Opera Regală din Londra, una dintre cele mai prestigioase scene lirice ale lumii, sărbătorește 30 de ani de la debutul celei mai cunoscute soprane românce, Angela Gheorghiu, cu o serie de cinci spectacole cu ”Tosca”, într-o producție creată special pentru ea, în 2006.
Angela Gheorghiu reia rolul titular din ”Tosca” la Londra, în 5 spectacole sold-out, pe 8, 11, 15, 19 și 22 februarie 2022. Producția lui Jonathan Kent, construită în jurul Angelei Gheorghiu și care a debutat cu ea, cu un succes răsunător, a înlocuit atunci o alta, creată pentru Maria Callas, în 1964, fiind astfel prima producție nouă din Londra după 42 de ani. Pe scena londoneză, Angela Gheorghiu a reluat rolul Floriei Tosca în 2009, în 2011 (când spectacolul alături de Jonas Kaufmann și Bryn Terfel a fost înregistrat pe DVD), în 2016, 2018 și 2019.
Luna aceasta, ea îi va avea alături pe scenă pe tenorul român Ștefan Pop (Mario Cavaradossi) și pe baritonul german Michael Volle (Scarpia), soprana fiind recunoscută pentru sprijinul constant și activ pe care l-a acordat și îl acordă artiștilor români timp de decenii, invitându-i alături de ea pe cele mai prestigioase scene de operă și de concert din întreaga lume.
Angela Gheorghiu a debutat la Royal Opera House Covent Garden în 1992, cu două roluri – Mimì (La bohème) și Zerlina (Don Giovanni). Succesul de la debut a transformat-o într-o prezență constantă pe această scenă, cu peste 150 de spectacole, performanță atinsă de foarte puțini soliști de operă în istorie și un record în rândul artiștilor lirici de top ai ultimelor trei decenii.
De-a lungul timpului, Angela Gheorghiu a interpretat 15 roluri pe scena operei londoneze și a apărut în 8 concerte de gală, printre care Gala de redeschidere a Royal Opera House (decembrie 1999) și Our Extraordinary World Gala, concert realizat cu ocazia Jubileului de Diamant al Reginei Elisabeta a II-a (octombrie 2012). Este singurul artist liric din generația sa căreia i-a fost acordată onoarea de a avea un concert exclusiv pe scena Royal Opera House – Angela Gheorghiu: Live from Covent Garden – concert difuzat de BBC și înregistrat pe CD și DVD.
În 1994, Angela Gheorghiu a primit aprecieri în întreaga lume la debutul său în rolul Violetta Valéry, într-o nouă producție La traviata de Verdi, în regia lui Richard Eyre. Succesul ei în rol, sub bagheta directorul muzical al Operei Regale de atunci, Georg Solti, a făcut ca BBC să își elibereze programul obișnuit și să transmită un spectacol în direct de la Royal Opera House, fiind prima și ultima dată în istoria televiziunii și a operei când acest lucru s-a întâmplat.
Producția lui Jonathan Kent cu Tosca și a lui Richard Eyre cu La traviata nu sunt singurele create în jurul Angelei Gheorghiu. Soprana este, de asemenea, prima din istorie care a interpretat rolul Magdei de Civry în La rondine pe scena Operei Regale din Londra, într-o producție creată pentru ea în 2002 și reluată cu succes în 2004 și 2013. O altă producție care debutează cu Angela Gheorghiu pe scena operei regale din Londra a fost Faust, în 2004, reluată apoi în 2006 și 2011. În 2010, a impresionat întreaga lume cu debutul în Adriana Lecouvreur, într-o producție a lui David McVicar, creată, de asemenea, pentru ea – primul spectacol de la ROH Londra cu această operă din 1906 încoace.
# # #
Soprana Angela Gheorghiu este un superstar al operei internaţionale, singurul cântareț de operă român din istorie inclus în Enciclopedia Larousse.
Născută la Adjud, a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, sub îndrumarea profesoarei Mia Barbu. Angela Gheorghiu şi-a făcut debutul internaţional în 1992, la Royal Opera House, Covent Garden, în „La Bohème”, la Metropolitan Opera din New York şi la Opera de Stat din Viena.
De atunci, Angela Gheorghiu a cântat în toate marile scene din lume, la New York, Philadelphia, Londra, Paris, Milano, Salzburg, Berlin, Barcelona, Tokyo, Roma, Seul, Veneţia, Atena, Monte Carlo, Chicago, Sao Paolo, Los Angeles, Lisabona, Valencia, Palermo, Amsterdam, Kuala Lumpur, Zürich, Vienna, Shanghai şi multe altele.
Pentru cariera sa extraordinară, Angela Gheorghiu a primit mai multe distincţii, printre care La Medaille Vermeille de la Ville de Paris şi titlurile de Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor și Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, acordate de Guvernul francez.
In primul rand nu sunt asa de sigur ca e SINGURUL cantaret de origine romana inclus in Enciclopedie. Au mai fost altii mari inaintea ei, unii au scris istorie. Si e suficient sa amintesc de Haricleea Darclee, care a fost cantareata preferata a lui Gounod si Puccini si care a cantat in nu mai putin de 6 premiere mondiale, unele celebre azi, intr-o perioada cand deja nu se mai punea cate o premiera la ordinea zilei.
In aldoilea rand o felicit pe Angela, pe care o stiu de cand era studenta si careia, chiar in conditiile comunismului inca prezent, i-am prezis o cariera de mare succes. Foarte talentata, cu o voce speciala, cu timbru unic, usor de recunoscut, a reusit sa urce pe culmile cele mai inalte ale gloriei, in randul elitelor supreme. Dar, in acelasi timp, are si destule „calitati” care o fac dezagreabila, chiar detestata de unii. O voce destul de mica, ce nu penetreaza usor in unele sali (am fost la un concert al ei la Ateneu, sala de vreo 700 de locuri, unde abia se auzea). Foarte inegala pe scena, alterneaza spectacole superbe, minunate, cu altele unde e greu de suportat, mai ales de asculata, fiind permanent sub ton. Alteori anuleaza de-a dreptul si publicul venit sa o vada are parte de o inlocuitoare. Nu e singura care face asta, nici macar intr-o minoritate, deci nu i se poate imputa foarte tare. A ajuns in varf cu un repertoriu ingust, cu foarte putine roluri in bagaj, din care unele le-a cantat doar in tinerete, putin, altele au fost adaugate tarziu; toi acesti ani a fost centrata doar pe Boema si Traviata, pe care le-a tot reluat in diferite teatre si productii. Unele roluri le-a cantat doar pe disc, neavand curaj sa le faca pe scena.
Ca e o diva, e indiscutabil (e o imagine pe care si-a construit-o si pe care face eforturi sa o intretina). Ca ne place sau nu, tine de gustul fiecaruia.