Gafa de Anul Nou a ”Guvernului meu”

Guvernul a ieftinit benzina scumpind-o

Ministerul Finanţelor a majorat marți accizele la carburanţi, după ce cu o zi înainte președintele Klaus Iohannis promulgase legea prin care se elimină supraacciza la carburant.

Majorarea accizei nu a fost anunțată public de guvernanții PNL. Însă ea a fost anticipată și chiar solicitat de specialiștii din guvern încă de la începutul lunii. Motivul este că UE nu permite accize atât mici, există o directivă care stabilește o valoare minimă a accizelor, iar cele din România ar fi fost sub acest prag.

Și președintele Iohannis a specificat asta chiar după semnarea decretului privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care sunt eliminate supra-acciza la carburanţi şi supra-impozitarea contractelor part-time de la 1 ianuarie 2020. „Eliminarea supraaccizei şi o posibilă creştere pentru a îndeplini limita cerută de Comisia Europeană, totuşi, vor duce la o scădere considerabilă a taxării carburanţilor, vorbim de o scădere destul de importantă, eliminând supra-acciza, iar o majorare până la limita cerută de Comisa Europeană este foarte, foarte mică, deci suntem foarte, foarte aproape de acea limită. Sunt convins că Guvernul va reglementa aceste chestiuni”, declara Iohannis.

Ministerul Finanțelor condus de Florin Câțu a așteptat însă până la revelion cu decizia de a crește din nou accizele, a facut erori de comunicare mari și bâlbele au anulat plusul de imagine scontat prin anularea supraaccizei, o găselniță a fostelor guverne PSD. Până la urmă, tot despre o reducere vorbim, chiar și după creșterea anunțată în ultima zi a anului. Apoi, Câțu a încercat un contraatac scriind că PSD minte. ”Vesti bune din prima zi a anului 2020. Am avut dreptate din nou ( PSD iar a mintit) . Eliminarea supraccizei a redus pretul la pompa. Pentru ca lumea sa nu inceapa anul cu stiri contradictorii. Dupa ce legea care elimina supraacciza a fost promulgata, MFP a recalculat nivelul accizei care sa tina cont de legea promulgata si de articolele 342 si 442 din codul fiscal. Cele doua articole actualizeaza acciza in functie de indicele de crestere a preturilor de consum publicat de INS”, a scris ministrul Cîțu, pe Facebook.

Preşedintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, a transmis, miercuri, că ”este o mizerie” că în timp ce românii se pregăteau de Revelion, Ministerul Finanţelor a majorat accizele la carburanţi. ”Aceşti oameni au început să fure din buzunarele românilor încă din prima zi a anului”, afirmă liderul PSD.

Ce se întâmplă, de fapt, cu prețul carburantului? Ministerul de Finanțe a decis, marţi, la ora 19, că ieftinirea de 45 de bani/l cu tot cu TVA efectuată de Parlament este prea mare, dar şi că nivelul minim al accizelor din UE este prea mic, şi au majorat accizele cu 9,11% faţă de nivelul publicat cu o zi înainte în Monitorul Oficial, cu 117 lei/1.000 l la benzină şi cu 107 lei/1.000 l la motorină.

Dacă respectă legea publicată în Monitorul Oficial şi decid să transfere integral efectul eliminării supraaccizei în preţul la pompă, companiile ar trebui să opereze ieftiniri de 45 de bani/l (acciza + TVA aferentă).

Dacă respectă noua listă cu accize publicată de minister, companiile ar trebui să reducă preţurile cu 31 de bani la benzină şi cu 32 de bani/l în cazul motorinei.

O analiză realizată de e-nergia.ro arata că, în intervalul 7 ianuarie-6 mai. Preţul benzinei a crescut în Româniade la 1,06 euro la 1,22 euro litrul, iar cel al motorinei de la 1,14 la 1,25 euro litrul. Aşadar, procentual, în euro benzina s-a scumpit la noi cu aproape 15%, iar motorina cu 9,6%.

Preţurile medii ponderate în UE au evoluat în felul următor: benzina s-a scumpit de la 1,33 euro litrul la 1,48 euro litrul, iar motorina de la 1,28 euro litrul la 1,38 euro litrul. Deci, procentual, preţul mediu al benzinei în UE a crescut cu 11,3%, iar motorina cu 7,8%.

Aşadar, preţurile finale de la pompă au crescut în România mai mult decât în Europa în această perioadă, dacă analizăm preţurile în euro, creşterea fiind mai accentuată la benzină. În lei, scumpirea a fost mai mare din cauza devalorizării leului, costul şi preţul produselor energetice fiind exprimat în valută.

La ambii carburanţi, preţurile finale plătite de consumatori sunt sensibil sub media europeană. România este a doua cea mai ieftină ţară din UE pentru benzină, după Bulgaria. La motorină însă, situaţia este ceva mai proastă: preţul mediu de la noi este mai mare decât în Polonia, Malta, Luxemburg, Lituania, Letonia, Bulgaria şi Austria.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

14 Comentarii

  1. Ziaricilor,s-a ieftinit cu 31 de bani sau nu? Lasati-o drk.de propaganda. Nu iese ce zice Psd? Va scremeti mintea cu titluri de doi bani.

