cu totul personală a istoriei Sfântului Anton, sfântul pe care diavolul a încercat să-l ispitească în deşert, povestea biblică arhetipală a puterii voinţei împotriva ispitei. Această temă a inspirat o pleiadă de artişti de-a lungul istoriei artei, de la Michelangelo la imaginile suprarealiste ale lui Salvador Dali şi Max Ernst. În «The Fake Rothko», totuşi, Ghenie se îndepărează de tradiţie. Vorbind despre recentul laitmotiv al seducţiei şi al diavolului în opera sa, Ghenie remarca: «Îmi imaginez că diavolul m-a ispitit prin Mark Rothko – aşa se întâmplă când eşti atât de atras de cineva datorită operei sale». Într-adevăr, privitorul este atras imediat de pictura incandescentă a lui Rothko, cu zonele ei distincte de roşu luminos şi nuanţele purpurii, aflată în centrul lucrării. Juxtapusă sublimei, transcendentei suprafeţe a lui Rothko, se află figura contorsionată a unui om care vomează. Confirmat de «Autoportretul No 4» al lui Ghenie din acelaşi an, bărbatul din faţa pânzei lui Rothko este Ghenie. Identificarea lui cu Sfântul Anton nu este totuşi religioasă. Este mai curând o interogaţie asupra felului în care şi-a apropriat şi a redat viaţă operei artiştilor de care este atras”.

Charles Darwin tânăr

Licitaţia a avut loc, întâmplător sau nu, în perioada în care la Galeria „Pace” din Londra este deschisă expoziţia „Golems” (12 iunie-25 iulie), prezentând o parte a celor mai recente lucrări ale artistului pe care organizatorii îl caracterizează drept „unul dintre cei mai talentaţi pictori figurativi de astăzi”. Sunt expuse nouă picturi şi o instalaţie de mari dimensiuni, realizate în 2013 şi 2014, artistul folosind Golemul ca „metaforă a artificialităţii şi vanităţii moderne”. Cu acest prilej, Karen Wright semnează în „The Independent” din 5 iunie 2014 un cuprinzător articol-interviu despre arta lui şi despre modul său de a picta.
Cota lucrărior lui Adrian Ghenie în licitaţii a crescut constant, într-un timp relativ scurt. Anul trecut, tot la „Sotheby’s”, i se vindea pictura „Dr. Mengele 2”, aparţinând unei serii de portrete ale mai multor personaje din perioada nazistă, cu 140.000 de euro, şi de această dată un preţ de patru ori mai mare decât cel estimat. Înaintea ei fuseseră „Studiu pentru bătaia cu plăcinte”, un cvasi-portret cu titlu ironic, achiziţionat la Casa pariziană „Tajan” cu 52.764 de euro, „Gară în afara timpului” şi „Piscina”, adjudecate la „Sotheby’s”, respectiv la „Phillips de Pury”, în 2011, cu 14.578 euro şi 12.868 euro.

Lucrare expusă la Pace Gallery

Adrian Ghenie a studiat pictura la Cluj, unde, împotriva curentului, s-a îndreptat către arta figurativă.

În 2005 a fondat împreună cu Mihai Pop Galeria „Plan B” din Cluj, spaţiu pentru artă contemporană şi dezbateri, intenţionată ca o punte de dialog cu artişti contemporani internaţionali, dar şi un cadru de promovare pentru cei autohtoni.

Aici deschide prima lui expoziţie personală, intitulată „If You Open It You Get Dirty”, în 2006, la trei ani după terminarea facultăţii.

Duchamp

Tot în 2006, galeria deschide un spaţiu expoziţional într-o fostă clădire industrială din Berlin, cu expoziţia „Berlin Show #1”. Galeria a atras colaboratori internaţionali care împărtăşesc aceeaşi atitudine artistică cu tinerii creatori clujeni. Printre artiştii „berlinezi“ se numără Ciprian Mureşan, Mircea Cantor, Victor Man, István László, Cristi Pogăcean, Şerban Savu, Gabriela Vanga, Miklos Onucsan, Navid Nuur şi Cristian Rusu, nume mai cunoscute colecţionarilor din străinătate decât celor din ţară.

În anii următori expune la Berlin, Anvers, Zürich şi Londra, iar în 2010, la „Mihai Nicodim Gallery” din Los Angeles, expoziţie care îl propulsează în spaţiu american.

Dada is Dead

La sfârşitul anului 2009, „Muzeul Naţional de Artă Contemporană” din Bucureşti îi organizează o amplă expoziţie, curatoriată de Magda Radu. Este o selecţie impresionantă de lucrări, relevantă pentru preocupările artistului, de la interesul pentru interogarea istoriei lumii şi a artei la introspecţie. Apar figurile spectrale ale unor lideri totalitarişti, ca Hitler sau Lenin, clar-obscurul lui Caravaggio, prezent în multe dintre creaţiile sale, dar şi meditaţia asupra evoluţiei artei moderne, prin referiri la Marcel Duchamp, la David Hockney, în compoziţiile „teatrale”, la mişcarea Dada, cu rolul ei de deschizător de drumuri în arta secolului al XX-lea.

Doctor Mengele

Realizarea plastică dovedeşte o cunoaştere intimă a meşteşugului, prin construcţia riguroasă a compoziţiei şi pasta generoasă, aşternută cu o gestualitate ce trimite la abstracţionismul cromatic. Se remarcă un vocabular propriu, tensionat şi tulburător, o raportare stringentă la disoluţia memoriei şi a istoriei, o reflecţie asupra mijloacelor de divertisment, precum cinema-ul, o altă temă majoră pentru Adrian Ghenie.

Încercarea

În pictura lui Ghenie apar şi referinţe autobiografice, la destinul artistului, mai ales cel format în această parte a lumii, la mentalitatea celui învins de datele socio-politice, la sfâşierea interioară. Este o pictură bântuită de anxietate, de teamă, de încremenire în timp. Poate că această reiterare a unei istorii recente, care a marcat sudul şi centrul Europei, atrage şi ea, dincolo de calităţile intrinseci ale operei, interesul colecţionarilor occidentali.

Operele lui Adrian Ghenie pot fi găsite în muzeele de artă modernă şi contemporană din Denver, San Francisco, Gand, Los Angeles, Anvers, iar revista „Art+Auction” îl include în topul celor mai căutaţi 50 de artişti contemporani din lume.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.