Românii economisesc doar 7% din venitul lunar, comparativ cu o medie globală de 12% obţinută în rândul a zece ţări incluse într-un studiu realizat de ING, cele mai mari cheltuieli lunare fiind alocate alimentelor – 32% din venit (comparativ cu 26% la nivel global), şi produselor pentru întreţinerea locuinţei – 28% (faţă de 25% în restul ţărilor supuse cercetării).
Studiul „ING Consumer Resourcefulness” oferă informaţii despre comportamentul şi atitudinea consumatorilor din zece ţări – Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea şi Japonia – faţă de finanţele personale şi soluţiile utilizate pentru administrarea acestora.
Potrivit acestui studiu, din rândul celor zece ţări incluse în studiu, românii economisesc cea mai mică parte din venitul lunar – doar 7%, faţă de o medie globală de 12%. Spre comparaţie, în Olanda, Belgia şi Mexic consumatorii alocă economiilor 10% din venitul lunar, în Spania – 11%, în Japonia – 14%, iar în India şi Coreea peste 20%. În ceea ce priveşte pensiile, doar 25% dintre români au un plan de pensie, circa o treime deţin o asigurare de viaţă şi numai 8% un produs pentru investiţii.
Într-un top al principalelor trei motive ce îi determină să îşi planifice viitorul financiar, românii identifică în primul rând insuficienţa sistemului de pensii în a le asigura un nivel adecvat de venituri (39%), urmată de îngrijorarea privind siguranţa financiară (36%) şi dorinţa de a-şi întreţine familia (36%).
Teama privind sistemul de pensii este pe primul loc şi în cazul polonezilor, în timp ce în ţări precum SUA, Spania, Coreea, Mexic şi India principalul resort pentru planificarea financiară ţine de îngrijorarea privind siguranţa financiară, iar în Olanda şi Belgia de dorinţa de a avea flexibilitate.