  2. Min de finante minte. Eu scriu pe site-ul lor ca noile accize de 1625 lei / 1000 litri este exclusiv rezultatul aplicarii indicelui de crestere a preturilor. Fals. Minciuna. Acciza la motorina ar fi fost 1518 lei, potrivit aplicarii legii in 2019 de eliminare a supra-accizei. Sa facem un calcul… da, stim ca acciza minima conform UE ar fi fost 1568 lei / 1000 litri. Deci, 1518 lei ar fi fost prea mica. Si ce face Min de Finante? El zice ca aplica ce spune Codul Fiscal. Sa facem calculul: 1625 – 1518 / 1518 = peste 7%. Min de Finante ne spune ca acest 7% este indicele de crestere a preturilor. Fals. INS nu are un indice mai mare de 3.8%. De fapt, titlul din ziare trebuie sa fie ca Guvernul Orban adauga 4% acciza la combustibil peste ceea ce spunea legea.

  3. Aha, in sfarsit un articol unde se explica mai bine ce s-a intamplat. Deci s-a eliminat supraacciza, insa a crescut acciza (care e altceva decat supraaciza). Reducerea datorata eliminarii supraaccizei e de 45 de bani/litru la benzina, insa pe de alta parte crescand acciza se obtine in final o reducere mai mica, de doar 31 bani/litru. Asta teoretic, pentru ca practic benzinariile pot incerca sa profite si sa aplice o reducere mai mica de 31 bani/litru, in acest caz diferenta intrand in buzunarul lor. Sa vedem daca vor fi lasati.

  4. Petrolul si gazele sunt din resursele teritoriale romanesti , exploatarea si productia cu utilaje si oamenii nostrii iar consumul il incaseaza stapanii externi si evident ca acest guvern este aservit acestora si evident nu se gandeste la cetateanul roman asa cum a facut recent fara sa tina cont de nevoile romanilor PLATIND ACESTORA SUTE DE MILIOANE DE EURO PE NISTE ARMAMENT DEPASIT CE NU NE ESTE NECESAR !!!!
    Iar in bugetul pe anul 2020 acest guvern in frunte cu Iohanis au introdus cheltuieli militare exagerat de mari, neglijand celelalte domenii de activitate cum ar fi de dezvoltare , sanatate , invatamant !!!

  5. Ahaaaaaa … deci … s-a eliminat supraacciza dar s-au marit accizele.
    Astia de dreapta s-au tinut de cuvant … au eliminat supraaciza.
    Acum ne vor spune ca nu ei au marit accizele ci PSD.

  6. In primul rind, oricine a trecut prin Slovenia (o tara poate chiar peste Elvetia in momentul de fata !) a remarcat preturi UNICE, la toate statiile, indiferent de amplasament si „proprietar”, la acelasi tip de carburant. Preturi daca nu ma insel char mai bune decit la noi (ca sa nu mai vorbim de vecinii italieni). Cunoasteti Slovenia, nu ? O tara mai bogata decit EAU si Arabia Saudita la un loc, in rezerve de petrol (ha ha !). In al doilea rind, o tara care are grija de ceea ce numim „nivel de trai” fata de cetatenii sai ar introduce atit de promisele si niciodara aplicatele „taxe variabile” care, in momentul in care statele producatoare urca preturile la materia prima, sa coboare astfel incit la pompa preturile sa ramina oarecum aceleasi. Dar … ati auzit voi vreodata de vreun „stat” care sa nu fie lacom si jefuitor fata de proprii cetateni? Si, in al treilea rind, cred ca toti cei care, in urma acestor „pseudoreduceri” asteapta si reduceri in lant la toate celelalte produse si servicii (ca urmare a unei iluzorii reduceri a preturilor transportului) cred ca au mai multe sanse sa astepte sosirea lui Messia !

  7. Pai atâta timp cât la Petrom avem angajați toți soții/soțiile marilor politicieni români, ce pretenții de reducere a prețurilor sa avem ?! Cum dracu sa ținem atâția paraziti, atât bugetarii cât și cele privatizate…
    Romania, tara putorilor, hoților, incompetenților, bugetarilor și specialilor de lux.

  8. Iarta-i Domane pe liberalii parati ca nu stiu ce fac! PNL, USR -aceiasi mizerie! Astia pe langa faptul ca sunt urati sunt si prosti! Succesuri Johannis!

  9. inca un motiv sa fie alungati cu pietre, incepand cu cotrocenistul. oare diasporezii analfabeti, majoritatea dintre ei, ce parere au????

  10. Mr Bean si ala de e in sevraj tot timpul TREBUIE ELIMINATI DIN PEISAJ !
    Impreuna cu seful lor !!!
    Alogenii sa nu-si mai bata joc de romani, macar atit cit va mai exista Romania !!!

  11. Deci acciza de fapt s-a marit dar pretul la pompa a scazut?
    Hai sa marim acciza pana luam benzina gratis.
    O fi vreun miracol de An Nou?
    Cum puteti mai fratilor sa puneti botul la asa ceva?
    PSD-istii nici macar acum nu inteleg de ce dupa ce au marit pensii si salarii au pierdut alegerile.

  12. Hă,hă,hă, am zis eu că este praf în ochi românașilor creduli care iau țeapă după țeapă de la realegera marelui om politic și de stat, johannis și instaurarea guvernului liberal. Se revine la oferta ”Ia de la Băsescu, pardon, de la Câțu!”.

  13. Se pare ca varza de Bruxelles,este egala la pret cu varza românească, deși salariile sunt total diferite,asta inseamna ca,oficialii cu..lui de acolo,consideră leul egal ca valoare cu euro,niii maaa,vorba lui Patraru ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.