Guvernul a ieftinit benzina scumpind-o

Erorile de comunicare și incompetența au anulat plusul de imagine scontat prin anularea supraaccizei la carburanți

De (R.C.)
Guvernul a ieftinit benzina scumpind-o

Erorile de comunicare și incompetența au anulat plusul de imagine scontat prin anularea supraaccizei la carburanți

Ministerul Finanţelor a majorat marți accizele la carburanţi, după ce cu o zi înainte președintele Klaus Iohannis promulgase legea prin care se elimină supraacciza la carburant.

Majorarea accizei nu a fost anunțată public de guvernanții PNL. Însă ea a fost anticipată și chiar solicitat de specialiștii din guvern încă de la începutul lunii. Motivul este că UE nu permite accize atât mici, există o directivă care stabilește o valoare minimă a accizelor, iar cele din România ar fi fost sub acest prag.

Și președintele Iohannis a specificat asta chiar după semnarea decretului privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care sunt eliminate supra-acciza la carburanţi şi supra-impozitarea contractelor part-time de la 1 ianuarie 2020. „Eliminarea supraaccizei şi o posibilă creştere pentru a îndeplini limita cerută de Comisia Europeană, totuşi, vor duce la o scădere considerabilă a taxării carburanţilor, vorbim de o scădere destul de importantă, eliminând supra-acciza, iar o majorare până la limita cerută de Comisa Europeană este foarte, foarte mică, deci suntem foarte, foarte aproape de acea limită. Sunt convins că Guvernul va reglementa aceste chestiuni”, declara Iohannis.

Ministerul Finanțelor condus de Florin Câțu a așteptat însă până la revelion cu decizia de a crește din nou accizele, a facut erori de comunicare mari și bâlbele au anulat plusul de imagine scontat prin anularea supraaccizei, o găselniță a fostelor guverne PSD. Până la urmă, tot despre o reducere vorbim, chiar și după creșterea anunțată în ultima zi a anului. Apoi, Câțu a încercat un contraatac scriind că PSD minte. ”Vesti bune din prima zi a anului 2020. Am avut dreptate din nou ( PSD iar a mintit) . Eliminarea supraccizei a redus pretul la pompa. Pentru ca lumea sa nu inceapa anul cu stiri contradictorii. Dupa ce legea care elimina supraacciza a fost promulgata, MFP a recalculat nivelul accizei care sa tina cont de legea promulgata si de articolele 342 si 442 din codul fiscal. Cele doua articole actualizeaza acciza in functie de indicele de crestere a preturilor de consum publicat de INS”, a scris ministrul Cîțu, pe Facebook.

Preşedintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, a transmis, miercuri, că ”este o mizerie” că în timp ce românii se pregăteau de Revelion, Ministerul Finanţelor a majorat accizele la carburanţi. ”Aceşti oameni au început să fure din buzunarele românilor încă din prima zi a anului”, afirmă liderul PSD.

Ce se întâmplă, de fapt, cu prețul carburantului? Ministerul de Finanțe a decis, marţi, la ora 19, că ieftinirea de 45 de bani/l cu tot cu TVA efectuată de Parlament este prea mare, dar şi că nivelul minim al accizelor din UE este prea mic, şi au majorat accizele cu 9,11% faţă de nivelul publicat cu o zi înainte în Monitorul Oficial, cu 117 lei/1.000 l la benzină şi cu 107 lei/1.000 l la motorină.

Dacă respectă legea publicată în Monitorul Oficial şi decid să transfere integral efectul eliminării supraaccizei în preţul la pompă, companiile ar trebui să opereze ieftiniri de 45 de bani/l (acciza + TVA aferentă).

Dacă respectă noua listă cu accize publicată de minister, companiile ar trebui să reducă preţurile cu 31 de bani la benzină şi cu 32 de bani/l în cazul motorinei.

O analiză realizată de e-nergia.ro arata că, în intervalul 7 ianuarie-6 mai. Preţul benzinei a crescut în Româniade la 1,06 euro la 1,22 euro litrul, iar cel al motorinei de la 1,14 la 1,25 euro litrul. Aşadar, procentual, în euro benzina s-a scumpit la noi cu aproape 15%, iar motorina cu 9,6%.

Preţurile medii ponderate în UE au evoluat în felul următor: benzina s-a scumpit de la 1,33 euro litrul la 1,48 euro litrul, iar motorina de la 1,28 euro litrul la 1,38 euro litrul. Deci, procentual, preţul mediu al benzinei în UE a crescut cu 11,3%, iar motorina cu 7,8%.

Aşadar, preţurile finale de la pompă au crescut în România mai mult decât în Europa în această perioadă, dacă analizăm preţurile în euro, creşterea fiind mai accentuată la benzină. În lei, scumpirea a fost mai mare din cauza devalorizării leului, costul şi preţul produselor energetice fiind exprimat în valută.

La ambii carburanţi, preţurile finale plătite de consumatori sunt sensibil sub media europeană. România este a doua cea mai ieftină ţară din UE pentru benzină, după Bulgaria. La motorină însă, situaţia este ceva mai proastă: preţul mediu de la noi este mai mare decât în Polonia, Malta, Luxemburg, Lituania, Letonia, Bulgaria şi Austria.

 

Distribuie articolul pe:

14 comentarii

  1. Se pare ca varza de Bruxelles,este egala la pret cu varza românească, deși salariile sunt total diferite,asta inseamna ca,oficialii cu..lui de acolo,consideră leul egal ca valoare cu euro,niii maaa,vorba lui Patraru ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.